Gå til innhold

Skjerm, skjerm, skjerm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så lei! Datteren min på 11 er nå helt sugd inn i alle mulige skjermer. Hun har 2 timers grense på telefonen. Det gjelder alle spill og apper. 2 timers grense på Nintendo også. 

I kveld når jeg gikk inn på rommet hennes for å sjekke om vinduet var åpent, så jeg Nintendoen lå under senga. Fikk mannen til å sjekke skjermtiden. Den var brukt etter sengetid (22:30 tiden) og hun var i seng 21:15 i dag. Hun hadde sett på Youtube på Nintendoen. 

En ting er å se en film på tv, men den hersens Youtube-glaninga. Jeg er så lei! Hun har ikke snap chat eller tik tok (som 95% av klassen har) 

Blir gal av å prøve og begrense skjermtid. At skjerm er det eneste som står i hodet på henne og alle vennene. 

Nå blir det hvertfall konsekvenser av å snike seg til Youtube på senga etter leggetid. Har også sett filmer på telefonen hennes, hvor hun filmer mens hun sykler. Aldri om den telefonen kan ligge i fred.

Hva tenker dere er en passende konsekvens? 

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du så mye imot at skjerm benyttes i aktiviteter?

Anonymkode: d4c6a...5fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du så mye imot at skjerm benyttes i aktiviteter?

Anonymkode: d4c6a...5fa

Hva mener du?

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare skru av nettet ved sengetid? Å mobilen kan vel ligge igjen på kjøkkenet…

Anonymkode: 6025e...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du overdriver litt. Bare ta ut elektronikk ut av rommet hennes når hun skal legge seg. Av rutine bør det ligge på kjøkkenet. Når det gjelder kun 2 timer per dag så er jeg glad du ikke var min mamma da jeg vokste opp. Jeg sier ikke at datteren din burde ha snap eller til tok, men det er helt naturlig at tweens bruker mye mer skjermtid enn kun 2 timer om dagen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mobilen og Nintendoen ligger nede på kjøkkenet etter leggetid, men Nintendoen blir sneket opp mens jeg er i et annet rom/på do/ute med søpla osv.

Hun sniker seg rundt, gjemmer og lyver. Må vel få konsekvenser?! 

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunshade83 skrev (6 minutter siden):

Synes du overdriver litt. Bare ta ut elektronikk ut av rommet hennes når hun skal legge seg. Av rutine bør det ligge på kjøkkenet. Når det gjelder kun 2 timer per dag så er jeg glad du ikke var min mamma da jeg vokste opp. Jeg sier ikke at datteren din burde ha snap eller til tok, men det er helt naturlig at tweens bruker mye mer skjermtid enn kun 2 timer om dagen…

Det er to timer på mobilen og to timer på Nintendoen. I tillegg kommer tiden hun ser på tv, og skjerm hos venner (som har fri tilgang) vi snakker hvertfall 8 timer daglig. Er all tid etter skolen! 

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YouTube er den nye tv tittingen. Veiled heller til gode dokumentarer og informasjon.

Anonymkode: 4b34e...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er så lei! Datteren min på 11 er nå helt sugd inn i alle mulige skjermer. Hun har 2 timers grense på telefonen. Det gjelder alle spill og apper. 2 timers grense på Nintendo også. 

I kveld når jeg gikk inn på rommet hennes for å sjekke om vinduet var åpent, så jeg Nintendoen lå under senga. Fikk mannen til å sjekke skjermtiden. Den var brukt etter sengetid (22:30 tiden) og hun var i seng 21:15 i dag. Hun hadde sett på Youtube på Nintendoen. 

En ting er å se en film på tv, men den hersens Youtube-glaninga. Jeg er så lei! Hun har ikke snap chat eller tik tok (som 95% av klassen har) 

Blir gal av å prøve og begrense skjermtid. At skjerm er det eneste som står i hodet på henne og alle vennene. 

Nå blir det hvertfall konsekvenser av å snike seg til Youtube på senga etter leggetid. Har også sett filmer på telefonen hennes, hvor hun filmer mens hun sykler. Aldri om den telefonen kan ligge i fred.

Hva tenker dere er en passende konsekvens? 

Anonymkode: 09f5f...a72

Det skulle jo skjedd for lenge siden. Mobiltelefon legges på kjøkkenet når barna legger seg. 

Anonymkode: 0eacb...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Må vel få konsekvenser?! 

Selvsagt! Du tar fra henne Nintendo og mobil, så har hun ingenting. Ha litt ryggrad. 

Anonymkode: 0eacb...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skulle jo skjedd for lenge siden. Mobiltelefon legges på kjøkkenet når barna legger seg. 

Anonymkode: 0eacb...117

Ja, hun har ikke mobilen på rommet sitt etter leggetid (er du gal?!) ikke Nintendoen heller, men hun har startet med å snike den opp etter leggetid. Jeg oppdaget dette i kveld, og mannen min sjekket tider for spilling. Hun bruker den til Youtube..

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hun har ikke mobilen på rommet sitt etter leggetid (er du gal?!) ikke Nintendoen heller, men hun har startet med å snike den opp etter leggetid. Jeg oppdaget dette i kveld, og mannen min sjekket tider for spilling. Hun bruker den til Youtube..

Anonymkode: 09f5f...a72

Ta deg sammen da. 

Anonymkode: 0eacb...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

YouTube er den nye tv tittingen. Veiled heller til gode dokumentarer og informasjon.

Anonymkode: 4b34e...d4a

Hahaha!! Dokumentarer. Morsomt. Hun ser på idiotiske klipp om «my boyfriend» og annet møl. 

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta deg sammen da. 

Anonymkode: 0eacb...117

Ta meg sammen?

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lære barna dine å regulere bruken selv? Også kan du heller forklare hvorfor man ikke lager Snapchat og Tiktok kontoer. 

Da får barna en indre forståelse og ikke en ytre slik som i din situasjon.

Anonymkode: 90352...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ubegrenset skjermtid. På den måten så har barnet etter hvert fått forståelse for at det ikke er noe super spesielt å få lov til å bruke datamaskin og mobil. Slik lærer barna å regulere tiden dem gidder å bruke på PC/mobil bedre er min erfaring. Gjør man det til 2 timer hver dag, så blir det nesten som det eneste man går rundt å tenker på hele tiden. Da blir det ofte til at barna gjemmer bort ting for å snike til seg tid. Slik sniking skjer ikke her, fordi det ikke er noe spesielt med å få lov å bruke PC/mobil.

Anonymkode: 90352...68f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke lære barna dine å regulere bruken selv? Også kan du heller forklare hvorfor man ikke lager Snapchat og Tiktok kontoer. 

Da får barna en indre forståelse og ikke en ytre slik som i din situasjon.

Anonymkode: 90352...68f

Lære barna og regulere bruken selv ja.. hvorfor tenkte jeg ikke på det før? Eneste måten å stoppe de på er å ha skjermtid. Nå er det tydeligvis ikke nok, for det er skjermer overalt. Og hun finner smutthull, lyver, gjemmer og henter nede etter leggetid. 

De er avhengige, og det er vi voksne sin feil. De er «fanget av skjermen» Den kraften er enorm.

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her har vi ubegrenset skjermtid. På den måten så har barnet etter hvert fått forståelse for at det ikke er noe super spesielt å få lov til å bruke datamaskin og mobil. Slik lærer barna å regulere tiden dem gidder å bruke på PC/mobil bedre er min erfaring. Gjør man det til 2 timer hver dag, så blir det nesten som det eneste man går rundt å tenker på hele tiden. Da blir det ofte til at barna gjemmer bort ting for å snike til seg tid. Slik sniking skjer ikke her, fordi det ikke er noe spesielt med å få lov å bruke PC/mobil.

Anonymkode: 90352...68f

De to timene er kun på mobilen. Hun har også to timer på Nintendo. Tven går fra hun kommer hjem fra skolen og til jeg er hjemme fra jobb (og har jo ingen skjermtid) så kommer skjermtid hos venner. Det er skjerm fra 14:30 til hun legger seg 21-21:30. Hun velger ikke noe annet. Bare skjerm de vil ha.

Anonymkode: 09f5f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ta meg sammen?

Anonymkode: 09f5f...a72

Ja, ta fra henne mobil og nintendo permanent for en tid, gjem de, lås de inne en plass. Det er da ikke så forbanna vanskelig. 

Anonymkode: 0eacb...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke lære barna dine å regulere bruken selv? Også kan du heller forklare hvorfor man ikke lager Snapchat og Tiktok kontoer. 

Da får barna en indre forståelse og ikke en ytre slik som i din situasjon.

Anonymkode: 90352...68f

Det er ikke barna som bestemmer. 

Anonymkode: 0eacb...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...