Gå til innhold

Grensesetting på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb som jeg egentlig trives godt i, men jeg har fått noen krevende oppgaver som tar mer tid enn det som er satt av og som jeg ikke liker så godt. Jeg har periodevis brukt veldig mye tid på jobb utenom normal arbeidstid for å bli ferdig med alt (men får ikke overtidsbetalt), og har følt behov for å beskytte meg selv litt ved å si nei til mer enn jeg vanligvis har gjort. Jeg synes det er vanskelig å si nei, og for å unngå å bli overtalt til å si ja likevel har jeg prøvd å være veldig tydelig når jeg sier nei. Det bikket nok over i sur og kjip og en kollega korrigerte meg såpass direkte at jeg har innsett at jeg bare må gå tilbake til å si ja til alt igjen. Følte egentlig ikke at det hjalp særlig å si nei heller, for jeg ble bare i dårlig humør av det selv. Så nå er jeg tilbake til å si ja og være grei, men det hoper seg opp med arbeidsoppgaver og jeg får dårlig samvittighet av alt som blir liggende lenger enn jeg egentlig ønsker. Det er flere forhold som bidrar til at det kan være vanskelig å få fullført ting, det er ikke bare meg det står på, men enden på visa er ofte at jeg må løse det uansett. 
Føler meg på en måte fanget i noe som virker som en direkterute til utbrenthet, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å stoppe det før det går så langt. Sjefen kommenterte det aldri direkte da jeg prøvde å si nei, men har ved andre anledninger poengtert hvor viktig det er å være samarbeidsvillig og ikke skape dårlig stemning, så jeg vet hvor landet ligger og forventer lite forståelse hvis jeg tar det opp. Klarte for noe tid tilbake å bli kvitt en oppgave som jeg virkelig ikke hadde kapasitet til, men det tok lang tid å få løst, og jeg tviler på at jeg får mye forståelse for at jeg fortsatt synes det er for mye.

Selv om det høres dystert ut når jeg skriver det har jeg veldig gode kollegaer og normalt sett glede av jobben. Trenger noen råd for å unngå å gå på en smell.

Anonymkode: a832d...e63

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du blir spurt om å påta deg mer kan du i stedet for å si nei, fortelle din leder at du gjerne kan bidra, men at det vil få konsekvenser for oppgaver du allerede har. På den måten spiller du ballen til ledelsen, og de får beslutte hva som er viktigst.

På denne måten virker du heller ikke negativ, men heller realistisk og løsningsorientert 👍🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier ja for å tilhøre stammen. Jobben er ikke stammen. Du trenger ikke å si ja. 

Vi sier ja for å bli likt. Du trenger ikke å bli likt for å gjøre en god jobb. Du trenger heller ikke å si ja. 

Hvis du er kvinne er det ekstra viktig å trene på å si nei. 

Si nei. Fortsett å trene på å si nei. Små ting, hver dag. Du har mange kollegaer som trener på akkurat det samme. 

Anonymkode: a6f21...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annoyium skrev (8 minutter siden):

Når du blir spurt om å påta deg mer kan du i stedet for å si nei, fortelle din leder at du gjerne kan bidra, men at det vil få konsekvenser for oppgaver du allerede har. På den måten spiller du ballen til ledelsen, og de får beslutte hva som er viktigst.

På denne måten virker du heller ikke negativ, men heller realistisk og løsningsorientert 👍🏻

Takk for godt råd. Det er ikke alt som kommer direkte fra ledelsen, men skal prøve å svare på en lignende måte som kan passe.

Anonymkode: a832d...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønningen for god jobb er mer jobb

Ville sagt nei, bedre å si nei enn skuffe folk. 

Med engang man sier ja så er det mas

Forutsetter at du har nok  å gjøre da, også greit å ha sjefen på laget, forklar situasjonen

Anonymkode: e78b5...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...