Kvittre Skrevet 28. desember 2024 #1901 Del Skrevet 28. desember 2024 Daisy_D skrev (4 timer siden): Helt enig med deg. Det er jo ikke gamle menn som styrer verden. Ingen velger gamle menn til president. Det er helt klart. Are you sure? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 28. desember 2024 #1902 Del Skrevet 28. desember 2024 Kollontaj skrev (2 timer siden): Så hun egentlig det? Hun var ganske krass, ja, men brukte vel andre formuleringer. https://www.aftenposten.no/norge/i/63l98/prinsessen-tar-mediestorm-med-ro https://www.dagbladet.no/nyheter/ragnhild-filleristet-mrtha-og-haakon/65945419 Sonja mottok også heftig kritikk i sin tid. kilde:https://www.vg.no/nyheter/i/6jWqrr/marthas-engel Kritikk av kongehuset er ikke noe nytt, men når det blir inngående spekulering om et menneskets sinn, arvelige egenskaper og væremåte, er det ikke lenger kritikk, bare shaming. Det var vel ikke bokstavelig det hun sa nei, jeg snappet opp det et annet sted i tråden, det kunne jeg latt være - så det ikke blir en "trådsannhet". Men det var igrunn det hun formidlet, syns JEG da. Er forøvrig helt enig i at man ikke skal shame noens bakgrunn osv, men det må være lov å si at man ikke syns alle passer til alt. Sånn er det jo i andre yrker og bransjer også. Forsøker iallefall selv å holde kritikken min saklig og ikke være ufin. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edlit Skrevet 28. desember 2024 #1903 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Isild skrev (6 timer siden): Akkurat slik jeg også ser det. Harald og Sonja har vært flotte monarker, men barna deres har desverre valgt å trosse, trasse og gjøre merkelige valg. Kongen og dronningen har vært rause, tolerante og tilsynelatende støttet alle valg. Det er uforenelig med monarki. Den siste i kongefamilien som turte å si noe var vel Ragnhild. Hun uttalte at "kongebarna har valgt partnere fra nederste hylle". Det er selvsagt politisk ukorrekt å si noe sånt, men det gjør ikke at det ikke er sant. Man skal ikke plassere mennesker på "hyller" i hele tatt, men nå har vi nå en gang valgt et slikt system som monarki, og da er det jo nettopp det vi har, et "hyllesystem". Jeg tror det er en sammenblanding her. «Kongebarna kan ikke velge livsledsagersker fra nederste hylle,» sto det i et leserinnlegg til VG. Det ble nevnt av Anders Giæver i 2004, i samme stykke som han omtaler prinsesse Ragnhilds utsagn: «Hadde min far levd litt lenger, så hadde det vært helt annerledes». https://www.vg.no/nyheter/i/wE698A/paa-skisporet-av-den-tapte-tid Endret 28. desember 2024 av edlit 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 28. desember 2024 #1904 Del Skrevet 28. desember 2024 FORFAR skrev (4 timer siden): Greit, ok Ok? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 28. desember 2024 #1905 Del Skrevet 28. desember 2024 Freydis skrev (43 minutter siden): Den kongefamilien vi har sett utspille seg de siste månedene er ikke det man kan kalle en vanlig norsk familie. Vi har sett et kronprinspar som har hatt null kontroll over en eldstesønn (stesønn). Det har vært rusmisbruk, omgang med tungt kriminelle (til og med på Skaugum - med kronprinsessens velsignelse, det har vært vold, voldtekt, mishandling og rasering, kjøring uten førerkort osv. Listen er mye lengre - men jeg gidder ikke mer. Dette er slett ikke en vanlig norsk familie - så langt derifra. Enig med deg. Det kan se ut til at mange mener at de kan være en helt alminnelig familie, og som i dette tilfellet sporer helt av på mange måter. I tillegg får de rikelig med apanasje til å leve et privilegert luksusliv på våre penger, og vi bør innrette oss til deres standard? Kronprinsessen leder an, og etikette viskes ut, det klages og sytes. Det meste ønskes å være privat.. osv. Det er mulig at mange ikke ønsker debatten - eller at de rett og slett mener at alt kan/bør være slik det er. «Koste ting under teppet»? Kanskje går det hele seg til? 3 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 28. desember 2024 #1906 Del Skrevet 28. desember 2024 TrineTrollet skrev (3 minutter siden): Enig med deg. Det kan se ut til at mange mener at de kan være en helt alminnelig familie, og som i dette tilfellet sporer helt av på mange måter. I tillegg får de rikelig med apanasje til å leve et privilegert luksusliv på våre penger, og vi bør innrette oss til deres standard? Kronprinsessen leder an, og etikette viskes ut, det klages og sytes. Det meste ønskes å være privat.. osv. Det er mulig at mange ikke ønsker debatten - eller at de rett og slett mener at alt kan/bør være slik det er. «Koste ting under teppet»? Kanskje går det hele seg til? Jeg er SÅ enig med deg. Det klages over en lav sko, pressen har skylden. Nei, pressen har ikke skylden. Endelig har vi fått en presse som ikke bukker under for press fra kongehuset (les: MM). Er sannelig glad for at så mange i kongehuset er kommet på kant med Se og Hør slik at vi har en medie som tør snakke der de andre tier. Jeg tror kronprinsparet skulle ønske at disse hendelsene aldri var kommet for en dag. De ville sikkert fortsette skuespillet med miner til slett spill. 15 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 28. desember 2024 #1907 Del Skrevet 28. desember 2024 Freydis skrev (54 minutter siden): Den kongefamilien vi har sett utspille seg de siste månedene er ikke det man kan kalle en vanlig norsk familie. Vi har sett et kronprinspar som har hatt null kontroll over en eldstesønn (stesønn). Det har vært rusmisbruk, omgang med tungt kriminelle (til og med på Skaugum - med kronprinsessens velsignelse, det har vært vold, voldtekt, mishandling og rasering, kjøring uten førerkort osv. Listen er mye lengre - men jeg gidder ikke mer. Dette er slett ikke en vanlig norsk familie - så langt derifra. Dette er ting som også har skjedd i andre norske familier. Det er ikke vanlig, men det skjer. I alle samfunnslag, i by og på landet. TrineTrollet skrev (17 minutter siden): ——-klippet ut det jeg ikke skal svare på——- Det er i følge dem pressens ansvar at det er en utfordrende tid for dem, også å representere? Er ikke en slik kritikk en halvkvedet vise? Når de kommer for å besøke en gjeng barn som produserer mat/eplemost og har forberedt og sikkert gleder seg til besøk av kronprinsparet, og må forholde seg til et pressekorps som er helt uinteressert i det offentligebesøket de er på, men bare vil snakke om kronprinsessen sønn, er det klart at det forstyrrer jobben til kronprinsparet. Man kan se for seg hvor lenge barna og de voksne i denne Eplehagen hadde forberedt seg til kongelig besøk og gledet seg til det, og så er ingen av de fremmøtte pressefolkene interessert i det de driver med i det hele tatt, de vil bare snakke om MBH. det kan hende dette kunne vært avverget hvis kronprinsparet hadde hatt en pressekonferanse om saken, samtidig er det faktisk sånn at de ikke kan forhåndspresedere eller forhåndsdømme MBH. jeg tenker vi er nødt for å godta at fordømmelsen av MBH er en sak for rettsvesenet, ikke oss. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 28. desember 2024 #1908 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg tenker det er mye mer realistisk å tro at kronprinsparet skulle ønske at alt dette ikke hadde skjedd. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_D Skrevet 28. desember 2024 #1909 Del Skrevet 28. desember 2024 TrineTrollet skrev (25 minutter siden): Enig med deg. Det kan se ut til at mange mener at de kan være en helt alminnelig familie, og som i dette tilfellet sporer helt av på mange måter. I tillegg får de rikelig med apanasje til å leve et privilegert luksusliv på våre penger, og vi bør innrette oss til deres standard? Kronprinsessen leder an, og etikette viskes ut, det klages og sytes. Det meste ønskes å være privat.. osv. Det er mulig at mange ikke ønsker debatten - eller at de rett og slett mener at alt kan/bør være slik det er. «Koste ting under teppet»? Kanskje går det hele seg til? Helt enig med deg. De burde bruke sprittusj på etikettene, slik at de ikke viskes ut. Det gjør de nok ved det danske Hoff. 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 28. desember 2024 #1910 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Det er noen som tror en president i USA er det samme som vi kunne eventuelt fått. Det er det selvsagt ikke og det er bare å se til Finland og Island hvordan våre naboer gjør det 😅 Har likt kongefamilien så langt men ønsker ikke monarki etter at Harald går bort. Håper han holder en stund til. Forøvrig har Finland og Island presidenter som er født i 1968. Henholdsvis mann og kvinne. Endret 28. desember 2024 av Justlooking Tillegg siste avsnitt 9 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 28. desember 2024 #1911 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Justlooking skrev (22 minutter siden): Det er noen som tror en president i USA er det samme som vi kunne eventuelt fått. Det er det selvsagt ikke og det er bare å se til Finland og Island hvordan våre naboer gjør det 😅 Har likt kongefamilien så langt men ønsker ikke monarki etter at Harald går bort. Håper han holder en stund til. Ja, ikke sant - det er Island og Finland som er naturlig for oss å sammenligne oss med. Hvorfor så mange her sammenligner Norge (5 mill innbyggere) med USA (350 mill innbyggere) har jeg aldri forstått. Endret 28. desember 2024 av Freydis 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 28. desember 2024 #1912 Del Skrevet 28. desember 2024 Kvittre skrev (22 timer siden): Hennes rolle som førstedame var ikke hennes naturlige plikt. hun vokste opp som flyktning også, så bekymringer har hun hatt. jeg rakket ned på bestemoren til en annen bruker? Hennes generasjon var veldig klassedelt. Jeg har en bestemor som jobbet fulltid som vaskekjerring fra hun var 14 år og ferdig på real skolen, og en bestemor fra fin Frognerfamilie som studerte til hun var 22 for og bli godt gift, og hadde sin første betalte jobb når hun var nesten 40. Begge typiske for sin og Ragnhild sin tid, og jeg har ikke rakket ned på noen bestemødre. Om vi « må» se på Astrid sin pensjon som en del av den totale økonomiske pakken som staten gir til kongefamilien, så får Astrid smuler, og de er heller ikke hemmelige. Regner med du snakket om hennes bror sin familie når du snakker om « dem « og « den familien «. Så du tenker at 10 miljoner pluss til en meget formuet dame fra overklassen er smuler? Har du noen kontakt med hva penger betyr? Astrid fremstår som en flott dame, som har vært en god datter, ektefelle og mor. Men det at du legger så mye vekt på at hun fortjener ekstra penger til å gi til sine priviligerte barn som arv, kan du forklare det? Hun var barnebarn til to konger, og datter til en konge. Det vil si helt på toppen av europeisk adlig overklasse, som var oppdratt fra hun var liten til å kle seg pent, og konversere spennende mennesker på selskaper med god mat. Litt forskjellig fra når jeg tok med meg en tenåringsdatter på et ambassade selskap som følge (min kone var på jobb tur), det var stas for henne å bli invitert men krevende å konversere diplomater på engelsk. Da hun ikke hadde en slik bakgrunn som Astrid, som var trent på det fra hun var liten. Jeg snakker om huset huset som Astrid og hennes bror tilhører. Som er svært formuet (2.500.000.000 i personlig formue ifølge nettavisen). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 28. desember 2024 #1913 Del Skrevet 28. desember 2024 Fremmed fugl skrev (5 minutter siden): Hun var barnebarn til to konger Var hun det? Jeg trodde faren til Kronprinsesse Märtha var en prins. https://no.wikipedia.org/wiki/Carl_av_Sverige,_hertug_av_Västergötland Jeg mener ikke å kverulere, jeg er oppriktig interessert i kongelige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 28. desember 2024 #1914 Del Skrevet 28. desember 2024 Aricia skrev (9 timer siden): Det samme apparatet hadde nok imidlertid blitt iverksatt dersom statsoverhodet som ble akutt syk i Malaysia hadde vært en president. Akkurat det med at en norsk helseledere reiser til et land der han ikke er kjent og ikke har lov å praktisere som lege, tror jeg ikke var noen fordel. Er både generelle betrakninger og rykter som tilsier at det ikke er en fordel å være kongelig i møte med helsetjenesten. Jeg tror dem hadde hatt fordel å fått lik og samme gode behandling som folk flest. PS. Det som kan kanskje ha vært en fordel i Malaysia kan ha vært at lokale myndigheter sikret at han fikk behandling på et sted med høy kvalitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 28. desember 2024 #1915 Del Skrevet 28. desember 2024 Nymerïa skrev (3 minutter siden): Var hun det? Jeg trodde faren til Kronprinsesse Märtha var en prins. https://no.wikipedia.org/wiki/Carl_av_Sverige,_hertug_av_Västergötland Jeg mener ikke å kverulere, jeg er oppriktig interessert i kongelige. Beklager, selvfølgelig har du rett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Le Fay Skrevet 28. desember 2024 #1916 Del Skrevet 28. desember 2024 pøbelsara skrev (6 timer siden): Det var mange som var i t vil om Harald ville klare å overta arven etter kong Olav. Det ble mumlet om ekteskapsproblemer mellom Sonja og Harald også. Så deres posisjon som elsket og respektert kongepar, er kommet underveis, den var ikke lagt da de overtok. Og å hevde at man burde skjønt hvilken vei det bar for snart 25 år siden med MM og MBH, er bare tåpelig etterpåklokskap. Selvfølgelig kunne man ikke vite at han vill havne utpå. Og jeg tenker at hvis man ønsker en kongefamilie, må man tilpasse seg tiden man lever i - og i det må det være en selvsagt inkludering av at også kongehusets medlemmer må velge ektefelle fritt. Og like selvsagt må det være at også kongelige kan skille seg - når de vil det selv. Ikke når Elin Ørjaseter og KG synes det er på sin plass. Det bær være rimelig klart for de fleste at kongefamilien er helt vanlige mennesker, de også - på godt og vondt. De har bare ganske uvanlige jobber. Nei, det er så langt fra etterpåklokskap som man vel kommer. Det manglet ikke på advarende stemmer den gangen. En kvinne uten utdannelse, som aldri hadde hatt en fast jobb, med et barn som store deler av livet ble oppdratt av mormor mens mor festet videre…. Og ikke minst en kvinne med et såpass frynsete rykte at hun måtte offentlig ta avstand fra sitt «utsvevende» liv, der hun testet og overskredet grenser osv. Det var ingen tvil om at det dreide seg om blant annet narkotika, ettersom hun i samme åndedrag tok avstand fra det. Nei, folk var i sjokk den gangen. Man snakker om at de kongelig må få gifte seg med hvem de vil, men å være sammen noen år før man går til et sånt skritt er vel ikke helt urimelig, med tanke på det tunge ansvaret man påtar seg. I dette tilfelle ble de forlovet året etter at de traff hverandre, noe som vanligvis innebærer at man er midt i forelskelsesrusen når en såpass stor beslutning ble tatt. Kongen burde sagt, OK, men kom tilbake om fem år. Å tenke seg om noen år, å lære en del om rollen, sette seg inn i historie, kultur og geografi burde være minstekrav. Jeg er ikke imponert over kronprinsparet. Folk som har truffet MM sier hun virker uinteressert, uforberedt og uengasjert. Haakon har jeg selv truffet noen ganger. Han virker ofte forknytt og er (er det lov å si det?) ganske kjedelig. (Litt merkelig at det på et forum der det virkelig ikke legges fingrene imellom når det gjelder diverse influensere, så er noen såpass hårsåre når det gjelder kongefamilien). 16 2 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 28. desember 2024 #1917 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Fremmed fugl skrev (29 minutter siden): Så du tenker at 10 miljoner pluss til en meget formuet dame fra overklassen er smuler? Har du noen kontakt med hva penger betyr? Astrid fremstår som en flott dame, som har vært en god datter, ektefelle og mor. Men det at du legger så mye vekt på at hun fortjener ekstra penger til å gi til sine priviligerte barn som arv, kan du forklare det? Hun var barnebarn til to konger, og datter til en konge. Det vil si helt på toppen av europeisk adlig overklasse, som var oppdratt fra hun var liten til å kle seg pent, og konversere spennende mennesker på selskaper med god mat. Litt forskjellig fra når jeg tok med meg en tenåringsdatter på et ambassade selskap som følge (min kone var på jobb tur), det var stas for henne å bli invitert men krevende å konversere diplomater på engelsk. Da hun ikke hadde en slik bakgrunn som Astrid, som var trent på det fra hun var liten. Jeg snakker om huset huset som Astrid og hennes bror tilhører. Som er svært formuet (2.500.000.000 i personlig formue ifølge nettavisen). Ja, i den sammenheng så er det det. Du vil hele tiden dra hennes pensjon inn i kongefamiliens budsjett, og da er hennes del smuler. Synes det er merkelig og regne det ut sånn, gjør det med dine foreldres pensjon og? har jeg lagt vekt på at hun fortjener ekstra penger til og gi sine privilegerte barn som arv? Hvor ? Hva pokker? De 2 som er offentlig har jo slitt økonomisk, hva de alle kommer til arve har jeg ikke sagt noe om. Astrids pensjon er vel hennes forbruk. Jeg skjønner ikke helt hva du skal fram til med datteren din? ja, jeg skjønner at du snakker om huset til Astrid og lillebror , selvom jeg prøver og skille dem. Og når du insisterer og snakke om dem som ett. Hvilken formue er dette, Astrid sin eller kongen sin? Endret 28. desember 2024 av Kvittre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 28. desember 2024 #1918 Del Skrevet 28. desember 2024 Fremmed fugl skrev (3 minutter siden): Beklager, selvfølgelig har du rett. Det var i en helt annen sammenheng jeg fant ut at selv om moren til Kong Harald var svensk prinsesse så er det norske og det svenske kongehuset ganske fjerne slektninger. Man må helt tilbake til Oscar II for å finne en felles stamfar. Han føles forhistorisk. Hvis jeg har regnet rett så er HM og kongen av Sverige firmenninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 28. desember 2024 #1919 Del Skrevet 28. desember 2024 Morgan Le Fay skrev (9 minutter siden): Nei, det er så langt fra etterpåklokskap som man vel kommer. Det manglet ikke på advarende stemmer den gangen. En kvinne uten utdannelse, som aldri hadde hatt en fast jobb, med et barn som store deler av livet ble oppdratt av mormor mens mor festet videre…. Og ikke minst en kvinne med et såpass frynsete rykte at hun måtte offentlig ta avstand fra sitt «utsvevende» liv, der hun testet og overskredet grenser osv. Det var ingen tvil om at det dreide seg om blant annet narkotika, ettersom hun i samme åndedrag tok avstand fra det. Nei, folk var i sjokk den gangen. Man snakker om at de kongelig må få gifte seg med hvem de vil, men å være sammen noen år før man går til et sånt skritt er vel ikke helt urimelig, med tanke på det tunge ansvaret man påtar seg. I dette tilfelle ble de forlovet året etter at de traff hverandre, noe som vanligvis innebærer at man er midt i forelskelsesrusen når en såpass stor beslutning ble tatt. Kongen burde sagt, OK, men kom tilbake om fem år. Å tenke seg om noen år, å lære en del om rollen, sette seg inn i historie, kultur og geografi burde være minstekrav. Jeg er ikke imponert over kronprinsparet. Folk som har truffet MM sier hun virker uinteressert, uforberedt og uengasjert. Haakon har jeg selv truffet noen ganger. Han virker ofte forknytt og er (er det lov å si det?) ganske kjedelig. (Litt merkelig at det på et forum der det virkelig ikke legges fingrene imellom når det gjelder diverse influensere, så er noen såpass hårsåre når det gjelder kongefamilien). Jeg er ikke hårsår når det gjelder kongefamilien, men jeg påpeker at etterpåklokskap er meningsløst - det som skjedde i 2002 kan man ikke gjøre noe med nå i 2024. Selv om prinsesse-/dronningskole nok har no for seg, som forberedelse til rollen man tar på seg når man gifter seg med tronarvingen. Og jeg har vært MEGET kritisk til MBH og det han har gjort, men synes det er merkelig og ganske arkaisk å være så fordømmende overfor moren hans. Jeg mener det er HANS ansvar -og at det å skylde på moren hans og bestefaren og onkelen og tildels mormoren, er meningsløst, lg at det faktisk fratar ham for ansvaret han - og han alene må ta. Jeg har aldri ment at moren til influensene har hatt skyld for noe av det kritikkverdige influensene driver med heller. Hvis det var meg du mente - og siden du svarer på mitt innlegg, og det ikke akkurat er noen hemmelighet at jeg er kritisk til hvordan flere influensene driver, regner jeg med at det er meg og mitt engasjement du sikter til. (Jeg har også truffet kronprinsparet, de var begge to svært vennlige, godt forberedt, blide og virket oppriktig interessert i det de var på besøk for å se.) 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 28. desember 2024 #1920 Del Skrevet 28. desember 2024 Tråden er ryddet for avsporinger. Spm til moderering kan stilles på Ris og Ros. Sol, admin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg