Gå til innhold

Materiale i klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har klesskapet fullt av klær som blir fort ødelagt og stygge, og som er ekkelt og ubehagelig mot huden. Kun kjøpt pga pris eller fordi det så fint ut i butikken.

Nå skal jeg bytte ut hele garderoben, og vil ha kun kvalitetsklær av gode tekstiler. Har allerede byttet ut litt, alt av nattøy til 100% silke, cardigans i 100% cashmere blant annet. 

Tenker undertøy i bomull eller silke? Er det lurt? 

Jeg unngår alt i polyester selvsagt, men er usikker på feks viskose? Er det bare dritten? Dere som er bevisste på tekstiler og materialer, hva unngår dere og hva velger dere?

Anonymkode: 1d7de...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker bomullsundertøy, men bruker silke på tur (lange ben, langermet) før det er så kaldt at ull er nødvendig. 

Jeg bruker mye ull og lin i bukser, skjørt og kjoler. Jeg er glad i viskose, særlig i kjoler som får fint fall. Bluser i silke eller viskose, skjorter i bomull eller lin.

Leser vaskeanvisning nøye, og sikrer at behandlingen er forenlig med bruk. Rens er greit for plagg som ikke brukes ofte.

Anonymkode: b7176...a91

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskose kommer i mange ulike kvaliteter så min erfaring er at ikke er lett å svare generelt på om det er yay eller ney. Klær av viskose er vel heller ikke så ofte 100% viskose, men blandet med ett eller annet - vanligvis syntetiske fiber. 

Hva gjelder undertøy ville jeg uansett tekstil valgt noe som kan vaskes på minst 60 grader. Undertøy på finvask frister ikke heeelt.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg selv inkludert flere jeg kjenner har enten autisme eller ADHD, og er veldig opptatt av dette. Bytte ut hele garderoben mot nyere bedre kvalitetsklær. Ser det igjen og igjen. 
Ikke ment som en fornærmelse eller antakelse om deg ts, bare en opplysning. Kan selvsagt gjelde folk uten diagnoser også. 
 

Anonymkode: 7e319...437

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke undertøy i silke, vil ha bomull, men liker mye viskose (har dog erfaring med at det kan krympe veldig). Fint at du er mer bevisst materialer og vil ha naturmaterialer, men jeg ville forsøkt meg litt fram med hva du liker- ikke bare høre på andre :) 

Anonymkode: c99ff...c1c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at flest mulig kjøper brukte klær hvis de absolutt må ha noe nytt. Klesindustrien forurenser mer en skipsfart og luftfart til sammen! Versting er syntetiske stoffer. Barna våre skal leve på kloden i fremtiden, men positivt at flere og flere kjøper brukt da.

Anonymkode: 97ec9...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Meg selv inkludert flere jeg kjenner har enten autisme eller ADHD, og er veldig opptatt av dette. Bytte ut hele garderoben mot nyere bedre kvalitetsklær. Ser det igjen og igjen. 
Ikke ment som en fornærmelse eller antakelse om deg ts, bare en opplysning. Kan selvsagt gjelde folk uten diagnoser også. 
 

Anonymkode: 7e319...437

Morsomt at du sier det, for jeg er under utredning for Asperger 😂

Anonymkode: 1d7de...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Håper at flest mulig kjøper brukte klær hvis de absolutt må ha noe nytt. Klesindustrien forurenser mer en skipsfart og luftfart til sammen! Versting er syntetiske stoffer. Barna våre skal leve på kloden i fremtiden, men positivt at flere og flere kjøper brukt da.

Anonymkode: 97ec9...fb8

Jeg tråler Finn og Tise😍 kjøpt endel allerede!

Anonymkode: 1d7de...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare bomull og viskose, gjerne med noe elastan. Dette for komfortens skyld. Lin og ull klør, så det utgår. Viskose krymper ofte om det ikke er forhåndsvasket, men krymper bare første gang, så har hatt en del engangstilfeller der. Der klærne blir i ufasong eller for små etter første vask. Kjøper dessverre lite brukte ting, er veldig vanskelig å finne klær som passer godt fordi jeg trekker så mye rundt rygg og pupper. Maler neg gjerne til 2xl der, mens resten av kroppen passer i medium. Så er avhengig av å kunne prøve først eller sende tilbake. Er tross alt bedre å enn å sitte med masse klær som ikke blir brukt. 
 

Syns forresten  100% silke føles som polyester, blir klam og svett eller fryser. Dessuten er det ofte litt stivt og trått, ikke sånn deilig glatt følelse som en del viskosefiber. Det er også veldig lite utvalg av klær i silke. 

Anonymkode: 6b3f1...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bh-er og truser i bomull, og undertrøyer, mamelukker og stillongser i enten ren silke (strikket, ikke vevd) eller miks mellom silke og enten bomull eller ull. Alle underkjolene mine er i silke, bortsett fra én som er i bomull.

Viskose bruker jeg aldri.

Husk å være snill mot klærne dine. Vask dem skånsomt med spesialvaskemiddel (er veldig glad i Tangent GC og Wolford), vask dem så sjelden du kan (forsøk for eksempel å dampe dem om de er "nesten" rene), fjern nupper, stopp små hull så fort de oppstår, tenk på oppbevaring, etc.

Anonymkode: a69cd...1e1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del plagg i viskose og synes de er ok men kommer ann på hva slags plagg dette er snakk om. Jeg liker ikke t-skjorter i viskose da de mangler struktur og ofte ser slitte ut raskere enn bomull. T-skjorter kjøper jeg i bomull, lin eller merinoull. Men har noen bluser, kjoler og skjørt i viskose og kvaliteten har variert veldig.

Jeg liker foresten treningstøy som er syntetisk med god pusteevne. Så jeg er en av disse som har en del syntetisk i skapet i tillegg til naturmaterialer. Og kvalitets treningstøy varer lenge, jeg blir ikke klam.

Jeg sluttet for lenge siden å kjøpe syntetiske materialer i gensere, bukser og lignende men ser verdien av syntetisk i enkelte plagg.

 

Anonymkode: db7db...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...