Gå til innhold

Gjøre om oppskriften på rettepinner til rundpinne, gamle oppskrifter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har flere oppskrifter jeg gjerne vil strikke fra 70 tallet. Går på frem og tilbake pinner. Er dette fordi rundpinner var oppfunnet senere??? Skjønner ikke hvorfor de strikkes slik. 

Er det vanskelig å gjøre om oppskriften? 

Anonymkode: 7eb9d...8de

Skrevet

Så vidt jeg vet så ble rundpinner funnet opp i 1918! Kanskje det har noe med at det er lettere for nybegynnere? Eller at det bare var en type trend i oppskriftene? Har aldri gjort om en oppskrift enten den ene eller andre veien, men hvis man har en del erfaring med å strikke gensere på rundpinner så burde det ikke være så vanskelig - i alle fall før man kommer til armhulene. Det er sikkert videoer på youtube også som man kan se igjennom først. Det er så klart (vil jeg påstå) enklest å gjøre om på oppskriften hvis det ikke har noe mønster eller struktur, men bare er glattstrikk; det kan jo være en årsak til at de ble skrevet frem og tilbake, hvis de har mønster/strukturstrikk. Kanskje se litt på youtube eller google ift å gjøre om på oppskrifter, så kan du se hva du har lyst til etterpå:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei. Jeg har flere oppskrifter jeg gjerne vil strikke fra 70 tallet. Går på frem og tilbake pinner. Er dette fordi rundpinner var oppfunnet senere??? Skjønner ikke hvorfor de strikkes slik. 

Er det vanskelig å gjøre om oppskriften? 

Anonymkode: 7eb9d...8de

Som hun over, rundpinner er en gammel oppfinnelse fra før 1970 tallet. 
Ting ble gjort annerledes før, og det er lov å forenkle og tilpasse seg til nyere måter både å tenke på og å arbeide på. 
Kan du vise bilde av strikkeprosjektet (ikke oppskriften den er gjerne ikke lov å dele)? Da blir det enklere å vurdere om og hvordan du gjør om på oppskriften? 
På eldre oppskrifter var det gjerne slik at man strikket forstykket og bakstykkene fr seg selv, frem og tilbake og sydde ammen i sidene. Noen hadde det og slik at man strikket armer frem og tilbake og sydde dem sammen under armene som å de fleste av dagens kjøpesenteret. Dette er jo for oss vanlig dødelige i dag å lage seg ekstraarbeid. Å strikke armene rundt og med magic loop sparer en for mye unødvendig sying. 

Anonymkode: 79a52...206

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kan det ha noe med passform å gjøre? Blir finere med innsvinget jakke/genser om man ikke feller/øker (null hull), men faktisk bare syr sammen i sidene. 

Anonymkode: 148ea...b86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan det ha noe med passform å gjøre? Blir finere med innsvinget jakke/genser om man ikke feller/øker (null hull), men faktisk bare syr sammen i sidene. 

Om man får hull uten vilje øker man med "feil"metode. 

Anonymkode: c1ee5...c8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man får hull uten vilje øker man med "feil"metode. 

Anonymkode: c1ee5...c8f

Ja, jeg vet da det. Men mange får det ikke til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 22.38):

Jeg tenker det ikke blir penere å sy enn å felle/øke. Når man syr kan det bli litt stivere, det blir mer "stoff" der man syr, og mer sannsynlig at plagget drar seg.

Jeg aner ikke årsaken, men kan det ha noe med at det blir mindre strikketøy å ta med seg? Om man strikker på farten? Om det er rillestrikk slipper man å strikke vrangt dersom man strikker fram og tilbake.

Anonymkode: a260e...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...