Gå til innhold

450.000-600.000 på en medium 4wd SUV-kjøpe ny/brukt/elbil/hybrid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, hjelper min far på 76 år å kjøpe bil.
Budsjettet er 400.000 - 600.000

Info: 

1. Må ha 4WD
2. Har garasjeplass med lademuligheter
3. Kjører mange kort-turer på 5-15 km (takler en moderne dieselmotor det bra?- Har hørt at de ikke rekker bli varme).
4. Kjører også et par-tre ganger i året helgeturer fra Midt-Norge. Da ofte cirka 40-50 mil per dag, med en matpause på vegen. Det åpner for å kunne lade hvis valget faller på en el-bil.
5. Må ha plass til fire voksne. Han eier i dag en Toyota Yaris Cross og den er for trang for fire voksne på en tur på 40 mil.
6. Må ha gode kjørelys tilpasset en sprek pensjonist på 76. Gjerne Matrixteknologi eller noe slikt
7. Må ha gode kupelys også i baksetet. Toyota Yaris Cross han har i dag har ikke lys i baksetet i det hele tatt og det var en skuffelse.
8. Bør kunne ha service på den i Kristiansund, altså en merkeforhandler der. 
9. Kan kjøpe ny/brukt, maks 7 år gammel bil
10. Bør være lett å sette seg inn i for eldre mennesker, det vil si ikke lavt innsteg som i en lav Passat for eksempel

Anonymkode: 9e472...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Yaris Cross innfrir jo ikke disse kravene...

Kia EV6 GT er et fantastisk forslag. Toppen av kransekaka, denne.

Alternativt er det jo flere kinesiske alternativer her, men du får ikke bedre bil enn EV6 uansett.

 

Anonymkode: 24b87...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EV6 er bra. Man har jo også Xpeng G6. Gigantisk plass i baksetet, og seteryggen kan legges litt bakover så man sitter skikkelig godt i baksetet. 
TeslaY og 3 er jo også kandidater som kan fungere greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Enyaq IV80/85X treffer også disse kravene. Som for så vidt er "samme bil" som ID4, men med litt mer knapper og sånn slik at det er en grad av gjenkjennbarhet fra "analoge" biler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

3x Kia EV6

1x Xpeng G6

2x Id4 / Enyaq

ser en klar vinner jeg høhøhøhø

Anonymkode: 03f27...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ID4 er jo en elendig bil. Så sjeleløs, dårlig plass, dårlig ytelse, dårlig infotainment...bilen er på nivå med Leaf som kom i 2011.

Anonymkode: 24b87...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ID4 er jo en elendig bil. Så sjeleløs, dårlig plass, dårlig ytelse, dårlig infotainment...bilen er på nivå med Leaf som kom i 2011.

Anonymkode: 24b87...983

Da tviler jeg sterkt på at du har prøvekjørt ID4 og sammenlignet med f.eks. Tesla mod. Y, Ionic 5, ol. 
ID4 har mye større bagasjerom enn Ionic 5 og jeg vil si at den har mye bedre seter. Tesla synes jeg er helt elendige biler - man skal oppimot 1 million for å få biler med kvalitet. Modell 3 og modell Y har utrolig mye trafikkstøy og når man åpner og lukker dørene så merkes godt kvalitetsforskjellen på Tesla og Id4 (VWId-bilene i det hele tatt). Kvalitetsforskjellen går i favør Volkswagen. 

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer også på KIA EV6. 
Den fyller absolutt alle kravene som er satt opp i lista + + 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Malmfrid skrev (4 timer siden):

Da tviler jeg sterkt på at du har prøvekjørt ID4 og sammenlignet med f.eks. Tesla mod. Y, Ionic 5, ol. 
ID4 har mye større bagasjerom enn Ionic 5 og jeg vil si at den har mye bedre seter. Tesla synes jeg er helt elendige biler - man skal oppimot 1 million for å få biler med kvalitet. Modell 3 og modell Y har utrolig mye trafikkstøy og når man åpner og lukker dørene så merkes godt kvalitetsforskjellen på Tesla og Id4 (VWId-bilene i det hele tatt). Kvalitetsforskjellen går i favør Volkswagen. 

Jeg har allermest kjørt TM3 av disse og den ville jeg aldri ha kjøpt heller. Kvalitetsfølelsen er ufattelig dårlig mtp. stadig synlige lakksvakheter, "alignment", plastfølelsen i rattet, det idiotiske blinkersystemet i de nyeste modellene, og mangelfull kvalitet på alt av smartstyring, fra noe så enkelt som regnsensor og fartsholder, til de mer avanserte, ikke fungerende systemene.

Med det sagt, så er Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 betydelig bedre på kvalitetsfølelse enn alle de andre nevnte bilene her. Det stopper ikke der. Teknologien i de koreanske bilene er årevis foran ID4. Jeg skjønner ikke hva Volkswagen tenker på! 

Samtidig...kjøp det dere vil, alle sammen. Det kjekkeste er et sammensatt marked. Og Volkswagen, med alle sine feil og hyppige verkstedopphold, skaper et rimelig bruktbilmarked for de som ikke har råd til skikkelig bil også.

Anonymkode: 24b87...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har allermest kjørt TM3 av disse og den ville jeg aldri ha kjøpt heller. Kvalitetsfølelsen er ufattelig dårlig mtp. stadig synlige lakksvakheter, "alignment", plastfølelsen i rattet, det idiotiske blinkersystemet i de nyeste modellene, og mangelfull kvalitet på alt av smartstyring, fra noe så enkelt som regnsensor og fartsholder, til de mer avanserte, ikke fungerende systemene.

Med det sagt, så er Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 betydelig bedre på kvalitetsfølelse enn alle de andre nevnte bilene her. Det stopper ikke der. Teknologien i de koreanske bilene er årevis foran ID4. Jeg skjønner ikke hva Volkswagen tenker på! 

Samtidig...kjøp det dere vil, alle sammen. Det kjekkeste er et sammensatt marked. Og Volkswagen, med alle sine feil og hyppige verkstedopphold, skaper et rimelig bruktbilmarked for de som ikke har råd til skikkelig bil også.

Anonymkode: 24b87...983

Ionic 5 er bra bil - det er ikke det. 
Men når man ser i bagasjerommet så er forskjellen ganske stor i favør ID4. 

Jeg har eid og kjørt VW-biler i 15 år og har aldri hatt problemer med bilene som jeg ikke har hatt i andre biler. 
Kjører ID3 nå og min neste bil bli mest sannsynlig ID4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det du eller han  som absolutt må  ha el-bil? En Toyota  landcruiser ville passet han perfekt.

Anonymkode: 13e38...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det du eller han  som absolutt må  ha el-bil? En Toyota  landcruiser ville passet han perfekt.

Anonymkode: 13e38...c9c

En Landcruiser koster 1,8 MNOK ny. Det er ikke en SUV, men en skikkelig terrenggående bil, ikke spesielt egna for daglig asfaltkjøring. Du bommer litt på oppdraget her bare fordi du synes Landcruiseren er kul, kanskje? Det er den, men...ikke her.

Anonymkode: 24b87...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stemmer også for Kia EV6. Jeg har en på lån i dag, og er fullstendig forelsket i bilen. Den er sprek, morsom og har ALT utstyr. Kommer til å kjøpe den selv.

Anonymkode: 745d7...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler en ny, dyr elbil. Hvis ikke får du ikke med deg 50% verditap de første 3 årene.

Anonymkode: 76cf0...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ville foresten styrt unna vw. Grunnen til at jeg ikke engang vurderer det denne gangen er at vi har hatt vw som firmabil i over 7 år, og servicen der er helt elendig. Det tar rett og slett for mye tid å rette feil og mangler. Firmabilen måtte i perioder parkeres, fordi den ikke kunne kjøres, fordi feilene var for grove å kjøre med, og det tok mange uker å fikse dem.

Mulig vi hadde skikkelig uflaks med bilene (tre forskjellige) og at vi var veldig uheldige med våre tre biler, men det fikk meg til å tvile på kvaliteten. Men det at de brukte så lang tid på å rette feil på garanti er helt håpløst. Det er en grunn til at man ikke ser wv i taxi, for du kan ikke kjøpe det hvis du er avhengig av bilen.

Anonymkode: 745d7...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville foresten styrt unna vw. Grunnen til at jeg ikke engang vurderer det denne gangen er at vi har hatt vw som firmabil i over 7 år, og servicen der er helt elendig. Det tar rett og slett for mye tid å rette feil og mangler. Firmabilen måtte i perioder parkeres, fordi den ikke kunne kjøres, fordi feilene var for grove å kjøre med, og det tok mange uker å fikse dem.

Mulig vi hadde skikkelig uflaks med bilene (tre forskjellige) og at vi var veldig uheldige med våre tre biler, men det fikk meg til å tvile på kvaliteten. Men det at de brukte så lang tid på å rette feil på garanti er helt håpløst. Det er en grunn til at man ikke ser wv i taxi, for du kan ikke kjøpe det hvis du er avhengig av bilen.

Anonymkode: 745d7...154

Da lurer jeg veldig på hvor i landet du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville foresten styrt unna vw. Grunnen til at jeg ikke engang vurderer det denne gangen er at vi har hatt vw som firmabil i over 7 år, og servicen der er helt elendig. Det tar rett og slett for mye tid å rette feil og mangler. Firmabilen måtte i perioder parkeres, fordi den ikke kunne kjøres, fordi feilene var for grove å kjøre med, og det tok mange uker å fikse dem.

Mulig vi hadde skikkelig uflaks med bilene (tre forskjellige) og at vi var veldig uheldige med våre tre biler, men det fikk meg til å tvile på kvaliteten. Men det at de brukte så lang tid på å rette feil på garanti er helt håpløst. Det er en grunn til at man ikke ser wv i taxi, for du kan ikke kjøpe det hvis du er avhengig av bilen.

Anonymkode: 745d7...154

Feilstatistikken for Volkswagen er dårlig, og de har tom. klart å levere elbil med mye feil. Så det er ikke så rart, det du skriver. Jeg er glad for alle som er fornøyd med sin bil, men jeg ser det samme med kollegaer: Én som er veldig VW-positiv og sier "det har aldri vært noe". I neste setning nevner han hvordan han har måttet sende to biler på verksted med feil på EGR ventil samtidig - for 70000 kr. D'oh. Styr unna!

Anonymkode: 24b87...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...