Gå til innhold

Forstår du nordnorsk når du snakker østnorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en mor som er fra nord og en far fra trøndelag, de har bodd her i øst i over 40 år, begge snakker tilnærmet østlandsk, med et par ord og uttrykk som avslører de. Men når de prater med de hjemme så slår de så innmari over. Og det er så herlig å høre på. 

Jeg snakket visst nordnorsk da jeg er født der og bodde der til jeg var 4.5. Så sa mamma at jeg var østlending etter å ha vært i bhg i 3 mnd. Klarte aldri i ettertid å ta tilbake dialekten. Da blir det bare sånn tulle nordnorsk. 

Anonymkode: f1e79...003

Hvorfor la dine foreldre om dialekten?

Anonymkode: bca98...e55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er nordlending og jeg opplevde hver eneste dag at folk fra Oslo Vest ikke forsto hva jeg sa, så jeg sluttet å snakke dialekt og byttet over til "østlending".

Nå blir jeg forstått, og jeg slipper også de evinnelige "hvor er du ifra?" samtalene🙄. Hver. Eneste. Dag. Ingen er interessert i hvor en som snakker østlending er ifra.

Anonymkode: c98e0...f61

Så synd at du følte behov for å legge om dialekten din ❤️ Det er superfint med dialekt! Ei venninne av meg her i Oslo uttrykte nylig at hun var misunnelig på meg som har dialekt. Selv mener hun at hun ikke har dialekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer østlandsk? Mener du dialekter som ligger tett opptil bokmål? Jeg er fra Bø i Telemark, som per definisjon ligger på Østlandet, er jeg da i målgruppen din?

Anonymkode: 361d2...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo og synes nordnorske dialekter er blant de enkleste. Alle dialekter kan selvsagt ha enkeltord som er ukjent for meg, men det gjelder Oslodialekten(e) også. 

Anonymkode: 7f250...378

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Definer østlandsk? Mener du dialekter som ligger tett opptil bokmål? Jeg er fra Bø i Telemark, som per definisjon ligger på Østlandet, er jeg da i målgruppen din?

Snakker du bøhering da? For jeg synes på en måte at alle yngre folk der snakka mer et normert bokmål, og det er sånn 25 år siden. Tipper det ikke har blitt bedre i etterkant dessverre. Den dialekta er jo kjempestilig, så synd hvis den forsvinner. 

Anonymkode: 7ddc1...34a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri synes det er vanskelig å forstå. Jeg snakker østlending, men er vokst opp men en del trøndersk.

Uansett synes jeg folk bør prøve å gjøre seg forstått. Ikke bruke spesielle dialektord og bli sur for at folk ikke forstår. Hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakker du bøhering da? For jeg synes på en måte at alle yngre folk der snakka mer et normert bokmål, og det er sånn 25 år siden. Tipper det ikke har blitt bedre i etterkant dessverre. Den dialekta er jo kjempestilig, så synd hvis den forsvinner. 

Anonymkode: 7ddc1...34a

De fleste her snakker jo dialekta. «Normert bokmål» er ikke standard. Nok avsporing: Er jeg østlending eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør det.

Nordnorsk og østnorsk er ikke forskjellige språk, det er forskjellige dialekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nordnorske dialekter ganske nær normert bokmål, egentlig? I hvertfall sammenlignet med mange andre dialekter.

Anonymkode: 9d94e...035

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor la dine foreldre om dialekten?

Tror ikke de har gjort det bevisst, bare blir sånn når man bor et sted i mange år. Østlandsdialekten er svært enkelt å herme etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke nordnorske dialekter ganske nær normert bokmål, egentlig? I hvertfall sammenlignet med mange andre dialekter.

Anonymkode: 9d94e...035

Finnmarksdialekter er ganske nær normert bokmål, men med annet tonefall. Dialekter i Nordland og Troms er faktisk nærmere nynorsk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke de har gjort det bevisst, bare blir sånn når man bor et sted i mange år. Østlandsdialekten er svært enkelt å herme etter. 

Ok. Jeg er nordlending men har bodd i østlandsområdet siden 1994, dvs 30 år. Snakker fortsatt nordnorsk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Forstår du nordnorsk når du snakker østnorsk

Anonymkode: a7320...357

.... spørsmålet ditt er stilt så generelt: ja, antar de fleste forstår godt. Sikkert ikke alle, men så godt som.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er nordlending bosatt på østlandet. Opplever relativt ofte at østlendingene ikke forstår dialektord jeg bruker, så jeg har gjennom årene her i sør måttet legge om en god del og kutte ut enkelte ord og uttrykk. For ei tid tilbake raste det en diskusjon i mediene om dialektbruk i NRK, der en god del mente at programledere og nyhetsopplesere ikke skulle få bruke dialekten sin fordi den var “uforståelig”. Jeg ble en smule provosert av den debatten, og sluttet etter det å legge om og tilpasse dialekten min. Nå snakker jeg så bredt nordnorsk som jeg bare klarer 😈

Hold på dialekta! Unngå hvertfall det mange nordlendinger gjør når de flytter til østlandet: de begynner å la tonefallet gå opp på slutten av en setning, istedet for ned. Høres merkelig ut. 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (16 minutter siden):

Hold på dialekta! Unngå hvertfall det mange nordlendinger gjør når de flytter til østlandet: de begynner å la tonefallet gå opp på slutten av en setning, istedet for ned. Høres merkelig ut. 😄

Helt enig! Det høres merkelig ut - klør når jeg hører på folk som gjør det 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er nordlending bosatt på østlandet. Opplever relativt ofte at østlendingene ikke forstår dialektord jeg bruker, så jeg har gjennom årene her i sør måttet legge om en god del og kutte ut enkelte ord og uttrykk. For ei tid tilbake raste det en diskusjon i mediene om dialektbruk i NRK, der en god del mente at programledere og nyhetsopplesere ikke skulle få bruke dialekten sin fordi den var “uforståelig”. Jeg ble en smule provosert av den debatten, og sluttet etter det å legge om og tilpasse dialekten min. Nå snakker jeg så bredt nordnorsk som jeg bare klarer 😈

Som Osloboer som kommer fra et av dalførene østafjells så kan jeg bekrefte at folk ikke orker å forstå.

Anonymkode: d27e3...7d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bodd snart 20 år i Sogn og Fjordane (ytre). Jeg er opprinnelig trønder, og snakker fortsatt kav trøndersk. 

Anonymkode: 62588...f76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det hender selvfølgelig det er et og annet lokalt dialektord jeg ikke skjønner, men i all hovedsak forstår jeg alle norske dialekter. Forstår de fleste svenske og danske også.

Anonymkode: 3f834...101

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorsk er ikke noe problem å forstå.

Når fetterne mine fra Stavanger begynner å snakke veldig fort seg imellom derimot... 😜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorsk er ikke noe problem. Vanskeligere å forstå folk fra Setesdalen og områdene rundt der. Da blir det mye; Hææææææææææ i retur.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...