-zloty Skrevet 15. november 2002 #1 Del Skrevet 15. november 2002 "Hun var aleine hjemme da hun hørte nødropene fra sjøen, mannen hennes var borte på jobb i Nordsjøen. Ropene kom med ulike mellomrom, etter en halv time ble det stille." sitat Dagbladets artikkel om kvinnen som druknet i Sauda En HALV TIME med nødrop? Og hun(kvinne 54) hjalp ikke til? Oppgitt K. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. november 2002 #2 Del Skrevet 15. november 2002 Helt utrolig at hun ikke gikk ut for å undersøke hva det var når hun hørte rop om hjelp i en halvtime... LINK TIL ARTIKKELEN HER Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 15. november 2002 #3 Del Skrevet 15. november 2002 Skylden kan uansett ikke legges på henne! Det kan være grunner til at hun ikke klarte/vågde gå ut. Hva skulle hun ha gjort?!Ville en 54 åring hatt bedre sjanse enn en 20åring til å overleve? Det er politiet sitt ansvar. Hun ga beskjed,de valgte å ikke gjøre noe. Klart hun har dårlig samvittighet,hun sier det selv.Hvem hadde ikke hatt det.Men vi etterpåkloke bør ikke dømme henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. november 2002 #4 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg synes bare det virker veldig rart å klare å sitte og høre på rop om hjelp lenge etter at politiet har sagt at de IKKE kommer. Hun hadde jo kanskje kunnet fått tak i noen naboer eller noe til å hjelpe? Uansett skyld/ikke skyld er dette en tragisk sak... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. november 2002 #5 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg synes bare det virker veldig rart å klare å sitte og høre på rop om hjelp lenge etter at politiet har sagt at de IKKE kommer Hun sa visst noe slikt som at hun ikke turte å gå ut fordi det var så sent på kvelden/natten. Denne personen var visst 54 år. Unnskyld meg men hvor tafatt går det egentlig an å bli? Jeg er sjokkert og jeg håper denne personen får masse bråk og mange søvnløse netter. En normalt frisk 54 åring klarer da og skaffe hjelp, min mor er 54 år og jeg kan love deg at hun hadde fått r*** i gir. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 15. november 2002 #6 Del Skrevet 15. november 2002 Hun sa visst noe slikt som at hun ikke turte å gå ut fordi det var så sent på kvelden/natten. Denne personen var visst 54 år. Unnskyld meg men hvor tafatt går det egentlig an å bli? Jeg er sjokkert og jeg håper denne personen får masse bråk og mange søvnløse netter. Ja, det hjelper sikkert på situasjonen at denne kvinnen får lide ytterligere.... Det er uansett ingen som vet hva slags helse denne kvinnen har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. november 2002 #7 Del Skrevet 15. november 2002 Hvis hun er normalt frisk og ikke ufør, lam eller noe slikt så burde hun helt klart ha gjort noe. Man sitter da ikke stille og hører på at noen skriker etter hjelp. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 15. november 2002 #8 Del Skrevet 15. november 2002 Nei, man gjør faktisk ikke det altså!! Merkverdige greier. Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 15. november 2002 #9 Del Skrevet 15. november 2002 Ja, jeg må vel si meg enig med Milla! Jeg synes det gjenspeiler litt av hvordan samfunnet vårt har blitt. Vi låser oss inne og lukker ikke opp for mennesker i nød. Vi er så redde for vårt eget ve og vel at vi ikke griper inn. Det er TRIST, TRIST og atter TRIST. ADVARSEL avsporing fra tema: Jeg leste en historie om en dame, en ung dame, som ble drept utenfor blokken sin. Det var 38!!!! vitner til drapet, men INGEN grep inn. Alle trodde noen andre ville gripe inn eller ringe politiet. Ikke en gang DET gjorde de. Dette var i USA hvis jeg ikke tar helt feil. Damen ble angrepet av en fremmed som knivstakk henne. Hun ropte selvsagt etter hjelp, og flere lukket opp vinduene sine. Angriperen stakk av. Kvinnen klarte å slepe seg inn i oppgangen, opp flere trapper. Så kom angriperen tilbake!! Han så jo at ingen grep inn for å hjelpe henne. Han sto fritt til å fullføre jobben sin!! Vi skulle nok hatt flere hverdagshelter ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 16. november 2002 #10 Del Skrevet 16. november 2002 Er enig i at folk generelt er for feige til å gripe inn når ting skjer. Men synes det blir litt feil å trekke fram et menneske slik når man ikke kjenner hele situasjonen. Hun ringte nødnummeret og da hun ikke fikk hjelp der prøvde hun å få hjelp på sykehuset. Når slikt skjer har man veldig kort tid til å reagere, og hun valgte å satse på politiet. En halvtime går fort når man har dårlig tid. Mitt instinkt hadde nok vært å springe for harde livet for å hjelpe til selv, men kanskje det hadde vært like dumt. Lett å være etterpåklok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 16. november 2002 #11 Del Skrevet 16. november 2002 Jeg er helt enig med deg Jen. Det var lang fra kanten ned til vannet, kanskje kunne ikke kvinnen gjort noe som helst om hun hadde løpt ned dit selv. Og folk er forskjellige, det er ikke alle som klarer å holde hodet kaldt i nødssituasjoner. Hadde det vært en annen som hørte ropene er det ikke sikkert de hadde tatt det seriøst i det hele tatt. Denne kvinnen gjorde noe. Hun kontaktet de som hadde best mulighet for å hjelpe.. Det er DE som fortjener kritikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussemor Skrevet 18. november 2002 #12 Del Skrevet 18. november 2002 At dama ringte til politiet er bra! Å de som ikke rykka ut burde mista jobben sin! MEN hva er det som feiler folk??? Hører du folk rope om hjelp, og du tar det så alvorlig at du ringer politiet... Ja, da må du jo GJØRE NOE SELV når de ikke "har mulighet til å rykke ut"! :evil: Jeg blir skikkelig forbanna når folk er så glad i sitt eget liv at de ikke tør å gå utenfor døra når de hører noen hyle om hjelp!!! Hvis hun ikke hadde greid å hjelpe jenta opp av vannet, ja da kunne hun(og vi)si at hun hadde iallefall gjort ALT hun kunne for å redde denne jenta's liv! Verden er på vei nedenom og hjem! Det er snart ingen som bryr seg om andre mennesker mere. Krig, vold, egoisme og likegyldighet er det som preger verden i dag! Trist å ikke kunne være sikker på at folk iler til og hjelper deg om du skulle havne i en nødsituasjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2002 #13 Del Skrevet 23. november 2002 Eg syns det blir heilt gale å legga skylden på hu som hørte ropene om hjelp. Eg må ærligt innrømma at eg hadde nok blitt litt skeptisk hadde eg hørt rop om hjelp, og kanskje heller ringt nød nummeret i stedet for å springa ned å hjelpa te! Sånn e eg, og eg e nok ein saudabu Hørre du rop om hjelp på ein liten plass som dette så tror eg du reagere litt annerledes enn det du hadde gjort på ein større plass. Fryse kanskje meir te for du vett det e lokal kjente... Det blir heilt meiningsløst å sitta å forklara det på ein måte som kan virka fornuftig.For det finst ikkje fornuft! Bare egoisme-og me e ofta slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2002 #14 Del Skrevet 25. november 2002 Det var fornuftig å ringe nødnummeret, men når de ikke gjorde jobben sin er det da OK å bli sittende hjemme uten å prøve noe mer? Hva med å ringe noen naboer eller bekjente eller rett å slett å gå ned å se hvor alvorlig dette er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. november 2002 #15 Del Skrevet 25. november 2002 Etter normale etiske regler bør man prøve å hjelpe folk som er i nød. Etter norsk lov er vi faktisk FORPLIKTET til å hjelpe når man kommer først til et skadested. Først skal man selvfølgelig varsle politi eller andre som kan hjelpe, men det er ikke alle stede de er nært nok til at de kan få reddet vedkommende i tide. Det skulle da bare mangle at alle friske, oppegående mennesker som er vitne til en ulykke gjør alt som står i sin makt for at de som er utsatt for ulykken skal klare seg best mulig? Kvinnen skulle selvfølgelig ikke ha hoppet i vannet selv, for der hadde hun hatt like liten sjanse til å klare seg som hun som frøs i hjel. Men på et sted med vann finnes det alltid noen som har en båt, eller noen som kjenner noen som har en båt, eller en småbåthavn der man kan stjele en jolle, eller en redningsbøye som man kan kaste ut til de som er i nød..... Muligheten er mange, og det eneste som garantert ikke hjelper er å bli sittende hjemme og høre på at vedkommende roper... Jeg har en meget god venn, som en gang lå i over en time i kaldt vann og ropte på hjelp. Han var langt fra land, og det var sterk strøm. Hadde ikke de første som hørte han satt ut båten og kommet med en gang, så hadde han vært død i dag..... Det var godt de ikke satte seg ned for å vente på at politiet skulle komme den to timer lange veien fra byen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå