Gå til innhold

Komplisert lønnssystem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber dagtid, på hverdag. Andre i firmaet jobber skift, lange, og kompenseres med flere dager sammenhengende fri. De har høyere timelønn, og jobber litt færre timer pr uke. 

Så taes det da gjennomsnittsberegning. På meg skal det være 37.5 timer i uken. Etter AML er det overtid etter dette, men ikke i denne bedriften, nei! 
Noen har skrevet under på en særavtale om inntil 54 timer i uken, og overtid etter ti timers arbeidsdag?

Jeg tok frem kalkulatoren, jeg har et snitt på 51 timer pr uke siden april, og i juli fikk jeg plutselig ikke overtid før etter ti timer. 

Klaget til ledere og sendte tilslutt mail til HR, som sier lønnen er riktig da jeg skal ha overtid etter 9 timer. Da jeg mailet dem tilbake og ba dem sjekke igjen, jeg har ikke fått etter før ti,  sluttet de plutselig å svare. Burde man ikke gi en tilbakemelding om at dette er komplisert, vi må sjekke, kommer tilbake til deg? Case closed står det på «ticketen» som ble opprettet. 
HR ligger i utlandet, forøvrig.

Jeg har snakket med tillitsvalgt, fagforening, og gjort som de sa-ta det opp skriftlig med leder og HR. Spurte fagforening om jeg skulle kontakte Arbeidstilsynet, men de kom bare til å henvise til fagforening mente den jeg snakket med. 

Det går så mye tid på dette rotet her, og for å være sikker, så er jeg valgt til plasstillitsvalgt, AMUrepresentant OG verneombud, som sikkert vil føre til enda flere arbeidstimer i året! 
Har meldt meg på alt jeg finner av kurs gjennom fagforeningen, men jeg vil jo egentlig bare gå på jobb og få rett lønn, ikke lese meg opp til å bli jurist light!

Anonymkode: 12585...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber dagtid, på hverdag. Andre i firmaet jobber skift, lange, og kompenseres med flere dager sammenhengende fri. De har høyere timelønn, og jobber litt færre timer pr uke. 

Så taes det da gjennomsnittsberegning. På meg skal det være 37.5 timer i uken. Etter AML er det overtid etter dette, men ikke i denne bedriften, nei! 
Noen har skrevet under på en særavtale om inntil 54 timer i uken, og overtid etter ti timers arbeidsdag?

Jeg tok frem kalkulatoren, jeg har et snitt på 51 timer pr uke siden april, og i juli fikk jeg plutselig ikke overtid før etter ti timer. 

Klaget til ledere og sendte tilslutt mail til HR, som sier lønnen er riktig da jeg skal ha overtid etter 9 timer. Da jeg mailet dem tilbake og ba dem sjekke igjen, jeg har ikke fått etter før ti,  sluttet de plutselig å svare. Burde man ikke gi en tilbakemelding om at dette er komplisert, vi må sjekke, kommer tilbake til deg? Case closed står det på «ticketen» som ble opprettet. 
HR ligger i utlandet, forøvrig.

Jeg har snakket med tillitsvalgt, fagforening, og gjort som de sa-ta det opp skriftlig med leder og HR. Spurte fagforening om jeg skulle kontakte Arbeidstilsynet, men de kom bare til å henvise til fagforening mente den jeg snakket med. 

Det går så mye tid på dette rotet her, og for å være sikker, så er jeg valgt til plasstillitsvalgt, AMUrepresentant OG verneombud, som sikkert vil føre til enda flere arbeidstimer i året! 
Har meldt meg på alt jeg finner av kurs gjennom fagforeningen, men jeg vil jo egentlig bare gå på jobb og få rett lønn, ikke lese meg opp til å bli jurist light!

Du får ikke betalt timer som tillitsvalgt og verneombud.  

Anonymkode: b7273...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det finns en særavtale på inntil 54 timer i uka, så har dere ikke lov

til å jobbe dette kontinuerlig. 
Om dere gjør det skal det etterfølges av kortere uke, slik at gjennomsnittet ikke blir mer 37,5 time pr uke. 

dette regnes etter noen bestemt sykluser på x antal uker ( huske ikke eksakt antallet) men dette finner du i AML.

Anonymkode: 3e5b0...27e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvom det finns en særavtale på inntil 54 timer i uka, så har dere ikke lov

til å jobbe dette kontinuerlig. 
Om dere gjør det skal det etterfølges av kortere uke, slik at gjennomsnittet ikke blir mer 37,5 time pr uke. 

dette regnes etter noen bestemt sykluser på x antal uker ( huske ikke eksakt antallet) men dette finner du i AML.

På de 17 ukene jeg har fått lønn for, har jeg et snitt på 51 timer i uken, og har til dels jobbet annenhver helg og. Kortere uke skjer ikke, om jeg ikke ber spesifikt om fri fredag om xx uker fordi jeg skal bort den helgen. 
Arbeidsgiver snakker om 16 uker for de som går skift, 9 på oss andre. Jeg er spent på neste lønnsslipp… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

På de 17 ukene jeg har fått lønn for, har jeg et snitt på 51 timer i uken, og har til dels jobbet annenhver helg og. Kortere uke skjer ikke, om jeg ikke ber spesifikt om fri fredag om xx uker fordi jeg skal bort den helgen. 
Arbeidsgiver snakker om 16 uker for de som går skift, 9 på oss andre. Jeg er spent på neste lønnsslipp… 

Da jobber du/dere mer en det som er lovlig, her er paragrafen fra AML som omhandler dette med gjennomsnittsberegning. 

10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

Forrige Neste
(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 50 timer i noen enkelt uke. (2) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 12,5 timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 54 timer i noen enkelt uke. Ved inngåelse av avtale som innebærer at den alminnelige arbeidstiden overstiger 10 timer i løpet av 24 timer, skal det legges særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd. (3) Arbeidstilsynet kan samtykke i at den alminnelige arbeidstiden i løpet av en periode på høyst 26 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. Før Arbeidstilsynet treffer sin avgjørelse, skal ordningen av arbeidstiden drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte. Referat fra drøftingene samt utkast til arbeidsplan skal vedlegges søknaden. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd. Endret ved lover 21 des 2005 nr. 121 (ikr. 1 jan 2006), 15 des 2006 nr. 69 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1406), 24 apr 2015 nr. 21 (ikr. 1 juli 2015 iflg. res. 24 apr 2015 nr. 398), 22 juni 2018 nr. 46 (ikr. 1 jan 2019 iflg. res. 22 juni 2018 nr. 944), 18 mars 2022 nr. 10 (i kraft 1 juli 2022 iflg. res. 18 mars 2022 nr. 412).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere tillitsvalgt selv vil jeg stille meg spørrende til denne særavtalen. En særavtale skal være gunstigere enn arbeidsmiljøloven for den ansatte. Ikke dårligere...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiren skrev (1 time siden):

Som tidligere tillitsvalgt selv vil jeg stille meg spørrende til denne særavtalen. En særavtale skal være gunstigere enn arbeidsmiljøloven for den ansatte. Ikke dårligere...

Det som er så rart med den særavtalen er at det i et punkt står 37.5 timers uke og følge tariff, mens det to avsnitt lengre nede står 10 timers dag og 54 timers uke….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...