Gå til innhold

Ny elbil - genistrek eller galematias?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde tenkt at min neste bil skulle bli en elbil når den 10 år gamle bensinbilen skal byttes ut. Men nå er jo elbilsalget i fritt fall - i hvert fall i Europa. Bør man satse på kinesisk bil eller sitte stille i båten og vente og se om ting stabiliserer seg?

Hva er egentlig mulige utfall her, særlig når EU skal stramme inn kravene de neste årene? Blir det mange færre tilbydere og vil da prisen gå opp? Så man bør kjøpe nå mens det er billig og subsidiert?

Veldig i villrede her nå. 

Anonymkode: 6b38c...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bil må vel være tilpasset pris nå og derigjennom fremtidig økonomi. Altså må du se og regne på private behov.

Hvor mye du får solgt den for i fremtiden blir noe som vedkommer den handelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10år gammel el-bil er et skrap med tanke på salg. Har prøvd å si dette til folk, men mange er blitt hjernevasket av media. Kun nylig har media begynt å skrive om dette.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frivis skrev (7 timer siden):

En 10år gammel el-bil er et skrap med tanke på salg. Har prøvd å si dette til folk, men mange er blitt hjernevasket av media. Kun nylig har media begynt å skrive om dette.

Du har prøvd å si noe til folk som er steike dumt og får en reaksjon deretter. Når din konklusjon er at alle andre er "hjernevasket" bør det gå noen varsellamper...

@TS, kjøp den bilen du vil ha. EU øker tariffer på noen biler, men det vil kun føre til økte forbrukerpriser der nede. Europeiske elbiler så langt er litt blanda drops - ok fra Renault, elendig fra Volkswagen og Volvo, f.eks. - så her prøver politikerne å beskytte sin egen inkompetente industri.

Elbiler fra Sørkorea eller Kina, og, til en viss grad, også Tesla, fungerer helt utmerket og det gjenspeiles av bruktmarkedet. Det er uansett begrenset hvor mye Norge kan sammenlikne seg med andre land. Vi får ikke straffetoll og elbilpolitikken vil ikke endre seg vesentlig her på berget.

Tl;dr - tut og kjør! :)

Anonymkode: fa23d...192

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at kinesiske biler har et heftig verditap. Du behøver ikke bruke mange minutter på finn.no før du får det bekreftet. I Kina er i tillegg levetiden på en bil vesentlig kortere enn det vi har tradisjon for. 

Å kjøpe den bilen du har lyst på i dagens market synes jeg er litt risikosport. Har du god økonomi og tåler et tap kan du selvsagt unne deg den luksusen, hvis ikke synes jeg du skal satse på lettomsettelige merker med et brukbart forhandlernett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Silvia515 skrev (15 minutter siden):

Det er ingen hemmelighet at kinesiske biler har et heftig verditap. Du behøver ikke bruke mange minutter på finn.no før du får det bekreftet.

En sannhet med modifikasjoner. MG (SAIC) selger godt i hele Europa. Nybilprisene faller etter hvert som produksjonen blir billigere - slik som med Tesla - men en skikkelig god, rimelig bil som MG4 er et godt kjøp brukt også.

Anonymkode: fa23d...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 20.42):

Du har prøvd å si noe til folk som er steike dumt og får en reaksjon deretter. Når din konklusjon er at alle andre er "hjernevasket" bør det gå noen varsellamper...

@TS, kjøp den bilen du vil ha. EU øker tariffer på noen biler, men det vil kun føre til økte forbrukerpriser der nede. Europeiske elbiler så langt er litt blanda drops - ok fra Renault, elendig fra Volkswagen og Volvo, f.eks. - så her prøver politikerne å beskytte sin egen inkompetente industri.

Elbiler fra Sørkorea eller Kina, og, til en viss grad, også Tesla, fungerer helt utmerket og det gjenspeiles av bruktmarkedet. Det er uansett begrenset hvor mye Norge kan sammenlikne seg med andre land. Vi får ikke straffetoll og elbilpolitikken vil ikke endre seg vesentlig her på berget.

Tl;dr - tut og kjør! :)

Anonymkode: fa23d...192

Haha, du får no se at jeg har rett en vakker dag! 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styr unna elbiler fra Kina og  Tesla.   Elbilstasinga med dagens teknologi er en bløff, det vil fremtiden kunne bekrefte.

Anonymkode: 104c9...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frivis skrev (På 13.9.2024 den 13.31):

En 10år gammel el-bil er et skrap med tanke på salg. Har prøvd å si dette til folk, men mange er blitt hjernevasket av media. Kun nylig har media begynt å skrive om dette.

Med dagens utvikling er jeg helt enig.
Når faststoffbatteriene kommer, er dagens elbiler avleggs over natten.

Lettlurte forbrukere oppfører seg som en saueflokk og betaler for globalistenes opphypede omløpshastighet.
Jeg beholder derfor den gamle dieselpurka så lenge den ruller.

Anonymkode: 798f1...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med dagens utvikling er jeg helt enig.
Når faststoffbatteriene kommer, er dagens elbiler avleggs over natten.

Lettlurte forbrukere oppfører seg som en saueflokk og betaler for globalistenes opphypede omløpshastighet.
Jeg beholder derfor den gamle dieselpurka så lenge den ruller.

Anonymkode: 798f1...c95

I mellomtiden har folk spart sekssiffra beløp på å kjøre elbil i hopetall siden 2010. Noen tar smarte valg, andre kjører diesel. :D

Anonymkode: fa23d...192

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 23.44):

Hadde tenkt at min neste bil skulle bli en elbil når den 10 år gamle bensinbilen skal byttes ut. Men nå er jo elbilsalget i fritt fall - i hvert fall i Europa. Bør man satse på kinesisk bil eller sitte stille i båten og vente og se om ting stabiliserer seg?

Hva er egentlig mulige utfall her, særlig når EU skal stramme inn kravene de neste årene? Blir det mange færre tilbydere og vil da prisen gå opp? Så man bør kjøpe nå mens det er billig og subsidiert?

Veldig i villrede her nå. 

Anonymkode: 6b38c...df2

Skal du kjøpe ny diesel eller bensin bør du i den minste tenke på å gjøre det ganske raskt til jeg tro. Forsvinnende lite nytt som selges av slikt og statens mål er 0 i 2025. Det skjer ganske sikkert ikke, men ville ikke bli overrasket om avgiftskruen vil bli brukt for å hjelpe til. På et eller annet tidspunkt dropper importørene å ta inn nye pga for lavt volum. 

Jeg var i samme situasjon for et år siden da den gamle dieselbilen ga seg. Ble EL og det har jeg ikke angret et sekund på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frivis skrev (På 13.9.2024 den 13.31):

En 10år gammel el-bil er et skrap med tanke på salg. Har prøvd å si dette til folk, men mange er blitt hjernevasket av media. Kun nylig har media begynt å skrive om dette.

Men hvorfor må jeg selge en 10år gammel elbil igjen? Hvorfor er det et argument i det hele tatt?

Anonymkode: c365b...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skrue skrev (41 minutter siden):

Skal du kjøpe ny diesel eller bensin bør du i den minste tenke på å gjøre det ganske raskt til jeg tro. Forsvinnende lite nytt som selges av slikt og statens mål er 0 i 2025. Det skjer ganske sikkert ikke, men ville ikke bli overrasket om avgiftskruen vil bli brukt for å hjelpe til. På et eller annet tidspunkt dropper importørene å ta inn nye pga for lavt volum. 

Jeg var i samme situasjon for et år siden da den gamle dieselbilen ga seg. Ble EL og det har jeg ikke angret et sekund på. 

Men er statens mål i tråd med markedskreftene og den økonomiske virkeligheten? Poenget mitt var at europeiske bilfabrikanter ser ut til å slite med elbilsalget, og det er vel bare et tidsspørsmål før Norge må forholde seg til det? Vi kan sikkert holde deg gående noen år med subisidier, men da av kinesiske elbiler?

Ser også at det eneste som hadde vekst i Norge i 2024 var bensinhybrider med 10%, ellers nedgang for alle andre drivlinjer. Så vi er jo virkelig ved et tidspunkt der mye er i spill.

Anonymkode: 6b38c...df2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er statens mål i tråd med markedskreftene og den økonomiske virkeligheten? Poenget mitt var at europeiske bilfabrikanter ser ut til å slite med elbilsalget, og det er vel bare et tidsspørsmål før Norge må forholde seg til det? Vi kan sikkert holde deg gående noen år med subisidier, men da av kinesiske elbiler?

Ser også at det eneste som hadde vekst i Norge i 2024 var bensinhybrider med 10%, ellers nedgang for alle andre drivlinjer. Så vi er jo virkelig ved et tidspunkt der mye er i spill.

Anonymkode: 6b38c...df2

Man får velge det man vil. Jeg bor rett ved Oslo så en elektrisk passer meg perfekt. Både i det daglige, som betyr mest, men også på relativt lange turer. Hva som selger best er vel ofte  en statistikklek. Så vidt jeg vet er renere elektriske bilers andel av totalsalget fortsatt økende. Kan tenke hybridene tar andeler fra rene diesel- og bensindrevne. Litt data https://ofv.no/aktuelt/2024/nybilsalget-i-august-høyeste-elbilandel-noensinne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor må jeg selge en 10år gammel elbil igjen? Hvorfor er det et argument i det hele tatt?

Anonymkode: c365b...d8b

Det er ikke et argument i det hele tatt. Se på befolkningen. Gjør dine egne vurderinger. 10 år gamle elbiler med friske batterier selges i tusentall, og det er nødvendigvis ikke dagens teknologi heller - det er nemlig ti år gammelt. *kremt* Dieselgubbene her inne er forbigått og knapt noe de sier henger på greip. Ikke bruk energi på dét.

skrue skrev (3 timer siden):

Man får velge det man vil. Jeg bor rett ved Oslo så en elektrisk passer meg perfekt. Både i det daglige, som betyr mest, men også på relativt lange turer. Hva som selger best er vel ofte  en statistikklek. Så vidt jeg vet er renere elektriske bilers andel av totalsalget fortsatt økende. Kan tenke hybridene tar andeler fra rene diesel- og bensindrevne. Litt data https://ofv.no/aktuelt/2024/nybilsalget-i-august-høyeste-elbilandel-noensinne

Måtte bare utheve den setningen der. Det er kjempeviktig. Den som har lyst på høye utgifter, dyre servicer, stank og forurensning, og plasthansker hver gang de skal fylle energi, kan fortsatt kjøpe diesel. Værsågod. Men det går ikke an å vri og vrenge på virkeligheten til å få det til å fremstå som et fornuftig valg. 

Anonymkode: fa23d...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 22.46):

En sannhet med modifikasjoner. MG (SAIC) selger godt i hele Europa. Nybilprisene faller etter hvert som produksjonen blir billigere - slik som med Tesla - men en skikkelig god, rimelig bil som MG4 er et godt kjøp brukt også.

Anonymkode: fa23d...192

Ja, brukt er kan de være et godt kjøp, det er jeg enig i. Første eier har tatt et ubehagelig verditap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
frivis skrev (På 13.9.2024 den 13.31):

En 10år gammel el-bil er et skrap med tanke på salg. Har prøvd å si dette til folk, men mange er blitt hjernevasket av media. Kun nylig har media begynt å skrive om dette.

Hører hva du sier, men har akkurat solgt en 10 år gammel elbil (naturligvis billig i innkjøp), kunne ikke matcha årlig transportkostnad gjennom disse årene om jeg engang gikk til fots. Folk kjøper bil til bruk- ikke som investering. Sett deg inn i innkjøp- og driftskostnad, og ta beslutningene deretter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...