Gå til innhold

Nabo som får 4-5-åring til å handle på nærbutikken

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Takk for mange flotte reflekterende svar her😊 

Anonymkode: 95da4...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Moren er av typen som kan spionere på andre voksne på lekeplassen og virker litt kjerring. Så når jeg så dette i går så ble jeg bare litt obs. Vet lite om vedkommende

Merkelig kombinasjon. Hehe. Du tuller, TS? 

Anonymkode: b1a22...c46

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 12-pakning ville ikke vært for tung, men altfor stor risiko for å knuse 😄

Vi bor i bygda, og jeg kunne ikke gjort det fordi han må gå langs bilvei hele veien. 

Anonymkode: 036b7...b54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig kombinasjon. Hehe. Du tuller, TS? 

Litt overrasket over svarene. 😅 er vant til hysteriske voksne som ser farer på mikroskopnivå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri gjort det, men jeg bor i en sentrumsnær bydel i Oslo. Kommer nok an på hvordan man bor, om dette er greit eller ikke.

Anonymkode: 321fc...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge ungen klarer oppgaven så ser ikke jeg problem med det. 

Anonymkode: f624e...f2f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Moren er av typen som kan spionere på andre voksne på lekeplassen og virker litt kjerring. Så når jeg så dette i går så ble jeg bare litt obs. Vet lite om vedkommende

Da følger hun nok med på at gutten klarer oppgaven. Og det er jo bra 

Anonymkode: 3d62d...c56

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i Oslo (ikke sentrum, men famile området uten bilvei kun gang vei) og ville ikke latt 5 åringen gått alene i butikken. Noen år eldre, ikke noe problem.

Anonymkode: a0281...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sendt min femåring på butikken et par hundre meter unna for å handle. Hadde stusset over dette om naboen hadde gjort det, og jeg har med hånden på hjertet aldri sett et barn på 4-5 år vandre rundt alene i butikken eller langs veien. En voksen eller et eldre søsken er alltid med.

Tenker det er mye som kunne gått galt underveis. For eksempel så skal barnet gå alene i et trafikkert område, kanskje krysse en vei. Det skal klare å finne frem til varen i butikken, klare å stille seg i kø, legge varen på båndet og rekke opp til den som sitter der, for å gi pengene. Deretter skal det klatres opp på støttebrettet nedenfor kassen for å få tak i varen, putte nevnte vare i en pose og komme seg ned igjen uten å ramle og slå seg. 

Det er sikkert snille voksne rundt som vil hjelpe til, men hva om det er en skummel guttegjeng utenfor butikken som gjør at fire-femåringen ikke tør å gå inn? Hva om hen mister eggpakken i gulvet og får panikk? Hva om hen har et tisseuhell? Hva om hen...? Dere skjønner tegninga. Mye av dette kan en fire-femåring klare, med hjelp og støtte av en voksen. Men å sende et barnehagebarn alene på butikken? Nope. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Jeg handlet for mamma fra jeg var 3. Og det var jeg stolt av. Men  hun glemte av og til hvor mye hun puttet på lista. Jeg kunne riktig nok ikke lese. Men lærte raskt hvordan ordene så ut. Og da skjønte  hva jeg skulle ha med hjem. Av og til,  eller ofte ba jeg om hjelp av de ansatte.  

Anonymkode: f2741...ed5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Han er mellom 4 og 5 år. 

Da er han 4. 

Ingen er mellom to aldre. 

Enten er han fylt 4, eller han er fylt 5. Er han snart 5, er han 4 år. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å få kjøre hjem til Bøler fra 1981, og da var jeg 10 år. 

Anonymkode: c1b9e...5d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hva jeg syns. Mye kan skje på veien. En ruset person kan snakke til han, en lokkemann komme forbi, en bil kjører for fort++++. Samtidig kan farer oppstå i livet. Man kan ikke beskytte barna mot alt. 

Jeg syns kanskje 4-5år er for lite. Hadde det vært i følge med et eldre søsken eller i det minste en nabo/venn på samme alder. Det er noe med å være to om noe skulle skje. Selv mener jeg skolealder kan være ok. En del går jo tross alt til skolen, men ofte går de jo sammen. Noen er kort stykke alene. Ville brukt mobil. Ikke for å overvåke, men hvis noe skjer så kan barnet ringe, feks om det faller og slår seg. Eller om noe er ubehagelig, så kan barnet ringe hjem. Barna bør uansett være drillet nok, og "voksen" nok til å takle ulike situasjoner. Om barnet svarer "ja" til godteri om en fremmed spør og derr øver på problemstillingen hjemme, da hadde jeg ALDRI sendt han på butikken alene.

Anonymkode: 8c4b2...07c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Foreldrene vet best om barnet takler den oppgaven. Hadde jeg vært din nabo ville jeg satt pris på at naboene mine ikke la seg opp i mine vurderinger.

Anonymkode: d6759...fa0

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden gikk vi barn og handlet for mødrene våre. Vi hadde handlelapp og penger med oss. Ikke bare er dagens mødre tafatte, de er overbeskyttende også.

Anonymkode: d7652...2fc

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

~white lady~ skrev (59 minutter siden):

Jeg ville ikke sendt min femåring på butikken et par hundre meter unna for å handle. Hadde stusset over dette om naboen hadde gjort det, og jeg har med hånden på hjertet aldri sett et barn på 4-5 år vandre rundt alene i butikken eller langs veien. En voksen eller et eldre søsken er alltid med.

Tenker det er mye som kunne gått galt underveis. For eksempel så skal barnet gå alene i et trafikkert område, kanskje krysse en vei. Det skal klare å finne frem til varen i butikken, klare å stille seg i kø, legge varen på båndet og rekke opp til den som sitter der, for å gi pengene. Deretter skal det klatres opp på støttebrettet nedenfor kassen for å få tak i varen, putte nevnte vare i en pose og komme seg ned igjen uten å ramle og slå seg. 

Det er sikkert snille voksne rundt som vil hjelpe til, men hva om det er en skummel guttegjeng utenfor butikken som gjør at fire-femåringen ikke tør å gå inn? Hva om hen mister eggpakken i gulvet og får panikk? Hva om hen har et tisseuhell? Hva om hen...? Dere skjønner tegninga. Mye av dette kan en fire-femåring klare, med hjelp og støtte av en voksen. Men å sende et barnehagebarn alene på butikken? Nope. 

Jeg handlet fra jeg var 5-6 år. Hadde handle lapp med og fikk hjelp hvis jeg ikke husket alt på lappen.

Jeg fulgte og små søsken til bhg fra jeg var 8 år og hentet når jeg var ferdig på skolen

Anonymkode: ade04...6b6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre gikk og handlet alene fra de var 5-6, og vi bodde i Oslo. Vi bodde sånn til at vi kunne se butikken fra balkongen og fulgte, i all hemmelighet, med på dem på veien. Det var kjempestas å få gå og kjøpe en liter melk eller noe annet vi trengte. Vi hadde  selvfølgelig ikke sendt dem ut om vi mente at de ikke kunne beherske det eller at det kunne skje noe farlig på veien. Da jeg var liten, jeg vokste opp på landet, så syklet jeg på trehjulssykkel til butikken 500 meter unna. Handlet det som sto på lappen med litt hjelp og lastet det opp på bagasjebrettet mitt og syklet hjem. Det var viktig og voksent, selv om jeg sikkert brukte en time på hjemveien fordi jeg fant en død mus eller marihøner eller noe annet. Så hadde jeg også en barndom der det eneste skumle var grevlinger og brøytebiler. 

Anonymkode: 9d148...1db

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Før i tiden gikk vi barn og handlet for mødrene våre. Vi hadde handlelapp og penger med oss. Ikke bare er dagens mødre tafatte, de er overbeskyttende også.

Overbeskyttende fordi man ikke lar fireåringen dra på butikken alene? Jeg har aldri sett et så lite barn alene hverken ute i gatene eller på butikken. Det er kun på kvinneguiden dette er helt vanlig. 
Om man bor landlig og grendebutikken er rett ved, man kjenner kjøpmannen og det ikke er noen farlige veier å krysse- så kanskje. 

Før i tiden var forøvrig barnedødeligheten mye høyere enn den er nå. 
Småunger uten tilsyn ble påkjørt, druknet, falt ned fra trær og datt gjennom isen. 
For ikke å snakke om jentungene som ble seksuelt antastet, all mobbingen som foregikk og slossing i fri flyt fordi ingen voksne var tilstede. 
Samfunnet har rett og slett endret seg. Verden er kanskje ikke så mye farligere, men foreldre av i dag er mer opplyste og det kreves mer av oss i oppdragelsen. 
Bare se på utviklingen av bilstoler. Fra å legge spedbarna i hattehylla til bakovervendte bilstoler, full av teknologi, frem mot skolealder.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (3 minutter siden):

Overbeskyttende fordi man ikke lar fireåringen dra på butikken alene? Jeg har aldri sett et så lite barn alene hverken ute i gatene eller på butikken. Det er kun på kvinneguiden dette er helt vanlig. 
Om man bor landlig og grendebutikken er rett ved, man kjenner kjøpmannen og det ikke er noen farlige veier å krysse- så kanskje. 

Før i tiden var forøvrig barnedødeligheten mye høyere enn den er nå. 
Småunger uten tilsyn ble påkjørt, druknet, falt ned fra trær og datt gjennom isen. 
For ikke å snakke om jentungene som ble seksuelt antastet, all mobbingen som foregikk og slossing i fri flyt fordi ingen voksne var tilstede. 
Samfunnet har rett og slett endret seg. Verden er kanskje ikke så mye farligere, men foreldre av i dag er mer opplyste og det kreves mer av oss i oppdragelsen. 
Bare se på utviklingen av bilstoler. Fra å legge spedbarna i hattehylla til bakovervendte bilstoler, full av teknologi, frem mot skolealder.

Ja, overbeskyttende. Før i tiden var det knapt biler og det gikk fint å gå til butikken og handle. Jeg har sendt mitt barn avsted da hun var 4 og det har gått helt fint.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...