Gå til innhold

Sykepleiere i ambulansen

anonymbruker05

Anbefalte innlegg

Jeg går første året på sykepleien og tenker mye på hva jeg ønsker å jobbe med som ferdigutdannet. Jeg synes alt innenfor akuttmedisin er veldig spennende, og har tenkt mye på om det å videreutdanne meg som intensivsykepleier hadde vært noe for meg. Problemet mitt er at jeg ønsker å bo i hjembygden min når jeg er ferdigutdannet, og har derfor ikke mulighet til å jobbe i noe akuttmottak da det ikke finnes der. Har da tenkt mye på at det å jobbe i ambulanse ville vært veldig givende, men er usikker på hvorvidt dette er mulig. Jeg vet at tidligere var det slik at sykepleierne da måtte ta fagbrev som ambulansefagarbeider, men jeg vet om flere nå som er sykepleiere og jobber i ambulanse som sykepleier uten å ha tatt fagbrev. Er det vanskeligere å få seg jobb i ambulanse som sykepleier kontra ambulansefagarbeider? Vil ikke det å være intensivsykepleier være veldig attraktivt for å jobbe i ambulanse, eller tenker jeg helt feil? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anestesisykepleier eller vel mer ettertraktet i ambulansen enn en intensivsykepleier.

Anonymkode: f648c...f59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noen  sykepleiere som jobber i prehospitale tjenester, det er noen andre krav du må oppfylle, du må ha førerkort klasse C (lettlasebil) og du må ha kode 160 (utrykning) i førerkortet ditt. slik det er for tiden særlig i nord og litt ut på landet er det stort behov  i prehospitale tjenster.

Anonymkode: cae3b...d92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det er noen  sykepleiere som jobber i prehospitale tjenester, det er noen andre krav du må oppfylle, du må ha førerkort klasse C (lettlasebil) og du må ha kode 160 (utrykning) i førerkortet ditt. slik det er for tiden særlig i nord og litt ut på landet er det stort behov  i prehospitale tjenster.

Anonymkode: cae3b...d92

men man må ikke ta fagbrev som ambulansearbeider i tillegg til å være sykepleier med spesialisering/master?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt paramedic/paramedisin.

Anonymkode: 8b695...1f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskeligere og vanskeligere for de med fagbrev å få jobb i ambulanse. De foretrekker heller de med bachelor i paramedisin. Men kanskje du kan være heldig hvis det er lite søkere der du bor?

Anonymkode: cccdc...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonymbruker05 skrev (8 minutter siden):

men man må ikke ta fagbrev som ambulansearbeider i tillegg til å være sykepleier med spesialisering/master?

Nei, du kunne jo videreutdannet deg i psykiatri. Tror det prøveprosjetet med psykiatriambulanser er velykket, og kommer til å spre seg

Anonymkode: fb416...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymbruker05 skrev (1 time siden):

Jeg går første året på sykepleien og tenker mye på hva jeg ønsker å jobbe med som ferdigutdannet. Jeg synes alt innenfor akuttmedisin er veldig spennende, og har tenkt mye på om det å videreutdanne meg som intensivsykepleier hadde vært noe for meg. Problemet mitt er at jeg ønsker å bo i hjembygden min når jeg er ferdigutdannet, og har derfor ikke mulighet til å jobbe i noe akuttmottak da det ikke finnes der. Har da tenkt mye på at det å jobbe i ambulanse ville vært veldig givende, men er usikker på hvorvidt dette er mulig. Jeg vet at tidligere var det slik at sykepleierne da måtte ta fagbrev som ambulansefagarbeider, men jeg vet om flere nå som er sykepleiere og jobber i ambulanse som sykepleier uten å ha tatt fagbrev. Er det vanskeligere å få seg jobb i ambulanse som sykepleier kontra ambulansefagarbeider? Vil ikke det å være intensivsykepleier være veldig attraktivt for å jobbe i ambulanse, eller tenker jeg helt feil? 

Ambulansen kan du glemme med mindre du utdanner deg til ambulansearbeider. 
Mange unge gjør imidlertid det i dag, så der er det trangt om plassen, og hva skal du med sykepleierutdanelse når du vil jobbe som ambulansearbeider? 

Anonymkode: 73993...33a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ambulansen kan du glemme med mindre du utdanner deg til ambulansearbeider. 
Mange unge gjør imidlertid det i dag, så der er det trangt om plassen, og hva skal du med sykepleierutdanelse når du vil jobbe som ambulansearbeider? 

Først og fremst valgte jeg sykepleie før jeg var sikker på akkurat hvilken retning jeg ville jobbe innenfor. For det andre er det som du sier trangt om plassene for ambulansefagarbeidene, og det ville derfor ha føltes for usikkert ut for meg å utdanne meg som kun det og risikere at jeg enten ikke hadde fått jobb, eller måtte ha flyttet langt vekk. For det tredje synes jeg det er en stor fordel å ha bachelor og evt. master, over det å være fagarbeider, både når det kommer til lønn og mulighet for ulike type jobber. Man får også mer kunnskap ved å utdanne seg som sykepleier og ta master, enn det man ville ha fått ved å utdanne seg som ambulansefagarbeider, pga. det ene er en bachelor/master og det andre er en yrkesfaglig utdanning som ikke har samme mengde teori. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som ble ferdigutdanna sykepleier for 2 år siden. Hun tok vikarkurs og fikk seg jobb i ambulansen, men selv hun har begynt på bachelor i paramedisin nå. 

Jeg går selv første år på paramedisin og har to relativt nyutdannede sykepleiere i klassen som har litt erfaring fra akuttmottak, pluss ei som er ambulansefagarbeider med flere år i tjenesten. Virker som det er vanskeligere å komme seg ut i ambulansen nå som sykepleier enn det var før. Kanskje det er lettere oppi nord fortsatt, hvor behovet kanskje er større? Men blir bare synsing fra min side.

Hvis du vil jobbe prehospitalt, så er nok bachelor i paramedisin veien å gå. 

Anonymkode: 9c8fe...373

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Nord-Norge er det hvertfall gode muligheter for sykepleiere å jobbe i ambulansen hvis man gjennomfører vikarkurs først.

Anonymkode: 6cb5f...d25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymbruker05 skrev (2 timer siden):

Først og fremst valgte jeg sykepleie før jeg var sikker på akkurat hvilken retning jeg ville jobbe innenfor. For det andre er det som du sier trangt om plassene for ambulansefagarbeidene, og det ville derfor ha føltes for usikkert ut for meg å utdanne meg som kun det og risikere at jeg enten ikke hadde fått jobb, eller måtte ha flyttet langt vekk. For det tredje synes jeg det er en stor fordel å ha bachelor og evt. master, over det å være fagarbeider, både når det kommer til lønn og mulighet for ulike type jobber. Man får også mer kunnskap ved å utdanne seg som sykepleier og ta master, enn det man ville ha fått ved å utdanne seg som ambulansefagarbeider, pga. det ene er en bachelor/master og det andre er en yrkesfaglig utdanning som ikke har samme mengde teori. 

Akkurat her må jeg korrigere deg, unge frøken(?).

«Man får også mer kunnskap ved å utdanne seg som sykepleier og ta master, enn det man ville ha fått ved å utdanne seg som ambulansefagarbeider, pga. det ene er en bachelor/master og det andre er en yrkesfaglig utdanning som ikke har samme mengde teori.»

Dette er ganske feil. Ja, en bachelor har mer teori på skolen enn fagarbeiderne har, men husk at fagarbeiderne har 2 år ute i 100% jobb under utdanningen sin. Det er MYE mer lærdom i å jobbe ute i feltet enn å lese hvordan sykdom, skader og behandling «skal» være/gjøres iflg «fasiten». Du kommer til å få sjokk over hvor stort avvik det er fra boka og den individuelle pasient i mange tilfeller 😉 Dette yrket er så mye mer enn bare å lese seg opp på kroppens anatomi, fysiologi og patofysiologi. 

Hilsen en «gammel» Paramedic som mye heller ønsker å kjøre med stødig og nyutdannet fagarbeider som har jobbet 2 år ute i feltet, enn en nyutdannet, eplekjekk paramedic-student (eller sykepleier i ditt tilfelle).

Når det gjelder bedre lønn og å sikre deg flere arbeidsmuligheter, er det selvfølgelig bedre med en bachelor.

Anonymkode: 1e2b0...854

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i ambulanse i 23 år nå :)

Jobber med flere som har tatt sykepleien, noen etter at de har tatt fagbrev. Flere har og tatt vikarkurs etter å ha jobbet som sykepleier en stund.  Gode muligheter til å få jobb som sykepleier med vikarkurs i ambulanse.  Det kreves og C1 og 160. Og ja, du må lære masse mer om akuttmedisin enn det sykepleieutdanningen vil gi deg :)

Anonymkode: a1cd7...bf0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«Man får også mer kunnskap ved å utdanne seg som sykepleier og ta master, enn det man ville ha fått ved å utdanne seg som ambulansefagarbeider, pga. det ene er en bachelor/master og det andre er en yrkesfaglig utdanning som ikke har samme mengde teori.»

Dette er ganske feil. Ja, en bachelor har mer teori på skolen enn fagarbeiderne har, men husk at fagarbeiderne har 2 år ute i 100% jobb under utdanningen sin. Det er MYE mer lærdom i å jobbe ute i feltet enn å lese hvordan sykdom, skader og behandling «skal» være/gjøres iflg «fasiten». Du kommer til å få sjokk over hvor stort avvik det er fra boka og den individuelle pasient i mange tilfeller 😉 Dette yrket er så mye mer enn bare å lese seg opp på kroppens anatomi, fysiologi og patofysiologi. 

Hilsen en «gammel» Paramedic som mye heller ønsker å kjøre med stødig og nyutdannet fagarbeider som har jobbet 2 år ute i feltet, enn en nyutdannet, eplekjekk paramedic-student (eller sykepleier i ditt tilfelle).

Når det gjelder bedre lønn og å sikre deg flere arbeidsmuligheter, er det selvfølgelig bedre med en bachelor.

Faktisk helt enig med deg her. 
TS uttaler seg om noe hun ikke vet noe om, og har de vanlige fordommene sykepleiere ofte er utstyrt med, sykepleien er bedre enn alle andre utdannelser. Den konflikten har vært fra hjelpepleierutdannelsen var et faktum. Og ja, den gamle hjelpepleierutdannelsen var ikke sykepleierutdannelse, men konfliktene mellom disse to yrkesgruppene og andre yrkesgrupper der sykepleiere jobber sammen med yrkesgruppene så er der nesten alltid gnisninger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig, man lærer ekstremt mye mer av å være ut i felten og faktisk jobbe. Det er for lite akuttmedisin i sykepleierutdanningen til at man en gang kan sammenligne. Jeg går første året paramedisin nå, og jeg skal love deg at det blir med ydmykhet jeg skal tre ut i yrkeslivet etter endt bachelor. Har en annen helsefaglig bachelor, og det var først når jeg begynte å jobbe at man faktisk begynte å lære på ordentlig. Veldig fint med et teoretisk grunnlag altså, men det er ute med ekte pasienter man lærer. 

Anonymkode: 9c8fe...373

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja gamlefar, hvorfor tror du det er bedre lønn og arbeidsmuligheter? Det er fordi utdannelsen er mer solid. Man får et helt annet grunnlag til å bygge videre med den praktiske erfaringen. 

Kuen har vært kalv, det gjelder både sykepleieren og fagarbeideren. 

Anonymkode: 97d8b...c48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil jobbe i ambulanse så ta utdanningen som er beregnet for det. Når det er sagt er sykepleie generelt mye mer anvendelig og enklere å få jobb med, de færreste holder et helt yrkesliv i ambulansen, men gjør det som sykepleiere. Erfaringsmessig endrer mange interesse ila utdanningen, de finner områder de ikke kjente til og får prøve mye ulikt i praksis, og vips er det noe som fanger interessen. Vil du helt bo og jobbe på bygda er de tjo hovedsaklig hjemmetjeneste, sykehjem og psykiatri det går i, men innen disse er det jo veldig ulike oppgaver/avdelinger og mye ulikt man kan gjøre. 

Anonymkode: 139c0...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager, la meg rette litt på meg selv😅 I en situasjon der du sammenligner en ambulansefagarbeider som er ferdig utdannet og da gjennomfør 2 år med lærlingtid, og en helt fersk nyutdannet sykepleier med ingen erfaring mener jeg selvfølgelig at ambulansefagarbeideren sitte med mye mer kunnskap. De har fått vært ut i felten, + har mer kunnskap på akuttmedisin. Men det jeg tenker på er at man som sykepleier, MED evt. like mange år erfaring i ambulanse som en ambulansearbeider (og da nødvendige kurs innenfor akuttmedisin, eller master i eks. intensivsykepleie som fyller kunnskapshullet innenfor akuttmedisin), vil kunne ha mer teoretisk kunnskap i bunnen som kan gi større forståelse i praksis. Jeg er 100% enig at å være erfaren innenfor alt det praktiske er det absolutt viktigste, men jeg personlig synes også at det å ha så mye kunnskap som mulig er svært viktig for meg selv for å føle at jeg har grunnlaget til å gjøre en best mulig jobb. Jeg mener ikke at sykepleiere er «over» alle andre helsefaglige utdanninger bare for at det er mer teori og at det «slår» praksis, men jeg ønsker selv å ha mest mulig teoretisk grunnlag i tillegg til praksis og erfaringer slik at jeg føler at jeg virkelig har lagt ned en innsatts for å kunne gjøre jobben min så godt som mulig. Det jeg skrev tidligere var som et svar på hva jeg skulle med en sykepleierutdanning om jeg ville jobbe i ambulanse, det var ikke ment for å tråkke ned det ene eller det andre, men heller å forsvare akkurat hvorfor jeg synes det er verdt det🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men på Østlandet er det iallefall vanskeligere å få seg jobb som sykepleier i ambulansen enn hva det var før. 
Jeg ville hospitere i ambulansen da jeg gikk på sykepleien, men det fikk jeg ikke. Svært stor etterspørsel så de satte ned foten. 

De vil heller ha paramedicer og ambulansefagarbeidere, forståelig nok. På sykepleien lærer du nada om akuttmedisin i prehospital tjeneste, så man har et helt annet faglig grunnlag enn de som har tatt utdannelse spesifisert for å jobbe prehospitalt. 

Ja, det finnes jo sykepleiere som jobber prehospitalt, også i ambulansen. Men mange av dem er anestesisykepleiere og jobber på helikopter/fly. 
Jeg vet ikke om videreutdanning i anestesi (primært), akutt eller intensivsykepleie hadde gjort deg mer ettertraktet til å jobbe på bil. Da hadde jeg heller satsa på å komme gjennom nåløyet for å jobbe i lufttjenesten. 

Edit: Du blir gjerne ikke lønnet som sykepleier i ambulansen heller, men fagarbeider, ergo dårligere lønn enn om du tar deg jobb på sykehus, hjemmetjenesten eller sykehjem. 

Endret av Vecky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tja gamlefar, hvorfor tror du det er bedre lønn og arbeidsmuligheter? Det er fordi utdannelsen er mer solid. Man får et helt annet grunnlag til å bygge videre med den praktiske erfaringen. 

Kuen har vært kalv, det gjelder både sykepleieren og fagarbeideren. 

Anonymkode: 97d8b...c48

Gamlefar her!

Sykepleieutdanningen på høgskolen tar absolutt for seg et større omfang av sykepleiefag og går helt ned til cellenivå, men det akuttmedisinske uteblir. Med din sykepleiekompetanse får du ikke gjort noe mer enn det en ambulansefagarbeider/medic får gjort i en vanlig ambulanse. Du vil ikke stille noe sterkere eller kunne gjøre en større forskjell for pasientene heller, da ambulansefagarbeider/medic er utdannet til det akuttmedisinske og det ikke er behov for å kunne «alt annet» du har lært på ditt studie.

Men for din egen faglige interesse, vil du være bedre rustet til å forstå sykdom og kropp på et enda dypere plan. Men nødvendig er det ikke, med mindre du ønsker å jobbe på legebil eller LA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...