Gå til innhold

Frivillig arbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er du med i en organisasjon eller liknende som del av ulønnet/frivillig arbeid? Hva slags type oppgaver gjør du der, og hvor ofte?

Jeg lurer på hva som finnes, jeg vil gjerne bidra mer. Har full jobb, er godt voksen. Er allerede med i en organisjon (nevner ikke navn da den ikke er så stor), men det er sjeldne aktiviteter og det er litt vel sosialt. Er det noe sted det trengs voksne folk men der det ikke handler om å småprate konstant? Gjerne utendørs. Jobber i helsevesenet så får den sosiale dosen solid oppfylt hver dag.

Anonymkode: e07c5...e52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sanitetskvinnenes forening. Jeg er resursvenn. Du kan hjelpe gravide som ikke kjenner til hvordan helsevesenet er i norge eller er alene, innvandrere med hjelp til å integrere seg, eller kvinner i voldelige forhold. Rus og psykiatri sine pårørende. Du kan hjelpe om det blir nødvendig som når det ble flom så trengte mange hjelp. Beredskaps arbeid kalles det

Jeg er resursvenn for kvinner som nettopp har kommet ut av voldelige forhold. Ofte så vil de bare ta en kaffe ute, men er litt redde. Kanskje bare at du blir med til advokat eller blir med på visning. De har ofte ikke et nettverk lengre og små oppgaver kan føles store når du har blitt kontrollert. Jeg har samme erfaringen fra mitt eget liv. Dette er sosialt da. Men mange vil ikke egentlig prate. De vil bare håndtere en normal dag. 

Anonymkode: 52d69...426

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, det høres meningsfullt og viktig ut. Du føler ikke du blir slukt i den jobben? Min vanlige jobb er veldig tett på mennesker som har det vanskelig, så jeg er litt redd for å få omsorgstretthet, har snev av det i perioder som det er. Kanskje jeg må gjøre litt mer praktiske ting. Får orientere meg litt videre, tusen takk! 🙏🏼

Anonymkode: e07c5...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært organisasjonsmenneske siden ungdommen, fantastisk arbeide. Har mesteparten av omgangskretsen min gjennom organisasjonslivet nå - har jobbet frivillig innenfor humanitært arbeid i en årrekke :) Kunne ikke vært foruten. Først var det som frivillig på ungdomskafé etter skoletid, nå som jobb og familieliv krever sitt bidrar jeg som kasserer i et lag. Vi har mange frivillige som stiller opp ukentlig, men jeg ser at selv de som "bare" kan bistå 2-3 timer i måneden er til stor hjelp da de avlaster de andre. 

Jeg ville anbefalt å kontakte organisasjoner du tenker kunne være aktuelle og spørre om det er noe du kan bistå med, ofte trengs det jo både folk til å yte omsorg, organisering, sosiale medier osv osv..

Anonymkode: 83adc...257

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er med i dyrebeskyttelsen 🙂

Anonymkode: e755b...ef8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er turleder i Dnt, samt gjør litt administrativt for dem. Jeg er en del av Dnt tilrettelagt, og har turer i nærmiljøet som er åpne for alle, men alltid tilrettelagt for rullestolbrukere. Stiller også med ledsagere for blinde om de ikke har med egen. Gruppen er 1-2 ganger i måneden, og jeg er stort sett med uavhengig om jeg har ansvar eller ei. 

Jeg er kurset turleder, og får tilbud om både faglig påfyll, kompetanseheving, og sosiale aktiviteter beregnet for frivillige. Veldig givende, og et fint miljø. Jeg har også bidratt på litt andre grupper/tilbud, også inn under Dnt tilrettelagt.

Om jeg har ansvar for en tur må jeg melde den inn i riktig tid, skrive beskrivelse, legge ut på aktuelle grupper på nett, være tilgjengelig for deltakere. Mange turer er jo laget av oss turledere, og de skal gås opp, og en skal være kjent med ruten. Vi må også vurdere ut i fra årstiden, og gjerne sjekke løypene kort tid i forveien ved endrende værforhold. Har jeg ansvar for en tur, så er det noen timer som går til selve turen, så noen til å gå den opp på forhånd om det er behov for det, samt litt administrativt både lenge før, og nær turen. Det er likevel ikke mange timene totalt i løpet av en måned. Kommer an på om det er en helt ny tur, eller en godt kjent løype. Godt kjent og på sommerstid så er det ikke sikkert vi sjekker så mye, på høst og vinter er det mer. Maks 10 timer på en måned med mye ekstra, de fleste måneder halvparten av det. 

Kan anbefale Dnt. Er så mange ulike ting en kan engasjere seg i og et godt miljø, i stadig utvikling. 😊

Anonymkode: 2b15c...47f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kontroversielt forslag.

Meld deg inni et parti og bli lokalpolitiker. Det som er fint med å være lokalpolitiker er at du faktisk kan gjøre en forskjell, og påvirke oppvekstmiljø, helse og omsorgtjenester, lokalidrett og kultur. 

I de fleste kommunene i Norge er det kun ordfører som er fulltidspolitiker. De andre kommunestyremedlemmene bruker fritiden og jobber i praksis dugnad. De får møtegodtgjørelse som skal kompensere for lønn, men det er ofte mange timer forberedelser til møter som man ikke får dekket. 

Hvis du ikke vil stå på en valgliste, har alle partier massevis av oppgaver som skal gjøres. F.eks hjelpe sine kommunestyremedlemmer å forberede seg til møter, være diskusjonpartner, snakke med folk, skrive leserinnlegg. De spiller også inn forslag til de nasjonale partiprogrammene.  Mitt lokallag har sendt inn forslag til den nasjonale programkomiteen.  Det er veldig inspirerende at det ble tatt inn i det nasjonale programmet og en del av partiets vedtatte politikk.

Anonymkode: dc853...3f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er frivillig i mitt lokale arkiv, hvor vi frivillige digitaliserer arkivet slik at det blir tilgjengelig online for publikum. Passer perfekt for meg, noe helt stille der jeg ikke trenger å snakke med en eneste sjel, repeterende arbeid med forutsigbarhet, og mulighet til å høre på ørti podcaster per vakt. Det er i sammenheng med universitetet, men de kommer dessverre ikke til å ta inn frivillige til våren pga innflytting av resten av arkivet (de flyttet i sommer pga noe bygningsprosjekt der de egt har HQ). Liker det så mye at jeg vurderer å spørre om noe som arbeidsavtale gjennom NAV så jeg fortsatt kan dra dit haha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort mye forskjellig. Jeg har vært besøksvenn via Røde Kors, vært aktiv i Norsk Folkehjelp (vært til stede på ulike arrangement, f.eks på konserter, der folk trenger hjelp), vært styremedlem i organisasjon som jobber mot pårørerende (holdt arrangementer osv), har ellers stilt som natteravn i mange år, jobbet med vanskeligstilte barn og holdt leksehjelpskurs, jobbet med psykisk utviklingshemmede, vært trener for barn, unge og voksne i mange år, vært dommer osv. Jeg har jobbet som frivillig siden jeg var 11 år, og vært politisk aktiv siden jeg var 13-14 år. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i røde kors hjelpekorps. De har lokalforeninger i hele landet. 

Mye sosialt, spennende kurs og meningsfylt å delta på aksjoner. 

Anonymkode: 5329c...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...