AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #41 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri målt IQ, men vært hos mange psykologer. Alle har skrevet "gode resonneringsevner", "meget høy IQ", "intelligent" el lign i epikriser. Men jeg sliter mye sosialt fordi jeg forstår ikke poenget med det sosiale spillet. Jeg lærte ikke endel basic social skills som barn og ser ikke alltid poenget med de som voksen. Så jeg er nok ansett som ganske naiv, dumærlig og rar. Har et rikt indre liv, få men svært nære venner og funker greit på et overfladisk nivå med bekjente. Anonymkode: da33a...382 Jeg har tatt iq test to ganger hos psykolog når jeg var yngre, hadde en iq skår på 136. Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har et veldig rikt indre liv 😅 Tenker helt anerledes enn andre som har gjort at jeg har fått en del rare blikk/kommentarer. Jeg er klønete både kroppslig og sosialt. Mangler faktisk mye grunnleggende kunnskap og forståelse. Dårlig på å skrive/formulere meg. Mange har nok oppfattet meg som en smule dum og rar. På skolen kunne jeg få stryk på en prøve og topp karakter på en annen prøve på samme tema. Så lærerene klødde seg mye i hodet. Fikk dermed diagnosen stress dysleksi. Var mye urolig og kjedet meg mye. Husker det var en lærer siste året på ungdomsskolen som fanget opp hvor fort jeg faktisk lærte ting, så han begynte å gi meg oppgaver langt over nivået vårt. Det var veldig gøy for både meg og lærerene, og de andre lærerene gjorde det samme. De ble veldig overrasket over at en så tullete, klønete og rastløs jente evnet så mye, så høyt nivå og såpass raskt. 😃 Gikk på skole ett år i utlandet med kun toppkarakterer. Så tilbake til vanlig vgs, så gikk ting nedover igjen. 😬 Anonymkode: 6d56b...c72 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #42 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trodde det var nevropsykologer som målte iq, ikke mensa, det er helt forskjellige tester. Anonymkode: 9a32e...d75 Hva er forskjellen egentlig? vel, det kommet jo an på hva du vil med testen. Vil du bli medlem av menas må du bestå deres test. Anonymkode: a8300...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #43 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det som er litt på tryne er at det er menn som har laget testene som skal regne ut IQ. Det er da fokus på matematiske løsningsoppgaver og logikk rundt disse. Å kunne løse slike vanskelige oppgaver er nemlig typisk ved en smart herre hjerne. De samme mennene som får full score på disse testene har da kanskje null peiling på sosiale koder. Som også krever en viss intelligens for å mestre. Hadde kvinner laget IQ testen hadde de kanskje fokusert mer på logiske hverdagsoppgave, sosiale koder, resonnementer og ulike typer analyser (som menn ofte frekt kaller ‘overtenking’;). Anonymkode: 13c42...84b Har du tatt en IQ-test? De består overhodet ikke av "matematiske løsningsoppgaver". IQ tester avdekker evnen til å se logiske sammenhenger og mønstre i tall, figurer og ord. De er som regel uavhengig av fagkunnskap. De skal være universelle. Husker jeg tok en test sammen med to venninner for gøy da vi var yngre, og den ene kommenterte hele tiden at "dette er bare tull, det går ikke an å se noe mønster i disse figurene, jeg bare svarer noe". Vi to andre så logikken i mønstrene og skåret naturlig ganske mye høyere enn henne. Det siste du nevner er for øvrig denne venninnen veldig god på, og hun har høyere sosial intelligens enn meg. Men jeg har høyere IQ enn henne likevel. Ikke at det er verdt noe mer enn at det bare er sånn. Anonymkode: 8ad39...c72 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #44 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er forskjellen egentlig? vel, det kommet jo an på hva du vil med testen. Vil du bli medlem av menas må du bestå deres test. Anonymkode: a8300...fd0 Det å huske20 ord på en gang, matematikk osv osv. Kanskje 1 oppgave som handler som logikk ala mensa. Anonymkode: 9a32e...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #45 Del Skrevet 10. oktober 2024 Grüner skrev (15 timer siden): Nei, det stemmer ikke. Sosial intelligens er ikke det samme som IQ. Mange med ekstremt høy IQ har faktisk ofte lavere sosial intelligens. Noen høytfungerende autister kan ha veldig høy IQ, men fungerer dårlig sosialt. Høy IQ korrelert faktisk med høy eq Anonymkode: 19738...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #46 Del Skrevet 10. oktober 2024 Matematikk har ikke med IQ å gjøre. Sans for tall er sans for tall bare. Tegn på intelligens: nysgjerrighet, lekenhet, kreativitet, problemløsning (uavhengig av hvilket fagområde det er innenfor) Anonymkode: 19738...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #47 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Matematikk har ikke med IQ å gjøre. Sans for tall er sans for tall bare. Tegn på intelligens: nysgjerrighet, lekenhet, kreativitet, problemløsning (uavhengig av hvilket fagområde det er innenfor) Anonymkode: 19738...f25 Men det er slik testene er hos nervropsykolog . Da jeg tok den var det 1 oppgave som dreide seg om logikk ala mensa. Anonymkode: 9a32e...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #48 Del Skrevet 10. oktober 2024 Men på den annen side, hadde høyt intelligente vært ‘sosialt klønete’ om de hadde vokst opp med likesinnede? Majoriteten tar jo seg selv veldig seriøst. 😅 Anonymkode: 75020...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #49 Del Skrevet 10. oktober 2024 Gode på escape room! Anonymkode: 7a754...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #50 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men det er slik testene er hos nervropsykolog . Da jeg tok den var det 1 oppgave som dreide seg om logikk ala mensa. Anonymkode: 9a32e...d75 Da jeg tok den handlet det bla om mønstergjenkjenning med figurer, allmennkunnskap og språkforståelse (metafor). Var ikke noe mattegreier. Syntes det var litt rart at allmennkunskap var en del av testen, når kulturell kapital faktisk er noe man kan tilegne seg, men men. Anonymkode: 19738...f25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #51 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da jeg tok den handlet det bla om mønstergjenkjenning med figurer, allmennkunnskap og språkforståelse (metafor). Var ikke noe mattegreier. Syntes det var litt rart at allmennkunskap var en del av testen, når kulturell kapital faktisk er noe man kan tilegne seg, men men. Anonymkode: 19738...f25 Mønstergjenkjenning i figurer er jo «mattegreier». Overraskende mange som ikke vet hva matematikk innebærer og kun tenker det handler om tall. Matematikk er et språk og kan blant annet brukes til å forklare strukturer og systemer i mønstre. Altså henger typiske iq-tester i høy grad sammen med matematikk. Anonymkode: 7a754...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #52 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mønstergjenkjenning i figurer er jo «mattegreier». Overraskende mange som ikke vet hva matematikk innebærer og kun tenker det handler om tall. Matematikk er et språk og kan blant annet brukes til å forklare strukturer og systemer i mønstre. Altså henger typiske iq-tester i høy grad sammen med matematikk. Anonymkode: 7a754...ab2 Nei. Er ikke mattegreier som i tall-greier. Og slik leses det også av de fleste, det er derfor jeg sier det. Ellers skjønner jeg hva du mener. Mye "mattegreier" kan man skjønne intuitivt. Men tall er et språk. Og man trenger ikke være god på tall for å være intelligent. Det var poenget. Anonymkode: 19738...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #53 Del Skrevet 10. oktober 2024 Tok denne nå og syns det ble vanskelig fra oppgave 13 så gjetta resten. Fikk 99 😁 https://no.iq-test.cc/test_result/141128 Anonymkode: e2acb...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #54 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det som er litt interessant er hvordan intelligenskvotient øker og synker igjennom generasjoner. Anonymkode: 32284...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #55 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som er litt interessant er hvordan intelligenskvotient øker og synker igjennom generasjoner. Anonymkode: 32284...cdf Folk blir dummere. Fordi folk med lav IQ får flere barn. Anonymkode: e2acb...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #56 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk blir dummere. Fordi folk med lav IQ får flere barn. Anonymkode: e2acb...582 Mens i flere generasjoner økte den. Det er forskning som peker mot st miljøbetingelser er langt mer utslagsgivende en genetikk. Anonymkode: 32284...cdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #57 Del Skrevet 10. oktober 2024 De jeg kjenner med høy iq er ofte veldig reflektere. De ser en sak fra flere sider, og drøfter problemstillingen nøye. De bekymrer seg ofte mye og tenker alle mulige utfall av en situasjon. I tillegg evner de å jobbe med en stor informasjonsmengde og trekke ut det viktigste fra informasjonen. De er gjerne svært lite skrytete, og ser seg selv dummere enn de er. Det er vel et ordtak som heter: «Jo mer du vet, jo mer vet du alt du ikke vet». Det kan man ofte merke hvis man treffer en professor/ høyt utdannet innenfor et felt. Det er sjeldent man får et svært bombastisk svar, ofte får man et tja, som nyanseres i hytt og vær😅 Anonymkode: 667cc...546 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 10. oktober 2024 #58 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tok denne nå og syns det ble vanskelig fra oppgave 13 så gjetta resten. Fikk 99 😁 https://no.iq-test.cc/test_result/141128 Anonymkode: e2acb...582 Hyggelig kanskje, men usikker hvor mye man skal legge i en slik test. Elementet med tidspress, samt at det er gjort under oppsyn er to vesentlige faktorer, som mangler med slike hjemmetester. Men jeg får ta det som et kompliment fra nettsiden: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #59 Del Skrevet 10. oktober 2024 Blueberrymuffin skrev (1 time siden): Hyggelig kanskje, men usikker hvor mye man skal legge i en slik test. Elementet med tidspress, samt at det er gjort under oppsyn er to vesentlige faktorer, som mangler med slike hjemmetester. Men jeg får ta det som et kompliment fra nettsiden: Jeg fikk samme resultat, mens jeg holdt på med middag og hadde en femåring i spørremodus rundt meg😆 Men de gangene jeg har tatt slike tester på nett før gøy, ender det rundt dette tallet. Har en mastergrad så er vel ikke helt tomt mellom ørene, selv om gratis tester på nett ikke kan kvalitetssikres. De kan vel likevel gi en pekepinn👍 Anonymkode: 01be8...536 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #60 Del Skrevet 10. oktober 2024 Mange med høy IQ er svært sære, og «passer» ofte ikke inn. De er også ofte kritiske og reflekterte. Lærer fort. De har ofte godt ordforråd og er rolige i diskusjoner. Ofte raske med gode kommentarer. Anonymkode: 3b11a...c28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå