AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Heisann, jeg er en kvinne i 30-årene som skal kjøpe min første bil! Har aldri eid min helt egne bil før, og gleder meg masse, bare vet virkelig ingenting om biler og er redd for å gå på en smell. Ønsker å kjøpe en bil jeg kan ha lenge, ser for meg hvertfall 10 år. Kanskje noen kan gi meg gode tips? Jeg har en liste med "krav": - air condition (LOL) - må kunne koble på mobilen for å spille musikk - må være stor plass til hundebur i bagasjerommet (30 kg hund) (her er det største "problemet" virker det som) - god bakkeklaring - hengerfeste - automatgir Budsjett: under 300 000 Jeg er en turjente og trenger en driftssikker bil som klarer seg godt om vinteren. Jeg kjører og innimellom på dårlige veier, og derfor må det være greit med bakkeklaring. Jeg har utelukket elbil fordi jeg ikke har lademulighet hjemme, og det er alt for dyrt i innkjøp. Jeg har egentlig og utelukket dieselbil fordi i tillegg til dette vet jeg det kommer til å bli en del småkjøring om vinteren. Har kjørt en del diesel før, og orker ikke tenke på tette filtre og kalde motorer. Men argumenter gjerne i mot! Det virker som at en mellomstor SUV er det beste alternativet? Typ outlander? eller rav? Volvo er dyrt(?) Bensinbil hadde kanskje vært optimalt, men jeg er veeeeldig usikker på dette med hybrid. Her sier folk mye rart. Egentlig drømmer jeg om Mitsubishi outlander, men helst en som ikke er så gammel, og da er de nyere gjerne hybrid. Jeg er skeptisk til at batteriet tar mye plass fra bagasjerommet, og at jeg får problemer med "to ulike driftssystemer" og at dette er dyrere å vedlikeholde. Kan som sagt ikke lade hjemme. Hva er lurt med tanke på hvor gammel bilen bør/ikke bør være ifht km-stand, pris, garanti-utløp osv? Bør jeg utelukkende kjøpe bil som har gått mindre enn 100 000 km? Er det noe vits i å kjøpe en bil som har igjen ett år på garantien? Kjøper jeg ikke da en bil som snart faller mye i verdi? Jeg er så redd for å bli lurt av griske bilforhandlere eller sleipinger på finn. Og om noen kan si noe fornuftig rundt hybridbiler, gjerne kom med det! Tips til hvilken bil som kan passe meg? Takk!! Anonymkode: 3de42...cbe
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Heisann, jeg er en kvinne i 30-årene som skal kjøpe min første bil! Har aldri eid min helt egne bil før, og gleder meg masse, bare vet virkelig ingenting om biler og er redd for å gå på en smell. Ønsker å kjøpe en bil jeg kan ha lenge, ser for meg hvertfall 10 år. Kanskje noen kan gi meg gode tips? Jeg har en liste med "krav": - air condition (LOL) - må kunne koble på mobilen for å spille musikk - må være stor plass til hundebur i bagasjerommet (30 kg hund) (her er det største "problemet" virker det som) - god bakkeklaring - hengerfeste - automatgir Budsjett: under 300 000 Jeg er en turjente og trenger en driftssikker bil som klarer seg godt om vinteren. Jeg kjører og innimellom på dårlige veier, og derfor må det være greit med bakkeklaring. Jeg har utelukket elbil fordi jeg ikke har lademulighet hjemme, og det er alt for dyrt i innkjøp. Jeg har egentlig og utelukket dieselbil fordi i tillegg til dette vet jeg det kommer til å bli en del småkjøring om vinteren. Har kjørt en del diesel før, og orker ikke tenke på tette filtre og kalde motorer. Men argumenter gjerne i mot! Det virker som at en mellomstor SUV er det beste alternativet? Typ outlander? eller rav? Volvo er dyrt(?) Bensinbil hadde kanskje vært optimalt, men jeg er veeeeldig usikker på dette med hybrid. Her sier folk mye rart. Egentlig drømmer jeg om Mitsubishi outlander, men helst en som ikke er så gammel, og da er de nyere gjerne hybrid. Jeg er skeptisk til at batteriet tar mye plass fra bagasjerommet, og at jeg får problemer med "to ulike driftssystemer" og at dette er dyrere å vedlikeholde. Kan som sagt ikke lade hjemme. Hva er lurt med tanke på hvor gammel bilen bør/ikke bør være ifht km-stand, pris, garanti-utløp osv? Bør jeg utelukkende kjøpe bil som har gått mindre enn 100 000 km? Er det noe vits i å kjøpe en bil som har igjen ett år på garantien? Kjøper jeg ikke da en bil som snart faller mye i verdi? Jeg er så redd for å bli lurt av griske bilforhandlere eller sleipinger på finn. Og om noen kan si noe fornuftig rundt hybridbiler, gjerne kom med det! Tips til hvilken bil som kan passe meg? Takk!! Anonymkode: 3de42...cbe Rav 4 om bagasjerommet er stort nok. Alternativt blir det land cruiser. Men vær obs på årstall og diesel. Diesel gir mindre forbruk enn bensin. Hadde en bensindreven rav 4 97 modell, som jeg solgte pga benin forbruk og min mengde kjøring. Den hadde gått 450 000km startet og gikk daglig. Jeg kjører mye på humpete veier og var lei av å nytte foringer en gang i året. Rav'en hadde jeg i 5år. Og trengte ikke bytte en eneste foring. Tror jeg hadde verksted reperasjoner på 3000kr på de årene jeg hadde den. Bagasjerommet har god plass. Men det er mye i høyden. Så du må sjekke om buret går på bagasjerom arealet. Seteryggen kan legges ned og gi større bagasje plass. Vi har en til som snart er på 500 000km Så jeg vil påstå at rav 4 litt eldre type er særdeles driftsikker. I tillegg er demping etc eget system, som ikke sliter så på understellet på humpete undelag. Prisene på reperasjoner og deler er også lave, om det skulle være noe. Rav diesel 2008 modell er mye trøbbel med diesel dyser. Og de er svin dyre Anonymkode: 1425f...2c4
Kanskje1972 Skrevet 8. oktober 2024 #4 Skrevet 8. oktober 2024 Kjøp en Toyota sjøl om dei er dødskjedelige er dei veldig gode 😇 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Skrevet 8. oktober 2024 Du stiller gode spørsmål og jeg ser du har undersøkt dette en del. Et godt utgangspunkt! Dessverre er det ufattelig mye dumme folk på nett og halvsannheter og løgn står side om side med fakta, som gjør det vanskelig å skille ting fra hverandre. 10-årsperspektivet ditt betyr i mitt hode at du kan ta deg litt tid til å finne "rett" bil. Hos forhandler kan du prøvekjøre så mye du vil uten å kjøpe og uten noe som helst dårlig samvittighet. Du bør også vurdere elbil. Det går bare én vei og drivstoff er svindyrt, i tillegg til alle de andre avgiftene rundt. Det blir ikke billigere fremover og en dyrere elbil nå betaler seg selv forbausende kjapt, særlig om du etter hvert kan lade hjemme eller kommunalt. Stort sett kan du ikke gjøre mye feil når du kjøper biler fra Japan eller Korea. Outlander er en god bil som har solgt sinnssykt mye. Som PHEV kan den lades hjemme, som øker effektiviteten noe. Men...en SUV er en ukomfortabel, plassløsende bil som vil trenger mer energi fra A til B uansett, sammenliknet med en stasjonsvogn eller kompakt bil. Skal du virkelig offroad, eller snakker vi vintervei og grusvei? Sistnevnte går som regel helt fint med ordinære biler. Nissan Leaf har høy terskel til bagasjerommet som er dumt for hund, men er ellers en uslåelig pålitelig, svært rimelig bil. Kia Xceed er et slags hemmelig tips, lite solgt, som gir god pruterom ved kjøp, grei bakkeklaring. Usikker om bagasjerommet er stort nok, men det er bare å teste. Kia Niro er en knallbra rasjonell bil som også kom som hybrid eller elbil. Når det gjelder km-stand vs alder, forrige eier har ganske mye å si uansett. Tar man godt vare på en bil, betyr ingen av delene nødvendigvis så mye. Se om eier har tatt understellsbehandling og at det ikke er mye småmerker i lakken og ikke oppskrapt interiør. Typiske tegn på at noen har brydd seg og tatt vare på bilen. Nybilgaranti er som regel 5 år, Kia har 7. Ta en garantiutløpstest hos NAF før dette går ut - gull verdt! Anonymkode: 05d24...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du stiller gode spørsmål og jeg ser du har undersøkt dette en del. Et godt utgangspunkt! Dessverre er det ufattelig mye dumme folk på nett og halvsannheter og løgn står side om side med fakta, som gjør det vanskelig å skille ting fra hverandre. 10-årsperspektivet ditt betyr i mitt hode at du kan ta deg litt tid til å finne "rett" bil. Hos forhandler kan du prøvekjøre så mye du vil uten å kjøpe og uten noe som helst dårlig samvittighet. Du bør også vurdere elbil. Det går bare én vei og drivstoff er svindyrt, i tillegg til alle de andre avgiftene rundt. Det blir ikke billigere fremover og en dyrere elbil nå betaler seg selv forbausende kjapt, særlig om du etter hvert kan lade hjemme eller kommunalt. Stort sett kan du ikke gjøre mye feil når du kjøper biler fra Japan eller Korea. Outlander er en god bil som har solgt sinnssykt mye. Som PHEV kan den lades hjemme, som øker effektiviteten noe. Men...en SUV er en ukomfortabel, plassløsende bil som vil trenger mer energi fra A til B uansett, sammenliknet med en stasjonsvogn eller kompakt bil. Skal du virkelig offroad, eller snakker vi vintervei og grusvei? Sistnevnte går som regel helt fint med ordinære biler. Nissan Leaf har høy terskel til bagasjerommet som er dumt for hund, men er ellers en uslåelig pålitelig, svært rimelig bil. Kia Xceed er et slags hemmelig tips, lite solgt, som gir god pruterom ved kjøp, grei bakkeklaring. Usikker om bagasjerommet er stort nok, men det er bare å teste. Kia Niro er en knallbra rasjonell bil som også kom som hybrid eller elbil. Når det gjelder km-stand vs alder, forrige eier har ganske mye å si uansett. Tar man godt vare på en bil, betyr ingen av delene nødvendigvis så mye. Se om eier har tatt understellsbehandling og at det ikke er mye småmerker i lakken og ikke oppskrapt interiør. Typiske tegn på at noen har brydd seg og tatt vare på bilen. Nybilgaranti er som regel 5 år, Kia har 7. Ta en garantiutløpstest hos NAF før dette går ut - gull verdt! Anonymkode: 05d24...d6e Takk! De fleste modellene du nevner har for liten bagasjeplass, det har jeg sjekket. Har også tenkt på dette med at SUV krever mye energi å komme seg fra A til B, men jeg forstår ikke helt dette med fordeler/ulemper bensin vs. diesel (annet enn at dieselbiler sliter når motoren kjører mye uten å bli varm). Garantiutløpstest? Hva er det? Jeg har det ikke stuptravelt, men har behov for å kjøpe en bil innen året er omme. Ca. Når det gjelder hybrid, har jeg hørt at man isåfall bør gå for en nyere bil, da hybrid ikke var så bra før. (helst kjøp hybrid etter 2019??) Men ja, folk sier mye forskjellig... Jeg skal ikke kjøre offroad nei, men har feks. hatt leiebil skoda oktavia og den subba nedi på typisk dårlig grusvei som jeg vet jeg kommer til å kjøre på innimellom. Har og inntrykk av at noen merker kan gå mye lengre enn andre, så hva er "god" og "dårlig" km-stand? Det er uansett bare aktuelt å gå for en av de mest kjente driftssikre merkene (toyota, mitsubishi, suzuki etc.) Anonymkode: 3de42...cbe
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 Prøv en Kia EV6 hos forhandler. Ett eller to år gammel brukt kan være spennende. Se etter en modell med AWD dvs. firehjulstrekk. Jeg vil påstå at det er en av de beste løsninger for de neste 10 årene for ditt behov. Sjekk dette med hund da. Når det gjelder at du ikke kan lade hjemme, så er det kanskje noe du kan fikse på sikt? Anonymkode: fd394...27a 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Rav 4 om bagasjerommet er stort nok. Alternativt blir det land cruiser. Men vær obs på årstall og diesel. Diesel gir mindre forbruk enn bensin. Hadde en bensindreven rav 4 97 modell, som jeg solgte pga benin forbruk og min mengde kjøring. Den hadde gått 450 000km startet og gikk daglig. Jeg kjører mye på humpete veier og var lei av å nytte foringer en gang i året. Rav'en hadde jeg i 5år. Og trengte ikke bytte en eneste foring. Tror jeg hadde verksted reperasjoner på 3000kr på de årene jeg hadde den. Bagasjerommet har god plass. Men det er mye i høyden. Så du må sjekke om buret går på bagasjerom arealet. Seteryggen kan legges ned og gi større bagasje plass. Vi har en til som snart er på 500 000km Så jeg vil påstå at rav 4 litt eldre type er særdeles driftsikker. I tillegg er demping etc eget system, som ikke sliter så på understellet på humpete undelag. Prisene på reperasjoner og deler er også lave, om det skulle være noe. Rav diesel 2008 modell er mye trøbbel med diesel dyser. Og de er svin dyre Anonymkode: 1425f...2c4 Ser nå på en Rav fra 2016 med km 160 000... hybrid bensin (ikke plugin). Jeg er redd for at hybrid var for dårlig i 2016, og at jeg blir å drasse på et ubrukbart batteri som bare vil veie masse og ta masse plass, og aner ikke om 160 000 km er bra eller dårlig km-stand for en sånn bruktbil. Anonymkode: 3de42...cbe
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv en Kia EV6 hos forhandler. Ett eller to år gammel brukt kan være spennende. Se etter en modell med AWD dvs. firehjulstrekk. Jeg vil påstå at det er en av de beste løsninger for de neste 10 årene for ditt behov. Sjekk dette med hund da. Når det gjelder at du ikke kan lade hjemme, så er det kanskje noe du kan fikse på sikt? Anonymkode: fd394...27a Kan sikkert fikse lading hjemme på sikt, men ikke før om et par år vil jeg gjette.. Hørt mye bra om Kia ev6, men ikke sjangs i havet at den svære bikkja mi får plass baki der dessverre. Jeg er også 100% på at hunden skal ha bur, ikke sitte løst baki bagasjerommet. Anonymkode: 3de42...cbe
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 EV6 er markedets beste bil, punktum. Ioniq5 har kanskje like trang bagasjeplass? Uansett en utfordring med lading for deg. Opel Astra Sports Tourer kan prutes ned til 370-isj med vinterdekk, men er for lav også. Garantiutløpstest er ment å sikre at du får en bil i god stand på fabrikkens ansvar. Google ordet sammen med "NAF" for å lese mer om det. RAV4 er jo en helt grei bil, men så, så kjedelig, spesielt sett opp mot prisen. De er så vanvittig dyre fordi de er standardvalget for alle som ikke kan bil; og da betaler de for mye. Har du vurdert varebil eller annen bil på grønne skilt? Blir kanskje for ekstremt? Anonymkode: 05d24...d6e 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Skrevet 8. oktober 2024 Om ikke EV6, kanskje Skoda Enyaq kan være et alternativ. Anonymkode: fd394...27a 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): EV6 er markedets beste bil, punktum. Ioniq5 har kanskje like trang bagasjeplass? Uansett en utfordring med lading for deg. Opel Astra Sports Tourer kan prutes ned til 370-isj med vinterdekk, men er for lav også. Garantiutløpstest er ment å sikre at du får en bil i god stand på fabrikkens ansvar. Google ordet sammen med "NAF" for å lese mer om det. RAV4 er jo en helt grei bil, men så, så kjedelig, spesielt sett opp mot prisen. De er så vanvittig dyre fordi de er standardvalget for alle som ikke kan bil; og da betaler de for mye. Har du vurdert varebil eller annen bil på grønne skilt? Blir kanskje for ekstremt? Anonymkode: 05d24...d6e Varebil blir det ikke, da kan jeg jo bare ta med én venn på tur 😞 hva mener du med at rav er kjedelig? Hva er en kjedelig bil? sikker på at ikke de er dyre fordi de er gode? Anonymkode: 3de42...cbe
Gaia Skrevet 8. oktober 2024 #13 Skrevet 8. oktober 2024 Skoda Octavia. Hvis bagasjerom er det viktigste.
Mardina Skrevet 8. oktober 2024 #14 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv en Kia EV6 hos forhandler. Ett eller to år gammel brukt kan være spennende. Se etter en modell med AWD dvs. firehjulstrekk. Jeg vil påstå at det er en av de beste løsninger for de neste 10 årene for ditt behov. Sjekk dette med hund da. Når det gjelder at du ikke kan lade hjemme, så er det kanskje noe du kan fikse på sikt? Anonymkode: fd394...27a En Kia EV6 til max 300 000,- og under 100 000 på telleren? Tror ikke det finnes mange av dem til salgs akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #15 Skrevet 8. oktober 2024 VW Tiguan? Jeg er veldig fornøyd med min, så nå har vi to i husholdningen. Jeg har en 2017 modell av den, med Variocage XL for min hund på 26 kilo. Bilen min er nå verdt under 300 000,- Det er en dieselbil, men den har innbygd tilleggsvarmer (Webasto) så jeg har aldri hatt problemer med å få start på bilen, selv ikke ved -30 grader. Vi har nå hatt Tiguaner i snart 8 år, og det har ikke vært store problemer med de. Har greid å brekke ei fjæring og glemt å bytte glødeplugger før jeg fikk varsel om feil på en. (Burde byttes ved 100 000 km) Noen blir skeptiske til SUV'er på grunn av de senkede bagasjerommene, men det finnes hundebur en kan kjøpe føtter til (f.eks 4pets sine), eller en kan velge hundebur som er topphengslet (artfex, packline) eller har senket bunn ( feks; VarioCage Single Compact Extra Large (SCXL)). De finnes i utgaver av Tiguaner med hevet bagasjerom, slik at hundebur ikke kommer så mye nedi, men jeg har bygget en kasse for å ha under buret, med plass til å putte ting under. Handler du hos en forhandler så får du et års garanti (eller mer). De som har kjøpt seg nye biler tar veldig ofte en skikkelig kontroll av bilen akkurat før garantitiden deres går ut, så en 5 år gammel bil er ofte akkurat sett over. Jeg kjøpte min hos forhandler da bilen var 5 år, og alt har vært greit på den til nå. Kan kanskje være vanskelig å finne en 5 år gammel bil til under 300 000,-, i hvert fall av litt dyrere merker. Anonymkode: 9a05f...dee
Mardina Skrevet 8. oktober 2024 #16 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heisann, jeg er en kvinne i 30-årene som skal kjøpe min første bil! Har aldri eid min helt egne bil før, og gleder meg masse, bare vet virkelig ingenting om biler og er redd for å gå på en smell. Ønsker å kjøpe en bil jeg kan ha lenge, ser for meg hvertfall 10 år. Kanskje noen kan gi meg gode tips? Jeg har en liste med "krav": - air condition (LOL) - må kunne koble på mobilen for å spille musikk - må være stor plass til hundebur i bagasjerommet (30 kg hund) (her er det største "problemet" virker det som) - god bakkeklaring - hengerfeste - automatgir Budsjett: under 300 000 Jeg er en turjente og trenger en driftssikker bil som klarer seg godt om vinteren. Jeg kjører og innimellom på dårlige veier, og derfor må det være greit med bakkeklaring. Jeg har utelukket elbil fordi jeg ikke har lademulighet hjemme, og det er alt for dyrt i innkjøp. Jeg har egentlig og utelukket dieselbil fordi i tillegg til dette vet jeg det kommer til å bli en del småkjøring om vinteren. Har kjørt en del diesel før, og orker ikke tenke på tette filtre og kalde motorer. Men argumenter gjerne i mot! Det virker som at en mellomstor SUV er det beste alternativet? Typ outlander? eller rav? Volvo er dyrt(?) Bensinbil hadde kanskje vært optimalt, men jeg er veeeeldig usikker på dette med hybrid. Her sier folk mye rart. Egentlig drømmer jeg om Mitsubishi outlander, men helst en som ikke er så gammel, og da er de nyere gjerne hybrid. Jeg er skeptisk til at batteriet tar mye plass fra bagasjerommet, og at jeg får problemer med "to ulike driftssystemer" og at dette er dyrere å vedlikeholde. Kan som sagt ikke lade hjemme. Hva er lurt med tanke på hvor gammel bilen bør/ikke bør være ifht km-stand, pris, garanti-utløp osv? Bør jeg utelukkende kjøpe bil som har gått mindre enn 100 000 km? Er det noe vits i å kjøpe en bil som har igjen ett år på garantien? Kjøper jeg ikke da en bil som snart faller mye i verdi? Jeg er så redd for å bli lurt av griske bilforhandlere eller sleipinger på finn. Og om noen kan si noe fornuftig rundt hybridbiler, gjerne kom med det! Tips til hvilken bil som kan passe meg? Takk!! Anonymkode: 3de42...cbe Her er noen forslag. La inn kriteriene som du hadde og fikk opp 67 treff på Finn.no: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=374388122 - Mazda CX-5 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=374363761 - Subaru Forrester https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=374246886 - Suzuki Vitara https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=374116378 - Toyota RAV4 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=373379279 - Honda CR-V https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=372024793 - Mitsubishi Outlander https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=373403971 - Opel Mokka 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #17 Skrevet 8. oktober 2024 Outlander bensin eller hybrid er vel perfekt for deg. Anonymkode: 20a09...d09
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #18 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): VW Tiguan? Jeg er veldig fornøyd med min, så nå har vi to i husholdningen. Anonymkode: 9a05f...dee Har også en VW Tiguan (diesel) og er veldig fornøyd. Bor på bygda i Finnmark og den bilen tar seg frem over alt, starter i all slags vær og ligger godt på veien. Grei plass i baggasjerommet er det også. Har DAB-radio, GPS, rattfunksjoner, automatgir og bluetooth. Eneste minus er at langlysene på disse bilene kan være dårlig. Jeg har montert ekstralys på min. Anonymkode: 3f9e4...b57
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #20 Skrevet 8. oktober 2024 Subaru Outback. Konstant 4-hjulsdrift, 23cm bakkeklaring, 275hk. Anonymkode: 6f904...d07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå