AnonymBruker Skrevet 13. oktober #341 Del Skrevet 13. oktober Pakk is (pakker is) og pakkis (hardt sammenpresset driv-is i polare strøk) er noe annet enn «pakkis». «N-ordet» er for øvrig «nigger» og ikke noe med neger å gjøre. Før så var det grelt mange som sa «svarting» (engelsk «nigger»), men så er altså neger (svart) så hinsides mye verre. Jeg er en kaukasoid. Indoeuropeisk. Norsk. En perser er og en kaukasoid. Anonymkode: dbdb1...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #342 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ordet "mongoloid" betyr også person med downs syndrom. Betyr det at du bruker dette begrepet, eller forstår også du at betydningen av ord kan endre seg ut fra hvordan det historisk har blitt brukt til å dehumanisere, undertrykke og rett og slett bare være slem og stygg? Og det er i alle fall ikke din jobb å fortelle minoriterer hva de skal tåle eller ikke. Anonymkode: c7625...fb3 Minoriteter?? Hvite utgjør rundt 10 % av verdens befolkning. Anonymkode: c8a2e...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #343 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det har lite med etnisitet å gjøre. Prøv å skjønn at selv om du ikke opplever det er det mange andre som gjør det. Anonymkode: f579c...fc5 Prøv å skjønn selv at det finnes forskjellige mennesker i verden da. Veldig mange bruker ordet negro og andre lignende ord. Du bestemmer ikke. Anonymkode: dbdb1...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #344 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv å skjønn selv at det finnes forskjellige mennesker i verden da. Veldig mange bruker ordet negro og andre lignende ord. Du bestemmer ikke. Anonymkode: dbdb1...cf3 Poenget er at ord som beskriver etnisitet på en uheldig måte, dreier seg om rasisme. Det er ikke rasistisk å kalle noen for en naver. Å putte "jævla" foran et substantiv er heller ikke rasistisik, bare idiotisk. Anonymkode: c7a67...ea2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #345 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget er at ord som beskriver etnisitet på en uheldig måte, dreier seg om rasisme. Det er ikke rasistisk å kalle noen for en naver. Å putte "jævla" foran et substantiv er heller ikke rasistisik, bare idiotisk. Anonymkode: c7a67...ea2 Vel, det er ikke rasistisk da å si neger. «Jævla» foran blir noe heeeeeeeeeeELT ANNET, det skjønner vel du og? Anonymkode: dbdb1...cf3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 13. oktober #346 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo, det er i aller høyeste grad vanlig. Og det har da vitterlig ingenting med utdannelse å gjøre. Anonymkode: 16adb...bc7 Pleier du høre dette jevnlig? Aldri hørt selv, ikke fra besteforeldre på 90 heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #347 Del Skrevet 13. oktober Her inne var det mange sutrekjerringer Anonymkode: 8838f...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 13. oktober #348 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg synes ikke det er rart at folk med afrikansk opprinnelse reagerer negativt på ordet. Historien er brutal, den systematiske rasismen pågår enda i større eller mindre grad, avhengig av hvor man er i verden. Jeg har sldri opplevd å ha blitt kalt neger på en nøytral eller positiv måte. (Det morsomme er jp at jeg ikke er afrikansk i det hele tatt, men folk går inn for å slå under beltestedet på en såpass lavmålt måte, at de dummer seg ut). Jeg får høre "neger" eller "pakkis" kun når folk går inn for å provosere eller støte. Spesielt hvis de går tom for argumenter mot meg, da går de over på personangrep. Sånn er det nok for mange, jeg kjenner ikke ett menneske av utelandsk opprinnelse dom ikke har blitt kalt nedsettende ord. Ikke ett. Noen nryr seg, andre ikke. At noen ikke bryr seg, gjør det jo ikke greit uansett. Derfor er det ikke rart at oppfatningen av ordet, kommer med bagasje for veldig veldig mange. Selv om det kanskje for deg kun er et nøytralt ord. Anonymkode: 5d556...a1e I tale om mennesker er neger og svart synonymer. Er det noen grunn til at det ene ordet skal være mer betent enn det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #349 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Minoriteter?? Hvite utgjør rundt 10 % av verdens befolkning. Anonymkode: c8a2e...67c Ikke i vesten, der hvit-mot-svart-rasisme i hovedsak foregår. Anonymkode: 5d556...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #350 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det har lite med etnisitet å gjøre. Prøv å skjønn at selv om du ikke opplever det er det mange andre som gjør det. Anonymkode: f579c...fc5 Så det er greit å si nedsettende ord om alt annet enn rase? Hvor har jeg skrevet at jeg ikke skjønner at andre opplever det? Anonymkode: da54c...fe8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opptatt Skrevet 13. oktober #351 Del Skrevet 13. oktober Googlet litt om diskrimerende ord....skal vist unngå å si handikapet noko eg også trudde var lov å sei....Norges handikapforbund.....Ordet kommer fra engelske handicap som betyr hand i lue altså å stå med lua i handa slik rørslehemma gjerne måtte for 100 år siden. Men at neger som betyr svart er feil skjønner eg ikkje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #352 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Her inne var det mange sutrekjerringer Anonymkode: 8838f...c34 Sikkert en god andel surmagede gubber også. Stol på det. Anonymkode: 107b4...959 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #353 Del Skrevet 13. oktober Det er så enkelt som å si at «vi har nok grunnleggende respekt for andre at vi ikke kaller de for ting flertallet ikke ønsker å bli kalt.» Respekt er noe nordmenn generelt sliter med for de vi ikke kan relatere til og noe vi snøfnuggene jobber med å endre så vi slipper det kalle samfunnet de før oss har skapt. Anonymkode: e4889...6d4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #354 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøv å skjønn selv at det finnes forskjellige mennesker i verden da. Veldig mange bruker ordet negro og andre lignende ord. Du bestemmer ikke. Anonymkode: dbdb1...cf3 Nei, jeg bestemmer ikke. Samfunnets normer bestemmer det i samspill med utviklingen. Vi har kommet dit som samfunn at vi vet bedre. Og det burde du også gjøre. Anonymkode: f579c...fc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 13. oktober #355 Del Skrevet 13. oktober Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for folk å kunne styre unna å bruke dette ordet.. Kan liksom tilgi de som er eldre der de kognitive evnene har forfalt litt eller om det skjer med et uhell.. Jeg er vanligvis i mot at woke-kulturen prøver å kneble ord helt unødvendig, men akkurat i dette tilfelle ville jeg akseptert at bruken av dette ordet har utviklet seg til et ord med en negativ ladning mot en gruppe mennesker. Rasisters misbruk av ordet for å markere seg har skapt en så dårlig assosiasjon til ordet at jeg misliker å høre det selv, og at jeg tar stor a stand i fra gruppen som bruker ordet av prinsipielle årsaker i forhold til en "antiwoke/snowflake-agenda".. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #356 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som sagt betyr neger svart og sør for Sahara. Hvorfor er det bare hvite idioter som begynte å finne det nedsettende på vegne av negrene? Anonymkode: dbdb1...cf3 Tina Turner ble født i USA, men hun sa selv at hun spilte neger-musikk (negro music). Altså, hun så på seg selv som neger. Anonymkode: 16adb...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opptatt Skrevet 13. oktober #357 Del Skrevet 13. oktober Er på jobb i UK og jobber med ein som heiter Woodcock....Kan eg kalle han der eller må eg bruke fornavn?? Eg ville blitt støtt om folk kalla meg trekuk 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #358 Del Skrevet 13. oktober Opptatt skrev (2 minutter siden): Er på jobb i UK og jobber med ein som heiter Woodcock....Kan eg kalle han der eller må eg bruke fornavn?? Eg ville blitt støtt om folk kalla meg trekuk 🤔 Du kan være norsk i UK og hete Odd, Fanny, Simen, og bli møtt med rare blikk/ledd av. Woodcock er ekstremt sjeldent etternavn, så nesten så jeg tviler på at du snakker sant. Men, syns du virkelig det er å sammenligne med rasistiske ord? Anonymkode: c7a67...ea2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #359 Del Skrevet 13. oktober Opptatt skrev (7 minutter siden): Er på jobb i UK og jobber med ein som heiter Woodcock....Kan eg kalle han der eller må eg bruke fornavn?? Eg ville blitt støtt om folk kalla meg trekuk 🤔 Kjipt å ha et rart navn, men enda kjipere å være en som tror at det er sammenlignbart med å bli kalt et dehumaniserende, undertrykkende og rasistisk begrep som "neger". Anonymkode: c7625...fb3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #360 Del Skrevet 13. oktober Det er en bred enighet om at man ikke bruker ordet. Sitter du som hvit og skal mene at det ikke er rasistisk, bør du lese deg opp på historie. Jeg tipper du er enig i endringer i samfunnet som ganger deg selv, så hvorfor ikke være enig i noe som gagner noen andre enn deg selv? Ordet er et gufs fra fortiden som inneholder diskriminering og undertrykkelse. Ja, verden går fremover og man brukte ordet ukritisk for 20 år siden, men så har det heldigvis skjedd en utvikling siden da. Det går på menneskeverdet og respekten man har for andre. Ønsker du å være den som lever i fortiden og tviholder på at endring ikke er noe for deg, så får du være det, men å sitte å diskutere din egen rett og nekte å se hvordan samfunnet og menneskesynet utvikler seg er litt trist-for deg. Anonymkode: 56fd3...320 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå