AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Del Skrevet 12. september Jeg skjønner ikke hva det er og jeg klarer ikke å skille kommune, stat og fylke heller. Har googla meg grønn på det og innser nå at jeg er en idiot? Noen som kan forklare meg det? ☺️ Anonymkode: 8dda0...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #2 Del Skrevet 12. september Forstår ikke helt hva du lurer på? Er det hvor hvilke helsetjenester er organisert? Regjeringen.no har en side som heter ‘grunnstrukturen i helsetjenesten’ Anonymkode: 0265e...697 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #3 Del Skrevet 12. september Det er faktisk ganske komplisert, så jeg skjønner du sliter 😄 Jeg kan prøve meg, men lar meg gjerne rette på. Kommunen styrer kommunale helsetjenester. Med helsestasjon, frisklivsentral, ergoterapeuter, fysio, miljørettet helsevern, sykehjem, fastleger osv. Øverst sitter gjerne kommuneoverlegen. Staten har ansvar for spesialisthelsetjenesten. Det er sykehusene som igjen ligger innunder ulike helseforetak (Helse sør-øst osv, Helse Vest osv). Over igjen har du Helse- og Omsorgsdepartementet. De har også mange ulike etater under seg (Helsetilsynet, Mattilsynet osv.) Fylkeskommunen har ansvar for tannhelsetjenester og hjelpemidler. Fylkeslegen sitter hos fylkeskommunen. De har gjerne mange rådgivere som jobber med ulike spørsmål. Egentlig hadde det bare vært å fjerne dette nivået 😄 Fylkene burde jo vært slått sammen etter min mening, eller gått inn i regioner. Du har også Statsforvalteren. Statsforvalteren er statlig myndighet ute i fylkene. Klager du på kommunale tjenester går klagen til Statsforvalteren. I tillegg til miljø, forurensning osv har de også en avdeling for helse. https://www.med.uio.no/helsam/studier/evu/samfunnsmedisin-i-spesialistutdanningen-for-leger/2021-høst-forelesning-ppt/styring-og-forvaltning-helsetjenestene-Kurs-F-2021_vaar_Henning-Moerland.pdf Anonymkode: 36ae3...f41 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 12. september #4 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fylkeskommunen har ansvar for tannhelsetjenester og hjelpemidler. Fylkeslegen sitter hos fylkeskommunen. De har gjerne mange rådgivere som jobber med ulike spørsmål. Egentlig hadde det bare vært å fjerne dette nivået 😄 Fylkene burde jo vært slått sammen etter min mening, eller gått inn i regioner. Du har også Statsforvalteren. Statsforvalteren er statlig myndighet ute i fylkene. Klager du på kommunale tjenester går klagen til Statsforvalteren. I tillegg til miljø, forurensning osv har de også en avdeling for helse. https://www.med.uio.no/helsam/studier/evu/samfunnsmedisin-i-spesialistutdanningen-for-leger/2021-høst-forelesning-ppt/styring-og-forvaltning-helsetjenestene-Kurs-F-2021_vaar_Henning-Moerland.pdf Anonymkode: 36ae3...f41 Nei, fylkeslegen sitter ikke i fylkeskommunen. Fylkeslegen sitter hos Statsforvalteren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #5 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er faktisk ganske komplisert, så jeg skjønner du sliter 😄 Jeg kan prøve meg, men lar meg gjerne rette på. Kommunen styrer kommunale helsetjenester. Med helsestasjon, frisklivsentral, ergoterapeuter, fysio, miljørettet helsevern, sykehjem, fastleger osv. Øverst sitter gjerne kommuneoverlegen. Staten har ansvar for spesialisthelsetjenesten. Det er sykehusene som igjen ligger innunder ulike helseforetak (Helse sør-øst osv, Helse Vest osv). Over igjen har du Helse- og Omsorgsdepartementet. De har også mange ulike etater under seg (Helsetilsynet, Mattilsynet osv.) Fylkeskommunen har ansvar for tannhelsetjenester og hjelpemidler. Fylkeslegen sitter hos fylkeskommunen. De har gjerne mange rådgivere som jobber med ulike spørsmål. Egentlig hadde det bare vært å fjerne dette nivået 😄 Fylkene burde jo vært slått sammen etter min mening, eller gått inn i regioner. Du har også Statsforvalteren. Statsforvalteren er statlig myndighet ute i fylkene. Klager du på kommunale tjenester går klagen til Statsforvalteren. I tillegg til miljø, forurensning osv har de også en avdeling for helse. https://www.med.uio.no/helsam/studier/evu/samfunnsmedisin-i-spesialistutdanningen-for-leger/2021-høst-forelesning-ppt/styring-og-forvaltning-helsetjenestene-Kurs-F-2021_vaar_Henning-Moerland.pdf Anonymkode: 36ae3...f41 Tuuuusen takk! Du er en knupp, altså 🥰 TS Anonymkode: 8dda0...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #6 Del Skrevet 13. september Ullvott skrev (18 timer siden): Nei, fylkeslegen sitter ikke i fylkeskommunen. Fylkeslegen sitter hos Statsforvalteren. Statsforvalteren er fylkeskommunen da? Sammen med NAV? Anonymkode: 8dda0...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #7 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Statsforvalteren er fylkeskommunen da? Sammen med NAV? Anonymkode: 8dda0...e32 Shit, nei glem d Nå surrer jeg Anonymkode: 8dda0...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #8 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Statsforvalteren er fylkeskommunen da? Sammen med NAV? Anonymkode: 8dda0...e32 Nei. Ingen av disse er fylkeskommunale. Statsforvalteren er statens organ ute i fylkene. NAV er både statlig og kommunalt, men ikke fylkeskommunalt. NAV kommune er det vi tidligere kalte sosialkontoret. NAV Stat er resten av det som handler om arbeid og velferd. Fylkeskommunen er et folkevalgt organ på regionnivå. De største fylkeskommunale tjenestene er tannhelse og videregående skoler. Anonymkode: b5d25...040 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #9 Del Skrevet 13. september og samferdsel Anonymkode: b5d25...040 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #10 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Ingen av disse er fylkeskommunale. Statsforvalteren er statens organ ute i fylkene. NAV er både statlig og kommunalt, men ikke fylkeskommunalt. NAV kommune er det vi tidligere kalte sosialkontoret. NAV Stat er resten av det som handler om arbeid og velferd. Fylkeskommunen er et folkevalgt organ på regionnivå. De største fylkeskommunale tjenestene er tannhelse og videregående skoler. Anonymkode: b5d25...040 Men hjelpemiddelsentralen er fylkeskommunen? Men den er ikke under NAV? Anonymkode: 8dda0...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #11 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hjelpemiddelsentralen er fylkeskommunen? Men den er ikke under NAV? Anonymkode: 8dda0...e32 Hjelpemiddelsentralen er kommunal. Hvor involvert NAV er varierer fra kommune til kommune. Anonymkode: 355bb...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå