Gå til innhold

Gi bud 600 tusen under prisantydning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom dette er en bolig du faktisk er veldig interessert i, ville jeg aldri gitt et slikt skambud.

Hvorfor?
Boligen har kun ligget ute i 3 mnd. Hadde jeg fått et slikt bud fra noen, hadde jeg avskrevet vedkommende totalt, selv om de kom med høyere bud senere. Hadde vært uaktuelt for meg å selge til slike, da hadde jeg heller hatt is i magen og ventet på noen som gir realistiske bud. Boliger blir alltid solgt før eller siden, å selge til folk som prøver seg på slike bud er ikke et must.

Anonymkode: 7ae7a...33d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er den øverste grensa di?

Går an å ta en telefon til megler for å høre litt. Haster det for selger å selge. Er de villig til å gå lenger ned.

Anonymkode: 889e6...e4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kjøpt en leilighet 700.000 under takst, og 300.000 under prisantydning.

Det kommer helt an på selgers situasjon. 

Om noen synes du er frekk får det være deres problem. Det er verdt noen å provosere noen litt for å spare hundretusener.

Anonymkode: ff353...359

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skambud i det hele tatt. Ikke frekt heller. Det er mange boliger, og noen blir priset helt hinsides. Det er mange boliger som går for langt mindre enn 600.000 kr under takst. Det verste du kan få er et nei. Jeg ville aldri kjøpt en bolig som er blitt malt kult, byttet baderomsmøbler som ved første øyekast ser fint ut. Men når en ser bedre etter ser en egentlig at en bør nesten totalrenovere både kjøkken, bad og tak. Mange meglere prissetter disse boligene alt for høyt, og å by under prisantydning er faktisk helt reelt. Ikke bry deg om hva andre synes om budet ditt, det er ditt bud, hva du er villig til å legge ned i boligen. Du skal ikke forandre den meningen etter at andre sier det er "frekt". Mye bedre å vinne under prisantydning enn å kjøpe katta i sekken og få økonomiske problemer fordi en bydde mye mer enn hva huset var verdt. Du skal gå med følelsen etter når du har kjøpt boligen også. Kan hende en bolig er mindre verdt for deg enn for noen andre også. 

Anonymkode: 9dcc5...fb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på! Dummeste jeg leser at folk her sier at de aldri ville solgt til en person som kom med skambud.

Hvis bolig har ligget ute i 3mnd  så er det tydeligvis satt for høy verdivurdering på bolig av megler.

Jeg forsøkte nettopp å legge inn et bud på 10% under verdivurdering. Selger avviste dessverre. Så nå skal jeg ha is i magen og håpe at ingen andre slår til. 
Det har vært to visninger, men ingen aktivitet selv om jeg la inn bud. 

Snakket med megler(bukken og havresekken), megler sa at jeg kunne få det til prisantydning og at selger ikke selger for under prisantydning for så å si mot slutten av samtalen at jeg fortsatt kan legge inn bud.

Anonymkode: 12c90...eef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brydde 800k under (takst var 5), endte med å få den for 500k under.

Skader ikke å prøve

Anonymkode: 299a8...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måneder er ikke lenge i dagens marked. Men for all del, det er lov å skamløst prøve seg 

Anonymkode: 23721...190

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis den har ligget i 3 mnd, så er den kanskje priset for høyt i markedet. Der er nok et skambud som ikke blir godkjent, men det er jo lov å prøve. Hvis de er desperate på å selge så møter de deg kanskje med motbud?

Anonymkode: c2506...bdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kjør på! Dummeste jeg leser at folk her sier at de aldri ville solgt til en person som kom med skambud.

Hvis bolig har ligget ute i 3mnd  så er det tydeligvis satt for høy verdivurdering på bolig av megler.

Jeg forsøkte nettopp å legge inn et bud på 10% under verdivurdering. Selger avviste dessverre. Så nå skal jeg ha is i magen og håpe at ingen andre slår til. 
Det har vært to visninger, men ingen aktivitet selv om jeg la inn bud. 

Snakket med megler(bukken og havresekken), megler sa at jeg kunne få det til prisantydning og at selger ikke selger for under prisantydning for så å si mot slutten av samtalen at jeg fortsatt kan legge inn bud.

Anonymkode: 12c90...eef

Helt enig, det er så dumt. Veldig lett å si at man aaaaldri hadde akseptert så mye under takst, men når man sitter der og ikke får solgt, og kanskje innser at en takst ikke er en fasit, så blir man jo faktisk tvunget til å seriøst vurdere de få budene man får.

Anonymkode: 11837...3e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke verre enn å by og si det er så langt du kan gå. Hvis de avslår budet kan det jo da være de kontakter deg hvis de ikke får solgt og blir interessert likevel.

Et hus i nærheten ligger i et ganske høyt priset område. Ble takstert og lagt ut til 8,9. Helt nydelig hus der mange tilsvarende hus i området lett har gått for den prisen, men av en eller annen grunn traff det ikke markedet. De satte prisen ned flere ganger, det lå til slutt ute til 7,5 mill og da godtok de et bud på 6,9 etter noen mnd.

Så det er ikke umulig men heller ikke særlig sannsynlig. De går jo da på over en halv million i tap og det er jo et avslag på ca 20% av verdien de anslår huset har, veldig mye. Men verste du får er nei. Evt et motbud om å møtes på halvveien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig, det er så dumt. Veldig lett å si at man aaaaldri hadde akseptert så mye under takst, men når man sitter der og ikke får solgt, og kanskje innser at en takst ikke er en fasit, så blir man jo faktisk tvunget til å seriøst vurdere de få budene man får.

Selger har ofte muligheten til å leie den ut inntil videre, så kan de prøve på nytt til våren. Mange hus og leiligheter ligger nå ute en god stund før de blir solgt. Med tanke på hvor høyt boligen er priset, så har meglerne gjerne god oversikt over hvor lista ligger i de ulike strøkene, og de vet selvsagt hva selger kjøpte boligen for om den har hatt andre eiere. Kanskje har den siste eieren oppgradert boligen, dette spiller også inn.

Anonymkode: 50ad8...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selger har ofte muligheten til å leie den ut inntil videre, så kan de prøve på nytt til våren. Mange hus og leiligheter ligger nå ute en god stund før de blir solgt. Med tanke på hvor høyt boligen er priset, så har meglerne gjerne god oversikt over hvor lista ligger i de ulike strøkene, og de vet selvsagt hva selger kjøpte boligen for om den har hatt andre eiere. Kanskje har den siste eieren oppgradert boligen, dette spiller også inn.

Klart man noen ganger har mulighet til å leie ut i påvente av salg, men tro meg når jeg sier at man ikke kan velge og vrake i gode leietakere på korttidsleie. Mange vegrer seg også for å drive med utleie. De aller fleste vil selge og bli ferdig med det når de først har startet prosessen.

Meglere har noen ganger god oversikt, andre ganger ikke. Og alt ligger ikke i byer og i «strøk». Markeder endrer seg, meglere tar feil. Takstmenn slurver. Ikke alle oppgraderinger lønner seg. Tusen ting spiller inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på.

Det er egentlig ingenting som heter ‘skambud’. Dette er bare noe meglerne har funnet på.

Som andre sier, det verste som kan skje er at du får et nei og da gjerne med en begrunnelse fra megler via selger.

Er du heldig får du den for den prisen etter en stund eller et greit motbud.

Selv la jeg inn et skambud på min første leilighet. Jeg var i samlivsbrudd og tenkte enten slår jeg til på denne leiligheten til den prisen JEG kan gi eller så får jeg bare vente litt til der dukker opp noe i den prisklassen. Ble dermed litt vippet av pinnen (evt gjerdet😅) Da jeg fikk leiligheten for den prisen. Det viste seg at selger var desperat fordi hun var avhengig av salg innen en viss sum for å få lån til den nye boligen selv.

Så alt handler egentlig om rett tid og sted her. Den som intet våger intet vinner.

Anonymkode: 7aab3...3d3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjør på.

Det er egentlig ingenting som heter ‘skambud’. Dette er bare noe meglerne har funnet på.

Som andre sier, det verste som kan skje er at du får et nei og da gjerne med en begrunnelse fra megler via selger.

Er du heldig får du den for den prisen etter en stund eller et greit motbud.

Selv la jeg inn et skambud på min første leilighet. Jeg var i samlivsbrudd og tenkte enten slår jeg til på denne leiligheten til den prisen JEG kan gi eller så får jeg bare vente litt til der dukker opp noe i den prisklassen. Ble dermed litt vippet av pinnen (evt gjerdet😅) Da jeg fikk leiligheten for den prisen. Det viste seg at selger var desperat fordi hun var avhengig av salg innen en viss sum for å få lån til den nye boligen selv.

Så alt handler egentlig om rett tid og sted her. Den som intet våger intet vinner.

Anonymkode: 7aab3...3d3

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Klart man noen ganger har mulighet til å leie ut i påvente av salg, men tro meg når jeg sier at man ikke kan velge og vrake i gode leietakere på korttidsleie. Mange vegrer seg også for å drive med utleie. De aller fleste vil selge og bli ferdig med det når de først har startet prosessen.

Meglere har noen ganger god oversikt, andre ganger ikke. Og alt ligger ikke i byer og i «strøk». Markeder endrer seg, meglere tar feil. Takstmenn slurver. Ikke alle oppgraderinger lønner seg. Tusen ting spiller inn. 

Selvsagt er de fleste interessert i å bli ferdig med prosessen, men det er en avveining hva man skal godta av skambud. Studenter kan ofte være interesserte i korttidsleie som en midlertidig løsning mens de ser seg om etter aktuelle leiligheter (veldig mange oppdager at kollektivet ikke var som forventet, eller de misliker seg der de bor av andre grunner), og det går an å si at det er mulighet for at boligen kan bli utleid lengre. Helsepersonell er også en gruppe som ofte er interessert i korttidsleie.

Selv om enkelte innbiller seg at meglerne ikke har oversikt, så er de proffe på dette, de har årevis med erfaring spisset på eiendomsmarkedet, og kolleger som jobber både i by og ute i distriktet som de kan rådføre seg med. De holder seg veldig oppdatert. De blir selvsagt utsatt for press fra selgere som har urealistiske forventninger til hva de kan oppnå for boligen sin, og der må de gå inn og drøfte grundig hva som er realitetene.

Det er nok at bare en kjøper er ivrig og opptatt av å sikre seg boligen, og den kjøperen kan stå der når som helst. Folks livssituasjon endrer seg, og sammen med det behovet for et nytt sted å bo. Det er ikke alltid det bare er selger som har det travelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er skambud, siden huset er såpass «billig» i utgangspunktet. Bedre med noe som er nærmere 3 millioner. 2,8, for eksempel. Da regner jeg med selger vil komme med et motbud. Hvis du kommer med et skambud, risikerer du at selger blir såpass forbanna at hen ikke gidder komme med et motbud engang.

Anonymkode: c105c...75b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ingenting som heter "skambud". Hvis en selger blir butthurt av et lavt bud er det vel bare å takke pent nei og vente på høyere bud. Kommer det ingen andre bud må man jo som selger overveie sine muligheter. Har man som mange kjøpt noe i mellomtiden må man jo tilslutt selge eller leie ut. Utleie er heller ingen enkel prosess og kan koste mer en det smaker på sikt. Både med tanke på dårlige leieboere, men også skatt ved utleie + skatt ved salg hvis de leier ut over lenger periode.

Hva prisantydning og hva selger tidligere har kjøpt boligen for spiller ingen rolle. Hvis en bolig står ute i markedet, men ingen byr og ingen kommer på visning er det feil priset. Det er du og jeg, altså markedet som bestemmer verdien. Ikke megler eller selger.

By nøyaktig det du vil og ikke tenk noe mer over det.

Anonymkode: 93634...d51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...