AnonymBruker Skrevet 8. september #1 Del Skrevet 8. september Hei! Jeg holder på å øve på teorien, også øvelseskjører jeg mye nå. Jeg lurte på hvordan vikeplikt fungerer når man skal ut fra en parkeringsplass? For eksempel, hvis jeg kjører på en vei som ikke er forkjørsvei, også ser jeg at det er parkeringsplasser fra min høyre side, men det er også en vei, hvordan skal jeg vite om de kom fra en parkeringsplass, eller om høyreregelen fortsatt gjelder? Jeg kan vise dere et eksempel som jeg møtte på i går, som jeg ikke visste helt hva jeg skulle gjøre i situasjonen. Bildene som viste hvor jeg møtte på «problemet» er nedenfor. Hvis veien ikke er en forkjørsvei, har jeg vikeplikt for de som kommer fra høyre? Bare si ifra hvis jeg skal vise flere bilder av stedet hvis dere trenger🤗 Og takk for evt svar! Anonymkode: 6e014...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #2 Del Skrevet 8. september De som kommer fra parkeringsplass har vikeplikt. Men er som regel merket bedre enn her, sikker på at det ikke er en vei mellom to parkeringsplasser? Ville uansett alltid kjørt aktsomt i slike situasjoner, nettopp fordi det finnes en del som roter med slikt. Anonymkode: b84de...1ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #3 Del Skrevet 8. september Et tips er å se om de som kommer fra høyresiden din har vikepliktskilt, da må de vike for deg. På bildet er det utydelig, så her ville jeg ha viket for sikkerhetsskyld Anonymkode: 26a8a...677 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #4 Del Skrevet 8. september Den som kommer fra parkeringsplass har alltid vikeplikt. Men det bør man ikke stole på at overholdes så vær aktsom. Anonymkode: d9414...5e9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #5 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De som kommer fra parkeringsplass har vikeplikt. Men er som regel merket bedre enn her, sikker på at det ikke er en vei mellom to parkeringsplasser? Ville uansett alltid kjørt aktsomt i slike situasjoner, nettopp fordi det finnes en del som roter med slikt. Anonymkode: b84de...1ff Jo, det er en vei mellom to parkeringsplasser, jeg skal legge til et bilde som viser det: hva tenker du nå? Hvis det er en slik vei, har jeg vikeplikt for de som kommer fra den veien? Anonymkode: 6e014...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #6 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et tips er å se om de som kommer fra høyresiden din har vikepliktskilt, da må de vike for deg. På bildet er det utydelig, så her ville jeg ha viket for sikkerhetsskyld Anonymkode: 26a8a...677 De har ikke vikepliktskilt. De kommer fra parkeringsplass, men det er en vei mellom de to parkeringsplassene. Jeg legger til bilde under. Etter du har sett det bilde, hva tenker du da? Har jeg vikeplikt for de som kommer fra høyre? Anonymkode: 6e014...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #7 Del Skrevet 8. september Det siste bildet tolker jeg som at er tatt inne på parkeringsplassen, ikke en vei kun et skille, da har man vikeplikt for de som kommer fra høyre. Anonymkode: d9414...5e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #8 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det er en vei mellom to parkeringsplasser, jeg skal legge til et bilde som viser det: hva tenker du nå? Hvis det er en slik vei, har jeg vikeplikt for de som kommer fra den veien? Anonymkode: 6e014...acd De som kommer herfra ut på vei må vike. Er likevel overrasket over at det ikke er merket, da mange surrer med dette. Anonymkode: b84de...1ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #9 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det siste bildet tolker jeg som at er tatt inne på parkeringsplassen, ikke en vei kun et skille, da har man vikeplikt for de som kommer fra høyre. Anonymkode: d9414...5e9 Inne på plassen gjelder høyreregelen, ja. TS lurer på ut fra denne parkeringsplassen på vei, slik jeg forstår det. Anonymkode: b84de...1ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #10 Del Skrevet 8. september Det der er parkeringsplass ved et senter. Selvom parkeringsplassen hat en vei, er det fortsatt en parkeringsplass. De som kommer fra den skal vike når de skal ut. Anonymkode: fc748...458 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #11 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De som kommer herfra ut på vei må vike. Er likevel overrasket over at det ikke er merket, da mange surrer med dette. Anonymkode: b84de...1ff Ja, det var det jeg tenkte. Siden de kommer jo fra parkeringsplasser, men samtidig var jeg ikke helt sikker siden det står ikke markert. Anonymkode: 6e014...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #12 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det der er parkeringsplass ved et senter. Selvom parkeringsplassen hat en vei, er det fortsatt en parkeringsplass. De som kommer fra den skal vike når de skal ut. Anonymkode: fc748...458 Okei, takk for svar! Anonymkode: 6e014...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #13 Del Skrevet 8. september Denne "veien" er jo ikke å anse som en egen vei, men heller en del av parkeringsplassen, dermed skal de som kjører ut fra parkeringsplassen, vike. Anonymkode: 124b6...db5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #14 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det siste bildet tolker jeg som at er tatt inne på parkeringsplassen, ikke en vei kun et skille, da har man vikeplikt for de som kommer fra høyre. Anonymkode: d9414...5e9 Jeg mener hvis de skal kjøre ut fra dette skillet, om de har vikeplikt for begge sider? (Sjekk de andre bildene) Anonymkode: 6e014...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #15 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne "veien" er jo ikke å anse som en egen vei, men heller en del av parkeringsplassen, dermed skal de som kjører ut fra parkeringsplassen, vike. Anonymkode: 124b6...db5 Okei, det var det jeg tenkte. Jeg ville bare få det bekreftet slik at jeg ikke gjør noe feil senere hvis jeg skal kjøre der igjen🤗 Anonymkode: 6e014...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #16 Del Skrevet 8. september Jeg synes det er veldig rart at de som kommer fra parkeringsplass ikke har vikepliktskilt eller markeringer på bakken. Det gjør meg faktisk usikker på om de har vikeplikt eller ikke. Har du en kjørelærer du kan spørre? Det er noen rare løsninger her og der, i mitt nærområde er det en parkeringskjeller som er lysregulert rett utenfor døra. Der er det mange som tror at de ikke har vikeplikt til høyre fordi folk kommer fra kjelleren, men det er lyset som regulerer og derfor er kjørebanen de 5 meterne utenfor kjelleren regulert som vanlig vei. Ulogisk, men sånne tilfeller kommer man over. Du kan jo sette deg på parkeringsplassen med en kaffe og observere hva andre gjør i det krysset. Ikke at det er noen fasit, men. Anonymkode: a95ab...483 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #17 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Okei, det var det jeg tenkte. Jeg ville bare få det bekreftet slik at jeg ikke gjør noe feil senere hvis jeg skal kjøre der igjen🤗 Anonymkode: 6e014...acd Ja. Alle eiendommer på siden av Avenyen regnes som parkeringsplass selv om de har organisert parkeringen med skiller som ligner på "vei". Anonymkode: d9414...5e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #18 Del Skrevet 8. september Hvis det er en vei ved en parkeringsplass pleier det ofte å være et veiskilt som sier "gatenavn-veien", i de tilfellene må man vike for de som kommer fra høyre. Hvis det ikke står et veinavn-skilt ville jeg antatt at det er en ren parkeringsplassutkjøring. Anonymkode: db63a...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #19 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg synes det er veldig rart at de som kommer fra parkeringsplass ikke har vikepliktskilt eller markeringer på bakken. Det gjør meg faktisk usikker på om de har vikeplikt eller ikke. Har du en kjørelærer du kan spørre? Det er noen rare løsninger her og der, i mitt nærområde er det en parkeringskjeller som er lysregulert rett utenfor døra. Der er det mange som tror at de ikke har vikeplikt til høyre fordi folk kommer fra kjelleren, men det er lyset som regulerer og derfor er kjørebanen de 5 meterne utenfor kjelleren regulert som vanlig vei. Ulogisk, men sånne tilfeller kommer man over. Du kan jo sette deg på parkeringsplassen med en kaffe og observere hva andre gjør i det krysset. Ikke at det er noen fasit, men. Anonymkode: a95ab...483 Ja, man kan få seg en smell (bokstavelig talt) noen ganger. Jeg tapte en sak ifølge forsikringsselskapet en gang. Jeg kom ut fra en vei (tydelig merket med veinavn med skilt), og ble påkjørt av en bil som kom fra min venstre. Han var ikke på forkjørsvei. Jeg trodde det var en åpenbar sak, siden han brøt vikeplikten, men jeg endte opp med å få skylda fordi de mente det SÅ UT som en utkjørsel pga at det var lagt kantstein ved veikanten. På tross av veiskiltet med veiens navn og at det reguleringsmessig ikke er noen tvil om at det jeg kom ut fra var en vei, ikke en utkjørsel. Dette var både mitt og motpartens forsikringsselskap enige om! Jeg var helt i sjokk. Jeg prøvde å klage, men kom ingen vei, og jeg orket ikke gå til sak fordi jeg hadde baby og var veldig søvndeprivert. Anonymkode: f0434...207 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #20 Del Skrevet 8. september Hvis du kommer ut fra parkeringsplass så har du vikeplikt. Anonymkode: 8f99a...06b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå