AnonymBruker Skrevet 7. oktober #21 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg hadde byttet. Jeg har et relativt normalt navn, men omtrent alle skriver eller sier det feil 🙄 Så når jeg må oppgi navnet mitt til noen jeg ikke må forholde meg til senere sier jeg bare et navn som ligner, men som alle vet hvordan skrives 😅 Har vurdert å bytte, men ikke tatt meg bryet foreløpig Anonymkode: d4817...db8 Samme her… Anonymkode: ade99...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. oktober #22 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har aldri likt navnet mitt. Det er et typisk kjerringnavn som ingen andre på min alder heter. Ble mobbet for det på barneskolen. Jeg har et mellomnavn jeg synes er mye finere og som jeg synes passer meg bedre, men føler det blir rart å «plutselig» gå over til å bruke det. Har vurdert å heller introdusere meg som det for nye folk, men kan bli litt kleint å gjøre det når jeg er med folk som allerede kjenner meg som det andre navnet. Hva ville dere gjort? Anonymkode: c859e...d05 Bruker kun mellomnavnet mitt så anbefaler deg det samme om det passer deg bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #23 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har aldri likt navnet mitt. Det er et typisk kjerringnavn som ingen andre på min alder heter. Ble mobbet for det på barneskolen. Jeg har et mellomnavn jeg synes er mye finere og som jeg synes passer meg bedre, men føler det blir rart å «plutselig» gå over til å bruke det. Har vurdert å heller introdusere meg som det for nye folk, men kan bli litt kleint å gjøre det når jeg er med folk som allerede kjenner meg som det andre navnet. Hva ville dere gjort? Anonymkode: c859e...d05 Du gjør som du vil. Det er ditt navn, ditt liv. Men alle valg har konsekvenser. Det må du bare godta. Så før du tar et valg må du veie konsekvensene, og se om valget er verdt prisen. Det å ikke bytte har som åpenbar konsekvens at du må «holde ut» med navnet dine foreldre valgte å gi deg, eller ta jobben med å lære å like det. Det å bytte har som konsekvens at du påregnelig fornærmer de som valgte navnet til deg. Hvor snurte de velger å bli vet du bedre enn oss. Men at de tar det på strak hånd bør du ikke forvente. Det har også som konsekvens at slekt og venner som har kjent deg før vil synes dette er noe odde, og trolig vil eldre folk holde seg til det gamle (det er ikke mye respekt for at folk velger egne navn i øvre alderssjikt). Og folk flest vil nok tenke det ligger ny eller ikke før kjent psyksik uhelse bak valget. Anonymkode: 9a071...8d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #24 Del Skrevet 7. oktober Folk skifter kjønn i dag så å skifte navn er en bagatell. Har flere venner som har gjorde det når de ble myndige for de likte ikke navnet sitt av ulike årsaker. Anonymkode: 645e7...e9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #25 Del Skrevet 7. oktober Bruk mellomnavnet ditt, tenker det er en enkel greie. Tone, Tove, Hege, og Mette er litt kjipe navn synes jeg. Åsne og Guro også. Marit, Trine… Anonymkode: e5b73...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #26 Del Skrevet 7. oktober Kjenner noen som fra ungdomsskolen til videregående endret til å bruke mellomnavnet. Synes jeg kanskje det var litt rart å høre andre jeg traff snakke om de med mellomnavnet? Ja, for jeg hadde kjent dem i mange år under det andre. Men jeg gjorde ikke noe som helst nummer ut av det. Sa aldri noe på det. Om du ønsker å bruke mellomnavnet ditt, gå for det tenker jeg. Det er du som skal høre det hele livet, og du som burde like det. Anonymkode: 9ed80...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #27 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor gammel er du? Har du barn? Er du mye over 25-30, tenker jeg kanskje det er rart å bytte nå, om du er yngre tenker jeg bytt. Anonymkode: 6d24a...703 Jeg er 25. Anonymkode: c859e...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #28 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er 25. Anonymkode: c859e...d05 Venninna mi var nesten 40++ da hun tok bort første navnet og brukte det andre samtidig som hun beholdt etternavnet sitt og la til etternavnet til mannen sin. Det gikk helt fint og vi ble jo vant til det også. Hun hadde jo alltid hett det andre fornavnet sitt også, så det ble ikke så veldig stor forandring. Som det blir med deg som tar bort det første og bruker det andre navnet. Anonymkode: a0893...4e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #29 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, moten skifter. Navnet Hedda, som har vært så populært de siste 10-20 årene, var skikkelig kjerring da jeg vokste opp. Skjønner ikke hvorfor det er blitt så populært. Anonymkode: cba86...273 Haha, samme med Emma! Emma var det bare gamle damer som het. Anonymkode: 72cbe...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #30 Del Skrevet 7. oktober Jeg synes at 25 år er for gammelt til å skulle endre navnet sitt. Hvorfor nå? Du har kommet deg gjennom skoletiden, høyere utdanning og/eller inn på jobbmarkedet med det navnet, og så skal plutselig alle begynne å kalle deg noe annet? Jeg må si at jeg får en hel rekke tanker og fordommer om deg som person pga. navneendring i voksen alder, som hverken navnet Ragna, Turid eller Gudrun ville gjort. Kjenner to som endret navnet sitt. Den ene endret til mellomnavnet sitt på sommeren mellom barneskolen og ungdomsskolen. Det gikk bra. Den andre fikk et innfall siste året på videregående - hun blir fortsatt kalt Astrid, for det er så og si umulig å nå gjennom med at du nå vil hete Isabella. Det er rart! Bare se for deg at en 25 år gammel kvinne kommer inn til sjefen og krever at nå skal hele kontoret kalle henne noe helt annet. Jeg blir faktisk litt småflau av hele scenarioet. Man kunne vært mor! "Hei, unger, fra og med i dag må dere ikke si at jeg heter Karen, for jeg heter faktisk Emma!". Nei, det er for sent nå. Og vet du, folk flest tenker ikke slik om navnet ditt som du gjør! Det er ikke navnet ditt som skaper deg, det er personligheten din som lager assosiasjoner til hvordan folk oppfatter navnet ditt. Anonymkode: 36705...855 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #31 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes at 25 år er for gammelt til å skulle endre navnet sitt. Hvorfor nå? Du har kommet deg gjennom skoletiden, høyere utdanning og/eller inn på jobbmarkedet med det navnet, og så skal plutselig alle begynne å kalle deg noe annet? Jeg må si at jeg får en hel rekke tanker og fordommer om deg som person pga. navneendring i voksen alder, som hverken navnet Ragna, Turid eller Gudrun ville gjort. Kjenner to som endret navnet sitt. Den ene endret til mellomnavnet sitt på sommeren mellom barneskolen og ungdomsskolen. Det gikk bra. Den andre fikk et innfall siste året på videregående - hun blir fortsatt kalt Astrid, for det er så og si umulig å nå gjennom med at du nå vil hete Isabella. Det er rart! Bare se for deg at en 25 år gammel kvinne kommer inn til sjefen og krever at nå skal hele kontoret kalle henne noe helt annet. Jeg blir faktisk litt småflau av hele scenarioet. Man kunne vært mor! "Hei, unger, fra og med i dag må dere ikke si at jeg heter Karen, for jeg heter faktisk Emma!". Nei, det er for sent nå. Og vet du, folk flest tenker ikke slik om navnet ditt som du gjør! Det er ikke navnet ditt som skaper deg, det er personligheten din som lager assosiasjoner til hvordan folk oppfatter navnet ditt. Anonymkode: 36705...855 Det var da voldsomt. Hvis en ansatt bytter navn så må jo bare sjefen og kollegaer ta til seg det og bruke det nye navnet. De må jo bare venne seg til det. Haugevis av folk som endrer etternavnet sitt ved giftemål også, man venner seg til det også. Det er noe "alle" gjør så da er det greit? Jeg syns det er respektløst å kalle Isabella for Astrid, for hun heter jo ikke det. Hun heter Isabella - uansett hva dere mener om det. Om man glemmer seg bort er det greit om man retter på seg, men å konsekvent kalle henne for Astrid når hun har byttet navn er jo ikke greit. Du har jo også de som bytter navn pga kjønnskifte. Hadde du og omkretsen din fortsatt kalt personen for døpenavnet? Tone blir Hans og dere fortsetter å kalle han for Tone? Navn er et personlig valg og hva andre tenker om det bør forbli inni hodet til den som ikke klarer å tilpasse seg. Kusinen min byttet til et totalt forskjellig navn som vi kjente henne som gjennom hele oppveksten. Syns fortsatt ikke det passer på henne i det hele tatt, men jeg må jo bare respektere at hun valgte å bytte navn og så bruke det nye navnet. Anonymkode: a0893...4e7 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #32 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du gjør som du vil. Det er ditt navn, ditt liv. Men alle valg har konsekvenser. Det må du bare godta. Så før du tar et valg må du veie konsekvensene, og se om valget er verdt prisen. Det å ikke bytte har som åpenbar konsekvens at du må «holde ut» med navnet dine foreldre valgte å gi deg, eller ta jobben med å lære å like det. Det å bytte har som konsekvens at du påregnelig fornærmer de som valgte navnet til deg. Hvor snurte de velger å bli vet du bedre enn oss. Men at de tar det på strak hånd bør du ikke forvente. Det har også som konsekvens at slekt og venner som har kjent deg før vil synes dette er noe odde, og trolig vil eldre folk holde seg til det gamle (det er ikke mye respekt for at folk velger egne navn i øvre alderssjikt). Og folk flest vil nok tenke det ligger ny eller ikke før kjent psyksik uhelse bak valget. Anonymkode: 9a071...8d6 Jeg byttet som 19-åring. Familien tok det alt annet enn pent, men de reagerte negativt på det meste her i livet uansett. Hadde det ikke vært navnebyttet så hadde det vært noe annet. Venner tok det fint. Jeg fikk et par respektfulle spørsmål og det var det. Forøvrig har eller hadde jeg ikke noen psykisk uhelse, men hva folk tenkte om det spørsmålet vet jeg jo ikke. 20 år har gått, null anger. Som det skrives her, så er navnebytte en uskyldig ting i våre dager. Hadde vært noe annet å bytte kjønn. Overraskelse må påregnes, og sikkert spørsmål. Og det vil ta tid før folk venner seg til at Aslaug ble til Camilla, så TS får være litt overbærende på akkurat det. Men i 2024 ser ikke jeg noen som helst grunn til at voksne folk skal bli fornærmet, ufine eller stemple noen som psykisk syke fordi de velger sitt eget navn. Anonymkode: 673e8...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 8. oktober #33 Del Skrevet 8. oktober Om du er sikker så bytt navn eller bruk mellomnavnet. Det får andre bare respektere og venne seg til, det er ditt navn som du skal leve med resten av livet, selvsagt skal du selv bestemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #34 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes at 25 år er for gammelt til å skulle endre navnet sitt. Hvorfor nå? Bare se for deg at en 25 år gammel kvinne kommer inn til sjefen og krever at nå skal hele kontoret kalle henne noe helt annet. Jeg blir faktisk litt småflau av hele scenarioet. Anonymkode: 36705...855 Kanskje noen trenger å bli så mye som 25 før de er stødige nok til å takle holdninger og fordommer sånn som det du viser i innlegget ditt? Det finnes jo folk som deg IRL også. Har du forresten samme syn på de som skiller seg når de er 60 eller starter utdannelse når de er 35? Og virkelig: Hvis min kollega hadde kommet og sagt at hun hadde byttet navn? Da hadde jeg smilt og sagt OK og slengt på noe høflig og hyggelig. Så hadde jeg gått videre med oppgavene mine og ikke brydd meg en tøddel. Fordi kollegaers privatliv er ikke noe som gjør meg flau eller engasjert. Anonymkode: 673e8...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #35 Del Skrevet 8. oktober Ble virkelig nysgjerrig på hva navnet til Ts er... Anonymkode: 2f351...354 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #36 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes at 25 år er for gammelt til å skulle endre navnet sitt. Hvorfor nå? Du har kommet deg gjennom skoletiden, høyere utdanning og/eller inn på jobbmarkedet med det navnet, og så skal plutselig alle begynne å kalle deg noe annet? Jeg må si at jeg får en hel rekke tanker og fordommer om deg som person pga. navneendring i voksen alder, som hverken navnet Ragna, Turid eller Gudrun ville gjort. Kjenner to som endret navnet sitt. Den ene endret til mellomnavnet sitt på sommeren mellom barneskolen og ungdomsskolen. Det gikk bra. Den andre fikk et innfall siste året på videregående - hun blir fortsatt kalt Astrid, for det er så og si umulig å nå gjennom med at du nå vil hete Isabella. Det er rart! Bare se for deg at en 25 år gammel kvinne kommer inn til sjefen og krever at nå skal hele kontoret kalle henne noe helt annet. Jeg blir faktisk litt småflau av hele scenarioet. Man kunne vært mor! "Hei, unger, fra og med i dag må dere ikke si at jeg heter Karen, for jeg heter faktisk Emma!". Nei, det er for sent nå. Og vet du, folk flest tenker ikke slik om navnet ditt som du gjør! Det er ikke navnet ditt som skaper deg, det er personligheten din som lager assosiasjoner til hvordan folk oppfatter navnet ditt. Anonymkode: 36705...855 Åh, det må være så slitsomt å gå gjennom livet med din tankegang! Å hele tida tenke «hva vil folk si!» Jeg kjenner noen sånne, redde for «folkesnakk», redde for å skille seg ut en millimeter. Vokste selv opp i ei knøttlita bygd, men fikk aldri den mentaliteten der. Bytte navn var det faktisk ei som gjorde der, og hun var i femtiåra. Snakka folk? Jada. Var det egentlig et problem for noen? Nei, det var bare en ting som hendte, en rar liten nyhet. Tenkte bare at da likte hun vel det nye navnet bedre, da. Anonymkode: 72cbe...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #37 Del Skrevet 8. oktober Kjenner meg så veldig igjen. Har et dobbeltnavn jeg hater, men ved på kutte ut det ene blir det helt greit og et helt annet navn. Men jeg er jo kjent som XX og da er det vanskelig å plutselig be alle om å si bare halve. Har tenkt på det i ca 30 år nå, så føler toget har gått mange ganger. Anonymkode: fa3b5...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #38 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kjenner meg så veldig igjen. Har et dobbeltnavn jeg hater, men ved på kutte ut det ene blir det helt greit og et helt annet navn. Men jeg er jo kjent som XX og da er det vanskelig å plutselig be alle om å si bare halve. Har tenkt på det i ca 30 år nå, så føler toget har gått mange ganger. Anonymkode: fa3b5...f42 Vanskelig? «Hei, Frigg-Adele!» «Hei! Det er bare Frigg nå om dager, bare så du vet.» Anonymkode: bef9f...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #39 Del Skrevet 8. oktober Assa Statoil Hydro byttet navn og det gikk fint. Gjør det!! Synes du skal ha en skikkelig navnefest for deg selv også. På din nye navnedag? 🎉🍾 Anonymkode: e5b73...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #40 Del Skrevet 8. oktober Jeg byttet navn I forbindelse med at jeg byttet jobb for å unngå mange forklaringer... hadde ca 200 kollegaer fra jobben jeg byttet fra. Familien elsket mitt nye navn og bytte om uten problemer. Anonymkode: 10079...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå