Gå til innhold

Mobilbruk i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig at ansatte på småbarnsavdelingen i barnehagen til sønnen min sitter på mobilen. Det er svært uheldig for de stakkars små på den avdelingen som til stadighet er overlatt til seg selv. Barnehagen er rett ved huset vårt og jeg går ofte forbi. Det er så vondt å se at en del av småbarna lener seg til gjerdet og ser mot parkeringsplassen store deler av utetiden. Mens ansatte sitter på mobilen eller prater med hverandre. Jeg er hjemme i mammaperm nå og går mye tur, ser ofte dette. Mitt eldste barn går i samme barnehage, men på storbarnsavdelingen. Der er de ansatte super engasjerte og veldig involvert i det barna gjør, de går mye på tur og finner på mye rundt markeringer og høytider. Siden jeg har barn i samme barnehage vet jeg også at det de ansatte driver med er privat mobilbruk. Fordi alle avdelingene har en iPad og en mobil hver som de registrerer unger med, gir beskjeder med og tar i mot henvendelser fra foresatte med. Den iPaden og mobilen, er på avdelingen til barnet mitt, administrert av en ansatt og har ett spesielt deksel. Jeg har aldri sett at alle ansatte på mitt barns avdeling er på mobilen, der sitter som regel en av dem med jobb iPad/mobil og registrerer fortløpende ved henting og levering.

Jeg er egentlig knall fornøyd, og føler det ikke er  mitt bord å klage på en avdeling jeg ikke har noe med. Men føler jeg har ett ansvar ovenfor de stakkars små som går i småbarnsavdelingen. De er tross alt mer sårbare enn de eldre barna, siden de ikke har språket på plass enda. Føler at de alder barna er mer oppsøkende ovenfor voksne, mens de små er mer passive og må i større grad inkluderes i lek av de voksne.

Hva er riktig å gjøre her? Overse fordi dette ikke er «mitt bord»? Eller ta det opp? 

Anonymkode: 7b6ff...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på en småbarnsavd og bruker dessverre min egen tlf mye. Ta bilder og filmer, legge det ut på my kid, tagge barna på bildet, svare på foresattes henvendelser på my kid. Legge inn når et barn sovnet osv. Vi har avd telefon, men ikke alltid jeg som har den på meg. Og den er altfor dårlig til å ta bilder med! Og Når jeg først tar opp mobilen for å legge inn at lille Albert har avlevert dagens bæsj (for det er mamma og pappa veldig opptatt av å vite) , er det litt fristende å se på snappen jeg fikk fra venninnen min for en halvtime siden. Kjøret går. Jeg tror du skal bare la det ligge. 

Anonymkode: 51e64...786

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i skolen, mobilen min ligger alltid på min arbeidplass, ( personalrommet). Og det er veldig frustrerende med voksne som ser på mobilen i klasserommet, de får jo ikke alltid med seg hva jeg sier i undervisning. Jeg gir beskjed. 

Anonymkode: 03c5d...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke «ditt bord», nei, det er ikke noe du har noe med. Kjenner du foreldre som har barn der kan du ta det opp med dem. 

Vent til minstemann begynner i barnehagen så kan du ta det opp da.

Anonymkode: 15228...29b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er ikke «ditt bord», nei, det er ikke noe du har noe med. Kjenner du foreldre som har barn der kan du ta det opp med dem. 

Vent til minstemann begynner i barnehagen så kan du ta det opp da.

Anonymkode: 15228...29b

Ts skriver at hun har et barn på stor avdeling.
Det er et problem nå, at foreldre hele dagen skal ha info om sitt eget barn. Da må det være en ansatt som bruker mye av tiden på jobb med mobil i hånden. Barnehager har ikke råd til å ansette en fotograf. Den eneste måten å få slutt på mobilbruk, er at foreldrene slutter å kreve oppdateringer hele dagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på liten avdeling legger de ut lange avhandlinger om hva barna har gjort. Jeg er imot det, men de bestemmer jo på egen avdeling. Jeg jobber på stor, og her er det strengt med mobil. Du må sjekke ut barn osv, men ikke gå rundt med den... vet at på liten er det foreldre som ønsker beskjeder om soving, bleieskift, bæsj etc.. Er nok en del mer beskjeder på liten avdeling enn på stor.

Vi deler utetid med de på ettermiddagen, og det er irriterende når en ansatt fra de, er opptatt med mobilen i 15-20min hver dag. Og man er jo sammen pga lite personale og at mange har gått hjem. Men loggen må skrives🤯 så jeg ser at det blir en del mer bruk pga alle små beskjeder, men tenker at de ikke trenger en ansatt sitte å skrive logg i 15min hver dag, legge ut bilder etc hver dag 

Anonymkode: c4d5c...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her på liten avdeling legger de ut lange avhandlinger om hva barna har gjort. Jeg er imot det, men de bestemmer jo på egen avdeling. Jeg jobber på stor, og her er det strengt med mobil. Du må sjekke ut barn osv, men ikke gå rundt med den... vet at på liten er det foreldre som ønsker beskjeder om soving, bleieskift, bæsj etc.. Er nok en del mer beskjeder på liten avdeling enn på stor.

Vi deler utetid med de på ettermiddagen, og det er irriterende når en ansatt fra de, er opptatt med mobilen i 15-20min hver dag. Og man er jo sammen pga lite personale og at mange har gått hjem. Men loggen må skrives🤯 så jeg ser at det blir en del mer bruk pga alle små beskjeder, men tenker at de ikke trenger en ansatt sitte å skrive logg i 15min hver dag, legge ut bilder etc hver dag 

Anonymkode: c4d5c...8d3

Jeg forstår at man må ha mer kommunikasjon med foresatte på småbarnsavdelingen. Men trenger alle 5 ansatte å sitte med hver sin mobil SAMTIDIG? Det midt i utetiden for å skrive om ett barn? I barnehagen noteres bleieskift og avføring på ett skjema som henger på veggen på doen, det samme gjelder soving og sovetider, det er ett skjema som henger på veggen der det noteres ned. Det eneste som oppdateres i appen er henting og levering, samt en kort melding om dagen, vi fikk streng beskjed om at alle beskjeder angående barna må komme før kl. 09.30, dette gjelder hele barnehagen. Så jeg skjønner ikke helt hva de gjør med sine private mobiler, hele utetiden. Selv hvis det er slik at det til stadighet kommer kontrabeskjeder fra foresatte, så holder det at en ansatt sitter med avdelings iPaden og tar i mot disse, istedenfor at alle 5 sitter på hver sin private mobil og holder seg oppdatert?

På vår avdeling så har jeg enda ikke sett ansatte med private mobiler. De bruker kun avdelingsmobil og iPad, og det kun ved henting og levering. De tar også med seg den samme avdelingsmobilen på tur for å ta bilder av barna osv. Avdelingsmobilen og iPaden er gode telefoner fra Apple, har aldri hatt utfordringer med bilder eller kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Siden jeg har barn i samme barnehage vet jeg også at det de ansatte driver med er privat mobilbruk. Fordi alle avdelingene har en iPad og en mobil hver som de registrerer unger med, gir beskjeder med og tar i mot henvendelser fra foresatte med. Den iPaden og mobilen, er på avdelingen til barnet mitt, administrert av en ansatt og har ett spesielt deksel. Jeg har aldri sett at alle ansatte på mitt barns avdeling er på mobilen, der sitter som regel en av dem med jobb iPad/mobil og registrerer fortløpende ved henting og levering.

Vil bare nevne at det kan være interne forskjeller på hvordan avdelingene løser dette logging og mobilbruk. Her jeg jobber er det fem avdelinger, og vi gjør ting litt ulikt ut fra rammevilkår og annet. Dette tas jevnlig opp på internmøter og avdelingenes mobilrutiner informeres om til foreldregruppene.

Med det sagt så synes jeg at du gjerne kan gjøre dgl leder eller pedagogisk leder på ditt barns avdeling, oppmerksom på observasjonen din. Men da som en personlig observasjon, og gitt uten egentlig å kritisere, mer som et åpent spørsmål. 

For dersom dette er brudd på bhgs rutiner, er det veldig bra om det kommer fram. Det må barnehager tåle. Men som sagt, det vil være ufint av deg å formulere det utelukkende kritisk, for det kan være mye du ikke er informert om.

Anonymkode: aa238...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (3 timer siden):

Det er et problem nå, at foreldre hele dagen skal ha info om sitt eget barn. Da må det være en ansatt som bruker mye av tiden på jobb med mobil i hånden. Barnehager har ikke råd til å ansette en fotograf. Den eneste måten å få slutt på mobilbruk, er at foreldrene slutter å kreve oppdateringer hele dagen.

Enig! Syns det er et stort digert paradoks at mobilen får mer oppmerksomhet enn ungene og at foreldrene ikke stoler på personalet enn at de må ha oppdatering hele dagen. Rapporter det, foreldre sine bekymringer om slik må fram!

Anonymkode: eafe4...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår at man må ha mer kommunikasjon med foresatte på småbarnsavdelingen. Men trenger alle 5 ansatte å sitte med hver sin mobil SAMTIDIG? Det midt i utetiden for å skrive om ett barn? I barnehagen noteres bleieskift og avføring på ett skjema som henger på veggen på doen, det samme gjelder soving og sovetider, det er ett skjema som henger på veggen der det noteres ned. Det eneste som oppdateres i appen er henting og levering, samt en kort melding om dagen, vi fikk streng beskjed om at alle beskjeder angående barna må komme før kl. 09.30, dette gjelder hele barnehagen. Så jeg skjønner ikke helt hva de gjør med sine private mobiler, hele utetiden. Selv hvis det er slik at det til stadighet kommer kontrabeskjeder fra foresatte, så holder det at en ansatt sitter med avdelings iPaden og tar i mot disse, istedenfor at alle 5 sitter på hver sin private mobil og holder seg oppdatert?

På vår avdeling så har jeg enda ikke sett ansatte med private mobiler. De bruker kun avdelingsmobil og iPad, og det kun ved henting og levering. De tar også med seg den samme avdelingsmobilen på tur for å ta bilder av barna osv. Avdelingsmobilen og iPaden er gode telefoner fra Apple, har aldri hatt utfordringer med bilder eller kvalitet. 

Haha! Så naiv du er! Hvordan kan du se om det er privat mobil eller ei?

Anonymkode: eafe4...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (4 timer siden):

Da spør jo foreldre mye mer ved henting også blir de ansatte opptatt på den måten isteden. 

Pedleder bør ta bilder og legge det ut i sin kontortid. Da kan de voksne være tilgjengelig for barna og man unngår at ansatte driver med private ting på mobil i arbeidstiden. 

Anonymkode: ca978...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er helt greit at man får oppdatering/bilder av hverdagen. Så man er forskjellig. Aldri noe jeg ville krevd, men den appen jeg har er både for skole/sfo og barnehage. Da dukker det opp innlegg/bilder/informasjon.

Anonymkode: 132f4...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forstår at man må ha mer kommunikasjon med foresatte på småbarnsavdelingen. Men trenger alle 5 ansatte å sitte med hver sin mobil SAMTIDIG? Det midt i utetiden for å skrive om ett barn? I barnehagen noteres bleieskift og avføring på ett skjema som henger på veggen på doen, det samme gjelder soving og sovetider, det er ett skjema som henger på veggen der det noteres ned. D

På vår avdeling så har jeg enda ikke sett ansatte med private mobiler. De bruker kun avdelingsmobil og iPad, og det kun 

Man har ikke lov å bruke skjema som man henger opp for å notere ned fysisk lenger, pga person-vernet. Så alt må regges på Spireportalen, Vigilo eller MyKid.

Vi har både IPAD og avdelingstlf, men det hjelper lite når batteriene på disse svinner hen utrolig kjapt, avdmobilen er helt håpløs å ta bilder med. Plutselig ligger avdmobilen på lading inne, mens den som sitte sovevakt og skal regge sovetidene sitter ute og må bruke sin mobil. Osv osv osv.

Jeg sitter ikke på min private mobil når jeg er ute med barna, da er jeg i lek med de små og passer på dem, og 1 voksen av oss 4 har da ansvar for å telle barna hvert 15 min på mobilen- enten det er sin egen eller avdmobilen. Så da går denne rundt i uteområdet og teller våre små ganske kontinuerlig.

Til TS; Hvis du er bekymret, så hadde jeg faktisk tatt dette opp med styrer i barnehagen din, og spurt hva slags rutiner de har for dette.

Anonymkode: c0035...eee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gitt beskjed til styrer.

Her ser vi ALDRI ansatte med mobilen ute, og knapt nok inne. Virker som de har en intern regel om at alt av registrering i apper skal foregå utenfor barnas rekkevidde, i "kontorhjørnet", og da er det én ansatt som har ansvaret. Så dette greier fint alle barnehager å få til, hvis de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er noe du kan ta opp! Mobilbruk foran barn er beviselig skadelig for dem, hårreisende at en så viktig del av barnas liv tillater dette. 

Vi har spesielt en ansatt jeg ofte ser på mobilen. Min sønn er veldig var for mobilbruk og skyr voksne med snuta i mobilen.

En gang jeg skulle hente var han alene igjen på avdelingen sammen med denne ene voksne. Da jeg kom satt hun med nesa langt nedi mobilen og min 2-åring lekte alene et stykke unna. Jeg spurte hvorfor hun ikke lekte med han, da svarte hun at han ikke ville. Fikk lyst til å riste fornuften inn i henne «det er jo fordi du sitter på mobilen!!?!» 

Anonymkode: 6e617...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...