AnonymBruker Skrevet 13. oktober #301 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det må innarbeides med vaner, vi endrer språket vårt gjennom den daglige bruken i møte med andre. Så derfor er det riktig å korrigere. Det er opplysning. Jeg håper noen korrigerer meg om jeg bruker feil ord, jeg vil være opplyst, ikke ignorant. Anonymkode: 8ceec...592 Nettopp dette. Virker som folk ikke liker å få beskjed om at de bruker ord som andre kan finne støtende, sannsynligvis fordi de selv ikke finner de støtende. Men poenget er jo at de det ikke gjelder, ikke skal sitte på definisjonsmakten her. Anonymkode: 5d556...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #302 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva med autist, indianer, narkoman? Har du noensinne brukt disse ordene? For det heter jo ikke det lenger heller. Spørsmålet i denne tråden er imidlertid ikke det, men om det er riktig å korrigere kolleger som bruker disse ordene. Og da er svaret nei. Ellers er jeg enig med deg i at historien neppe er sann. Anonymkode: 9df34...bce Kan man ikke bruke ordet autist??? Det er vel ingenting stygt ved det? Det er jo en diagnose. Anonymkode: 107b4...959 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #303 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettopp dette. Virker som folk ikke liker å få beskjed om at de bruker ord som andre kan finne støtende, sannsynligvis fordi de selv ikke finner de støtende. Men poenget er jo at de det ikke gjelder, ikke skal sitte på definisjonsmakten her. Anonymkode: 5d556...a1e Nettopp! Nå er ikke jeg i generasjon "neger" eller hva man skal si, for meg har det alltid vært gammeldags og litt rasistisk å si. Men jeg er i den generasjonen hvor det het indianer og eskimo, og vi har alle vært indianer på karneval en gang. Og ingen mente det nedsettende, det sto i lærebøkene, det var bare det det het, det var ikke noe skjellsord. Nå er det sånn at urfolk selv opplever det som nedsettende, nå er det på vei ut av språket og lærebøkene. Da har ikke jeg noe imot å bli informert om det over lunsjbordet, og jeg blir ikke personlig indignert om jeg ikke får lov å si det mer. Det ligger jo en makt i språket, og for at et ord som er nedsettende skal vaskes ut, så krever det alle slutter å bruke det. Også lille deg, i lille Norge, som ikke mener noe stygt med det. Og også deg som ikke fatter greia. Akkurat det med indianer, og til en viss grad også neger, er jo noe som det har stormet mye mer rundt i USA, som har andre konnotasjoner der, og dypere rasistiske røtter. Eskimo er nok også noe som har vært brukt mer nedsettende i f eks Danmark, hvor de også har behandlet urfolk fra Grønland som dritt i alle år. Så vi fatter heller ikke hvorfor Diplom-Is må bytte ut Eskimonika, og lager rabalder fordi det er så mye viktigere for oss å si eskimo og beholde en teit reklamefigur, enn å høre på de som begrepet faktisk blir brukt om. Anonymkode: 8ceec...592 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #304 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så vi fatter heller ikke hvorfor Diplom-Is må bytte ut Eskimonika, og lager rabalder fordi det er så mye viktigere for oss å si eskimo og beholde en teit reklamefigur, enn å høre på de som begrepet faktisk blir brukt om. Ingen skal «måtte» noen ting, så lenge det ikke er forbudt, og forbud bør holdes til et minimum. Det er svært så autoritært å detaljregulere. Denne type sosialkontroll TS bedrev, vil bli lov, om presset er stort nok. Da er vi ille ute. Det er helt greit å velge Henning Olsen, men å kreve at Diplom-is skal endre seg er ikke greit, det blir så utrivelig når den sosiale kontroll blir for streng. Anonymkode: 3bb3f...e26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #305 Del Skrevet 13. oktober Jeg syns ts sa fra på en sosialt smart og hyggelig måte, og kunne antakelig ikke sagt det bedre. Så ble kollegaen litt beklemt, men rister det sikkert av seg og formulerer seg bedre neste gang. Anonymkode: da3f8...17d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #306 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi i et moderne samfunn så utvikler språket seg i takt med samfunnets verdier, og dette ordet har på mange måter blitt brukt i negativ forstand og vært negativt ladet. Ordet er også med på å skape negative holdninger i samfunnet. Så enkelt faktisk. Hvor vanskelig er det å si «en afrikansk person», eller noe annet? Forebygging av rasisme gjelder ikke bare andre kulturer og hudfarge, men menneskegrupper som skiller seg ut også. Anonymkode: f579c...fc5 Dette er overhode ikke svar på det jeg spurte om. En afrikansk person er ikke det samme som neger. Anonymkode: da54c...fe8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #307 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen skal «måtte» noen ting, så lenge det ikke er forbudt, og forbud bør holdes til et minimum. Det er svært så autoritært å detaljregulere. Denne type sosialkontroll TS bedrev, vil bli lov, om presset er stort nok. Da er vi ille ute. Det er helt greit å velge Henning Olsen, men å kreve at Diplom-is skal endre seg er ikke greit, det blir så utrivelig når den sosiale kontroll blir for streng. Anonymkode: 3bb3f...e26 Nettopp - og det krenkemafiaen ønsker er sosial kontroll for SIN sak. Akkurat det samme som de beskylder andre for å gjøre. Og så spiller de på de riktige følelsene for å få med seg saueflokken. Eskimonika må byttes ut fordi mange plutselig har blitt krenket på vegne av noen som ikke aner noe som helst om dette. Og da taper jo Diplom-is penger, hvis krenkemafiaen får snudd nok folk mot dem. Så da må de jo bytte logo. Anonymkode: 34a1f...8a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #308 Del Skrevet 13. oktober Rart at flere tror at folk "plutselig" blir fornærmet over nedsettende ord. Dette har folk sagt ifra om i massevis av år, det er intet nytt... Anonymkode: 5d556...a1e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #309 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nettopp - og det krenkemafiaen ønsker er sosial kontroll for SIN sak. Akkurat det samme som de beskylder andre for å gjøre. Og så spiller de på de riktige følelsene for å få med seg saueflokken. Eskimonika må byttes ut fordi mange plutselig har blitt krenket på vegne av noen som ikke aner noe som helst om dette. Og da taper jo Diplom-is penger, hvis krenkemafiaen får snudd nok folk mot dem. Så da må de jo bytte logo. Anonymkode: 34a1f...8a8 Du skjønner at begrepet eskimo oppfattes nedsettende av dem det gjelder? Dette kommer fra en minoritet. Ikke en mafia. Og det blir litt for dumt å si at siden det ifølge deg ikke finnes noen inuitter her, så skal ikke vi slutte å bruke nedsettende begreper om eller karikaturer av dem. Vi er en del av et verdenssamfunn. At de "ikke aner noe som helst om dette" er et fryktelig dårlig argument. Du skal ikke dra så langt heller, Diplom-is har til og med vært i Danmark i noen år, og der bor faktisk noen av de som du bare MÅÅÅÅÅ kalle for eskimo, hvis ikke får du utslett. Anonymkode: 8ceec...592 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #310 Del Skrevet 13. oktober Neger og mørkhudet er ikke det samme. Neger viser til person fra Afrika sør for Sahara. Det finnes ikke et ord som erstatter neger. Mørkhudet kan være en alt fra India til Jamaica. Anonymkode: c8a2e...67c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #311 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skjønner at begrepet eskimo oppfattes nedsettende av dem det gjelder? Dette kommer fra en minoritet. Ikke en mafia. Og det blir litt for dumt å si at siden det ifølge deg ikke finnes noen inuitter her, så skal ikke vi slutte å bruke nedsettende begreper om eller karikaturer av dem. Vi er en del av et verdenssamfunn. At de "ikke aner noe som helst om dette" er et fryktelig dårlig argument. Du skal ikke dra så langt heller, Diplom-is har til og med vært i Danmark i noen år, og der bor faktisk noen av de som du bare MÅÅÅÅÅ kalle for eskimo, hvis ikke får du utslett. Anonymkode: 8ceec...592 Eskimo er en samlebetegnelse. Inuitter er en undergruppe av eskimoer. "Noen" har oppdaget at "noen" kan bli krenket fordi eskimo KAN være avledet av et ord som betyr "de som spiser rått kjøtt" og KAN oppfattes som nedverdigende. Mange eskimoer kaller seg fortsatt selv eskimoer. Se, der fikk du litt mer kunnskap, så kan du være litt mer nyansert neste gang. Anonymkode: 34a1f...8a8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #312 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eskimo er en samlebetegnelse. Inuitter er en undergruppe av eskimoer. "Noen" har oppdaget at "noen" kan bli krenket fordi eskimo KAN være avledet av et ord som betyr "de som spiser rått kjøtt" og KAN oppfattes som nedverdigende. Mange eskimoer kaller seg fortsatt selv eskimoer. Se, der fikk du litt mer kunnskap, så kan du være litt mer nyansert neste gang. Anonymkode: 34a1f...8a8 Du skal lete lenge for å kunne vise meg noen som blir inspirert til å ta lærdom av å bli snakked ned til. Anonymkode: a3a05...9ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #313 Del Skrevet 13. oktober Hvis man ikke vet navnet eller hva vedkommende har av klær på seg og det er en neger blant mange mørkhudede – hva sier man da? Peker man på vedkommende? Anonymkode: dbdb1...cf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #314 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.40): Legger denne her, så det ikke blir en språkdiskusjon om opprinnelse osv. Vi satt i lunsjen, da en kollega plutselig sa noe om at en person i en historie hun fortalte om, var neger. Hun er litt eldre enn meg (selv er jeg født på 80-tallet), og jeg opplever henne egentlig som en veldig ålreit dame. Jeg skvatt skikkelig. Har ikke hørt noen bruke det ordet siden jeg gikk på barneskolen, bortsett fra av oldemor på 90. Jeg syntes det var så rart. Man må liksom ha levd under en stein. Vi har alle høy utdanning, men hun er fra bygda. Jeg tror faktisk hun bare er fra en plass der det er mer vanlig å si det. Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan dere reagerer i slike settinger og hva dere sier og gjør. Hadde det vært en god venninne kunne jeg fint sagt fra på en solid og samtidig humoristisk måte, men man har gjerne ikke like mye handlingsrom med en kollega. Jeg ble så perpleks at jeg sa: «Oi, det ordet er det lenge siden jeg har hørt!», og det ble ikke akkurat så god stemning, for å si det sånn. Hun ble lei seg, sa unnskyld osv., og det ble utrolig kleint. Det hadde jo ikke noe med meg å gjøre, jeg bare ble litt overrasket og snakket før jeg fikk tenkt meg om. Men når jeg tenker på det etterpå, så er det jo heller ikke så lett å vite hva man skal si. Skal man la det fare? Skal man opplyse hverandre på en respektfull måte? Hva gjør dere? N-ordet er ikke det viktige, jeg tenker på hva som generelt er en god måte å si ifra på sånn rent kommunikativt, samme om det gjelder kollegaer som snakker nedsettende om sorte, utviklingshemmede, funksjonshemmede, uføre, arbeidsløse, alenemødre, homofile, mennesker med lav utdanning eller hva det nå måtte være. Og noe som tydelig ikke egentlig handler om at det er gjort med vilje eller i en politisk diskusjon, men mer handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 275ff...145 Jeg ser heller ikke hva problemet ditt er med å si det. Jeg sier det selv og kommer alltid til å si det, negrene selv bryr seg jo ikke om det. Er bare vi hvite folk (noen av oss) som tror de reagerer på det. Hvis jeg skal fortelle noe til noen så gidder ikke jeg å tenke på hva slags ord jeg kan si, det heter neger og det er ikke noe farlig med det. Og du kan ikke styre hva andre sier, det må du jo vite når du er voksen tenker jeg. Folk sier det de sier. Anonymkode: 816d7...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #315 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis man ikke vet navnet eller hva vedkommende har av klær på seg og det er en neger blant mange mørkhudede – hva sier man da? Peker man på vedkommende? Anonymkode: dbdb1...cf3 "Han som står på høyre side ved baren der", "han med det korte håret der borte", "han som står og smiler mot han fyren der". Altså, det finnes ET HAV av måter å snakke om mennesker man ikke kjenner uten å måtte ty til nedsettende begreper. Anonymkode: c7625...fb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #316 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): "Han som står på høyre side ved baren der", "han med det korte håret der borte", "han som står og smiler mot han fyren der". Altså, det finnes ET HAV av måter å snakke om mennesker man ikke kjenner uten å måtte ty til nedsettende begreper. Anonymkode: c7625...fb3 Som sagt betyr neger svart og sør for Sahara. Hvorfor er det bare hvite idioter som begynte å finne det nedsettende på vegne av negrene? Anonymkode: dbdb1...cf3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #317 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som sagt betyr neger svart og sør for Sahara. Hvorfor er det bare hvite idioter som begynte å finne det nedsettende på vegne av negrene? Anonymkode: dbdb1...cf3 Ordet "mongoloid" betyr også person med downs syndrom. Betyr det at du bruker dette begrepet, eller forstår også du at betydningen av ord kan endre seg ut fra hvordan det historisk har blitt brukt til å dehumanisere, undertrykke og rett og slett bare være slem og stygg? Og det er i alle fall ikke din jobb å fortelle minoriterer hva de skal tåle eller ikke. Anonymkode: c7625...fb3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #318 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som sagt betyr neger svart og sør for Sahara. Hvorfor er det bare hvite idioter som begynte å finne det nedsettende på vegne av negrene? Anonymkode: dbdb1...cf3 Hvilket belegg har du for å påstå dette? Det har jo til og med vært folk her i tråden som sier at de blir såret av det. Anonymkode: 5d556...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #319 Del Skrevet 13. oktober Rart at rapperne ikke blir stoppet, de synger/rapper om niggah/niggahs hele tiden. Selv om de fleste av dem er svarte selv. En hvit rapper som Eminem får kanskje ikke lov å si niggah? Eller? Kan ikke huske at han har sagt niggah i noen av sine egne låter, er kun i låtene med Dr Dre og gjengen i D12 at det har blitt nevnt, men aldri av Eminem selv så vidt jeg vet. Er det greit fordi de som rapper det er svarte selv? For ordens skyld: jeg sier IKKE dette for å kverulere og bruker ikke ordet neger/nigger selv. Bare lurer på hvorfor det er greit i musikkbransjen så lenge de som sier det selv er svarte. Anonymkode: 881b3...10a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #320 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Rart at rapperne ikke blir stoppet, de synger/rapper om niggah/niggahs hele tiden. Selv om de fleste av dem er svarte selv. En hvit rapper som Eminem får kanskje ikke lov å si niggah? Eller? Kan ikke huske at han har sagt niggah i noen av sine egne låter, er kun i låtene med Dr Dre og gjengen i D12 at det har blitt nevnt, men aldri av Eminem selv så vidt jeg vet. Er det greit fordi de som rapper det er svarte selv? For ordens skyld: jeg sier IKKE dette for å kverulere og bruker ikke ordet neger/nigger selv. Bare lurer på hvorfor det er greit i musikkbransjen så lenge de som sier det selv er svarte. Anonymkode: 881b3...10a Å omtale seg selv som noe stygt og nedsettende er ganske annerledes enn når noen andre gjør det, er du ikke enig? Å bruke ord som "nigga" har liksom bare blitt en del av sjargongen blant mørkhudede/svarte rappere. Det kan nok bunne i mange ting (selvhat, ironisering rundt hvordan de omtales, forsøk på å vise at man er sterk til tross for historien osv). I dag er jeg stygg (fett hår, daffer rundt i joggebukse osv). Det kan jeg si om meg selv, delvis som selvironisk humor. Dersom min mor kommer innom og sier "du er stygg", blir det noe ganske annet. Forstår du forskjellen? Anonymkode: c7625...fb3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå