Gå til innhold

Er jeg kjip og urimelig? Synes det blir litt for ofte sosialt med venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge savnet å ha nære venner etter at de jeg har, har flyttet vekk.  Endelig har det dukket opp et par stykker i livet som jeg vil betegne som fortrolige venner. Problemet er at de har større sosialt behov enn hva jeg har. De synes en gang i uken eller oftere er helt fint, men jeg jobber turnus (dag og kveld) og de kjenner  ikke  hverandre så jeg  møter de  hver for seg.  Sånt sett er det uker der det nesten bare er helger jeg har ettermiddag for meg selv og samboeren min.  Jeg kan snakke med dem om alt mulig forskjellig, men jeg aner ikke hvordan jeg skal si at jeg synes det blir for mye. Jeg er redd de tror jeg skal ta avstand fra dem eller ikke liker dem. Er jeg urimelig  og avvisende når jeg synes det blir for mye?

Anonymkode: dcf11...25d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke nødvendig å si at du synes det blir for mye? Er vel bare å si "denne uken passer det dessverre ikke å møtes pga. turnusen".

Anonymkode: ceea9...ce3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan presentere de for hverandre sånn alle blir kjent? Da kan du møtes med de samlet av og til. Ellers er det bare å si at det ikke passer med turnusen 

Anonymkode: c242f...5da

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det motsatt, jeg kan fint treffe bestevenninna mi flere ganger i uka, men hun er veldig introvert og takler jo ikke det, ikke en gang i uka en gang. Og det er ok:) Føler meg veldig trygg på at hun sier fra og hun synes det er greit å si i fra. Vet liksom alltid hvor jeg har henne og jeg vet det ikke er fordi hun ikke trives i mitt selskap, hun er bare introvert. Det kan jo du også si.

Anonymkode: 61f5a...1d4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har det motsatt, jeg kan fint treffe bestevenninna mi flere ganger i uka, men hun er veldig introvert og takler jo ikke det, ikke en gang i uka en gang. Og det er ok:) Føler meg veldig trygg på at hun sier fra og hun synes det er greit å si i fra. Vet liksom alltid hvor jeg har henne og jeg vet det ikke er fordi hun ikke trives i mitt selskap, hun er bare introvert. Det kan jo du også si.

Anonymkode: 61f5a...1d4

Jeg er som venninnen din.  Jeg hadde aldri taklet å møte noen flere dager i uken uten å få åndenød og det hjelper ikke at det er folk jeg digger og er veldig glad i, men det å møtes folk både lader og tapper batteriene samtidig.  Den ene venninnen min er selv introvert, men har tydeligvis større sosial kapasitet for det om.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje du kan presentere de for hverandre sånn alle blir kjent? Da kan du møtes med de samlet av og til. Ellers er det bare å si at det ikke passer med turnusen 

Anonymkode: c242f...5da

Ja det var en god ide egentlig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kanskje du kan presentere de for hverandre sånn alle blir kjent? Da kan du møtes med de samlet av og til

Selve oppskriften på å bli overflødig.

Anonymkode: 1e93c...f9f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest aksepterer at det ikke alltid passer å møtes, men de kan ikke vite det hvis du ikke sier fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt at "det blir mye", det høres ut som en avvisning. Men du kan dele lett at du tror dere har ulike behov for sosial kontakt. Jeg er uttalt introvert, det hjelper. 

Ellers er mitt tips at hvis du ikke har kapasitet eller ønsker så si nei, og foreslå heller noe f.eks en uke frem i tid. Da passer det bedre ditt behov, samtidig som du viser dem at du er interessert. 

Anonymkode: 33a12...6c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt "denne uken kan jeg ikke, *jeg har litt kjipe vakter/trenger litt egentid med kjæresten da jeg har jobbet mye / nå må jeg rett og slett bare slappe av etter helgejobb* hva med neste onsdag eller torsdag?" Skjer det noen ganger så skjønner de sikkert at du er opptatt. Du sier at dere er nære, så du kan jo ved en passende anledning si at siden du jobber turnus (og kanskje har en krevende jobber som tapper deg litt for energi), så er du dessverre ikke alltid tilgjengelig ukentlig. Det er også lov å nevne at siden du ikke alltid ser kjæresten din når du jobber sent eller i helger, så trenger du også å tilbringe litt tid med han innimellom også. 

Anonymkode: 67b0f...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det. Er jo mange som nyter å si at de er opptatt, hehe. 😅 

Anonymkode: 9e8e4...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...