Gå til innhold

Trenger innspill til en melding til ei som ofte dumper ungen sin hos oss

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Se det fra et annet perpektiv! Du spør om naboen kan passe barnet, naboen er veldig hyggelig og ekstremt åpen for dette. Forsikrer deg om at det er ikke noe problem og ber deg komme «når som helst». Dette kan være oppfatningen til moren som ønsker pass, siden Ts har vært tafatt og ikke klarer å være ærlig. Moren som ønsker pass er altså ingen tankeleser.

Så ja hva skjer, plutselig får hun bekymringsmelding  fra barnvernet helt ut av det blå pga dette. Hvem er det som er falsk her? kanskje bedre å være litt direkte og rydde unna missforståelser før man gjør noe så kynisk og slemt som å ringe BV pga dette.  Hun kan jo sikkert spørre gutten også hva han synes om dette. 

Anonymkode: 1ff8a...03a

Jeg har jo avvist henne de fem siste gangene hun har spurt på melding og sagt at det ikke passer. Det er gutten jeg vil skåne med å ikke avvise han i døra. Da tenker jeg på den følelsen han får av å må "skuffe" mor med at han må sette seg i bilen igjen og si han ikke fikk komme. Kanskje må hun prøve å finne noen andre der han får samme beskjed og igjen må "skuffe" mor. Jeg unner han ikke å sitte med den følelsen. Hadde det vært en nabounge som var på runde for å spørre om noen ville leke så ville jeg ikke følt på det samme. Men ser jo at det er mange som sliter med å sette seg inn i at det kan være vanskelig for han. Men vi må jo få lov å være forskjellige. Heldigvis tenker vi ikke alle likt og det finnes jo ingen fasit, det er jo derfor vi drøfter problemer. 

Kjente jeg ble litt lei av å bli kaldt tafatt for vi har jo alle forskjellig personlighet og noe har mer empati enn andre. 😏 

Anonymkode: 0e5e7...174

• Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange gode forslag her TS. Hva skjedde videre med saken?

Anonymkode: a48f0...563

Hun svarte ikke 😏 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå må du roe ned altså. Fått nok av disse BV truslene folk slenger ut i hytt og pine dere ANER ikke konsekvensene dette kan ha for familier. Systemet er gjennomkorrupt. Slutt å ødelegg barn og deres familier. 

Hun får være direkte og si at det ikke passer og heller anbefale henne å høre selv litt rundt angående avlasting. Fastlegen, helsesøster og eventuelt BV hvis hun ønsker det. 

At et menneske bare dumper ungen sin på trappa hos andre og kjører sin vei, etter å ha fått «nei» som svar de 5 siste gangene man har spurt, betyr at barnevernet med fordel kan ta en prat med foreldrene og veilede dem litt.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har jo avvist henne de fem siste gangene hun har spurt på melding og sagt at det ikke passer. Det er gutten jeg vil skåne med å ikke avvise han i døra. Da tenker jeg på den følelsen han får av å må "skuffe" mor med at han må sette seg i bilen igjen og si han ikke fikk komme. Kanskje må hun prøve å finne noen andre der han får samme beskjed og igjen må "skuffe" mor. Jeg unner han ikke å sitte med den følelsen. Hadde det vært en nabounge som var på runde for å spørre om noen ville leke så ville jeg ikke følt på det samme. Men ser jo at det er mange som sliter med å sette seg inn i at det kan være vanskelig for han. Men vi må jo få lov å være forskjellige. Heldigvis tenker vi ikke alle likt og det finnes jo ingen fasit, det er jo derfor vi drøfter problemer. 

Kjente jeg ble litt lei av å bli kaldt tafatt for vi har jo alle forskjellig personlighet og noe har mer empati enn andre. 😏 

Ganske frekt å insinuere at alle som har ryggrad til å si til uvelkomne gjester at det ikke passer i dag, er uempatiske. Men da får du sitte der med baby, ørten eldre avkom og alle unger som renner ned dørene dine uten å klage da, og være empatisk 🤢 

Anonymkode: 92b96...6f5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror nok du må fortelle henne dette personlig over sms, og nevne for henne at det finnes andre muligheter om hun trenger avlastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

At et menneske bare dumper ungen sin på trappa hos andre og kjører sin vei, etter å ha fått «nei» som svar de 5 siste gangene man har spurt, betyr at barnevernet med fordel kan ta en prat med foreldrene og veilede dem litt.

Ganske frekt å insinuere at alle som har ryggrad til å si til uvelkomne gjester at det ikke passer i dag, er uempatiske. Men da får du sitte der med baby, ørten eldre avkom og alle unger som renner ned dørene dine uten å klage da, og være empatisk 🤢 

Anonymkode: 92b96...6f5

Det kan hende at ikke TS har vært tydelig nok, det virker faktisk sånn. Å blande inn BV for hver minste ting og muligens en misforståelse pga dårlig kommunikasjon   da er man syk i hodet og slem. For en kultur noen har altså, BV trusselen i dagens samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan endte det, ts?

Anonymkode: f9dd2...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 21.27):

Jeg har født for bare noen dager siden og vi har 5 barn til. Lille sover ikke om natten og vi har en 1 åring som er høyt og lavt hele dagen så nå handler det bare om overlevelse for vår del 😅 De andre er mellom 6 - 9 år. I tillegg pusser vi opp og lager en til etg så vi har bare to soverom som er i bruk for øyeblikket. Kaos med andre ord

Jeg ble kjempestresset bare av å lese dette. så du kan jo ta med noe av dette når du ringer moren. For jeg synes du bør ringe liksågodt. Herlighet, alle skjønner det når du forklarer situasjonen. Litt skeptisk til moren som sender ungen avgårde slik gang på gang, men er ungene store nok til å gå til hverandre gjør det vel ikke noe om han går hjem igjen? Eller er derfor langt? Hvor gammel er jenta di? Vi avtalte ikke slikt da jeg vokste opp, da ringte vi bare på døra (nei jeg er ikke 50+). 

Anonymkode: f300a...261

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (På 13.10.2024 den 1.18):

Jeg ser ikke helt problemet å si at det passer ikke i dag, selv om barnet står på døra? Det er jo en sånn miniskuffelse som alle må lære seg å takle.

Om mor bare dumper ham og det ikke er gangsavstand hjem, tar du en telefon til mor der og da, der du sier at det ikke passer med besøk, men datter kan bli med til dem om barna har lyst å leke sammen. 

Dette. Høres ut som ungen bor milevis unna, men det gjør han nok ikke. Dagens barn blir jo kjørt rundt (en av grunnen til at så mange barn er overvektige). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.56):

Takk for mange gode innspill! Jeg sendte melding der det sto at det var hyggelig med besøk men de måtte spørre først siden vi hadde mye nå med baby som nettopp er født. 

Ts

Hadde skrevet en mye mer klar tekst. Du burde også sagt i samme bisetning , at besøk hos dere ikke kommer til å skje med det første. Og at du håper de kan være hos ** de neste ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her tillegg du jo guten mange følelsar som du ikkje har sakleg grunn til å vite noko om.

Toler ikkje dotter di å bli avvist viss ho går på besøk til nabojenta/venninna/klassekameraten utan avtale? Jo, det gjer ho. 

Anonymkode: f4118...b47

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her tillegg du jo guten mange følelsar som du ikkje har sakleg grunn til å vite noko om.

Toler ikkje dotter di å bli avvist viss ho går på besøk til nabojenta/venninna/klassekameraten utan avtale? Jo, det gjer ho. 

Anonymkode: f4118...b47

Det er ikke gutten som kommer og spør, det er moren som kjører han dit. Det er noe annet enn det scenarioet du nevner der. TS sier selv at om det hadde vært nabounger som tok en sånn runde så hadde hun sagt i fra, men det er vanskeligere nå fordi moren kjører gutten bort til TS og så drar igjen. 

Og når det gjelder å tillegge noen mange følelser... du gjorde det selv i neste setning når du nevner datteren til TS. 

Anonymkode: 82c6d...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 15.28):

Hvor mye er du ute etter jobb?

Anonymkode: 07d37...759

Temmelig mye! Men nå var det bara det var snakk om, de har godt av å være ute etter skole og bhg og sosialisere med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 20.50):

Du tilegner han følelser som egentlig du sitter med. 

Det er absolutt ikke sikkert dette er noe han føler på. 

Anonymkode: 1ac9c...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at moren i det minste venter på ham i bilen, da. Jeg så først for meg en 6-åring som ble dumpet av mor. Hvor gammelt er barnet, forresten?

Men det er jo enormt spesiell oppførsel fra denne moren? Å sende barnet til din mor fordi dere ikke er hjemme, er jo helt koko. Jeg sier ikke at dette må være grunn til bekymring til BV, men det er definitivt en familie jeg ville vært nysgjerrig på mtp om gutten har det bra hjemme. Og før noen «arresterer» meg på det, så mener jeg faktisk at alle burde bry seg mer når det er noe som skurrer. Men det handler jo ikke om at en mor er litt off på sosiale antenner, mer om det er et mønster av underlige beslutninger. Og hvor disse enkelttingene er et symptom på noe underliggende galt.

Når det er sagt, skjønner jeg deg godt, ts. Jeg liker heller ikke å måtte være så direkte i slike situasjoner. Men her har du jo alle argumentene i hele verden, og det sier mye om henne om hun blir sur for dette, i den situasjonen dere er i. Nå mener jeg man må ha all rett til å si at det ikke passer uansett, men hvem er det som sender barnet sitt uanmeldt på besøk til noen som akkurat har født?!

Men jeg ville nok også ha avvist barnet i døra om det ikke passer for dere. Leit for barnet, men vet ikke om det blir såå annerledes enn om han hadde gått rundt selv, dersom mor sitter i bilen og venter og han ikke blir stående alene i gata? Vi får barn på døra her (som går selv), og noen ganger sier jeg jo bare at det ikke passer, det er jo helt greit. Og noe barn må lære seg å bli vant til også. Selv om dette er noe annerledes, kanskje du må tenke litt likt som hvis han gikk selv?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 21.22):

Det er akkurat slike tilnærminger som gjør at dagens barn ikke lærer å håndtere vanskelige følelser. 
At et barn som ringer på hos noen får beskjed om at det ikke passer med besøk, er helt normalt. Det er på ingen måte noen traumatisk og vond opplevelse. 
At voksne mennesker mener at dette er for vanskelig for et barn å takle er faktisk ganske sykt. Ikke rart barn og ungdommer sliter i dag når voksne sykeliggjør helt normale følelser. 

Anonymkode: 69fd9...46d

Nei, det at man evner å se at unger i likhet med voksne har forskjellige forutsetninger er ikke å skape noe som helst, annet enn rom for litt fler..

For en unge som lever under gode forhold og kommer løpende/syklende på egenhånd har selvfølgelig ikke vondt av å få høre at de må komme tilbake en annen gang.

Men for en unge som ikke lever under gode forhold og blir dumpa av moren før hun kjører vekk, er kanskje situasjonen en annen.. Eller?

Anonymkode: 1e0f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det at man evner å se at unger i likhet med voksne har forskjellige forutsetninger er ikke å skape noe som helst, annet enn rom for litt fler..

For en unge som lever under gode forhold og kommer løpende/syklende på egenhånd har selvfølgelig ikke vondt av å få høre at de må komme tilbake en annen gang.

Men for en unge som ikke lever under gode forhold og blir dumpa av moren før hun kjører vekk, er kanskje situasjonen en annen.. Eller?

Anonymkode: 1e0f3...199

Skulle ikke være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...