Gå til innhold

Hva er noe DU er takknemlig for at foreldrene dine lærte deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje veldig få som kommer seg unna noen form for traumer i oppveksten.

Kommer ikke fra et helt møblert hjem selv men kan jo begynne med å si at både min mor og min far var strenge på at jenter og kvinner ikke skal utsettes for vold eller krenkelser.

Mor var fast på at jeg burde beskytte kvinner og jeg tørr ikke å tenke på hva far hadde gjort om jeg gikk over streken med ei dame. Det er jeg veldig takknemlig for idag.

Hadde vært koselig å lese noe oppløftende. Hva er noen positive ting du lærte fra foreldrene dine som de sa eller viste deg?

Anonymkode: d0027...357

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bake 😊

Anonymkode: c22d5...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være tøff, selvstendig og flink til å lage mat.

Anonymkode: 24c60...239

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å bake 😊

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å være tøff, selvstendig og flink til å lage mat.

Anonymkode: 24c60...239

Kan jeg spørre om dere er kvinner? Har inntrykk av at menn kanskje ikke blir lært det med å lage mat godt nok. Spesielt eldre herrer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne.

Glad for at de lærte meg om økonomi, sparing, matlaging, dekkskift, oppussing, baking, renter, aksjer og var gode forbilder 

Anonymkode: 85ab4...ecf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigheten av god hygiene, det setter jeg stor pris på i dag. Vi fikk grundig opplæring i vask av kropp og hår, tannstell og gode rutiner på håndvask osv. Og jeg mener ikke da bare at vi ble fortalt at «man må dusje regelmessig og pusse tenner», men vi fikk praktisk opplæring. Ikke bruke samme klut oppe og nede, hvordan såper man seg inn, hvordan skal kvinner vaske underlivet osv. Vi måtte også vise at vi hadde pusset tenner morgen og kveld, man slapp aldri unna. I dag er jeg veldig takknemmelig, ingen av oss har hatt et eneste hull eller problem med tenner eller andre hygieneutfordringer. Til sammenligning ser jeg flere bekjente som slurver med både det ene og det andre og som ofte må borre hos tannlegen eller lukter småsurt. 

Anonymkode: 4061a...e0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa lærte meg å lese gjennom alle spørsmålene på prøven før jeg begynner å svare. Og han lærte meg at avbetaling og forbrukslån ikke er noe man driver med. Og mye annet.

Mamma lærte meg veldig mye om å være mamma.

Anonymkode: 9013f...d91

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte å ha omsorg for dyr av min far.

Av min mor lærte jeg å være økonomisk ansvarlig som feks å få jobb tidlig i ungdommen og ikke bruke penger man ikke har; dvs. at det er kun huslån som er «lov».

Anonymkode: 34b94...6e1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig bruk av penger! At penger ikke må brukes opp i det man får dem i hende. Viktigheten av å se på kost vs nytte og glede. 

Anonymkode: 7ca0f...3c5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raushet, toleranse og det å kunne omgås en stor variasjon av mennesker.

I tillegg alle praktiske ting som.katlaging, mekke sykkel, henge opp en bokhylle, og ikke.minst troen på at jeg for det til.

Anonymkode: 383e1...fe3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke bry meg om hva alle andre sier eller tror eller mener. Sånn typ; drit i sladder og misoppfatninger og stå for det du mener er riktig. 

Anonymkode: bc021...19e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man skal være ærlig uansett hva.

Stå for det man har sagt til en hver tid.

Ikke være urimelig.

Alle tingene jeg har nevnt er mangelvare blandt 90% av folk på min alder og den yngre generasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klare meg selv

Anonymkode: f6594...f6b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre om dere er kvinner? Har inntrykk av at menn kanskje ikke blir lært det med å lage mat godt nok. Spesielt eldre herrer.

Jeg er kvinne, men min far lærte meg å bake

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte hvordan jeg IKKE skal være som forelder, basically bare det.

Anonymkode: 56ed4...da4

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De lærte meg å være sterk, bruke naturen, fiske, være snill med dyr. De lærte meg god arbeidsmoral, og god moral. Å stole på meg selv, og være tro mot det beste i meg. At penger ikke var alt i livet osv. En litt god "kristen" oppdragelse uten at den var så kristen egentlig. Det var bare dette med at du skal være et godt menneske var det aller viktigste. Det er ikke hva du tjener eller hva du oppnår som til syvende og sist er det viktigste, men det er at du er et godt menneske. Og jeg synes jo vi var heldig da vi vokste opp med dette. For jeg føler det har kommet litt i bakgrunnen. 

De lærte meg mye som jeg setter veldig pris på.

Anonymkode: 00957...996

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mat lages fra bunnen av rene av ingredienser.

At bøker er en portal inn til en magisk verden.

Anonymkode: 6c05b...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far lærte meg jakt og fiske. Dessuten lærte han meg selvforsvar.

Anonymkode: 3c01a...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...