Gå til innhold

Sykt barn, når bør man ringe lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Hvilke symptomer hadde ditt barn på lungebetennelse som trengte antibiotika?  Barnet mitt på 15 mnd har hostet og vært snørrete i to uker nå. Startet med tørrhoste så gikk det over til slimhoste etter noen dager. Hun hadde litt feber bare i en dag for cirka 10 dager siden, så forsvant den. Etter det har hun fortsatt hostet litt og vært snørrete, men allmenntilstand har vært grei, litt trøttere enn vanlig bare. I går fikk hun plutselig feber igjen og veldig grinete og trøtt, slimhoste og surklete i brystet. I dag har hun 39.1 i feber, slimhoste, surklete, puster raskt (45 i respirasjon ved hvile) og veldig slapp og trøtt. Bør jeg gå til legen? Når går man til lege med syke barn? Dette er mitt første barn… Hva er symptomene på en lungebetennelse som trenger behandling? Takk for svar❤️

Anonymkode: 510c4...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bedre å ringe lenge for mye enn for lite. Kontakt dem idag når de åpner å få en hastetime. 

Anonymkode: 9a1f3...5d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre at du kan ringe legen i dag siden det høres ut som en infeksjon som plutselig har blusset opp igjen.

Anonymkode: 8cb72...fa9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legen. Da sønnen min var så dårlig og med respirasjonsfrekvens på 40 i hvile/søvn, ble vi lagt inn umiddelbart. Var lungebetennelse, og måtte ha ekstra oksygen frem til antibiotikaen begynte å ta tak. 

Anonymkode: 117b3...3e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ring legen. Da sønnen min var så dårlig og med respirasjonsfrekvens på 40 i hvile/søvn, ble vi lagt inn umiddelbart. Var lungebetennelse, og måtte ha ekstra oksygen frem til antibiotikaen begynte å ta tak. 

Anonymkode: 117b3...3e8

Oi såpass😣 Ringer legen når det åpner 08:30, oppdaterer dere videre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ringt lege. Respirasjon nærmer seg  grenseland etter alder.

Anonymkode: b2c8f...5d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man usikker så er det alltid greit å ta en tlf. Det skal ikke være opp til deg å vurdere om hun trenger antibiotika f.eks.

Feber som blusser opp igjen er god grunn for å ringe. Samme er høy respirasjon.

Anonymkode: 9b0c0...77f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun fått time til lege 10:00😊

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da har hun fått time til lege 10:00😊

Så bra. Jeg tar ikke mine til lege med kun snørr og hoste men siden det har vart så lenge og allmenntilstanden har forverret seg er det rett å ta en tur til legen. Håper dere får hjelp

Anonymkode: 71e4a...250

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos legen😊 CRP va negativ, så da var det heldigvis virus! Er uansett glad vi gikk da, bedre å sjekke enn å gå rundt å lure, og eventuelt angre om jeg ikke hadde gått. Tusen takk for alle tips❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til barnet ❤️ Jeg har ganske høy terskel for legebesøk men ville absolutt ringt med de symptomene du beskriver i HI.

Anonymkode: 07703...d82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

God bedring til barnet ❤️ Jeg har ganske høy terskel for legebesøk men ville absolutt ringt med de symptomene du beskriver i HI.

Anonymkode: 07703...d82

Takk for det❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da mine var små tenkte jeg alltid at det var bedre å ringe en gang for mye enn for lite.  

Det lærte jeg etter at vi drøyde det litt da førstemann ble sjuk. Vi ventet et par dager før vi gikk til legen, men da vi kom inn fikk vi beskjed om å dra rett til sykehuset. Og så var det rett på røntgen og videre innleggelse for rs-virus. I etterkant fikk barnet astma, og i mange år etter måtte vi mange ganger hver vinter på legevakta om nettene for tilførsel av oksygen. 

Det er helt vanlig at de som får kraftig rs-virus utvikler astma (og så vet man jo ikke hva som kommer først, om det er ungene som kommer til å utvikle astma som blir kraftig rammet av rs, eller om rs gir astma). Men vi får jo aldri heller vite om tidligere behandling av infeksjonen da det var lite ville gitt ungen bedre lunger enn det nå har. 

Anonymkode: 94abf...83e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...