Gå til innhold

Alt er en diskusjon, jeg er så lei

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan ikke annet enn å si ‘I feel you sister!❤️ Noen barn er bare rett og slett mer viljesterke enn andre og en må ha en selv for å skjønne hvor energikrevende det er. Har en liten på 6 år selv som er akkurat slik du beskriver. Trassalderen startet da hun var knapt var to år og den varer…og varer🙈 Hun er andre barnet i familen og hun og rolige lydige storebror er som natt-dag.

Hun har i tillegg begynt å holde seg for ørene når vi irettesetter henne, forsøker å  lære henne hva som riktig/galt osv. Tar vi bort hendene hennes begynner hun med høylytt «LA LA LA LAAAA LAA».

🙈

Håper du får mange gode råd her❤️

Anonymkode: 2572c...a90

Tusen takk for forståelsen! Det er akkurat samme her, føler han har vært i en evig trassalder siden 2 år 😅 Lillebror er en helt annen type og ikke sånn i det hele tatt. I feel you too! ❤️

Anonymkode: a86ec...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg rimelig kjapt hadde fått skikk på ungene deres. Det hadde ille blitt noe dikk- dill eller kjære mor. Men der der opplegget hadde jeg ikke orket. Fire barn I huset, og det hadde ikke gått. 

Så dette er et ikke- problem som dere lar fortsette. Dere om det.

Anonymkode: 76270...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

8 år gammel gutt. Veldig fin, smart og god gutt. Men også ekstremt kverulerende og "nei, vil ikke" person. Det er så mye som er en kamp, hele tiden. Alt må gjentas og gjentas før det skjer noe. Vil ikke. Må alltid true med å fjerne goder for at det skal skje noe. Henger seg opp i ting og skal liksom kverulere for å kverulere. Kan spørre om det samme x antall ganger enda jeg har sagt nei. Gir aldri etter. Prøver seg likevel. Jeg har forsøkt å snakke rolig å behersket, da tror han at han har mer å gå på og fortsetter. Blir jeg ordentlig streng/truer med å fjerne goder så hører han. Men jeg vil ikke måtte holde på sånn!! Hvordan skal jeg få han til å høre uten å bli sint?

I slike settinger, hvorfor skal du ikke bli sint?? Er gutten din et snøflak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hvordan du misbruker caps locken en faller en del biter på plass 😂

Anonymkode: 1b586...fea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (37 minutter siden):

I slike settinger, hvorfor skal du ikke bli sint?? Er gutten din et snøflak?

Jeg blir sint. Men nå er jeg lei av å være sint. Det er ikke noe hyggelig å være sint hele tiden. For noen av oss. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når jeg ser hvordan du misbruker caps locken en faller en del biter på plass 😂

Anonymkode: 1b586...fea

Kjære vene. Jeg går ikke rett i "caps lock modus" her hjemme, jeg prøver alltid å være rolig først. Som jeg faktisk skrev i HI. Men det tolker han bare som at han har mer å gå på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er ikke tydelig om du sier samme sak om igjen og om igjen og ingen hører. Du er heller ikke tydelig om du må bli streng og sint. Så nei! Det er du ikke. Du TROR du er det.

Anonymkode: 8b3f0...9af

Man kan være tydelig og likevel ha en unge som kverulerer. Så enkelt er det virkelig ikke. 

Anonymkode: 52c10...a21

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror jeg rimelig kjapt hadde fått skikk på ungene deres. Det hadde ille blitt noe dikk- dill eller kjære mor. Men der der opplegget hadde jeg ikke orket. Fire barn I huset, og det hadde ikke gått. 

Så dette er et ikke- problem som dere lar fortsette. Dere om det.

Anonymkode: 76270...dcf

Jøss, da får du jo dele oppskriften. I en familie kan det f.eks være en av tre barn som er slik. 

Et av mine barn har jernvilje. Jeg gir ikke etter, er konsekvent og forutsigbar, klare rammer, rutiner og regler hjemme hos oss. 

Anonymkode: 52c10...a21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som har funket med alle mine 3 barn er minst mulig snakk fra mi side og gi dem en konsekvens hvis dem ikke lyer. Konsekvensen snakker for seg selv. Denne måten har vært mest effektivt. Da slipper man krangling og diskjusjon og manipulasjon og jeg kan holde munn slippe å diskutere og ikke  lære barna mine å manipulere seg unna  fortsette å ha en mild god tone  og ignorerer  dem hvis dem  trasser til dem roer seg og fortsetter å være mild og god  enkelt å greit.  Etter jeg begynte med dette har demt begynt å faktisk lye og slutte å prøve å manipulere,  stemningen er så mye bedre hver gang dem prøver seg det snur så mye fortere enn før!

Anonymkode: acee6...ae3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6-åring er sånn også, og det er ufattelig slitsomt. 

Men: det er en tydelig forskjell i hvordan han er med meg og med faren. Han kverulerer tusen ganger mer med faren enn med meg. Forskjellen er at jeg ikke sier, jeg gjør. 

Som i, faren sier ting, gjerne om og om og om og om og om igjen, og etterhvert med sintere og sintere stemme. Og så, etter å ha sagt nei fjorten ganger, blir det gjerne en helt ulogisk konsekvens, som "neivel da får du ikke se nettbrett"!!

Mens jeg sier noe maks to ganger. Og jeg passer på at jeg har oppmerksomheten hans før jeg sier noe. Jeg sier det en gang, og gir ham en sjanse til i tilfellet han faktisk ikke hørte første gangen. Og så griper jeg faktisk inn, og gjør, i stedet for å gjenta å bare si noe. 

Jeg trenger ikke være sint og streng, men jeg informerer om hva den logiske konsekvensen blir, rolig og saklig, og så gjennomfører jeg det. 

Men ja: det er ikke alltid lett. Det er ikke alltid det ER en logisk konsekvens, eller en fornuftig måte å gjøre noe. Om han leker voldsomt med noe, så kan jeg ta det vekk - det er en enkel konsekvens. Men i mange andre tilfeller er det ikke så mye man faktisk kan gjøre. 

Det jeg har lest da, er å bare la det fare. Ikke si ting mer enn to ganger. Enten må du da gripe inn og gjøre noe selv, eller om du faktisk ikke har mulighet, så slutt å gjenta en kommando som ikke blir fulgt, og lat som at du ikke gjentar deg fordi du ikke bryr deg. Jo mer du sier ting uten å gjennomføre en konsekvens, jo mer lærer du ungen at det går helt fint å bare drite i hva du sier.. 

Og husk: unger har forskjellig personlighet og medfødt temperament. Min unge er kliss lik meg som barn.... Noe min mor skadefro flirer rått av flere ganger i uken.. Han er ekstremt viljesterk og sta, voldsomt behov for kontroll og bestemme, voldsom aversjon mot å bli fortalt hva han har lov til og ikke, osv. Svært få av de "gode ekspertrådene" fra foreldrebøkene har virket. Gi to valg, og så blir ungen kjempefornøyd med å få bestemme og velger den blå? Haha.. "NEI!!! INGEN VOTTER!!!!" brøler min unge..

Så ikke bry deg så hardt om de som kommer med "dette er din egen feil, du gjør alt feil og suger på sånn foreldre-greier, jeg fikk dette dritbra til og det var ikke vanskelig engang!".. De har gjerne hatt en helt annen unge enn deg, og hadde stått med skjegget fullt av postkasser om de hadde måttet oppdra akkurat din unge. 

Anonymkode: 7797f...196

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hear you. Har en vanlig unge og en med adhd. Han med adhd kverulerer og diskuterer 24/7. Jeg må bli sint før han hører. Vi har diskutert hundretusen ganger i fredstid hvorfor det må være sånn. For det er så sykt slitsomt og skaper bare dårlig stemning. Svaret hans "jeg vet det men jeg klarer ikke la være". Han for konsekvenser osv. Det har ingenting med svake eller utydelige grenser å gjøre. Vil si vi har tydeligere grenser enn de fleste jeg kjenner. Det er helt nødvendig med slike unger.

Anonymkode: 1f449...9ba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har alle voksne aldri disktutert med barna barna fikk alltid bare et svar fordi jeg sier det og jeg bestemmer. Hvorfor i alke dager diskuterer folk med barna sine? 

Anonymkode: acee6...ae3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må slutte å si nei. Si nei en gang. Si «du hørte hva jeg sa». Si «nå svarer jeg ikke mer». Og så svarer du ikke mer. Punktum. Null oppmerksomhet på mas, omså AirPods. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Jeg tror du må slutte å si nei. Si nei en gang. Si «du hørte hva jeg sa». Si «nå svarer jeg ikke mer». Og så svarer du ikke mer. Punktum. Null oppmerksomhet på mas, omså AirPods. 

Lurt, og om det ikkje hjelper kan man si at nå må eg på do og så gjør man det. Det skaper litt space og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...