Gå til innhold

23/5 regelen, men har vitnemål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg ønsker med tiden å omskolere meg. Har en bachelor som barnehagelærer og tenker som mange andre å flykte fra yrket.

Jeg har et helt ok snitt, men vil gjerne ta opp fag for å øke det. 

Kom til å tenke på 23/5 regelen, men vil den gjelde for meg som allerede har vitnemål? For jeg har noen fag som drar ned snittet mitt betraktelig, så hvis jeg kunne søkt på grunnlag av 23/5 regelen hadde jeg kanskje ikke tenkt å ta opp fag i det heletatt.

Noen som kan dette terrenget og vil veilede meg litt? Akkurat nå et jeg i permisjon med baby og tar nok litt ulønnet permisjon, så egentlig ganske gunstig tid å ta opp fag. 

Anonymkode: 29890...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, man kan benytte seg av 23/5 regelen selv om man har fullt vitnemål. 

Anonymkode: 8dffa...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja, man kan benytte seg av 23/5 regelen selv om man har fullt vitnemål. 

Anonymkode: 8dffa...990

Dette er dog under evaluering og vil mest sannsynlig bli erstattet med at de som har vitnemål kun vil bli vurdert på dette i fremtiden.

Anonymkode: 2ed62...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du omskolere deg som barnehagelærer når du kan ta videreutdanning (ikke nødvendigvis master) og kan komme deg ut av barnehagen… ? Det tar jo kortere tid å ta en tverrfaglig videreutdanning (1-2 år), enn å ta 23/5 og en ny bachelor. Som oftest er det kun 2 års arbeidserfaring som kreves.

Synes det er spesielt at så mange barnehagelærere tror at de eneste mulighetene for å komme seg ut av barnehagen er å enten omskolere seg, eller jobbe som assistent/ufaglært andre steder. Det renner inn av tråder om samme problemstilling nesten daglig.

Anonymkode: 876f8...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er dog under evaluering og vil mest sannsynlig bli erstattet med at de som har vitnemål kun vil bli vurdert på dette i fremtiden.

Kilde?

Anonymkode: 23cf9...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem. Søkte med 23/5-regel selv i år, har bachelor fra før av. 

Anonymkode: bb07f...924

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skal du omskolere deg som barnehagelærer når du kan ta videreutdanning (ikke nødvendigvis master) og kan komme deg ut av barnehagen… ? Det tar jo kortere tid å ta en tverrfaglig videreutdanning (1-2 år), enn å ta 23/5 og en ny bachelor. Som oftest er det kun 2 års arbeidserfaring som kreves.

Synes det er spesielt at så mange barnehagelærere tror at de eneste mulighetene for å komme seg ut av barnehagen er å enten omskolere seg, eller jobbe som assistent/ufaglært andre steder. Det renner inn av tråder om samme problemstilling nesten daglig.

Skjønner godt at noen vil omskolere seg helt jeg. Videreutdanning og påbygning - da er det fort gjort å havne innen barnehage- eller skolesektoren igjen, bare i en annen stilling. Sikkert greit for noen, men om man vil helt bort fra å jobbe med barn er det bedre å ta en helt annen utdanning. 

Anonymkode: f8652...3f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi det er veldig få alternativer/videreutdanninger for oss barnehagelærere. Å ta master er idioti da det ikke gir høyere lønn eller annen stilling. Jeg har ingen ønske om å bli logoped, styrer eller spes.ped😊 Har heller ikke lyst å jobbe som miljøarbeider eller rådgiver.
Kom gjerne med konkrete forslag hvis du har noen gode idéer til videreutdanninger som jeg kvalifiserer til😆

Anonymkode: 29890...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...