AnonymBruker Skrevet 21. september #1 Del Skrevet 21. september Hvor lenge forventer dere at ungdommen sitter med lekser pr dag? Og har de ikke fått gjort alt, men prioritert det de må jobbe med, og faktisk lært seg det, er det ok å droppe resten? Tingen er at mitt barn sliter i et fag, og har aldri lært noen ting på skolen. Vi har tatt et opp så mange ganger… Jeg har lært ham alt han kan i faget, men det tar tid! Vi har brukt flere timer på ettermiddagene noen ganger, men til slutt har han lært det. Etterpå orker han jo ikke å gjøre andre lekser, som å skrive artikler i norsk og så videre… og jeg er også sliten, så tar ikke opp kampen… Hva tenker dere det er best å gjøre i denne situasjonen? Forstår ikke hva læreren vil, han er så uklar! Derfor spør jeg andre lærere her. Han vil nok at han skal gjøre alt, men sier at han ikke skal sitte i timevis. Det er ikke ressurser til noe ekstra undervisning i dette faget heller, og det er et viktig fag! Tips og råd mottas med stor takk❤️ Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #2 Del Skrevet 21. september Hva fag er det? Anonymkode: 34bad...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #3 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva fag er det? Anonymkode: 34bad...56b Matte! Anonymkode: 162c5...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 21. september #4 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva fag er det? Anonymkode: 34bad...56b Hvilket. Hva mener du med at han aldri har lært noe på skolen? Betyr det at det er vanskelig å lære i større grupper, at læreren ikke er tett nok på eller at eleven ikke vil? Uansett burde du jo snakke med skolen om tilrettelegging. Ligger han an til å stryke? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #5 Del Skrevet 21. september Slik har vi og hatt det i 10 år. Satt flere timer etter skolen for å jobbe med fag. Årsak det satt ikkr med den korte tiden læreren brukte på det. Pluss til tider fikk de å i lekse å gjøre ting lærer ikke hadde gått gjennom, de kalte det omvendt læring hvor elevene skulle jobbe med det hjemme, så skulle lærer gå igjenom dagen etter, noe ofte ikke ble gjort. Så fritidsaktiviteter hadde unga her ikke noe fast av. Kun noe i helg Så ble regne himmel når videregående skole kom. Og de endelig følte mestring og plutselig fritid. De kunne være med på ting uten å måtte si: Nei må hjem å gjøre lekser Anonymkode: 71609...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #6 Del Skrevet 21. september Kålrota skrev (2 minutter siden): Hvilket. Hva mener du med at han aldri har lært noe på skolen? Betyr det at det er vanskelig å lære i større grupper, at læreren ikke er tett nok på eller at eleven ikke vil? Uansett burde du jo snakke med skolen om tilrettelegging. Ligger han an til å stryke? Hvis skolen dems gjør som våres og barnet slitt. Så sitter faktisk foreldrene å må lære ungene. Hatt 2 barn med sterk dysleksi gjennom grunnskolen og vært et mareritt. Hadde ikke vi jobbet som. Vi gjorde hadde de virkelig slitt Vi satt flere timer hver dag, tilogmed i helg. Årsak lærere hadde ikke tid å lære skikkelig bort, spesped som ble tildelt gjorde de i store grupper like stor som liten klasse de samlet alle i 3 klasser som slett i grupper. Og dermed det de egentlig burde fått 1 til 1 fikk de ikke. Anonymkode: 71609...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #7 Del Skrevet 21. september Kålrota skrev (3 minutter siden): Hvilket. Hva mener du med at han aldri har lært noe på skolen? Betyr det at det er vanskelig å lære i større grupper, at læreren ikke er tett nok på eller at eleven ikke vil? Uansett burde du jo snakke med skolen om tilrettelegging. Ligger han an til å stryke? Ikke i dette faget, nei. Han hang med til 6.klasse, tror jeg det var. Så ble det vanskeligere og læreren gikk kjapt gjennom, og selv om noen ikke skjønte gikk han bare videre uten å prøve noe særlig (barnet mitt sier lærerne kjefter når noen ikke forstår, men er ganske sikker det ikke stemmer, etter ha snakket med andre lærere). Tilrettelegging har de ikke ressurser til! Er jo helt håpløst… Jeg har snakket med skolen om hjelp og tilrettelegging og alt det, men det er ingenting de kan gjøre. Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #8 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvor lenge forventer dere at ungdommen sitter med lekser pr dag? Og har de ikke fått gjort alt, men prioritert det de må jobbe med, og faktisk lært seg det, er det ok å droppe resten? Tingen er at mitt barn sliter i et fag, og har aldri lært noen ting på skolen. Vi har tatt et opp så mange ganger… Jeg har lært ham alt han kan i faget, men det tar tid! Vi har brukt flere timer på ettermiddagene noen ganger, men til slutt har han lært det. Etterpå orker han jo ikke å gjøre andre lekser, som å skrive artikler i norsk og så videre… og jeg er også sliten, så tar ikke opp kampen… Hva tenker dere det er best å gjøre i denne situasjonen? Forstår ikke hva læreren vil, han er så uklar! Derfor spør jeg andre lærere her. Han vil nok at han skal gjøre alt, men sier at han ikke skal sitte i timevis. Det er ikke ressurser til noe ekstra undervisning i dette faget heller, og det er et viktig fag! Tips og råd mottas med stor takk❤️ Anonymkode: 162c5...439 Jeg går på videregående og slet med flere fag, noe som gjorde at jeg innså at jeg måtte bruke mye av min egen tid på å lære, ettersom jeg ikke alltid fikk det helt til i klasserommet. Det som virkelig hjalp meg, var å finne riktig studieteknikk og sørge for å ta nok pauser underveis. For eksempel kunne jeg se korte videoer på YouTube, som ofte forklarte stoffet på en mer forståelig måte enn læreren gjorde. Jeg brukte mindre enn 25 minutter på dette, tok en kort pause, og fortsatte med samme rytme (Pomodoro-teknikken). Jeg hørte også på podcaster om emnet – selvfølgelig avhengig av hvilket fag det gjaldt. Til slutt prøvde jeg å diskutere stoffet med foreldrene mine eller forklare det til dem, noe som virkelig hjalp med å forstå det bedre (Feynman-teknikken). I stedet for å bruke flere timer for å gå gjennom side for side i boken, kunne jeg nå bruke maks 2 timer om dagen. Anonymkode: 34bad...56b 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #9 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slik har vi og hatt det i 10 år. Satt flere timer etter skolen for å jobbe med fag. Årsak det satt ikkr med den korte tiden læreren brukte på det. Pluss til tider fikk de å i lekse å gjøre ting lærer ikke hadde gått gjennom, de kalte det omvendt læring hvor elevene skulle jobbe med det hjemme, så skulle lærer gå igjenom dagen etter, noe ofte ikke ble gjort. Så fritidsaktiviteter hadde unga her ikke noe fast av. Kun noe i helg Så ble regne himmel når videregående skole kom. Og de endelig følte mestring og plutselig fritid. De kunne være med på ting uten å måtte si: Nei må hjem å gjøre lekser Anonymkode: 71609...e35 Ja! Det er mye omvendt læring her også! Ingen av storesøsknene har lært noe heller av det tullet! De mister bare motet når de ser oppgavene og det ser helt kinesisk ut, som de sier! Jeg nekter å la ungdommene gå glipp av fritiden sin. For å være ærlig har jeg sagt at nå er det nok lekser! Gå og vær ungdom! Og så får de jo merknader og det blir nye møter med skolen… Jeg gir beskjed, men får tilbakemelding om at kanskje de da må gjøre lekser i helgen, noe som er fullstendig uaktuelt, når det er snakk om å analysere dikt, skrive en utgreiing om en reklameplakat, skrive ned hvilke fugler som lander på terrassen, og annet. Og hva er greia med å ikke ha bøker og ikke skrive for hånd i noen fag? Ungdommen nå kan knapt skrive en setning uten at armen er så sliten, fordi de aldri bruker de musklene til å skrive med🤷🏻♀️ Beklager, prøver virkelig å være positiv til skolen, men de gjør det vanskelig for meg… Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #10 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke i dette faget, nei. Han hang med til 6.klasse, tror jeg det var. Så ble det vanskeligere og læreren gikk kjapt gjennom, og selv om noen ikke skjønte gikk han bare videre uten å prøve noe særlig (barnet mitt sier lærerne kjefter når noen ikke forstår, men er ganske sikker det ikke stemmer, etter ha snakket med andre lærere). Tilrettelegging har de ikke ressurser til! Er jo helt håpløst… Jeg har snakket med skolen om hjelp og tilrettelegging og alt det, men det er ingenting de kan gjøre. Anonymkode: 162c5...439 Kan jeg spørre hvilket fag det er snakk om? Anonymkode: 34bad...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #11 Del Skrevet 21. september Det er slik at skolen har ansvaret for fag, ikke foreldrene. Lekser er ikke lovpålagt. Mitt barn slet veldig, og ble fritatt for lekser av samme grunn som ts beskriver. Hjemme er fritid. Det ble da bestemt at en lærer satt en time med barnet på skolen ( i skoletiden). De klarer det hvis de må. Men her var ppt inne i bildet. Anonymkode: 64d3d...7c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #12 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja! Det er mye omvendt læring her også! Ingen av storesøsknene har lært noe heller av det tullet! De mister bare motet når de ser oppgavene og det ser helt kinesisk ut, som de sier! Jeg nekter å la ungdommene gå glipp av fritiden sin. For å være ærlig har jeg sagt at nå er det nok lekser! Gå og vær ungdom! Og så får de jo merknader og det blir nye møter med skolen… Jeg gir beskjed, men får tilbakemelding om at kanskje de da må gjøre lekser i helgen, noe som er fullstendig uaktuelt, når det er snakk om å analysere dikt, skrive en utgreiing om en reklameplakat, skrive ned hvilke fugler som lander på terrassen, og annet. Og hva er greia med å ikke ha bøker og ikke skrive for hånd i noen fag? Ungdommen nå kan knapt skrive en setning uten at armen er så sliten, fordi de aldri bruker de musklene til å skrive med🤷🏻♀️ Beklager, prøver virkelig å være positiv til skolen, men de gjør det vanskelig for meg… Anonymkode: 162c5...439 Jeg vet dette ikke er lærerne sin feil, altså! Ikke misforstå meg! De har, og har hatt, noen lærere som er helt fantastiske! Tro meg, det ser foreldrene Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #13 Del Skrevet 21. september Er leksene nivådelte? Er ofte sånn i matte at det ikke er meningen man skal gjøre alle læringsstiene i lekse. Er litt vanskelig å svare på spørsmålet, da det ikke er lett å vite hva denne lærerens spesifikke intensjon er. Personlig forventer jeg at elevene skal gjøre hele leksen jeg gir, men jeg underviser også i et fag hvor det er mindre behov for repetisjon hjemme og gir egentlig sjelden lekser. Går det ann å høre med læreren, eventuelt forklare at eleven sitter oppe i flere timer for å bli ferdig med alt og høre om det går bra at han ikke får gjort alle oppgavene? Kjenner noen mattelærere som ikke forventer at alle elevene skal rekke å bli ferdig med alle leksene. Har også vært borti elever som har brukt privatlærer eller øvd på egenhånd med ting som dragonbox - burde også være mulig å få tak i en forenklet arbeidsbok fra skolen selv om det ikke er satt inn ressurser til spesped i klassen. Anonymkode: a12b4...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #14 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg går på videregående og slet med flere fag, noe som gjorde at jeg innså at jeg måtte bruke mye av min egen tid på å lære, ettersom jeg ikke alltid fikk det helt til i klasserommet. Det som virkelig hjalp meg, var å finne riktig studieteknikk og sørge for å ta nok pauser underveis. For eksempel kunne jeg se korte videoer på YouTube, som ofte forklarte stoffet på en mer forståelig måte enn læreren gjorde. Jeg brukte mindre enn 25 minutter på dette, tok en kort pause, og fortsatte med samme rytme (Pomodoro-teknikken). Jeg hørte også på podcaster om emnet – selvfølgelig avhengig av hvilket fag det gjaldt. Til slutt prøvde jeg å diskutere stoffet med foreldrene mine eller forklare det til dem, noe som virkelig hjalp med å forstå det bedre (Feynman-teknikken). I stedet for å bruke flere timer for å gå gjennom side for side i boken, kunne jeg nå bruke maks 2 timer om dagen. O: 34bad...56b Jeg bruker mye tid på å diskutere og snakke om det vi har gått gjennom. Midt under middagen kan jeg spørre om matteformler. Det ser ut til å sitte. Takk for gode tips:) Syns to timer pr dag er mye. Det er viktig å la ungdom være ungdom! Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #15 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan jeg spørre hvilket fag det er snakk om? Anonymkode: 34bad...56b Matte! Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #16 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er slik at skolen har ansvaret for fag, ikke foreldrene. Lekser er ikke lovpålagt. Mitt barn slet veldig, og ble fritatt for lekser av samme grunn som ts beskriver. Hjemme er fritid. Det ble da bestemt at en lærer satt en time med barnet på skolen ( i skoletiden). De klarer det hvis de må. Men her var ppt inne i bildet. Anonymkode: 64d3d...7c7 Jeg vet det ikke er lovpålagt, så jeg skjønner ikke disse merknadene de får når de ikke rekker alt… Tenker jeg bare bestemmer at vi gjør det slik videre også. Om det ble møter får jeg bare si det samme som jeg har gjort før. Anonymkode: 162c5...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #17 Del Skrevet 21. september Dette er noe du spør læreren om, ikke Kvinneguiden. Blir helt matt over folk som ikke klarer å gå i dialog med skolen. Anonymkode: fea1e...a01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #18 Del Skrevet 21. september På min skole gir vi i liten grad lekser, utenom å jobbe med vurderingsarbeider som presentasjoner og tekster hjemme. Høres jo ut som en artikkel i norsk er et vurderingsarbeid? Da kommer du ikke utenom. Lærerne trenger vurderingsgrunnlag i alle fag for å sette karakterer. Dersom det av ulike fysiske eller psykiske årsaker er urealistisk at eleven skal klare å få vurdering i alle fag, så må det fattes et vedtak om fritak for vurdering med karakter. I utgangspunktet bør det ikke gå utover norskfaget at barnet ditt strever med matte. Anonymkode: c0ca4...dec 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #19 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er leksene nivådelte? Er ofte sånn i matte at det ikke er meningen man skal gjøre alle læringsstiene i lekse. Er litt vanskelig å svare på spørsmålet, da det ikke er lett å vite hva denne lærerens spesifikke intensjon er. Personlig forventer jeg at elevene skal gjøre hele leksen jeg gir, men jeg underviser også i et fag hvor det er mindre behov for repetisjon hjemme og gir egentlig sjelden lekser. Går det ann å høre med læreren, eventuelt forklare at eleven sitter oppe i flere timer for å bli ferdig med alt og høre om det går bra at han ikke får gjort alle oppgavene? Kjenner noen mattelærere som ikke forventer at alle elevene skal rekke å bli ferdig med alle leksene. Har også vært borti elever som har brukt privatlærer eller øvd på egenhånd med ting som dragonbox - burde også være mulig å få tak i en forenklet arbeidsbok fra skolen selv om det ikke er satt inn ressurser til spesped i klassen. Anonymkode: a12b4...7e5 Det virker jo nesten som læreren mener det er viktigere at han gjør alle oppgavene på den nettsida, enn at han faktisk forstår hva han gjør! Jeg skjønner ikke dette, og er så oppgitt! Orker snart ikke å diskutere mer med ham om dette, blir så frustrert. Det er nivådelt, og han gjør de letteste i full fart, bare for å vise at han har gjort det, men da bruker han fasit. Når jeg setter meg ned med ham og forklarer, forstår han hva han driver med. Men det tar tid! Når det står at svaret han skrev er riktig, uten å bruke fasit, lyser han opp som en sol, og etter noen riktige oppgaver til avslutter vi lekser. Da har vi jobbet lenge, og han avslutter med en god mestringsfølelse. Resten bare dropper vi! Anonymkode: 162c5...439 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 21. september #20 Del Skrevet 21. september (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er noe du spør læreren om, ikke Kvinneguiden. Blir helt matt over folk som ikke klarer å gå i dialog med skolen. Anonymkode: fea1e...a01 Jeg, derimot, blir helt matt over folk som svarer uten å lese hva TS skriver. Hun har jo åpenbart spurt læreren. "Forstår ikke hva læreren vil, han er så uklar! Derfor spør jeg andre lærere her. Han vil nok at han skal gjøre alt, men sier at han ikke skal sitte i timevis. Det er ikke ressurser til noe ekstra undervisning i dette faget heller, og det er et viktig fag!" Endret 21. september av Seff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå