Gå til innhold

Er folk grådig eller er jeg dumsnill?


GulSnømann

Anbefalte innlegg

GulSnømann

 

Obs!  «klagepost!»

Innviterte familie og venner over for «dugnad», sa jeg kunne «betale» med alkohol og mat, og at alle kunne forsyne seg som ønsket. 

Kjøpte inn 24 små øl og rusbrus. Totalt var dette ment å holde for 4 personer som skulle drikke LITT alkohol. Tenkte det skulle være mer enn nok til alle, men svoger drakk opp 19 øl, samt rusbrus, samt at det ble leitet frem noe ekstra fra bunnen av kjøleskapet.. 

Resten av følget har da delt 5 øl mellom seg.. Merker og at arbeidsinnsatsen daler på svoger, siste timene er det ingen arbeid.

Han spør også gjentatte ganger om han kan forsyne seg av drikke som tilhørte en annen deltaker, og får avslag hver gang.

Når han forlater oss fyller han lommene med den siste alkoholholdige drikken vi har i huset. 

Dugnad dag 2!

Inviterte samme gjengen over for å fullføre prosjektet. Informerte da om at jeg gjerne kjøper inn en sekspakning med det hver og en ønsker seg. Dette for å unngå at samme skjer igjen. Alle bestiller enheter som de ønsker seg. 

På slutten av dagen har min svoger drukket sine enheter, samt enheter som var kjøpt inn til deltaker som ikke møtte, samt at han også denne gangen tar med seg to små enheter i lommen som var ment for min mann.. 

Svoger tilbyr seg å vippse for de to enhetene han putter i lommen, hvor jeg svarer nei ellers takk, men de tilhører egentlig min mann. Kan du heller ta av de enhetene som er kjøpt til deg? Jeg titter i kjøleskapet, men finner ikke. Sier da at det heller får gå ( fordi enhetene allerede er plassert i lommen, ønsker ikke kleinhet med å måtte legge tilbake osv) 

Min venninne hadde 4 enheter gjenstående. Hun slenger seg da på og sier ut at hun gjerne tar med seg det som står igjen. jeg sier da litt irritert at det som gjenstår gjerne må få stå slik at min mann har noe til kvelden.

——

Jeg har alltid vært en som spanderer på mine, jeg jobber for at alle skal føle seg komfortabel hos meg, ønsker å fremstå gjestfri at en kan forsyne seg osv, men føler i dette tilfelle at gjestene utnytter det litt mye? jeg ville personlig aldri funnet på å ta med meg ting fra andres kjøleskap feks? 

Min mann er irrritert, mener det er frekt og grådig å forsyne seg så grovt at det ikke blir noe igjen til resten, samt at dette er å utnytte oss.

Jeg er litt enig, samtidig føler jeg jeg må ta skyld selv for første dagen siden jeg SA alle kunne drikke så mye de ønsket..

På andre siden tenker jeg at det ikke burde være nødvendig å spesifisere at det ikke er greit å tømme kjøleskapet fullstendig? At «normale» folk følger normale sosiale normer og begrenser seg?

Endret av GulSnømann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er utelukkende snakk om grådighet, voksne mennesker klarer å styre seg og se om det er nok til alle.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta hadde jeg reagert over også som mann i huset. På ingen måte greit. At jeg ikke fikk noe alkohol er ikke viktig, men prinsippet er viktig.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke bli irritert på venninne når du har sagt at det var en 6pk til hver, samtidig som du lar din svoger stjele? 

Rett sinnet dit det skal.  På din svoger. 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje svogeren ikke takler fri bar.

Neste gang må dere nok vente til etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnen din burde kunne få lov å ta med seg, kanskje hun vil drikke det en annen dag. Er heller han som drakk opp det meste som viser røde flagg 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ikke grådige, din svoger mangler totalt folkeskikk, skam og måtehold. Han er egoistisk, lat, frekk, grisk, gjerrig, og har antageligvis et alkoholproblem. 

Du er virkelig du som ba ham igjen dag to. Han ville ikke vært velkommen til meg. 

Anonymkode: 3d34d...d61

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drikker ikke 19!! Øl alene, når det skal være mer enn nok til 6 stykker med mindre man er en fyllik uten antenner.

Jeg hadde sagt rett ut på dag 2 at *Du trenger ikke noe siden du drakk opp alt igår, vi går og setter oss, men din rest av arbeidet gjenstår i hagen, du kan komme når du er ferdig, men og drikke noe er totalt uaktuelt*

Jeg deler gjerne rundhåndet jeg og, men jeg er ikke dum.

Anonymkode: dad06...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gang dere inviterer svoger på dugnad ihvertfall😆

Men seriøst, dette er såpass åpentlyst uhøflig at det er litt utrolig at dere bare stod å så på. Og at det kunne skje igjen på dag to. Han tok altså ikke hintet da du sa dere skulle bestille 6 enheter til hver?!

Svoger er jo helt klart asosial med et alkoholproblem. Kanskje økonomiske problemer også siden han ikke har råd til alkohol selv. Om det er din søster denne svogeren er gift/sammen med ville jeg kanskje tatt en prat med henne. Fiske litt i hva som er galt. Evt la mannen ta praten om det er hans søster som er med denne svogeren.

Anonymkode: 020d2...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (3 timer siden):

Detta hadde jeg reagert over også som mann i huset. På ingen måte greit. At jeg ikke fikk noe alkohol er ikke viktig, men prinsippet er viktig.

Dette

Anonymkode: 2356e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre, denne svogeren bør noen snakke med, for han har tydeligvis ganske så store alkoholproblemer! Hans alkoholproblemer er så store at rusen er viktigere for ham enn å miste sosial anseelse. Da har han mest trolig bikket over i alkoholisme. Spesielt siden han også fortsetter å drikke neste dag.

En mulig løsning til en annen gang er at dugnaden avsluttes med en fest, det er det som er vanligst de stedene jeg har bodd. Det å drikke fritt med alkohol mens man skal jobbe, det har jeg aldri hørt om. Heller da noe mat og drikke når man er ferdig med arbeidet, da er det også lettere å ha kontroll på drikkingen.

Dere bør egentlig forholde dere til svoger som om han er alkoholiker. Ville snakket med hans ektefelle/samboer også, om han har en.

Din venninne kan det tenkes at hun sa det hun sa i irritasjon over han som bare hadde drukket og knapt jobbet. Han hadde jo også drukket det de andre trodde de kunne drikke dagen før.

Det beste for fremtiden er nok å gjøre som jeg skrev først, avslutte en dugnad med mat og drikke. Eller faktisk ikke ha alkohol i det hele tatt. Alternativt går det også an å be dugnadsgjengen på en middag en annen gang.

Du har forresten all grunn til å bli irritert over din svoger! Men han har tydeligvis et sykelig forhold til alkohol, og det bør tas tak i. Om han ikke lar seg snakke med så hadde jeg informert foreldre og hans lege - og hadde lagt opp til alkoholfrie familiesamlinger fra nå.

 

Anonymkode: 79ffe...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...