Gå til innhold

Til deg som har hatt krystallsyken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan opplevde du det?

Er det normalt at man har gode og dårligere dager? 

Følte dere at dere kunne nesten fremprovosere svinnelheten på ett vis (selv om det av og til kom kastende på dere?) 

Merket dere det mest når dere var i ro slik at dere kunne gå/trene som vanlig? Da la dere ikke så godt merke til det?

Føles det som om man har en bihulebetennelse? Som om det var et press i panna samt langs tinningen?

 

Jeg forstår at noen kan være så svimle at man spyr og er sengeliggende. Jeg er ikke der. Men det er såpass at det er plagsomt, legger mest merke til det når jeg er i ro men det kan også komme plutselig når jeg står oppreist. Men jeg kan fint jogge. Føler det blir verre av enkelte hodebevegelser.

Jeg forsøker å finne en forklaring på min egen svimmelhet..

Anonymkode: e9a54...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ha gode og dårlig dager. Har du fått konstansert krystallsyken? Det er mange symptomer som ligner på denne tilstanden. Det beste er og starte hos legen. Det kan være andre forklaringer enn krystallsyken. 

Men jeg har hatt tilstanden til og fra i over 12 år. Det er nok litt ulik fra person til person hvordan man har det. Jeg hadde det veldig ekstremt og vanskelig og behandle. Har nå kronisk svimmelhet. Jeg fikk skikkelig tåkehjerne, slapp og mye angst. Av og til kom anfallet bare utav det blå. Kikka en gang på noen gardiner som hadde rart mønster da fikk jeg skikkelig karusell. 

Man skal og være klar over at hvis man mangler vitaminer/mineraler så kan man og bli veldig svimmel. 

Man skal ikke selvdiagnosere seg selv heller. Man kan gå til kiropraktor som har videobriller og de kan ta en test for og se om det gir utslag på nystagumus.  Men jeg vil heller anbefale lege først dt gjorde jeg. 

Anonymkode: 5d875...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan ha gode og dårlig dager. Har du fått konstansert krystallsyken? Det er mange symptomer som ligner på denne tilstanden. Det beste er og starte hos legen. Det kan være andre forklaringer enn krystallsyken. 

Men jeg har hatt tilstanden til og fra i over 12 år. Det er nok litt ulik fra person til person hvordan man har det. Jeg hadde det veldig ekstremt og vanskelig og behandle. Har nå kronisk svimmelhet. Jeg fikk skikkelig tåkehjerne, slapp og mye angst. Av og til kom anfallet bare utav det blå. Kikka en gang på noen gardiner som hadde rart mønster da fikk jeg skikkelig karusell. 

Man skal og være klar over at hvis man mangler vitaminer/mineraler så kan man og bli veldig svimmel. 

Man skal ikke selvdiagnosere seg selv heller. Man kan gå til kiropraktor som har videobriller og de kan ta en test for og se om det gir utslag på nystagumus.  Men jeg vil heller anbefale lege først dt gjorde jeg. 

Anonymkode: 5d875...26b

Nei jeg mente ikke å selvdiagnostisere meg selv..ser at innlegget mitt ser veldig sånn ut..Jeg aner ikke hva det er som feiler meg.

Har vært hos legen 3 ganger på en mnd. Første gang ble det tatt blodprøver, runde 2 så snakket vi om blodprøvene som var fine (litt i grenseland på jern men ikke noe kritisk) på runde 3 ba jeg rett og slett om sykemelding fordi da hadde jeg hadd episoder hvor jeg måtte holde meg fast i kontorpulten på jobb pga akutt svimmelhet. Jeg får meg ikke til å dra til legen igjen, føler meg så dum og masete. Vi har snakket om at det kan skyldes dårlig søvn men jeg vet ikke.. Føler meg litt lost..

Takk for svar.

Anonymkode: e9a54...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har krystallsyken kan du kurere deg selv ganske lett.

PS. Det føles helt jævlig å gjøre dette, sjansen er god for at du spyr, sjansen er også god for at du ikke utfører den godt nok og at du må prøve flere ganger, men den kurerer krystallsyken i 95% av tilfeller.

Det er helt trygt å gjøre selv, men det kan hende du må få noen andre, eventuelt en lege til å hjelpe deg da du kommer til å føle deg mer svimmel og kvalm enn du noen gang har følt i livet ditt og det er god sjanse for at du avbryter prosessen før den er ferdig pga. dette.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer og går i perioder hos meg. Da gjør jeg noen øvelser som provoserer frem svimmelheten. Synes nesten det er moro, hehe. Og det hjelper veldig. Da forsvinner det igjen etter noen dager og kan være borte i måneder eller år. 

Anonymkode: 28bc9...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (18 minutter siden):

Om du har krystallsyken kan du kurere deg selv ganske lett.

PS. Det føles helt jævlig å gjøre dette, sjansen er god for at du spyr, sjansen er også god for at du ikke utfører den godt nok og at du må prøve flere ganger, men den kurerer krystallsyken i 95% av tilfeller.

Det er helt trygt å gjøre selv, men det kan hende du må få noen andre, eventuelt en lege til å hjelpe deg da du kommer til å føle deg mer svimmel og kvalm enn du noen gang har følt i livet ditt og det er god sjanse for at du avbryter prosessen før den er ferdig pga. dette.

Jeg måtte få hjelp av mannen min til den 🫣. Hylte som en gris, og det føltes som om jeg skulle svime av. Men den kurerte krystallsyken min etter et par uker. Jeg kunne ikke bøye hodet fremover eller bakover uten at det gikk helt rundt  

Anonymkode: d0dff...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krystallsyken kan enkelt diagnostiseres hos lege, du legges raskt bakover på en benk med hodet til siden og dersom du får nystagmus er det krystallsyke. Denne behandles med Epleys som en ha linket til over. Du har ikke krystallsyke ut fra det du beskriver.

Anonymkode: e6aa3...b1e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at man skal IKKE ta Epleys manøver før man er diagnosert med krystallsyken. Det må kartlegges hvilken buegang krystallene sitter i. Det er ulik manøver for hver buegang. Man kan gjøre feil. De fleste får i bakre, mange har selvbehandlet seg uten sjekk og har faktisk fått krystallene over i feil buegang. 

Til TS jeg håper de og sjekket deg for D-vitaminer da mangel på det kan og gjøre en svimmel. Legen kunne lett ha sjekket det med og ta den testen der de "kaster" deg bakover for og om det er reaksjon i øyene + om alt snurrer.  Det er ikke teit og gå tilbake til legen du har gått lenge med det. Muligens så har ikke din lege erfaring med denne type tilstand. 

Anonymkode: 5d875...26b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (3 timer siden):

Om du har krystallsyken kan du kurere deg selv ganske lett.

PS. Det føles helt jævlig å gjøre dette, sjansen er god for at du spyr, sjansen er også god for at du ikke utfører den godt nok og at du må prøve flere ganger, men den kurerer krystallsyken i 95% av tilfeller.

Det er helt trygt å gjøre selv, men det kan hende du må få noen andre, eventuelt en lege til å hjelpe deg da du kommer til å føle deg mer svimmel og kvalm enn du noen gang har følt i livet ditt og det er god sjanse for at du avbryter prosessen før den er ferdig pga. dette.

 

Lett og lett. Det er 3 bueganger i hvert øre, altså 6 steder man kan ha løse krystaller. 

Jeg har hatt i 4 av disse, til ulike tider, gikk i årevis til spesialister. Fikk tilbakefall gang på gang. Får det fortsatt. 

Ikke farlig å teste epley nei, men det er greit å vite hvilken side.

"Lett" er det absolutt ikke alltid. Om du selv har opplevd dette som lett er det *din* erfaring, og ingen objektiv sannhet.

Anonymkode: dde14...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Krystallsyken kan enkelt diagnostiseres hos lege, du legges raskt bakover på en benk med hodet til siden og dersom du får nystagmus er det krystallsyke. Denne behandles med Epleys som en ha linket til over. Du har ikke krystallsyke ut fra det du beskriver.

Anonymkode: e6aa3...b1e

 

Ikke alle fastleger har denne kompetansen. Dessuten kan krystaller sitte fast, noe som kan gi feil indikasjon. Kun en erfaren behandler med "videobriller" kan sikkert diagnostisere hvor krystallene sitter  - de kan også være i flere bueganger samtidig. 

Anonymkode: dde14...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du kontakter en kiropraktor som har god kunnskap på svimmelhet, evnt naprapat. De kan diagnosere om det er krystallsyke eller ikke, og behandle. 

Anonymkode: 474eb...d7b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på samme plass. Jeg hadde noen anfall av det jeg fant ut etterpå var krystallsyke i vår, der jeg måtte legge meg ned. Det var som å være på berg og dalbane og sånne tekopper (spykopper) samtidig, og selv om jeg hadde igjen øynene gikk alt rundt. Jeg innbiller meg at øynene mine så ut som på tegnefilm når noen har blitt slått i hodet :D 

Nå er jeg mer konstant litt svimmel, med anfall av mye svimmelhet. Jeg var til lege fordi jeg var lei, og han mente at det jeg beskriver over er krystallsyke, men han greide ikke å framprovosere den på legekontoret. Jeg tok blodprøver som viste litt lite D-vitamin, så nå tar jeg tilskudd. Håper det ordner seg når det funker skikkelig (leser at det kan ta opptil 6 mnd). 

Anonymkode: c179b...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (3 timer siden):

Om du har krystallsyken kan du kurere deg selv ganske lett.

PS. Det føles helt jævlig å gjøre dette, sjansen er god for at du spyr, sjansen er også god for at du ikke utfører den godt nok og at du må prøve flere ganger, men den kurerer krystallsyken i 95% av tilfeller.

Det er helt trygt å gjøre selv, men det kan hende du må få noen andre, eventuelt en lege til å hjelpe deg da du kommer til å føle deg mer svimmel og kvalm enn du noen gang har følt i livet ditt og det er god sjanse for at du avbryter prosessen før den er ferdig pga. dette.

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde krystallsyken og syntes det bare var gøy og fascinerende da kiropraktoren utførte manøveren på meg.

Anonymkode: af04c...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

Ikke alle fastleger har denne kompetansen. Dessuten kan krystaller sitte fast, noe som kan gi feil indikasjon. Kun en erfaren behandler med "videobriller" kan sikkert diagnostisere hvor krystallene sitter  - de kan også være i flere bueganger samtidig. 

Anonymkode: dde14...86c

Man ser ikke krystallene i disse brillene, bare så det er sagt. Man registrerer øyebevegelsene. 

Anonymkode: a9fcf...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...