Gå til innhold

Jobben min er et helvete. Orker ikke mer.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leder en avdeling i en mellomstor bedrift. Jeg har jobbet der i 15 år, og er godt kvalifisert og god til det jeg gjør. Jeg er en av flere mellomledere som skal være et bindeledd mellom de ansatte på avdelingen og øverste ledelse. 

De siste årene har det bygget seg opp en helt uutholdelig kultur på avdelingen. 3-4 stk er veldig sterke personligheter, og får som regel sin vilje gjennom på møtene. De til dels roper/kjefter på de som ikke er enige. De må minnes på å vente på tur, rotter seg sammen mot de som er stille hvis de for en gangs skyld sier noe, og de tar opp ting angående min jobb og mine avgjørelser i plenum. 

I fjor høst hadde sjefen en stor runde med et par av de ansatte etter å ha fått gjentatte beskjeder om dårlig arbeidsmiljø. Det resulterte i at en av dem ble flyttet til en annen avdeling. Problemet er like stort enda, noen andre har bare tatt over den rollen. Hvis jeg sier noe til øverste leder, blir jeg baksnakket så det synger. Jeg har overhørt det flere ganger, så det vet jeg.

De det gjelder inntar en offerrollen eller kanskje mer en passiv-agressiv tone a la "Hvis det jeg gjør ikke er bra nok så kan jeg godt sykemelde meg" hvis de får tilsnakk. 

Jeg trenger vel ikke si at det er forferdelig å være på jobb. Jeg strekker met langt, og holder alt ryddig for de andre på avdelingen med både planer og papirer, men det er aldri bra nok. 

Hva skal jeg gjøre? Føler at det meste er prøvd. Har ikke anledning til å bytte jobb. 

Anonymkode: 7b2f6...b8f

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du ikke anledning til å søke deg en ny jobb? Det er løsningen.

Anonymkode: 46795...cf6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For da må jeg selge hus og eiendom, flytte langt. Ønsker ikke å flytte da jeg har to barn i skolealder. Ikke mulighet for andre jobber av denne typen og til min utdanning her. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For da må jeg selge hus og eiendom, flytte langt. Ønsker ikke å flytte da jeg har to barn i skolealder. Ikke mulighet for andre jobber av denne typen og til min utdanning her. 

Da har du vel grovt sett to alternativer. Det første er å bli i jobben du har og deale med det som foregår der. Det andre er å forsøke å skaffe seg en annen type jobb (ikke være kresen?) der du allerede bor.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start egen bedrift innen det du kan.

Anonymkode: e19b1...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forbanna på slike småkonger på arbeidsplassen som får lov til å ødelegge miljøet for alle! 

Forslag: 

- la ikke trusler om sykemelding skremme deg. Hvis de sykemeldinger seg på trass, så må sykemeldingen bestrides (misbruk av ordning) 

- koble på bedriftshelsetjenesten og gjennomfør en arbeidsmiljøundersøkelse m/påfølgende tiltak. Jeg tipper at det er mange på avdelingen som ikke trives med sure småkonger og deres atferd! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig for deg å flyttes internt, eller vil det ikke hjelpe noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at enhver arbeidsplass får en "engere krets" som privilegiums-blind, føler at de har rett til bedre behandling enn andre og oppfører seg som dritt. Jeg har kolleger som stormer inn i viktige nettmøter for å kjefte på kontoret mitt, og som får lederen (og kompisen) til å kjefte fordi jeg gjør helt alminnelige ting som alle gjør og forventes å gjøre på min arbeidsplass. Den engere kretsen aner ikke at de oppfører seg ufyselig og forventer fordeler. Det gjør heller ikke lederne, som er opplært til å se på dem som arbeidsplassens enere fordi de har arvet den posisjonen. Går det skeis for dem en periode er det omgivelsenes skyld, ikke lave prestasjoner. Min strategi er å si tydelig fra (uten å bli hørte et sekund), orientere fagforeningen og være iskaldt. Det er de som er idioter, ikke du. Ignorer og fokuser på egen suksess.

Anonymkode: 7ee1f...39b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom ledere er de som får svi, enten få jobb oppover i systemledelsen eller bytt jobb.
Vær påpasselig på hva ditt ansvarsområde blir i ny jobb.

Anonymkode: cb9f5...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er leder, du må slå i bordet.

Ikke bry deg en døyt om baksnakking. Alle ledere blir baksnakket av noen, du kan aldri gjøre alle fornøyd som leder.

"Nei! Nå snakker Kari." - om noen avbryter. Ta et møte med lederne over deg, forklar at nå har du snart fått nok, men at du vil prøve å få dette til å fungere.

Småkongene fungerer kun om du lar dem gjøre det. Splitt dem gjerne, og du kan ta et alvorsord med hver enkelt av dem og si at de risikerer å bli flyttet rundt om de ikke skjerper seg.

Anonymkode: 9bb84...45d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Siden det er tydeligvis "løsningen som mange anbefaler", så er det et problem når idiotene står igjen i stillingene, mens de gode må søke ny jobb, så du har ingen garanti for at det ikke finnes nye idioter på den nye arbeidsplassen man måtte få. 

Husk også på at det kanskje er et naivt sjel som kanskje er på vei til å bytte fra sin jobb til nåværende stilling som TS har, for stillingen til TS skal jo fylles. Så du skjønner, dette blir bare en "stollek" der man håper at man treffer riktig plass når "alle" driver og flykter fra dårlig arbeidsmiljø. 

Matematisk sett vil denne "anbefalingen" krasje før eller senere for en del folk ettersom man ikke gjør noe med problemet med alle de plassene her til lands. 

Anonymkode: bf3a0...7de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener TS er moralsk (eller matematisk?) forpliktet til å løse utfordringene på hennes nåværende arbeidsplas, før hun går videre?

"Husk også på" og "som du skjønner" må du lenger ut på landet med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du mener TS er moralsk (eller matematisk?) forpliktet til å løse utfordringene på hennes nåværende arbeidsplas, før hun går videre?

Jepp, knus jævlene som lager bråk fremfor å stikke med halen mellom beina. Om TS sin stilling blir ledig, så har vi en situasjon der et naivt fjos er på vei for å ta den stillingen i den tro at det er en "fin arbeidsplass", samtidig som TS heller ikke vet hva hun går til i neste stilling. 

Bare fordi du er feig betyr ikke at alle andre må være det. Det er et begrenset antall stillinger her i landet, og alle kan ikke leke "søk jobb et annet sted" uten å ta tak i problemene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jepp, knus jævlene som lager bråk fremfor å stikke med halen mellom beina. Om TS sin stilling blir ledig, så har vi en situasjon der et naivt fjos er på vei for å ta den stillingen i den tro at det er en "fin arbeidsplass", samtidig som TS heller ikke vet hva hun går til i neste stilling. 

Bare fordi du er feig betyr ikke at alle andre må være det. Det er et begrenset antall stillinger her i landet, og alle kan ikke leke "søk jobb et annet sted" uten å ta tak i problemene.

🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 78e98...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Haha. Du om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leder en avdeling i en mellomstor bedrift. Jeg har jobbet der i 15 år, og er godt kvalifisert og god til det jeg gjør. Jeg er en av flere mellomledere som skal være et bindeledd mellom de ansatte på avdelingen og øverste ledelse. 

De siste årene har det bygget seg opp en helt uutholdelig kultur på avdelingen. 3-4 stk er veldig sterke personligheter, og får som regel sin vilje gjennom på møtene. De til dels roper/kjefter på de som ikke er enige. De må minnes på å vente på tur, rotter seg sammen mot de som er stille hvis de for en gangs skyld sier noe, og de tar opp ting angående min jobb og mine avgjørelser i plenum. 

I fjor høst hadde sjefen en stor runde med et par av de ansatte etter å ha fått gjentatte beskjeder om dårlig arbeidsmiljø. Det resulterte i at en av dem ble flyttet til en annen avdeling. Problemet er like stort enda, noen andre har bare tatt over den rollen. Hvis jeg sier noe til øverste leder, blir jeg baksnakket så det synger. Jeg har overhørt det flere ganger, så det vet jeg.

De det gjelder inntar en offerrollen eller kanskje mer en passiv-agressiv tone a la "Hvis det jeg gjør ikke er bra nok så kan jeg godt sykemelde meg" hvis de får tilsnakk. 

Jeg trenger vel ikke si at det er forferdelig å være på jobb. Jeg strekker met langt, og holder alt ryddig for de andre på avdelingen med både planer og papirer, men det er aldri bra nok. 

Hva skal jeg gjøre? Føler at det meste er prøvd. Har ikke anledning til å bytte jobb. 

Kanskje leder burde begynne å skrive ut advarsler. Å sykmelder de seg rett etter trusler så kan avslå sykemeldingen. 

Anonymkode: 55b0a...d6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje leder burde begynne å skrive ut advarsler. Å sykmelder de seg rett etter trusler så kan avslå sykemeldingen. 

Anonymkode: 55b0a...d6d

*Bestride sykemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dem på ordet. Når de sykmelder seg så bestrider dere det. Det er en meget ubehagelig situasjon å stå i for de ansatte som ikke får lønn før NAV har behandlet saken.

Men jeg ville uansett sett meg om etter annen jobb. Et eller annet finnes det vel som gjør at du ikke må selge og flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Så du mener"-innlegg hører også hjemme langt ute på landet.

Anonymkode: ab69c...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kulturen der er fæl, har det på min jobb og. Men jeg er nederste på rangstigen og har ikke noen reell makt til å få gjort noe med det. Sende varsel er en mulighet da, men det krever at man står stødig i sine valg. Men jeg har et ønske om å si grundig fra hvertfall. 

Anonymkode: 52687...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...