Gå til innhold

Syntes du 2,3 km skolevei er langt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine hadde omtrent det/ noe lengre vei. Jeg synes det var litt lang vei, men barna elsket det. Minner fra skoleveien er visstnok veldig gode barndomsminner. Prat og lek. Savner det sier de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, såpass må dagens barn klare å gå.

Anonymkode: d0a67...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

2 km på 15 minutter er vell å ta litt i, da det tilsvarer 8 km/t. Tviler på at de fleste klarer å gå så fort..

Anonymkode: b7c62...2f4

Det spørs hvilket tempo man går i; de beste tidene for 10 kilometer kappgang for kvinner er på litt over 40 minutter, og menn ligger på rundt 1 time og 20 minutter på 20 kilometer.

Jogger man litt i tillegg hvis man har dårlig tid, går det naturligvis enda raskere.

Som barn hadde jeg rundt regnet en skolevei på 3 kilometer, og hvis jeg husker riktig, brukte jeg neppe mer enn 20-25 minutter på dette.

Anonymkode: d3c6f...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på hvor mye bakker det er og hvor trygg veien er. 

Hadde det vært 2,3 km med type vei som ungene mine har hadde jeg sagt det hadde vært for langt.  De har nå under en km og bruker minimum 15 minutter, tøffe bakker. 

Anonymkode: 456a0...47d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2,3 km er langt. Især om vinteren. Glatt, tyngre å gå om det er mye snø. Hadde selv 1 km hver vei og det var mer enn langt nok enkelte dager.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (1 time siden):

Jeg synes 2,3 km er langt. Især om vinteren. Glatt, tyngre å gå om det er mye snø. Hadde selv 1 km hver vei og det var mer enn langt nok enkelte dager.

Vi klarte fint å gå de 2 km til skolen sommer som vinter. Det var ingen som klaget.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

2 km på 15 minutter er vell å ta litt i, da det tilsvarer 8 km/t. Tviler på at de fleste klarer å gå så fort..

Anonymkode: b7c62...2f4

Da må de jo starte tidligere hjemmefra. Utrolig hvor helikopter dere mødre skal være. Sett krav til ungene og la vær å kjøre dem på skolen. De klarer fint å gå eller å sykle. Vi gikk til skolen gjennom hele året uansett vær eller føre.

Barn.jpg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi klarte fint å gå de 2 km til skolen sommer som vinter. Det var ingen som klaget.

Da må de jo starte tidligere hjemmefra. Utrolig hvor helikopter dere mødre skal være. Sett krav til ungene og la vær å kjøre dem på skolen. De klarer fint å gå eller å sykle. Vi gikk til skolen gjennom hele året uansett vær eller føre.

Barn.jpg

Tja, jeg er ikke sikker på denne romantiseringen av tidligere tider. Moren min hadde 5 km skolevei, på skogsvei, uten gatelys og uten brøyting. Hun kom seg jo gjennom det, men det er umulig å få henne med på noen som helst form for tur i dag. 

Anonymkode: dabf4...5be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det som barn. Måtte gå 40 minutter før skolen startet da. Men det er ikke spesielt langt nei

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer folk på hvorfor ungene blir overvektige.

Anonymkode: 1c842...a53

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn.jpg

Og dette skapte robuste barn, ikke pingler som knekker sammen av den minste motgang.

Fysisk aktivitet er svært sunt i en alder der man tilbringer mer og mer tid foran skjermen, og i motsetning til før i tiden da det var forbud mot å oppholde seg innendørs i friminuttet i barneskolen uansett vær, virker det som om barna idag ikke er så ivrige etter å løpe rundt i friminuttet; når skal de egentlig få mosjonen de trenger ...?

I dagens samfunn burde en lengre skolevei nesten vært regelen, ikke unntaket, og forbud mot foreldrekjøring med mindre det foreligger helst spesielle omstendigheter. Det er bare å se på barnas vekt idag sammenlignet med tidligere generasjoner.

Anonymkode: d3c6f...311

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...