Gå til innhold

Kollega sa «neger» - hvordan si ifra på en ok måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Aldri hørt ordet åndssvak bruk om psykisk utviklingshemmede.

Kortvokst er akkurat det samme som dverg og derfor lett å bruke.

Lapp har aldri være vanlig å bruke her jeg bor, så har alltid brukt same.

Det finnes ikke et tilsvarende ord som never. Svart er ikke det samme - ikke alle negre er svarte. Mørkhudet er heller ikke det samme - ikke alle mørkhudede er negre. Afro-amerikaner funker heller ikke - ikke alle negre bor i USA. Neger er et utrolig presist ord.

Anonymkode: da54c...fe8

Hvor ofte har du behov for å presisere at det dreier seg om en person med mørk hud av afrikansk opprinnelse sør for Sahara, slik at ikke «mørkhudet» eller «melaninrik» er tilstrekkelig? 

Anonymkode: 8cfc5...3c9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte har du behov for å presisere at det dreier seg om en person med mørk hud av afrikansk opprinnelse sør for Sahara, slik at ikke «mørkhudet» eller «melaninrik» er tilstrekkelig? 

Hvor ofte det skjer at jeg har behov for å bruke ordet har ingen betydning for hvor presist ordet er.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krist1an skrev (1 minutt siden):

:balltre:

Reagerte på det samme, vet ikke om jeg synes det er særlig bedre å ha slike fordommer om «folk fra bygda». 😂 Litt rart å være opptatt av hva som er korrekt å si, men samtidig være så forutinntatt overfor hvordan folk som ikke er fra by er.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, TS, det er ikke din jobb å oppdra voksne folk. Du har overhodet ikke noe med å «korrigere» kollegers språkbruk.

Tenk selv, hvor glad hadde du blitt for å bli «korrigert» i plenum av en kollega? Korrigerer du folk som ikke uttaler ord riktig, som ikke sorterer søppel, som kjører en bensinslukende bil? Er du helt sikker på at du er perfekt selv?

Dette er oppskriften på å bli sett på som en skinnhellig bedreviter.

Anonymkode: 9df34...bce

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke så mye om jeg hører noen bruke neger, kommer an på setting. "*igger/*igga" er vesentlig verre.

Neger er for øvrig ofte et negativt ladet ord som har blitt brukt negativt. Det er ikke et ord man trenger å bruke med tanke på det vi vet i dag, men enkelte skal absolutt tviholde på det. Det får de bare gjøre, men hadde jeg hørt en hvit person henvende seg til en svart person ved å kalle hen for neger så hadde jeg syntes det er rart. Tenker vi heller skal bry oss mest om hva de som er svart mener om dette og om de syns det er ok å bli kalt det. 

Anonymkode: c6d1e...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor ofte det skjer at jeg har behov for å bruke ordet har ingen betydning for hvor presist ordet er.

Man kan også si at «mongoloid» er presist, og er raskere å si enn «person med Downs syndrom», bruker du det også, da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan også si at «mongoloid» er presist, og er raskere å si enn «person med Downs syndrom», bruker du det også, da?

Syns ikke det er raskere å si "hen er mongoloid" enn "hen har Downs". Det er ihvertfall ikke mer presist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (26 minutter siden):

Melaninrik er ett godt nok ord. Skole for åndsvake var jo skole for utviklingshemmede

Det er et tullete ord. 

Anonymkode: 6283f...3e6

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Aldri hørt ordet åndssvak bruk om psykisk utviklingshemmede.

Kortvokst er akkurat det samme som dverg og derfor lett å bruke.

Lapp har aldri være vanlig å bruke her jeg bor, så har alltid brukt same.

Det finnes ikke et tilsvarende ord som never. Svart er ikke det samme - ikke alle negre er svarte. Mørkhudet er heller ikke det samme - ikke alle mørkhudede er negre. Afro-amerikaner funker heller ikke - ikke alle negre bor i USA. Neger er et utrolig presist ord.

Så du omtaler menesker med downs som mongloide da? 

Jeg forstår ikke i hvilken samenheng det er så viktig å beskrive folk sin hudfarge for deg? Kan du ikke bare kalle personen for navne sitt uten å henge deg opp i hudfarge eller etnisitet? Eventuelt si mørk eller så ut som han var afrikaner, om du på død og liv må forklare utsene? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste, ts, så kunne du tatt dette på tomannshånd etterpå, i stedet for å ydmyke henne foran alle andre med selvrettferdigheten din.  Hvis dette er en så viktig sak for deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er et tullete ord. 

Det er mer tullete å bruke ord som majoriteten av befolkningen er klar over historikken til.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syns ikke det er raskere å si "hen er mongoloid" enn "hen har Downs". Det er ihvertfall ikke mer presist.

Tja, det ble ikke brukt om andre enn dem som faktisk hadde Downs syndrom, så sånn sett var det et presist ord.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Reagerte på det samme, vet ikke om jeg synes det er særlig bedre å ha slike fordommer om «folk fra bygda». 😂 Litt rart å være opptatt av hva som er korrekt å si, men samtidig være så forutinntatt overfor hvordan folk som ikke er fra by er.

Dette la jeg ikke merke til da jeg leste, men egentlig gir jo ts i hi utrykk for at hun tror folk på bygda generelt er mer rasistiske og dummere enn folk i byen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, melaninrik er ikke et godt nok. Det omfatter flere enn bare negre.

Jeg har aldri hørt om skole for åndssvake.

I hvilken konkret situasjon er det du ikke kan si melaninrik? Hva ville konsekvensene vere om du sa melaninrike? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (3 minutter siden):

Det er mer tullete å bruke ord som majoriteten av befolkningen er klar over historikken til.

Om 20-30 år er det galt å si melaninrik også. Da må man finne på en nytt ord, fordi det gir negative assosiasjoner. Og slik går det i sykluser med alle grupper som har negative assosiasjoner av ulike årsaker. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du sa fra på en grei måte ☺️

og dette kommentarfeltet, jeez..

Anonymkode: c6a06...535

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig ofte er det jo hvite som blir krenka og fornærma på vegne av mørkhudede...... De mørkhudede selv bryr seg ikke nevneverdig om et ord som neger, med mindre det blir brukt som et angrep a'la "negerkjerring" o.l.  Her hvor jeg bor er det til og med en mann som kaller seg selv for "Tore Negern"😄😄

Anonymkode: 25947...ad7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om du argumenterer med at du må bruke ordet fordi det er presis, så er det jo relevant hvorfor det er så viktig for deg å være presis om hudfarge? Jeg kommer ikke på en eneste situasjon hvor det er nødvendig, så derfor lurer jeg på i hvilke situasjoner du opplver dette behovet og hvor ofte de oppstår i dit liv? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Så du omtaler menesker med downs som mongloide da? 

Jeg forstår ikke i hvilken samenheng det er så viktig å beskrive folk sin hudfarge for deg? Kan du ikke bare kalle personen for navne sitt uten å henge deg opp i hudfarge eller etnisitet? Eventuelt si mørk eller så ut som han var afrikaner, om du på død og liv må forklare utsene? 

Nei, jeg omtaler ikke noen som mongoloid.

Afrikaner er ikke det samme som neger. En fra Algerie er afrikaner, men ikke neger. Mørk omfatter også flere enn negre.

Hvor ofte jeg har bruk for å bruke ordet har ingenting med hvor presist det er. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dere i "Språkpolitiet for rasistiske vendinger" at denne millimeterpresisjonen på hva som er innafor kun medfører latterliggjøring? DET VIRKER MOT SIN HENSIKT! 

Anonymkode: 7ca35...e38

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...