Gå til innhold

Er de nordnorske dialektene vanskelige å forstå for utlendinger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er de nordnorske dialektene vanskelige å forstå for utlendinger.

Anonymkode: b3906...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 18.35):

Er de nordnorske dialektene vanskelige å forstå for utlendinger.

Anonymkode: b3906...741

Hvorfor skulle de være det? Finnmarksdialekten er forresten den dialekten i landet som ligger nærmest bokmål.

Ellers tenker jeg at det er andre dialekter som må være vanskeligere å forstå evt. 

Møtte på en utlending i jobbsammenheng som hadde bodd to år i Harstad. Det var det eneste stedet han hadde bodd i Norge. Han flyttet til østlandsområdet, og da sleit han skikkelig i starten. Men han hadde ingen problemer med Harstad-dialekten. Så det kommer vel an på hvilken dialekt man kjenner best.

Anonymkode: ba7aa...098

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg var i Bergen i sommer, og ettersom jeg har tilknytning til flere steder i landet praktiserer jeg flere dialekter. Jeg ble stoppet av tre dansker som snakka engelsk til meg der de spurte om veien til en bestemt adresse som måtte være i nærheten. Fordi de snakka engelsk svarte jeg på engelsk, tenkte høyt på bergensk, men kort tid etter hørte jeg at de snakka dansk. Da var det høy tenking på østlandsk, og plutselig forsto de mer av det jeg sa, - selv om de fortsatte i hovedsak med engelsken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som etnisk norsk sørlending synes enkelte av dialektene er vanskelige, og et par dialekter forstår jeg ingenting av. Bor i et veldig kulturrikt samfunn, og det er mye mer hæ fra de som lærte seg norsk med annen dialekt, f.eks østlandsk. 

Anonymkode: f333c...51a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at mange nrodmenn synes det er vanskelig, antar jeg det samme gjelder utlendinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...