Gå til innhold

Piggdekk på våt asfalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg bor på Østlandet, og skal på fjellet til helgen. Siden det er snø der nå, har jeg lagt om til vinterdekk, som da er piggdekk. Når jeg kommer hjem, er det litt under tre uker til det er lovlig å bytte til piggdekk her, uavhengig av om det er snø eller ikke. Derfor tenker jeg å bare beholde dekkene på. En kollega av meg skjelte meg huden full fordi jeg la om så tidlig, og mente at bremselengden til piggdekk på våt asfalt er vesentlig mye lengre enn sommerdekk. Er det noen som kan noe om dette? Jeg har prøvd å google det, men finner ikke svar på akkurat dette.

På forhånd takk for svar.

Anonymkode: 11bb7...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det stemmer det. Det er riktig å bytte om når du skal på fjellet med snø, men da må du også bytte tilbake når du kommer hjem hvis det ikke er forhold for vinterdekkk der du bor ennå.  Noen dager før tiden kunne du kommet unna med, men tre uker er for lenge.

Anonymkode: d2028...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

Jeg bor på Østlandet, og skal på fjellet til helgen. Siden det er snø der nå, har jeg lagt om til vinterdekk, som da er piggdekk. Når jeg kommer hjem, er det litt under tre uker til det er lovlig å bytte til piggdekk her, uavhengig av om det er snø eller ikke. Derfor tenker jeg å bare beholde dekkene på. En kollega av meg skjelte meg huden full fordi jeg la om så tidlig, og mente at bremselengden til piggdekk på våt asfalt er vesentlig mye lengre enn sommerdekk. Er det noen som kan noe om dette? Jeg har prøvd å google det, men finner ikke svar på akkurat dette.

Kollegaen din har ikke peiling. Der de salter på vinteren er jo asfalten konstant våt, og piggdekk fungerer utmerket. Ellers ville det jo vært livsfarlig, og sannsynligvis forbudt.

Anonymkode: 24efc...464

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer det. Det er riktig å bytte om når du skal på fjellet med snø, men da må du også bytte tilbake når du kommer hjem hvis det ikke er forhold for vinterdekkk der du bor ennå.  Noen dager før tiden kunne du kommet unna med, men tre uker er for lenge.

Hvorfor er det for lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det for lenge?

Fordi reglene er sånn. Fristen er 1 november, med mindre forholdene tilsier noe annet. Så å blir TS stoppet med piggdekk 30. oktober går nok det fint, men 3 uker før ser de nok ikke like lett gjennom fingrene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi reglene er sånn. Fristen er 1 november, med mindre forholdene tilsier noe annet. Så å blir TS stoppet med piggdekk 30. oktober går nok det fint, men 3 uker før ser de nok ikke like lett gjennom fingrene på.

Jeg har inntrykk av at man var mer streng på det tidligere, men nå er det jo mye mer ustabile høster med plutselige minusgrader. Hører flere med piggdekk rundt meg nå om dagen (Trondheim). Man er ansvarlig for å være skodd for forholdene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har inntrykk av at man var mer streng på det tidligere, men nå er det jo mye mer ustabile høster med plutselige minusgrader. Hører flere med piggdekk rundt meg nå om dagen (Trondheim). Man er ansvarlig for å være skodd for forholdene. 

Nå er Trondheim en del lengre nord, men på Østlandet er det ikke antydning til vinter enda. Drittvær ja, men ikke noe vinter i sikte på lenge enda.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei.

Du har lov å bytte dekk om du skal i områder med snø. Jeg bor på bygda og får ikke akkurat byttet dekk på vei inn til oslo heller.  Så lenge jeg bor ellee oppholder meg her jeg gjør, skal jeg sette på dekk etter føret som er her. 

Anonymkode: 30948...5be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så rare kommentarer. Legg om til piggdekk og om noen tar det i kontroll så sier du bare at du har vært på fjellet, og du skal igjen. Er jo ikke verre enn det.

Piggdekk på våt asfalt har lengre bremselengde enn vanlige vinterdekk, og noen ganske mye mer. NAF sine vinterdekktester avdekker det ganske greit.

Men så er jo mesteparten av vinteren våt asfalt over store deler av landet. Så lenge du har ok dekk, hadde jeg ikke tenkt en ekstra tanke om det.

Anonymkode: 302c1...71b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk naf sine tester. Piggdekk er ikke dårligere enn piggfritt, heller bedre på asfalt tørr og våt da det er litt stivere gummi og bedre mot vannplaning. 
Kollegaen din høres litt spesiell ut, er ganske mange i oslo som kjører med piggfritt hele året og aldri bytter, bare å gå en tur fra bybrua til Storo og se på parkerte biler i juni. Vil heller si at det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har allerede vært noen som har hatt en ulykke fordi det var ett glatt parti på E6 i Ringsaker, og politiet i Innlandet oppfordrer folk til å legge om allerede nå, fordi det er kaldt om natta som gjør at det fryser på rundt omkring.

Selv om frista er 1. november, så er det tillatt å legge om til vinterdekk om føret og været krever det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 13.55):

Jeg byttet til piggdekk i går. Kjører til fjells hver helg og bor i Oslo. Såfremt at man har en god unnskyldning får man lov til å kjøre med piggdekk. Det er ingen som forventer at hyttefolk skal bytte til sommerdekk hver søndag kveld 😅

Anonymkode: d036f...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (4 minutter siden):

Det har allerede vært noen som har hatt en ulykke fordi det var ett glatt parti på E6 i Ringsaker, og politiet i Innlandet oppfordrer folk til å legge om allerede nå, fordi det er kaldt om natta som gjør at det fryser på rundt omkring.

Selv om frista er 1. november, så er det tillatt å legge om til vinterdekk om føret og været krever det.

I Rælingen var det is på veien i dag tidlig. Er bare et tidsspørsmål før avisene er fulle av bilder av biler som har sklidd inn i hverandre. 

Anonymkode: d036f...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 13.46):

Hei.

Svaret finner du ved å slå opp i teoriboken fra førerprøven. 
Er der ikke forhold som krever piggdekk når du er tilbake på hjemmestedet ditt, kan du få bot for kjøring med piggdekk. 
Miljøvennlig er det jo ikke med piggdekk. 

Anonymkode: 386f1...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ska kjøre steder det er fare for frost og snø har du lov å legge om. Vi la nå om 26 sept pga da hadde vi hatt 4 frost netter med is på vegen og en morgen med snø.

Her gikk politiet ut med at folk måtte få lagt om. Da hadde det alt vært 8 singel ulykker med biler med sommerdekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gummien på sommerdekk er såpass hard at bremselengden øker dramatisk ved 5 grader pluss. Våt kald asfalt er piggdekkføre. 

Anonymkode: c6a37...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 14.04):

Nå er Trondheim en del lengre nord, men på Østlandet er det ikke antydning til vinter enda. Drittvær ja, men ikke noe vinter i sikte på lenge enda.

Nå var det vel bare et par dager etter dette svaret ditt at flere biler og en buss kjørt ut ved gardermoen og lillestrøm området pga. tynt islag og "skøytebane" på veien etter å ha fryst til på morgenkvisten... Trenger ikke være snø for at det blir glatt.

Anonymkode: 54677...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå var det vel bare et par dager etter dette svaret ditt at flere biler og en buss kjørt ut ved gardermoen og lillestrøm området pga. tynt islag og "skøytebane" på veien etter å ha fryst til på morgenkvisten... Trenger ikke være snø for at det blir glatt.

Anonymkode: 54677...a9b

Nettopp, og slikt underlag biter ikke en gang gode piggdekk på! Er kun erfaring, lese veien, og avpasse farten som gjelder.

Anonymkode: 848aa...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blablabla, jeg ble stoppet i promille kontroll i dag med piggdekk på, fønvind og nesten 20 grader på vestlandet. Været svinger veldig, plutselig er det nattefrost der jeg bor, ca 150 moh. Jeg byttet da jeg hadde 3 frostnetter på rad. Ingen sier noe på det her. 

Anonymkode: ac20a...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...