AnonymBruker Skrevet 10. september #1 Del Skrevet 10. september Jeg er lærer på barneskolen og har vært utsatt for en del vold og trusler den siste tiden. Ønsker ikke å gå i detalj her, men det er snakk om hatytringer som «jeg vil drepe deg», «vet hvor du bor og skal tenne på huset ditt når du sover». Men også blitt dyttet til, kalt for diverse banneord eller fått pulter dyttet mot meg. Det som utløser denne adferden er at jeg ber dem slutte å forstyrre medelever i klasserommet, avbryte når jeg underviser eller å spille spill på læringsbrettet i timene. Jeg har snakket med min nærmeste leder om det, men får bare beskjed om å skrive avvik og sende e-post til foresatte. Avvik blir lukket samme dag av nærmeste leder, og begrunnelsen er alltid «ansatte bør få bedre opplæring i klasseledelse» eller «styrke sin relasjonskompetanse til eleven». Nærmeste leder har selv vært i klasserommet og observert en undervisningstime, og gitt meg råd, men de rådene har ikke fungert i praksis. Jeg får heller ikke noe veiledning i hva jeg kan gjøre for å forbedre klasseledelsen/ relasjonskompetansen min akkurat når det gjelder de 4-5 elevene som utagerer. Resten av klassen fungerer fint. Det er 2 andre lærere på trinnet og de opplever nøyaktig det samme som meg når det gjelder disse elevene. Nå begynner dette å gå utover trivselen min på jobb. Jeg gruer meg til å ha timer med denne klassen pga denne guttegjengen. Samtidig som beskjeden fra ledelsen er «dette er barn som trenger litt ekstra». Jeg føler ikke at jeg blir ivaretatt her. Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg få ledelsen til å innse at jeg mener alvor? At dette ikke er helt uskyldige guttestreker, som ledelsen skal ha det til. Må legge til at flere av guttene er nesten like høye som meg og like sterke (om ikke sterkere ) enn meg fysisk. Vær så snill, ikke si «bytt jobb». Det er noe jeg vurderer, men det er ingen lærerstillinger ledige akkurat nå. Anonymkode: a60a8...c03 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #2 Del Skrevet 10. september Anmeld. Politiet bruker å etterforske når de er over 12, selv om saken vil henlegges om de er under 15. Greit signal til både ledelse, foresatte og barnet. Politiet vil også involvere barnevern om de ser behov. Anonymkode: 30ff1...fe9 5 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #3 Del Skrevet 10. september Hva med å sykemelde deg? Antar at dette er innvandrergutter, og da kan du be mødrene komme og overvære timene når poden er vanskelig. Da blir de som lam. Anonymkode: 23a72...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #4 Del Skrevet 10. september Snakk med verneombudet ditt. Alle har rett på et trygt arbeidsmiljø. Dette er ikke greit. Anonymkode: 24d0a...382 4 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #5 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva med å sykemelde deg? Antar at dette er innvandrergutter, og da kan du be mødrene komme og overvære timene når poden er vanskelig. Da blir de som lam. Anonymkode: 23a72...dee man sykmelder ikke seg selv. Jeg hadde forsøkt å samle de lærerne som blir utsatt for dette, og så må dere bare stå på og kreve tiltak, involvere verneombud osv. Anonymkode: d4f67...c43 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #6 Del Skrevet 10. september Hva med foreldrene til de som driver med dette? Det må da gå ann å få stoppet dette. De bør utvises og få følger for det de gjør. Anonymkode: 0b881...c45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #7 Del Skrevet 10. september Prøv å ta kontakt med Verneombudet. Du kan også spørre ledelsen om de kan sponse deg med en videreutdanning i klasseledelse eller spesialpedagogikk, slik at du har mer kunnskap for å håndtere disse elevene. MEN husk på at det er ikke du som må endre deg eller dine arbeidsmetoder. Her er det ledelsen som må ta tak, og gjøre noe med situasjonen. Du har rett på et trygt og godt arbeidsmiljø. Ta vare. Anonymkode: 231ab...4c6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #8 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å sykemelde deg? Antar at dette er innvandrergutter, og da kan du be mødrene komme og overvære timene når poden er vanskelig. Da blir de som lam. Anonymkode: 23a72...dee Dette er etnisk norske gutter, med helnorske foreldre. Jeg vurderer faktisk sykemelding Anonymkode: a60a8...c03 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #9 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hva med foreldrene til de som driver med dette? Det må da gå ann å få stoppet dette. De bør utvises og få følger for det de gjør. Anonymkode: 0b881...c45 Det er kun rektor på skolen som kan utvise, ikke jeg som er lærer. Foresatte mener at guttene trenger litt mer rammer og at dette ikke er et problem hjemme eller på fotballtrening. Akkurat som trådstarter i denne tråden her: Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #10 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakk med verneombudet ditt. Alle har rett på et trygt arbeidsmiljø. Dette er ikke greit. Anonymkode: 24d0a...382 Verneombud er langtidssykmeldt og hun som er stedfortreder er veldig usikker i sin rolle. Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #11 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): man sykmelder ikke seg selv. Jeg hadde forsøkt å samle de lærerne som blir utsatt for dette, og så må dere bare stå på og kreve tiltak, involvere verneombud osv. Anonymkode: d4f67...c43 Jeg har prøvd, men dessverre er det jeg som har 75% av timene med den gjengen her. De andre opplever det samme, men for dem så er det snakk om 2-3 skoletimer i uka. Og da er belastningen ikke like stor, de velger å bare holde ut. Anonymkode: a60a8...c03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #12 Del Skrevet 10. september Jeg ville kontaktet foreldene hver eneste gang. Alternativt, så må trussler faktisk anmeldes. Anonymkode: ab67a...cec 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #13 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Prøv å ta kontakt med Verneombudet. Du kan også spørre ledelsen om de kan sponse deg med en videreutdanning i klasseledelse eller spesialpedagogikk, slik at du har mer kunnskap for å håndtere disse elevene. MEN husk på at det er ikke du som må endre deg eller dine arbeidsmetoder. Her er det ledelsen som må ta tak, og gjøre noe med situasjonen. Du har rett på et trygt og godt arbeidsmiljø. Ta vare. Anonymkode: 231ab...4c6 Videreutdanning 😅?! Her har jeg og flere andre på arbeidsplassen tryglet om HAVA-kurs i mange år, uten å ha fått det. De valgte heller å sende to av mellomlederne, som aldri har noe med elever å gjøre, på HAVa-kurs… Meningen var at de skulle gi oss ansatte opplæring, men det har enda ikke skjedd. Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #14 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville kontaktet foreldene hver eneste gang. Alternativt, så må trussler faktisk anmeldes. Anonymkode: ab67a...cec Jeg gjør det, men det er så lite fruktbart. Responsen er at jeg er problemet. Jamfør tråden jeg linket til over. Anonymkode: a60a8...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 10. september #15 Del Skrevet 10. september Ved alvorlig skade: varsle Arbeidstilsynet og politiet «Alvorlig skade» omfatter både fysisk og psykisk skade. Trusler inngår under dette. Så tar de det videre. https://www.utdanningsnytt.no/arbeidstilsynet-trusler-vold/dette-er-arbeidstilsynets-seks-punkter-for-a-forebygge-vold-i-skolen/378314 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #16 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Anmeld. Politiet bruker å etterforske når de er over 12, selv om saken vil henlegges om de er under 15. Greit signal til både ledelse, foresatte og barnet. Politiet vil også involvere barnevern om de ser behov. Anonymkode: 30ff1...fe9 De er 11 år gamle og jeg tror ikke jeg har lov til å anmelde. Vi har hatt en sak tidligere på skolen der en lærer har blitt truet med kniv mot strupen, ledelsen lot ikke han anmelde hendelsen. Anonymkode: a60a8...c03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #17 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å sykemelde deg? Antar at dette er innvandrergutter, og da kan du be mødrene komme og overvære timene når poden er vanskelig. Da blir de som lam. Anonymkode: 23a72...dee AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er etnisk norske gutter, med helnorske foreldre. Jeg vurderer faktisk sykemelding Anonymkode: a60a8...c03 Rart norske gutter ikke oppfører seg når utlendinger alt får skylda og norsk blir unnskylt. Anonymkode: 78485...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #18 Del Skrevet 10. september 1. meld til rektor og skolesjefen i kommunen 2. kontakt verneombud 3. ledelsen sier «dette er elever som trenger litt ekstra». Hva er «litt ekstra»? Hva gjør ledelsen for å ivareta «litt ekstra». 4. insister på henvisning til ppt/bup for utredning av atferdsvansker. Be om at foreldre følger barnet til og fra skolen, og er tilstedet i klasserommet. 5. Innkall til egne møter der dette er tema. Dett opp en oversikt over hva elevene har kalt deg/truet deg med/utøvd av fysisk vold på hvilke datoer og i hvilke tider. Forklar foranledning. 6. dersom foreldrene ikke tar barnas atferd alvorlig eller ansvarsfraskriver, bør du drøfte om dette utløser meldeplikt til barneverntjenesten med rektor. Dette ble selvfølgelig også drøftes med foresatte 7. aktivitetsplan for elevene 8. vis til den rett til et trygt arbeidsmiljø. 9. Sykemelding på bakgrunn av psykisk helse (kan brukes mot deg fordi du ikke er skikket til å håndtere elever «som bare trenger litt ekstra» https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-62-l-20232024/id3030651/ https://fagbladet.no/nyheter/larere-kan-gripe-inn-mot-elever-som-skaper-uro-i-klasserommet-6.91.1058449.462a845bbf Anonymkode: 385eb...28e 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #19 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Rart norske gutter ikke oppfører seg når utlendinger alt får skylda og norsk blir unnskylt. Anonymkode: 78485...f55 Det er faktisk ikke til å stikke under en stol at utagerende guttegjenger med innvandrerbakgrunn har blitt et tiltagende problem i norske skoler, iallfall her i Oslo. Man kan ikke lukke øynene for det lenger. Er man kvinnelig lærer sliter man enda mer med å få orden og respekt i klasser hvor majoriteten ikke har norsk bakgrunn. Men uansett hvem det er som måtte representerer det største problemet, så er det ingen tvil at det må gjøres noe i de norske skoler. Og det må komme ovenfra og ikke et ansvar en lærer må stå med alene. Og dette gjelder selvsagt for norske elever også. Der har vi jo et økende antall med "særskilte behov" som trenger tilrettelegging og enda mer ekstra kompetanse for å håndtere. Det er har blitt helt uholdbart. Anonymkode: 796d5...172 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #20 Del Skrevet 10. september Hvis verneombud ikke kan hjelpe hadde jeg tatt kontakt med hovedverneombudet. Hvis du er fagorganisert kan du snakke med tillitsvalgt, eventuelt hovedtillitsvalgt. Fortsett å skriv avvik, og etterspør hvordan avvikene legges inn i din personal mappe, slik at du har dokumentasjon på vedvarende psykisk stress. Fortsett å mase på ledelsen om tiltak. Hvordan tenker de at du skal styrke din relasjonskompetanse, hvilke arbeidsoppgaver skal du legge bort slik at disse elevene får "litt ekstra", og be om mer veiledning. Du ber om å få andre råd enn bytt jobb, men med en ledelse som bare ber deg om å endre deg, uten å faktisk vise hva de mener er en dårlig ledelse. Samt faren for at du blir utbrent og havner i en langtidssykemelding, hvor det er fare for å ikke returnere til arbeidslivet er tilstedet, så hadde jeg sterkt vurdert å bytte arbeid. Det høres ut som en dårlig ledelse, og manglende verneombud (og eventuelt tillitsvalgt) vitner om en dårlig arbeidsplass. Anonymkode: 6b53f...b97 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå