Gå til innhold

Drømmejobben eller garantert jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hele livet vært teaterinteressert og dedikert all min tid til dette. Det er ingenting som gir meg mer enn å drive med dette. Det er som å puste for meg. Begynte nylig på master i teater-pedagogikk slik at jeg kan bli teaterlærer og undervise i teater. Men de siste ukene... Har jeg blitt så redd for å ikke få relevant jobb etter masteren. Så redd at jeg nesten vurderer å bare bytte til noe "tryggere", så jeg vet jeg får relevant jobb. Vil ikke mislykkes. Samtidig er jeg redd jeg vil angre når jeg sitter der med en annen utdannelse og jobb, på at jeg ikke satset mer på drømmen min... 

Har også en kjæreste som ikke er så villig til å flytte med meg til den byen jeg har best jobbutsikter for å bli teaterlærer. Men han kan flytte til flere andre byer. Kjenner på presset om å ta vare på forholdet og jeg vil jo så gjerne jobbe med dette. Er naivt at en fyr skal stå i veien for drømmene mine jeg vet, men disse tankene om muligheten for å ikke få fast jobb ... Herregud det burde ikke gå ann. Blir helt flau av meg selv🥴

Hvordan navigere her? 

Anonymkode: 9273b...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør ferdig masteren og prøv å få det til yrkesmessig. Hvis det ikke går velger du en annen vei, men nå er du så godt på vei og så interessert at du må stå løpet ut. Og det er ikke dumt å prioritere forhold hvis forholdet er sunt og et du vil være i, hvis begge gir og tar. Vil tro at teater pedagogisk kompetanse trengs i flere byer.

Anonymkode: 723f7...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Gjør ferdig masteren og prøv å få det til yrkesmessig. Hvis det ikke går velger du en annen vei, men nå er du så godt på vei og så interessert at du må stå løpet ut. Og det er ikke dumt å prioritere forhold hvis forholdet er sunt og et du vil være i, hvis begge gir og tar. Vil tro at teater pedagogisk kompetanse trengs i flere byer.

Anonymkode: 723f7...a5d

Høres ut som en lur tilnærming ja. Finnes jo kulturskoler, dramalinjer, fhs osv rundt om i hele landet, så umulig bør det ikke være selv om det stresser meg. 

Tenker jeg kan priotere forhold her i den grad at jeg søker og evt velger stilling i by som passer oss begge. Det er et sunt og fint forhold, og vi setter veldig pris på hverandre. Er nok uansett smart å søke jobber i den byen han ikke vil og jeg vet jeg har best utsikter, for å ha et stødigere sikkerhetsnett dersom jeg ikke får jobb andre steder... Men isåfall er jeg redd forholdet vil ryke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha flere innspill! Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt skolen og hør om de har alumniundersøkelser der de har konkrete tall på hvor mange på ditt studie som har fått relevant jobb. Snakk også med tidligere studenter om jobbmuligheter og om det f.eks. er viktig med nettverk for å få relevant jobb. Og til sist, hvis du satser på drømmen, ikke la en mann stå i veien. Minimum må han være villig til å ha langdistanseforhold en tid til du er etablert og dere kan få jobb i samme by.

Anonymkode: 6e487...8b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kontakt skolen og hør om de har alumniundersøkelser der de har konkrete tall på hvor mange på ditt studie som har fått relevant jobb. Snakk også med tidligere studenter om jobbmuligheter og om det f.eks. er viktig med nettverk for å få relevant jobb. Og til sist, hvis du satser på drømmen, ikke la en mann stå i veien. Minimum må han være villig til å ha langdistanseforhold en tid til du er etablert og dere kan få jobb i samme by.

Anonymkode: 6e487...8b4

Det var en god idee! Skal spørre etter undersøkelser på dette. 

Langdistanse for en periode kan være en løsning ja. Men håper jo helst vi kan få jobb i samme by og flytte sammen dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Vil også legge til at jeg har to år igjen med studier, så dette er egentlig en større bekymring om to år enn nå. Kan jo skje mye på den tiden også i forhold til både han, oss og jobbmarkedet🤔

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har trygghet og god inntekt blitt viktigere jo eldre jeg blir. For meg hadde det vært en bedre løsning å ha teater som hobby. Jobb blir rutine etterhvert og det er egentlig kanskje dumt å ødelegge en passion med krav om inntekt og fast jobb. Har både venner som er musikere og driver med teater og standup, men alle dem er glad for at de tok en mer trygg utdannelse i tillegg. Å ha en fast jobb med ok inntekt gjør at kreativiteten kan blomstre på fritiden! 

Anonymkode: f13b5...3e4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Personlig har trygghet og god inntekt blitt viktigere jo eldre jeg blir. For meg hadde det vært en bedre løsning å ha teater som hobby. Jobb blir rutine etterhvert og det er egentlig kanskje dumt å ødelegge en passion med krav om inntekt og fast jobb. Har både venner som er musikere og driver med teater og standup, men alle dem er glad for at de tok en mer trygg utdannelse i tillegg. Å ha en fast jobb med ok inntekt gjør at kreativiteten kan blomstre på fritiden! 

Anonymkode: f13b5...3e4

Føler det definitivt er tryggere at jeg har pedagogikk i utdannelsen min enn om jeg satset skapende eller utøvende, feks som freelancer. Pedagogikken er jo noe jeg kan bygge videre på om det går skeis, men tror jeg vil angre og bli bitter om jeg ikke prøver på denne drømmen. 

Her er det jo snakk om å bli teaterlærer og undervise i teater. Det er ikke bare -bare å gjøre som hobby, i og med at det krever jeg har de profesjonelle og faglige egenskapene og kunnskapene for det. Forhåpentligvis vil jeg finne teaterlærer-stillingen min etterhvert og finne ro med det som "noe trygt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...