AnonymBruker Skrevet 10. oktober #1 Del Skrevet 10. oktober Noen som har peiling på disse rasene her? Anonymkode: 158b5...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #2 Del Skrevet 11. oktober Ingen? Anonymkode: 158b5...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #3 Del Skrevet 11. oktober Aldri hørt om Pumi i det hele tatt. Puddel har jeg ingen erfaring med ennå, men det er den neste rasen jeg ønsker meg. Har lest litt om dem og de virker som en veldig allsidig og flott rase. Anonymkode: 4212e...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #4 Del Skrevet 12. oktober Aldri hørt om pumi, men puddel er en kjempe fin rase! Du kan gjøre så og si alt med den. Den er veldig førerorientert, godt lynne, veldig samarbeidsvillig, lettlærte og sosiale og trivelige hunder. Når man tenker på puddel så er det mange som ser for seg de helt sinnsyke utsillingsklippene og dermed synes hundene er 'stygge' og ikke vil gi de en sjans en gang basert på bare det. Pudler er allergivennlige og røyter ikke, men de har pels som vokser hele tiden så klipp og spelsstell må gjøres uansett, men utifra den andre rasen du nevner ser ikke det ut som noe problem for deg. Når det kommer til pelsstell så er det også en veldig fin ting for både deg og hunden da dere kan bygge et sterkere bånd og det må gjøre uansett selv hvis du ikke skal stille ut hunden. Følger så klart med sykdommer som kan forekomme hos alle raser, puddel også - så du burde lese deg opp på det for å se hva du burde se etter når du skal kjøpe valp. Må også huske at dette er en aktiv rase som trenger fysisk aktivisering og mental stimuli. Hyppige for agility, lydighet, og andre bruksområder der de får jobbet ordentlig, og de er så klart fantastiske som familiehund! Det er også mye bedre å velge renraset hund ovenfor alle de fillerasene puddel er blandet med 😉 Anonymkode: 0674b...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 12. oktober #5 Del Skrevet 12. oktober Det eneste jeg har hørt om, ikke erfart selv, når det gjelder pumi er at den bruker stemmen mye. Men den er så søt! Jeg syns den ligner litt på en koalabjørn. Dette sier Norsk Kennelkiubb om rasen: Sitat Pumi er en livlig, lettlært og modig hund. Som de fleste gjeterhundraser er den full av arbeidslyst, men er også en meget kjærlig hund som trives godt i en varm armkrok på sofaen. Den kan være mistenksom og vaktsom mot fremmede, så sosialisering fra ung alder er viktig. Det kan være mye lyd i en pumi, men det går an å lære den når og hvor den får bjeffe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #6 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 6.03): Aldri hørt om pumi, men puddel er en kjempe fin rase! Du kan gjøre så og si alt med den. Den er veldig førerorientert, godt lynne, veldig samarbeidsvillig, lettlærte og sosiale og trivelige hunder. Når man tenker på puddel så er det mange som ser for seg de helt sinnsyke utsillingsklippene og dermed synes hundene er 'stygge' og ikke vil gi de en sjans en gang basert på bare det. Pudler er allergivennlige og røyter ikke, men de har pels som vokser hele tiden så klipp og spelsstell må gjøres uansett, men utifra den andre rasen du nevner ser ikke det ut som noe problem for deg. Når det kommer til pelsstell så er det også en veldig fin ting for både deg og hunden da dere kan bygge et sterkere bånd og det må gjøre uansett selv hvis du ikke skal stille ut hunden. Følger så klart med sykdommer som kan forekomme hos alle raser, puddel også - så du burde lese deg opp på det for å se hva du burde se etter når du skal kjøpe valp. Må også huske at dette er en aktiv rase som trenger fysisk aktivisering og mental stimuli. Hyppige for agility, lydighet, og andre bruksområder der de får jobbet ordentlig, og de er så klart fantastiske som familiehund! Det er også mye bedre å velge renraset hund ovenfor alle de fillerasene puddel er blandet med 😉 Anonymkode: 0674b...77f Så du mener labrador og cocker spaniel er filleraser? Spesielt.... Anonymkode: 553f9...30f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #7 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du mener labrador og cocker spaniel er filleraser? Spesielt.... Anonymkode: 553f9...30f Tror hun mener tullerasene som blir resultatet, velger og tro det var en litt klønete formulering. Anonymkode: 457f3...bff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #8 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener labrador og cocker spaniel er filleraser? Spesielt.... Anonymkode: 553f9...30f Nei. Puddel + annen rase = fillerase. Anonymkode: 0674b...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #9 Del Skrevet 13. oktober Pumi er ikke noen kosehund, men en arbeidshund. Så med mindre du skal aktivere den mye med agilit eller annen hundesport er den ikke å anbefale. Du skal også huske at den i motsetning til Border C. gjeter sau med lyd, så den bjeffer som en stor hund og den bjeffer mye. Det ligger i dens naturlige instinkt, så om du ikke tåler det er det ikke hund for deg. Det er nok ikke noen hund man bør ha i en blokkleilighet. Anonymkode: 19798...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #10 Del Skrevet 13. oktober Bare for å fullføre, Pumi er en kjempeflott hund, men ikke kjøp den fordi den er søt og ser ut som en koalabjørn. Den trenger stimuli, og som gjeterhund er den alltid klar. Du sitter og ser på TV med den ene beinet over det andre, og så tar du ned beinet, og da spretter bikkja opp. Du går på do, og bikkja blir med og venter utenfor døren. Du kan bare glemme å få til at den ligger igjen i stuen og sover, selv etter timeslange turer. Anonymkode: 19798...83a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #11 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Bare for å fullføre, Pumi er en kjempeflott hund, men ikke kjøp den fordi den er søt og ser ut som en koalabjørn. Den trenger stimuli, og som gjeterhund er den alltid klar. Du sitter og ser på TV med den ene beinet over det andre, og så tar du ned beinet, og da spretter bikkja opp. Du går på do, og bikkja blir med og venter utenfor døren. Du kan bare glemme å få til at den ligger igjen i stuen og sover, selv etter timeslange turer. Anonymkode: 19798...83a Sånn var for så vidt puddelen min også, men det er noe som generelt kan forbedres. Det går an å gjøre hunden mye roligere med "ro trening", lære hunden å slappe av. At det ikke alltid skjer noe når vi er inne, det er ikke alltid et nytt eventyr i vente når man beveger beinet, eller skifter sitte posisjon, eller reiser seg. Jeg ble nesten litt stressa fordi min alltid våknet til og var klar, bare jeg strakk meg etter et glass på bordet. Vanlig greie blant mange aktive raser og brukshunder, men dette ble forbedret med trening hos både puddelen og BC'en jeg hadde. Anonymkode: 482bd...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #12 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånn var for så vidt puddelen min også, men det er noe som generelt kan forbedres. Det går an å gjøre hunden mye roligere med "ro trening", lære hunden å slappe av. At det ikke alltid skjer noe når vi er inne, det er ikke alltid et nytt eventyr i vente når man beveger beinet, eller skifter sitte posisjon, eller reiser seg. Jeg ble nesten litt stressa fordi min alltid våknet til og var klar, bare jeg strakk meg etter et glass på bordet. Vanlig greie blant mange aktive raser og brukshunder, men dette ble forbedret med trening hos både puddelen og BC'en jeg hadde. Anonymkode: 482bd...a90 Sånn er min puddel også. Alltid klar for at noe skal skje, må ha tydelig beskjed i forkant om han ikke skal være med på ting... Anonymkode: 680ad...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå