Gå til innhold

Frivillig på Fontenehuset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noe meningsfylt å fylle dagene med. Har lest i avisa om Fontenehuset, men aldri vært innom der. 

Noen som har peiling på hva det går ut på?

Anonymkode: 9df9d...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er det mye rart, som har nok med seg selv. Nok av tråder her inne om dette...

Hadde holdt meg langt unna.

Anonymkode: 874fc...fb0

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg heller frivillig i organisasjoner eller andre steder, sjekk f.eks frivillig.no.

Jeg ville selv ha holdt meg langt unna. Mange som er på Fontenehuset sliter mye med psykiske og/eller rus problemer. Jeg har også hørt at folk som har gjort noe straffbart, nå kan sone samfunsstraffen sin der. Så det er mye rart, men mulig at noen Fontenehus er bedre enn andre.

Anonymkode: c4466...483

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Der er det mye rart, som har nok med seg selv. Nok av tråder her inne om dette...

Hadde holdt meg langt unna.

Anonymkode: 874fc...fb0

Enig, skulle følge en bruker der for det var snakk om at dette kunne være noe for hen men det var det virkelig ikke. 

Anonymkode: e870e...560

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trenger noe meningsfylt å fylle dagene med. Har lest i avisa om Fontenehuset, men aldri vært innom der. 

Noen som har peiling på hva det går ut på?

Jeg aner ikke. Men ikke bry deg om de dømmende menneskene her. De mener vistnok ikke at psykisk syke, krimminelle eller lignende skal ha en sjans til å bedre sine liv. Det er bra du kanskje ønsker å bidra :) stå på. Vær et medmenneske. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med frivillihetssentralen i nærmiljøet ditt, de vet hva som trengs. 😊 

Anonymkode: 881cb...8be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Meld deg heller frivillig i organisasjoner eller andre steder, sjekk f.eks frivillig.no.

Jeg ville selv ha holdt meg langt unna. Mange som er på Fontenehuset sliter mye med psykiske og/eller rus problemer. Jeg har også hørt at folk som har gjort noe straffbart, nå kan sone samfunsstraffen sin der. Så det er mye rart, men mulig at noen Fontenehus er bedre enn andre.

Anonymkode: c4466...483

Men fontenehuset er vel frivillig arbeid? Slik det sto i avisa. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg har misforstått. Jeg trodde fontenehuset var et lavterskeltilbud til folk som sliter litt, enten med rus eller nerver feks, der de gjorde frivillige arbeid og hadde sosialt samvær. Mens de som jobber der som sosialarbeidere er lønnet. Men jeg kan absolutt ha misforstått dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo dra innom å sjekke det ut. Kanskje fungerer der for deg? Kanskje ikke? 

Da er det lettere å gå for det andre, hvis du da vet at tilbudet ikke passer deg.

Anonymkode: e794c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mulig jeg har misforstått. Jeg trodde fontenehuset var et lavterskeltilbud til folk som sliter litt, enten med rus eller nerver feks, der de gjorde frivillige arbeid og hadde sosialt samvær. Mens de som jobber der som sosialarbeidere er lønnet. Men jeg kan absolutt ha misforstått dette. 

Det er frivillig arbeid og medlemmene er frivillige. De ansatte der får lønn..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Fontenehus har medarbeidere som mottar lønn og medlemmer som ikke mottar lønn. Huset driftes av medlemmer og de ansatte, men det er helt nødvendig at medlemmene bidrar for at det skal gå rundt. 

Man kan komme og gå som man vil og man kan dele så mye eller lite man vil. Det er veldig enkle oppgaver (skjære opp agurk) til mer krevende som å skrive søknader til midler og å være med i møter med kommunen. Noen dager orker man mye og andre dager lite. 

Det er ulike Fontenehus og ingen av dem er helt like. Det er egne kulturer og det enkelte huset forandrer seg med sine medlemmer, kommunens økonomi og de ansatte. 

Anonymkode: 546b0...ece

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ikke helt frivillig for de som avtjener samfunnstraff der. De er dømt til å jobbe gratis. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er frivillig arbeid og medlemmene er frivillige. De ansatte der får lønn..

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Et Fontenehus har medarbeidere som mottar lønn og medlemmer som ikke mottar lønn. Huset driftes av medlemmer og de ansatte, men det er helt nødvendig at medlemmene bidrar for at det skal gå rundt. 

Man kan komme og gå som man vil og man kan dele så mye eller lite man vil. Det er veldig enkle oppgaver (skjære opp agurk) til mer krevende som å skrive søknader til midler og å være med i møter med kommunen. Noen dager orker man mye og andre dager lite. 

Det er ulike Fontenehus og ingen av dem er helt like. Det er egne kulturer og det enkelte huset forandrer seg med sine medlemmer, kommunens økonomi og de ansatte. 

Anonymkode: 546b0...ece

Ja, jeg forstår dette - men jeg mente er ikke dette et tilbud til folk som feks sliter med psyken? Det er ikke som å melde seg inn i røde kors eller hos dyrebeskyttelsen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.fontenehuset.org 

Ønsker du å komme deg ut i arbeidslivet eller studier, men har det vanskelig psykisk?

Uansett hvilke mål du har, kan Fontenehuset Stavanger tilby deg tilrettelagt arbeid, der du kan jobbe frivillig og få en meningsfull hverdag. Her vil du også møte andre mennesker i samme situasjon og bli en del av et trivelig, sosialt fellesskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt røde kors, de har mange forskjellige avdelinger man kan jobbe på og sosialt 

Anonymkode: ca267...ffe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av flere som trives veldig godt på Fontenehuset og har fått en meningsfylt hverdag etter å ha startet der. Andre har funnet ut at det ikke er noe for dem. Det er på ingen måte forpliktende å møte opp for å prøve det i en periode, så er du i målgruppa bør du sjekke det ut! Alle fontenehusene er ulike, så at noen har dårlige erfaringer trenger ikke å ha noe med ditt lokale fontenehus å gjøre. Du kommer ikke unna at medlemmene har psykiske problemer og/eller rusbakgrunn og kanskje en kriminell fortid da. Det er litt av poenget at mennesker som står langt utenfor samfunnet skal få arbeidstrening på et trygt sted.

Anonymkode: 33ea1...689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet av flere som trives veldig godt på Fontenehuset og har fått en meningsfylt hverdag etter å ha startet der. Andre har funnet ut at det ikke er noe for dem. Det er på ingen måte forpliktende å møte opp for å prøve det i en periode, så er du i målgruppa bør du sjekke det ut! Alle fontenehusene er ulike, så at noen har dårlige erfaringer trenger ikke å ha noe med ditt lokale fontenehus å gjøre. Du kommer ikke unna at medlemmene har psykiske problemer og/eller rusbakgrunn og kanskje en kriminell fortid da. Det er litt av poenget at mennesker som står langt utenfor samfunnet skal få arbeidstrening på et trygt sted.

Anonymkode: 33ea1...689

Det var dette jeg lurte på, takk 😊 Det var på ingen måte for å rakke ned på hverken den ene eller andre, men for å klargjøre hvem målgruppen var. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

ikke helt frivillig for de som avtjener samfunnstraff der. De er dømt til å jobbe gratis. 

Hæ? Samfunnsstraff? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Fontenehuset i Bergen, syntes det var veldig godt miljø og et godt sted å være. Det er veldig hva du gjør det til selv med tanke på hvor mye du jobber osv. 

Når folk sier sånn "det er folk med psykiske/rus-problemer" der så syntes jeg de egentlig fronter sine egne fordommer. Jeg har naturligvis psykiske problemer selv siden jeg gikk der, og tenker ikke at andre folk er "skada" eller "farlige" selv om de også sliter med sitt. Vi er folk vi også. Opplevde at det var stor forståelse for at folk er forskjellig, og folk har ulik funksjonsevne også der. Det var godt å komme et sted der noen forstod at det kunne være vanskelig å stå opp om morgenen. 

Anonymkode: b6078...f6f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var på Fontenehuset i Bergen, syntes det var veldig godt miljø og et godt sted å være. Det er veldig hva du gjør det til selv med tanke på hvor mye du jobber osv. 

Når folk sier sånn "det er folk med psykiske/rus-problemer" der så syntes jeg de egentlig fronter sine egne fordommer. Jeg har naturligvis psykiske problemer selv siden jeg gikk der, og tenker ikke at andre folk er "skada" eller "farlige" selv om de også sliter med sitt. Vi er folk vi også. Opplevde at det var stor forståelse for at folk er forskjellig, og folk har ulik funksjonsevne også der. Det var godt å komme et sted der noen forstod at det kunne være vanskelig å stå opp om morgenen. 

Anonymkode: b6078...f6f

Jeg mente det ikke vondt på noen måte, jeg beklager dersom det kom fram som stigmatiserende eller dømmende ❤️ jeg tror det er et godt og viktig tilbud. Jeg oppfattet det bare som at Ts ikke var i denne målgruppen ( jeg kan ha misforstått), og da var det litt greit å få det avklart, at dette er ikke en generell frivillighetssentral.  Selvfølgelig er vi alle sammen folk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...