Gå til innhold

Er det noen her som er vokst opp med "finstue" i boligen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror det er delvis veldig normalt på landet enda. Vet om flere her i dalen som har «fin stue», som kun blir brukt på spesielle anledninger. Min tante som også bor på gård har også det. Men den har vekslet litt mellom serverings bord og tv stue opp igjennom årene. I huset vi bor i er det lagt opp til det, men vi valgte å ta bort bordet på kjøkkenet og bare bruke «fin stuen» som spise sted. Har et langt bord med plass til 12 stykker der. Men åpning inn til hovedstuen 

Endret av lillebamsemums
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Besteforeldre på begge sider hadde "finstue". Ble kun brukt til jul omtrent. Eller vi barnebarna hang der. Foreldrene hadde også det, de stuene er nå slått sammen til en større stue. Når barna ble tenåringer tror jeg de angret på at de slo dem sammen.

Anonymkode: 94e02...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske vanlig i hus som var bygd for 160.år siden, spesielt på gårder. Vokste opp i en enebolig på 60 tallet og da var det vanlig med en stor stue.

Anonymkode: b9a00...941

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde finstue. Den lå innenfor stua og bak noen store hvite dobbeldører. Jeg er vokst opp på gård i et stort gammelt gårdshus, som så ut som en sveitservilla. Store lange dører og store lange vinduer. Finstue, kamin på kjøkkenet, spisskammers og det hele

Anonymkode: c4446...561

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mannen min og jeg har vokst opp med det. Da vi bygget hus selv gikk vi ikke for finstue. Jeg forstår ikke vitsen med å ha en stue man stenger av for å slippe og varme opp på vinteren og som nærmest bare brukes ved besøk. Vi gikk for stor stue i stedet med plass til stort langbord og mange gjester. Vi hadde også et småbruk som feriested. Der var det tre stuer på rad og rekke 😄

Endret av Rosa Dartle
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (13 minutter siden):

Veldig kjent fenomen. Besteforeldrene mine på begge sider hadde dette i sine hus. I mitt barndomshjem som var bygget på 1970-tallet, var det en stor vinkelstue, men den var delt i tre deler, en hverdagskrok som vi brukte til daglig, en del med fin salong som bare ble brukt når vi hadde gjester, og en del med spisestue-møbler, også kun i bruk når det var gjester. Til daglig spiste vi alle måltider rundt kjøkkenbordet.

Nå bor jeg i det gamle huset etter mine besteforeldre, et laftet hus fra midten av 1800-tallet, og her har vi fortsatt finstue. Denne fungerer nå som spisestue til inntil 14 personer og brukes bare når vi har gjester, og vi kaller den for "bestestua" eller "finstua". Så har vi "dagligstua" hvor vi har sofa, gode stoler og TV. Dette er avslapningsrommet. På kjøkkenet har vi spisebord hvor vi kan dekke til åtte og her inntas alle hverdagsmåltider.

Denne ordningen har vært veldig vanlig på landsbygda, hvor både min mors og min fars familie kommer fra, og hvor jeg fortsatt bor. 

Noe ala det var det i huset jeg vokste opp også :) En hverdagsdel, en spisestuedel som ble brukt til gjester og en salongdel med litt finere møbler - også til gjester. Husker mamma ble sinna på pappa om han gikk inn i «finsalongen» for å sove middag 😁

Dette var nok mer enn greie før. Der mormor og bestefar bodde hadde de også finstue - en skikkelig finstue som bare var i bruk til penere selskaper. Alle søstrene og brødrene hennes hadde også dette hjemme. Husker vi aldri fikk lov å gå inn i finstua når vi var på besøk 😅 Etterhvert flyttet mormor og bestefar til et mindre hus da de ble eldre og det var mye jobb å ta vare på en villa med diger hage. I dette huset var det ingen finstue og det syntes mormor var veldig trist. Hun snakket stadig om finstua i «gamlehuset» og om søsknene som fremdeles hadde finstuer.

For min farmor var det viktigere med adresse på Frogner enn en finstue. Hun kompenserte med å ha en flott spisestue i den lille leiligheten sin. Den fikk vi aldri lov til å spise ved med mindre det var spesielle anledninger. Hun plasserte oss heller i sofaen forran TV en ved spisestuen ved et vanlig måltid husker jeg 😅

I huset jeg bor i nå har vi finstue. Den ene stuen er iallefall alltid brukt som finstue. Nå er den ene stuen hverdagsstue, mens den andre er gamingrom for samboer. De som eide huset før oss hadde sikkert fått hjerteinfarkt om de hadde funnet ut av det 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var lutfattig og hadde ikke det, men mange jeg besøkte hadde jo det. Noen hadde tilogmed finstue og finspisestue. 

Anonymkode: 7111d...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jo gjerne noe med at det koster penger å varme opp et stort rom, i tillegg til at det er et ekstra rom man må rengjøre.

Foreldrene mine bor nå alene i et 250 kvm stort hus, og altså, de orker ikke varme opp og måtte støvsuge og styre i hele huset. De har det 16-17 grader i et par av soverommene og ene stuen. 

Anonymkode: b7f4f...140

Jada, jeg forstår det :) 

Bor i et enda større hus selv, men litt mer fornuftig å fyre i alle rom med jordvarme og vannbåren varme i alle gulv. 

Anonymkode: aa916...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med at det er kjøkkenet som er husets hjerte.  Det var der vi satt om noen stakk innom, det var der vi gjorde lekser, og det var der vi hadde 90% av hverdagen. 

I ett av husene hadde vi en liten dagligstue med tv, og en finstue.  I de andre boligene hadde vi bare en stue, men den ble stort sett brukt som en "finstue" til helg og selskapeligheter (eller som et rolig rom hvis vi ville trekke oss tilbake, men ikke ville være på soverommet).

Jeg skulle gjerne hatt det slik igjen :)

Anonymkode: 26237...5c7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vil jeg si... 

Hadde sofagruppe uten TV og slikt, litt penere.

Sofagruppe med TV i samme etasje.

Og mer "kosestue" i kjelleretasjen. 

Men var aldri slik at vi ikke kunne bruke "finstua", var helt greit å slenge seg ned med en bok, eller for å sove litt. Men ikke lov å ta med mat. 

Har også nå tre sofagrupper til ulikt bruk. Kjekt å ha sofaer og stoler som står mot hverandre, ikke mot en TV. Som er i bruk for besøk, eller om vi bare skal sitte og prate. Har imidlertid ingen sperrer for å ta med meg en kaffekopp og litt mat om jeg velger å sitte der. 

Anonymkode: 7d561...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Finstue er altså et rom i boligen man nærmest ikke er i til vanlig. Man bruker det bare ved besøk eller spesielle anledninger. Møblene der er kanskje ekstra fine, sammenlignet med de andre rommene man bruker til vanlig.

Min oldemors familie hadde det i Norge. Jeg har sett fenomenet i andre kulturer også, som f.eks i midtøsten eller i øst Europa.

Vet du noe mer om dette? Var dette vanlig før?

Anonymkode: 8b8a8...8da

Vokste opp på nittitallet i Ålesund, foreldrene mine hadde og har fortsatt finstue. 

Anonymkode: 2a488...842

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde finstue i hus bygd på bygda på 80-tallet. Jeg er oppvokst med at alle hus over 200kvm har dette. 

Anonymkode: a0ed5...387

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Finstue er altså et rom i boligen man nærmest ikke er i til vanlig. Man bruker det bare ved besøk eller spesielle anledninger. Møblene der er kanskje ekstra fine, sammenlignet med de andre rommene man bruker til vanlig.

Min oldemors familie hadde det i Norge. Jeg har sett fenomenet i andre kulturer også, som f.eks i midtøsten eller i øst Europa.

Helt normalt i min omgangskrets for noen få tiår siden. 
Møblene ble dekket med hvite laken når dørene var lukket.

Anonymkode: eac6b...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En onkel og tante av min mor hadde finstue synes jeg å huske. Der var vi ikke så ofte når vi var på besøk.

Anonymkode: 11bd5...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hos farmor og farfar hadde de en finstue. Der spiste vi bare på søndager eller i større selskap. På hverdager fyrte og brukte de bare hverdagsstua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja. Hadde to dagligstuer, og en finstue. 

Anonymkode: 6a670...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette teller, men begge mine bestemødre praktiserte kjøkkenet som oppholdsrom på dagtid. Stua var lukket av, for å spare lys og varme, og selv om begge var hjemmeværende/pensjonerte og derfor hjemme store deler av dagen så brukte de stua kun på kveldstid, ellers oppholde de seg på kjøkkenet. 

Tror dette handler om en arbeids/sparingsetikk som har mistet sin funksjon i det moderne liv. Folk som vokste opp på 30/40-tallet, slik mine bestemødre gjorde var ikke opptatt av fritid som begrep i det hele tatt. De var heller ikke oppvokst med strøm eller oppvarming som en selvfølge, så det å holde ett rom varmt og lyst om gangen var viktig for dem. 

I dag har de fleste boliger en mer åpen løsning der stuen ikke kan stenges av som en enhet. I boliger der spisestuen var bygd separert har de fleste åpnet opp. Mye av det handler nok om at fritidbegrepet har blitt utvidet, samtidig som mer av arbeidet skjer utenfor hjemmet. Den tiden vi faktisk er hjemme ønsker vi å bruke nettopp i stua, og siden de fleste ikke er hjemme når de jobber så har det ingen funksjon å stenge av stua. 

Anonymkode: da557...c7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp i en sveitservilla fra 1905 med både finstue og bibliotek 😅 Jeg vokste opp der på 80/90tallet, det var et godt liv 🤝

Anonymkode: 21be0...496

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.  Vokste opp på en gård som hadde hus med dagligstue og finstue. I finstua spiste vi jul, påske, bursdager, 17. mai og selskaper. Juletreet sto der også. Det sto en finere sofa med ovalt bord til der som mamma hadde trekt om. Den var ikke så god å sitte i, men flott å se på. Man kunne trekke seg tilbake og lese der om man ville. Er født i 77.

Anonymkode: 3c6c5...7ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...