Gjest gjesta Skrevet 24. februar 2006 #1 Skrevet 24. februar 2006 Eg har litt motsatt problem fra en anna trådstarter her. Eg slite sånn med å OPP i vekt. Før trente eg lite, og da klarte eg å komme meg opp i ca 60kg. (e 176 høg) Men no når eg har trena en del i det siste,har vekta rast nedover, og det e såvidt eg bikka 55. Og eg ser nesten ut som et beinrangel. Mange kjem sikkert til å le og skrive at det e no berre å proppe i seg masse mat. Det e egentlig enklare sagt enn gjort.. eg ete normalt, og pleie å ete en del godterier og.. ka skal eg gjere for å klare å gå opp i vekt.. ??(uten å ete 1kg reint smør daglig) ve jo fremdeles holde meg litt sunn...
Gjest Gjesta Skrevet 24. februar 2006 #2 Skrevet 24. februar 2006 Spis flere måltider, og få i deg nok sunt fett fra planter og fisk. Legg gjerne inn noen mellommåltider, og da kan du med fordel få i deg endel nøtter. Nøtter inneholder proteiner og sunt fett, og er en skikkelig konsentrert energikilde. Hvis dette ikke hjelper, kan du forsøke gainer, som du får kjøpt i helsekosten. Det er et pulver du blander ut med melk.
Gjest Shoegal i.i. Skrevet 24. februar 2006 #3 Skrevet 24. februar 2006 Jeg har hatt samme problemet som deg den siste tiden. Og jeg må bare si at det er vanskelig å gå opp i vekt. Samme hvor mye jeg har spist, har vekta stått på samme stedet. Du kan selvsagt ha god samvittighet i forhold til å spise usunne ting. Men det beste for kroppen er nok å prøve å spise litt mer til hvert måltid. Det var i alle fall det rådet legen min ga meg. Hva trener du? Du bør unngå typisk kondisjonstrening, og løfte mye vekter for å øke muskelmassen. Da vil du nok se mindre "pinglete" ut. Men lettere sagt enn gjort dette....
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #4 Skrevet 24. februar 2006 Ikke spis masse usunt. Du kan få for høyt kolesterol selv om du ikke er overvektig. Og du kan pådra deg andre livsstilssykdommer/mangelsykdommer og generell slapphet. Du må ta i et tak akkurat som de som er overvektige. Akkkurat som dem kan du ikke sitte i sofaen og vente på at drømmekroppen skal forme seg. Og nei, jeg synes ikke synd på deg så lenge du ikke trener. Du må settte opp et ordentlig styrkeprogram, der du den første tiden kanskje ikke vil oppnå så mye progresjon (kanskje tom gå ned i vekt), for deretter kunne øke belastningen på vektene. Uansett om man er tynn eller tykk er trening livsforlengende. Synes det er synd at trening i så stor grad knyttes kun til slanking blant jenter. Det er ikke slik at tynne jenter ikek trenger å trene. Alle mennesker trenger og trene og bevege på seg. med mye trening endrer ofte matlysten seg også. jeg får ialelfall lyst på mye mer sunn mat etter å ha trent. Det er som om kroppen sier ifra. Og ingenting gir jo så god matlyst som å være ute i frisk natur/sjøluft. Stress kan også være en årsak til dårlig matlyst, men trening kan være med løse opp mange av spenningene.
Gjest Gjesta Skrevet 24. februar 2006 #5 Skrevet 24. februar 2006 Og nei, jeg synes ikke synd på deg så lenge du ikke trener. ← Men hun sier jo at hun trener? Før trente eg lite, og da klarte eg å komme meg opp i ca 60kg. (e 176 høg) Men no når eg har trena en del i det siste,har vekta rast nedover, og det e såvidt eg bikka 55. ← Men jeg skriver under på det gjesten over skrev om styrketrening. Styrketrening bygger muskler, og da ser du etterhvert ikke så spinkel ut.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #6 Skrevet 24. februar 2006 Men hun sier jo at hun trener? Men jeg skriver under på det gjesten over skrev om styrketrening. Styrketrening bygger muskler, og da ser du etterhvert ikke så spinkel ut. ← Du må settte opp et ordentlig styrkeprogram, der du den første tiden kanskje ikke vil oppnå så mye progresjon (kanskje tom gå ned i vekt), for deretter kunne øke belastningen på vektene. ← Ja, jeg skrev også til trådstarteren at det ikke er vanlig å gå ned i vekt når man begynner å trene. Man må sette seg langsiktige mål, akkurat som de som ønsker å gå ned i vekt. Så framt trådstarter har vært til sjekk hos lege, så er det ikke farlig å trene når man er tynn. Tvert imot! Og at man går ned i vekt er ikke uvanlig, kroppen trenger tid til å omstille seg til den nye treningsmengden. Deretter vil man legge på seg i form av muskler, og forbrenningen vil tilpasse seg. Jeg gikk ned 5 kg da jeg begynte å trene systematisk. Deretter gikk jeg opp ca 8 kg igjen, men dette hovedsakelig i form av muskler. Dette er det normale forløpet så framt trådstarter ikke er syk. Men da bør man altså konsulltere en lege. Det er svært dumt å tillegge seg usunne vaner for å gå opp i vekt. Selv var jeg svært undervektig og trengte å legge på meg. Har nå en normalvekt, men klarte hele veien fra til det å beholde de sunne vanene. Dette er ekstremt viktig, siden de usunne vanene kan føre til at man blir ivervektig igjen (det virker kanskje fjernt nå, men det kan lett skje når man blir litt eldre). Dessuten blir man bare slapp av å spise godteri hele dagen. Forøvrig er det å spise kveldsmat rett før man legger seg en effektiv måte å legge på seg.
Tinken Skrevet 24. februar 2006 #7 Skrevet 24. februar 2006 Problemet her er uten tvil kostholdet! Trener du mye med en kropp som ikke får i seg den nøyaktige næringen den trenger så er det klart du raser ned i vekt. Skal kroppen kunne bygge muskler må den ha noe å bygge med (fett) og har den ikke det går det utover det lille du har og du blir tynn. Å spise usunt for å gå opp i vekt er åndsvak, det er ikke sjokolade og potetgull kroppen trenger! Spis mange måltider om dagen (les; ikke småspising, men faste måltider) og sleng med minst en frukt til hvert måltid. Altså; Det er kostholdet du må gjøre noe med.
Gjest gjesta Skrevet 24. februar 2006 #8 Skrevet 24. februar 2006 Takk for mange svar. Eg trena som regel body pump 2 ganga i veka, stram opp en gang i veka, og litt kondisjon inni mellom.. Så rir eg hest i helgene.. Må prøve å ete meir til måltid ja,men det ekje så enkelt når eg blir mett at lite.. Kveldsmat rett før eg legge meg va no et konkret råd, det skal eg prøve på.. Prøva å ete sunn brødmat osv.. Spelt brød, fullkorn osv. så laga eg meg ting med fisk av og til, men det blir kanskje for sjelden sia eg bur aleine, kjedelig å koke fisk til en. Må skjerpe meg der.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #9 Skrevet 24. februar 2006 For å bygge muskler raskt bør man jo få i seg mye proteiner. Hvis du ikke klarer å spise så mye, så finnes det proteindrikker du kan drikke i stedet (slike som kroppsbyggerne bruker). Du må uansett passe på å spise nokså umiddelbart etter treninga.
NullHull Skrevet 24. februar 2006 #10 Skrevet 24. februar 2006 Denne artikkelen er ganske informativ også .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå