AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #21 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Har du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 Steg 1 på veien til et ryddig hjem, ts, er ikke å rydde. Steg 1 er å gå gjennom alt du eier og spørre deg selv: bruker jeg denne tingen jevnlig? Om jeg gjør det, bruker jeg den fordi jeg behøver den, eller fordi jeg har den liggende? Liker jeg å bruke den? Har jeg noe annet som gjør samme jobben? Beholder jeg den fordi X eller Y har gitt den til meg, og jeg føker meg forpliktet til å beholde den? Fordi jeg tenker jeg kommer til å få bruk for den en teoretisk tid i fremtiden? Og så måker du, rimelig ukritisk, ut alt du ikke både bruker og trenger, har unødige duplikater og beholder av skyldfølelse. Når du så har kvittet deg med alt du ikke bruker jevnlig så er heller ikke neste jobb å rydde. Steg 2 er nemlig å finne lagerplass. Nå skal du inn i skap og skuffer og tenke «hva (av ting du faktisk bruker og liker) gir det mening å lagre her?» Og så lagrer du tingen, kategorien ting etc der. Har du 4 hyllemeter kokebøker og med glede setter av 4 meter i bokhylla? Supert. Alt i orden. Neste gang du kjøper en bok så kvitter du deg bare med en annen. Har du 4 esker med turutstyr og vier gjerne hele boden din til slikt? Tommel opp - anskaff mer til boden er smekk full, bare sørg for å lagre det rasjonelt, lett tilgjengelig og slik at tingene holder seg. Men kanskje har du 4 esker julepynt og synes det tar unødig mye lagerplass du heller ville ha brukt til sy-utstyr, vinterklær eller hermetiske pærer fra hagen (det er din plass, du lagrer hva du vil der, ikke hva andre ville ha lagret). Føler du i arbeidet med å lagre noe at det krever plass du egentlig ikke unner tingen eller kategorien? Da må den ut. Vær kompromissløs. Lagre kun de ting du med glede vier plass til. Alle andre? Ikke verdt å lagre. Og når du så har kuttet ned på dine eiendeler, funnet alle ting og kategorier et hjem, og puttet tingene dit de skal? Da er du ferdig, ts. Og du har ikke ryddet. Du har kvittet deg med ting, og du har lagret ting. Og så er du ferdig. For trikset bak et «ryddig hjem» er å aldri rydde. Alt har et sted det hører hjemme - og der legges det tilbake etter bruk. Å legge ting tilbake er ikke å rydde, det er en del av det å bruke tingen. Julepynt? Det eier jeg ikke. I min prioritering unnet jeg ikke nips noen som helst slags plass. Og angrer jeg? Da har bruktbutikken lassevis jeg kan kjøpe, og så donere tilbake over jul. Men, igjen, din lagerplass er din. Om du synes 17 kasser er verdt plassen (og har plass til 17 kasser) så er det svaret for deg. Anonymkode: e51ea...3eb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 13. oktober 2024 #22 Del Skrevet 13. oktober 2024 Vil anbefale toutube-kanalen "That Awkward Mom" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #23 Del Skrevet 13. oktober 2024 Veldig viktig å kaste/gi bort/selge ting! Man har mye man aldri bruker og som bare tar plass, og som gjør det vanskeligere å holde det ryddig. Det er også viktig å rydde og kaste kontinuerlig. Når teipen og saksen er brukt går det tilbake i skuffen det bor i, når klærne er tørket så brettes de og legges tilbake i skapene, når du leter etter en neglelakk i samlingen med flere gamle, seige som du ikke har brukt på fem år, så kaster du dem imens. Bare rydd og kast smått og stort hele tiden, hver gang du letter på rumpa fra sofaen og skal på kjøkkenet eller badet så er det sikkert en ting du kan ta med deg ene eller andre veien. For vi roter jo hele tiden også 😅 Så man må ha noen gode vaner. Ta noen sjauer av og til. Det er mye lettere å holde det ryddig når man har rensket opp og sortert, og når alt har sin plass. Ofte er det lettere å holde det ryddig jo mer system man har i det, når alt er enkelt synlig og tilgjengelig, både for å hente ut og for å legge tilbake. Jeg blir også inspirert av pene og ryddige systemer, da begynner ikke jeg å rote det til igjen. Renner det over i kjøkkenskuffen så slenger man jo bare en ny pose tomatsuppe på toppen av alt det andre. Har du systematisert alle tørrvarer og har en egen boks dedikert til posesupper, så setter du den nye posen pent nedi den automatisk. Dette er også årsaken til at det er så viktig at alt har sin plass. Det som ikke har et, ender med å slenge rundt og skape rot. Du trenger ikke være sånn at nå skal jeg ta ALT, du kan starte i det små, ta sokkeskuffen liksom. Bort det det med hull i, med par som ikke har en make. Kanskje noen bokser så du kan sortere litt i vanlige sokker, ankelsokker, ullsokker. Ha en god podcast på øret. Det er slitsomt med sånne sjauer, så ta det litt pø om pø. Når det gjelder julepynt - lov å ha mye, om du bruker mye Du må bare ha det samlet i merkede kasser. Anonymkode: 0f7fb...6a6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #24 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal love dere en ting ; når livet blir for overveldende, når man er for sliten etter jobb og når helsa ikke sier 25 år lenger så lærer man seg og leve med litt rot. Jeg må vurdere om jeg skal drive med rydding og gire meg opp etter jobb eller roe ned og få sove godt. Anonymkode: c00e8...998 Been There Done That. Er fortsatt kun kasting med hard hånd som funker. Kast, selg, gi bort. Ta bilde av det du vil mimre. Gjør noe hver dag. Sett deg en plan og følg den. Anonymkode: 6d3f5...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #25 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Har du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 De som bor i en møbelkatalogbolig, de kan ikke gjøre noe annet enn å være en pyntegjenstand i eget hjem. Men julepynten den har vi styr på, den ligger i 70 liters smartkasser i boden. Kjøeskapet er der orden i, der har smør, egg, melk og juice sine faste plasser, sammen med alt annet inni der. Men, men! Klær og papirer, lekser og PC-er, strikketøy og annet rot det ligger i sirlige bunker overalt og venter på å finne sin rette plass, før et nytt lass kommer ut av vaskemaskiner i en evig runddans… Hjemmekontor burde vært mulig å gjemme bort. Anonymkode: 5df35...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #26 Del Skrevet 14. oktober 2024 Full kontroll på julepynten, ja. Har en egen eske til juletre-pynt, og en eske til nisser og jævelskap. Trikset er å ha et system tenkt ut FØR du begynner å rydde. Først få oversikt over hva du har, og så lage en plan på hvordan du skal organisere det. Har du mer ting enn du har mulighet for å oppbevare, så er det å kaste med hard hånd.. Anonymkode: 3e08b...253 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #27 Del Skrevet 14. oktober 2024 Mengden ting har nok noe å si. Jeg har lav terskel for å kaste, gi bort og selge. Min søster har litt «hoarder»-tendenser. De har det for så vidt ryddig hjemme, men bod og garasje er alltid et kaos, og de har et par «roterom». Det bunner i at hun har lav terskel for å kjøpe ting, og høy terskel for å kaste. Anonymkode: a70a7...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #28 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Steg 1 på veien til et ryddig hjem, ts, er ikke å rydde. Steg 1 er å gå gjennom alt du eier og spørre deg selv: bruker jeg denne tingen jevnlig? Om jeg gjør det, bruker jeg den fordi jeg behøver den, eller fordi jeg har den liggende? Liker jeg å bruke den? Har jeg noe annet som gjør samme jobben? Beholder jeg den fordi X eller Y har gitt den til meg, og jeg føker meg forpliktet til å beholde den? Fordi jeg tenker jeg kommer til å få bruk for den en teoretisk tid i fremtiden? Og så måker du, rimelig ukritisk, ut alt du ikke både bruker og trenger, har unødige duplikater og beholder av skyldfølelse. Når du så har kvittet deg med alt du ikke bruker jevnlig så er heller ikke neste jobb å rydde. Steg 2 er nemlig å finne lagerplass. Nå skal du inn i skap og skuffer og tenke «hva (av ting du faktisk bruker og liker) gir det mening å lagre her?» Og så lagrer du tingen, kategorien ting etc der. Har du 4 hyllemeter kokebøker og med glede setter av 4 meter i bokhylla? Supert. Alt i orden. Neste gang du kjøper en bok så kvitter du deg bare med en annen. Har du 4 esker med turutstyr og vier gjerne hele boden din til slikt? Tommel opp - anskaff mer til boden er smekk full, bare sørg for å lagre det rasjonelt, lett tilgjengelig og slik at tingene holder seg. Men kanskje har du 4 esker julepynt og synes det tar unødig mye lagerplass du heller ville ha brukt til sy-utstyr, vinterklær eller hermetiske pærer fra hagen (det er din plass, du lagrer hva du vil der, ikke hva andre ville ha lagret). Føler du i arbeidet med å lagre noe at det krever plass du egentlig ikke unner tingen eller kategorien? Da må den ut. Vær kompromissløs. Lagre kun de ting du med glede vier plass til. Alle andre? Ikke verdt å lagre. Og når du så har kuttet ned på dine eiendeler, funnet alle ting og kategorier et hjem, og puttet tingene dit de skal? Da er du ferdig, ts. Og du har ikke ryddet. Du har kvittet deg med ting, og du har lagret ting. Og så er du ferdig. For trikset bak et «ryddig hjem» er å aldri rydde. Alt har et sted det hører hjemme - og der legges det tilbake etter bruk. Å legge ting tilbake er ikke å rydde, det er en del av det å bruke tingen. Julepynt? Det eier jeg ikke. I min prioritering unnet jeg ikke nips noen som helst slags plass. Og angrer jeg? Da har bruktbutikken lassevis jeg kan kjøpe, og så donere tilbake over jul. Men, igjen, din lagerplass er din. Om du synes 17 kasser er verdt plassen (og har plass til 17 kasser) så er det svaret for deg. Anonymkode: e51ea...3eb tusen takk for grundig og godt svar Lurer på hvor jeg skal begynne....det er sånn ordentlig tiltak å sette i gang. En skuff virker overveldende....skal ha en feriedag på fredag, så da harjeg huset for meg sjøl. Kanskje jeg skal ta meg på tak da ts Anonymkode: d1cc6...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #29 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Full kontroll på julepynten, ja. Har en egen eske til juletre-pynt, og en eske til nisser og jævelskap. Trikset er å ha et system tenkt ut FØR du begynner å rydde. Først få oversikt over hva du har, og så lage en plan på hvordan du skal organisere det. Har du mer ting enn du har mulighet for å oppbevare, så er det å kaste med hard hånd.. Anonymkode: 3e08b...253 Hvilket system anbefaler du da? ts Anonymkode: d1cc6...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #30 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har det stort sett ganske ryddig, ikke helt blåst, men aldri skikkelig rotete. For julepynt har jeg egne bokser, det samme for påskepynt, sommerklær, vinterklær og annet sesongbasert utstyr. Alt lagres i en bod med et reolsystem og egne bokser. Alt som ikke er i bruk gies bort, selges eller kastes. Jeg går igjennom klesskap og skuffer regelmessig. Har jeg ikke brukt en skjorte på en stund går den til Fretex. Før var jeg litt slik at jeg ventet på den riktige anledning for klesplagg jeg aldri brukte, men innså etterhvert at jeg glemte de i samme sekund som jeg kvittet meg med de. Det samme gjelder alt mulig annet som pynt, sengeklær, ledninger etc. Alle ting må ha sine faste plasser, ellers blir det fullstendig kaos. Men jeg er avhengig av en "roteskuffe" på kjøkkenet, der havner alt mulig rart som jeg ikke har noe plass å plassere. Jeg har orden på det aller meste, men roteskuffa må jeg ha 🙂 Anonymkode: 34276...5e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 14. oktober 2024 #31 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Har du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 Det høres ut som du får ryddet ordentlig opp når du først tar et tak. Da er i hvert fall mitt tips som jeg gjør selv, å holde det helt ordentlig. Hvis jeg da søler bare en dråpe i kjøleskapet, vasker jeg det vekk med en gang. Jeg har bokser hvor jeg opptrer ting tett i kjøleskapet, sånn at ingenting blir åpnet uten at det legges tilbake i tette bokser med lokk. Dermed har jeg et rent og pent kjøleskap alltid. Jeg har to store gamle kofferter med julepynt. De står på loftet. Ryddig og fint å ta frem, og rydde tilbake i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #32 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har det ikke helt strøken sånn fasademessig for det trives jeg ikke med, men har det helt ryddig og strøkent i skap og skuffer, og har orden på alt fra julepynt til sengetøy. Alt har en fast plass, og alt blir alltid lagt tilbake igjen der det hører hjemme. For min del er det bare å være konsekvent med det, men det er nok enkelt å si når man har vært sånn hele livet. Du har fått mange gode tips her TS, lykke til👍 Anonymkode: d2d17...eff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 14. oktober 2024 #33 Del Skrevet 14. oktober 2024 Når du skal begynne å gå gjennom ting er det lurt å begynne med å gå gjennom de tingene du har knyttet minst følelser til. Enten det er klær, sko, bøker eller kjøkkenutstyr. Det er enklest å begynne sånn og kjenne at man er i gang😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #34 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg må vurdere om jeg skal drive med rydding og gire meg opp etter jobb eller roe ned og få sove godt. Anonymkode: c00e8...998 Mens jeg roer ned og sover bedre uten kaos rundt meg. Jeg gjør som mange andre her: kvitter meg med alt jeg ikke bruker lenger, unngår å hamstre masse nips og dill, alt har sin faste plass, bruker fem minutter morgen og kveld på rydding. Det er nokså enkelt å svært lite tidkrevende å holde orden når man har et visst system. Anonymkode: b5bd8...111 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #35 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har det ikke helt strøken sånn fasademessig for det trives jeg ikke med, men har det helt ryddig og strøkent i skap og skuffer, og har orden på alt fra julepynt til sengetøy. Alt har en fast plass, og alt blir alltid lagt tilbake igjen der det hører hjemme. For min del er det bare å være konsekvent med det, men det er nok enkelt å si når man har vært sånn hele livet. Du har fått mange gode tips her TS, lykke til👍 Anonymkode: d2d17...eff ja har fått mange gode råd må bare få orket til å sette i gang...har ikke du det rotete i boden heller? garasja? roterom? har litt å gå på kjenner jeg...hihi. ts Anonymkode: d1cc6...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #36 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Mens jeg roer ned og sover bedre uten kaos rundt meg. Jeg gjør som mange andre her: kvitter meg med alt jeg ikke bruker lenger, unngår å hamstre masse nips og dill, alt har sin faste plass, bruker fem minutter morgen og kveld på rydding. Det er nokså enkelt å svært lite tidkrevende å holde orden når man har et visst system. Anonymkode: b5bd8...111 Det som er enkelt for deg trenger ikke være enkelt for alle. Anonymkode: c00e8...998 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #37 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ja har fått mange gode råd må bare få orket til å sette i gang...har ikke du det rotete i boden heller? garasja? roterom? har litt å gå på kjenner jeg...hihi. ts Anonymkode: d1cc6...812 For inspirasjon kan du jo se videoer om rydding eller minimalisme på You Tube. F eks The minimal Mom. Jeg får inspirasjon av det. Før du starter bør du planlegge hvordan du skal gå frem. Noen liker å starte med kategorier, f eks klær, så bøker, så leker osv. Mens noen liker å ta rom for rom. Ryddeguruen Marie Kondo anbefaler å starte med klær fordi det er er enklest. Og så rydde ting med sentimental verdi helt til slutt (fordi det er vanskeligst). Når du har kvittet deg med masse ting blir det enkelt å holde det ryddig, det blir mer som vedlikehold og tar kun få minutter per dag. Lettere å holde rent også. Anonymkode: a6691...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #38 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ja har fått mange gode råd må bare få orket til å sette i gang...har ikke du det rotete i boden heller? garasja? roterom? har litt å gå på kjenner jeg...hihi. ts Anonymkode: d1cc6...812 Har en roteskuff😂 I garasjen er det ikke jeg som roter, men blir litt smågal av den. Må bare lukke øynene da det ikke er "mitt" område😅 Begynn i det små er mitt beste tips, og ett rom av gangen. Kanskje du skal starte i et av de minste rommene med minst skuffer og skap, der det er raskeste å få det ryddig? Det er jo ofte et rom uten så mye tilknytning også, slik at det kanskje er lettere å kaste ting😊 Anonymkode: d2d17...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 14. oktober 2024 #39 Del Skrevet 14. oktober 2024 Et annet tips er å se på oppbevaringsløsningene dere har (gå gjennom tingene først, hvis dere kvitter dere med mye trenger dere mindre oppbevaring), er det noe som funker bedre en andre ting? Jeg er feks ikke noe glad i å henge opp ytterjakker på kleshengere, og har derfor kurver i skapet mitt i stedet. Det hjelper ikke at det er vanlig å henge jakka på kleshenger når det ikke funker for meg. Jeg har også en hobby som jeg har ganske mye utstyr til. Der har jeg valgt å prioritere mye skapplass med praktisk innredning (ikea pax) på en «sentral» plass. I tillegg til at jeg har kjøpt noen litt bager, for å kunne frakte ting enkelt, og raskt kunne legge til på plass igjen. Poenget er å reflektere over hva man bruker, hvordan det bør oppbevares og at man gjør det som funker for seg selv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #40 Del Skrevet 14. oktober 2024 Du har fått mange gode tips, ser jeg. Bruk noen dager på å kartlegg dine "problemområder" før du setter i gang, for å se hvilke system du trenger. Hvor stopper ting opp for deg? F.eks. Hvis du stadig maser på et barn om å ta med treningsbaggen fra gangen og til rommet, lag en plass til den i gangen. Jeg har droppet skittentøyskurv på badet, fordi jeg hater å tømme den. Det er mye enklere for meg å ta med tøyet rett til vaskerommet hver kveld i stedet. Ulogisk for noen, men det handler om å finne ut hvor ting stopper opp for en selv. Jeg hater å brette sokker og får de aldri fra vaskerommet og inn til skapet på soverommet, så jeg har laget en kurv til dem på vaskerommet som jeg plukker ut av. Osv. Det er så mange systemer, men vi er så ulike, så bli kjent med dine egne vaner først. Det er sannsynligvis en del mellomstasjoner du kan kutte ut. Anonymkode: b3ee5...359 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå