Gå til innhold

En som «ødelegger» gjengen

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi er en stor gjeng med damer i alderen 35-40 som liker å møtes til fester og andre sammenkomster noen ganger i året. Nå har det seg slik at et par i denne gjengen lager dårlig stemning i gruppa. De er nærtagende og man føler ikke man kan være seg selv rundt de. De snakker også «bak ryggen» til gjengen ved å omtale oss negativt til andre. Hvordan luke ut disse personene uten å være alt for slem? 

Anonymkode: f896e...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare til å være ærlig med dem, at dere ikke ønsker å omgås personer som påstår å være venner, men snakker dere ned bak ryggen deres? Man er ikke slem om man er ærlig, så lenge man sier ting på en ok måte.

Anonymkode: ecb79...9e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi er en stor gjeng med damer i alderen 35-40 som liker å møtes til fester og andre sammenkomster noen ganger i året. Nå har det seg slik at et par i denne gjengen lager dårlig stemning i gruppa. De er nærtagende og man føler ikke man kan være seg selv rundt de. De snakker også «bak ryggen» til gjengen ved å omtale oss negativt til andre. Hvordan luke ut disse personene uten å være alt for slem? 

Er det en som du skriver i overskriften, eller et par som du skriver i teksten? Du skriver jo strengt tatt bak ryggen deres nå, så kanskje du også er litt nærtagende? Det er ofte flere sider av slike saker. 

Anonymkode: e1ff9...f60

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at der blir fornekting av baksnakking hvis det blir konfrontert? Det er to negative, men en som ødelegger mest. 
ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser for meg at der blir fornekting av baksnakking hvis det blir konfrontert? Det er to negative, men en som ødelegger mest. 
ts

Hvis du konfronterer, vil du samtidig nevne at du har laget en tråd om dem på kg? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du konfronterer, vil du samtidig nevne at du har laget en tråd om dem på kg? 

🤣

Anonymkode: 134ad...92b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det DU som har et problem med de to eller alle de andre også? Om hele resten av gjengen hadde tenkt det samme som deg så hadde det vel ikke vært noe problem å få løst saken på ene eller andre måten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfronter de og forklar at dere syntes det er ugreit. Er de i aldersgruppen 35-40 år så burde de jo skjønne dette selv. Jeg hadde glatt bare utelatt de fra invitasjoner om de oppfører seg som fjortisser. 

Anonymkode: 43556...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker bare å gjøre det på en ok måte. Det er ikke bare jeg som synes de er slitsomme, har snakket med flere i gjengen som er enige, men ingen vet hva som kan gjøres. 
ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det en som du skriver i overskriften, eller et par som du skriver i teksten? Du skriver jo strengt tatt bak ryggen deres nå, så kanskje du også er litt nærtagende? Det er ofte flere sider av slike saker. 

Seriøst? Du mener dette er baksnakking? Dette var bare pinlig å lese, for dette er et typisk eksempel på kg-tråkking, der poenget er å snu ts sin problemstillingen over på ts og gå inn for å få vedkommende til å føle seg liten og dum.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Et anonymt innlegg om anonyme personer går absolutt ikke under "baksnakking". Ikke tynn ut begreper. 

Anonymkode: 9ccb9...64e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg lurer på hva dere mener de er for nærtagende på?

Anonymkode: f3913...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg ønsker bare å gjøre det på en ok måte. Det er ikke bare jeg som synes de er slitsomme, har snakket med flere i gjengen som er enige, men ingen vet hva som kan gjøres. 
ts

Så dere har baksnakket dem? Eller snakket dem ned? Dere er kanskje ikke så mye bedre selv.

Uansett, jeg tror ikke det kommer noe ut av en konfrontasjon. Nevn heller for henne at du synes spesifikke deler av oppførselen hennes er trist/slitsom/ubehagelig. Ikke ta det opp som en gruppe.

Anonymkode: 0c030...2d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det beste er i en setting hvor dette skjer at alle som reagerer på det sier fra der og da at dette er ugreit. 

Anonymkode: 404fc...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Seriøst? Du mener dette er baksnakking? Dette var bare pinlig å lese, for dette er et typisk eksempel på kg-tråkking, der poenget er å snu ts sin problemstillingen over på ts og gå inn for å få vedkommende til å føle seg liten og dum.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Et anonymt innlegg om anonyme personer går absolutt ikke under "baksnakking". Ikke tynn ut begreper. 

TS skriver ikke bare negativt om dem på kg, hun snakker negativt om dem med andre bak deres rygg. Hun er tydeligvis ute av stand til å se at hun gjør akkurat det samme som hun selv reagerer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS skriver ikke bare negativt om dem på kg, hun snakker negativt om dem med andre bak deres rygg. Hun er tydeligvis ute av stand til å se at hun gjør akkurat det samme som hun selv reagerer på. 

Hvordan skal man ellers gripe an noen som lager utrivsel i en gruppe? På en arbeidsplass vil man gjerne gå til sjefen for å få en vurdering fra flere hold, er dette også baksnakking? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er så glad jeg ikke hører til noen gjenger... 😂

Trenger du virkelig det i voksenlivet? En gjeng å høre til..

Anonymkode: fd25e...581

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan skal man ellers gripe an noen som lager utrivsel i en gruppe? 

De som baksnakker TS og andre synes sikkert det er de andre som skaper vantrivsel også. Da griper jo bare de det an også, sett fra sitt ståsted.  Dette høres generelt ut som en utrivelig gjeng, når det er flere grupperinger som baksnakker hverandre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så dere har baksnakket dem? Eller snakket dem ned? Dere er kanskje ikke så mye bedre selv.

Uansett, jeg tror ikke det kommer noe ut av en konfrontasjon. Nevn heller for henne at du synes spesifikke deler av oppførselen hennes er trist/slitsom/ubehagelig. Ikke ta det opp som en gruppe.

Anonymkode: 0c030...2d0

Nei, det er ikke sånn at vi baksnakker de, og har forsåvidt ikke snakket så mye om det i det hele tatt, men jeg ser hvordan de hver gang de er med skaper en rar/dårlig stemning i gjengen, noe som skaper en negativ dynamikk. Jeg har tenkt på å skrive en melding en til en, men redd det da er jeg som blir den stygge ulven når det egentlig er noe hele gruppa mener. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg syns ikke det kan sammenlignes. Det er jo helt naturlig å prate sammen om det er noe som ødelegger innad en gruppe, eller mener du at alle skal holde kjeft og la den/de som lager dårlig stemning få dure på med sitt?

Hva tenker du er løsningen på et slikt dilemma?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...