Gå til innhold

Hvilke jobber fantes i 2004 som ikke finnes i 2024?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tomas77 skrev (Akkurat nå):

Som 13 åring gikk jeg med Aftenposten i Bærum, så det har det absolutt vært. Derimot aldri hørt om dørsalg av aviser. 

Så du gikk rundt hver morgen i 5-tiden? Høres ut som brudd på AML, men mulig man kunne jobbe natt som barn den gang. 

Anonymkode: 08f1a...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du gikk rundt hver morgen i 5-tiden? Høres ut som brudd på AML, men mulig man kunne jobbe natt som barn den gang. 

Anonymkode: 08f1a...a36

Nei, jeg gikk rundt på ettermiddagen. Ikke alle dagsaviser leveres ut i grålysningen. Aftenpostens kveldsutgave kom fra 15.00-17.00. 

Budstikka gikk forresten samtidig, hadde ofte følge med budet som hadde omtrent samme ruta. 

Endret av Tomas77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ærlig politiker?

Anonymkode: c39cb...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billettselgere på stasjoner. Er noen av dem igjen på noen få norske jernbanestasjoner , men Sverige feks har ikke betjent salg av billetter overhodet lengre på jernbanen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (1 time siden):

Som 13 åring gikk jeg med Aftenposten i Bærum, så det har det absolutt vært. Derimot aldri hørt om dørsalg av aviser. 

Jeg bodde i et fylke rett utenfor Oslo for 20-25 år siden, og da solgte de VG på døren på søndager. Kun søndagsavisen de solgte sånn, med en avisselger som kom med en bunke på armen, ringte på døren og spurte om folk ville kjøpe. Mange kjøpte, for det var litt nytt at aviser kom ut på søndager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Million said:

Jeg bodde i et fylke rett utenfor Oslo for 20-25 år siden, og da solgte de VG på døren på søndager. Kun søndagsavisen de solgte sånn, med en avisselger som kom med en bunke på armen, ringte på døren og spurte om folk ville kjøpe. Mange kjøpte, for det var litt nytt at aviser kom ut på søndager.

Det må da ha vært lenger enn 20-25 år siden? VG og Dagbladet begynte med søndagsaviser i 1990 altså for 34 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomas77 skrev (1 time siden):

Det må da ha vært lenger enn 20-25 år siden? VG og Dagbladet begynte med søndagsaviser i 1990 altså for 34 år siden. 

Jeg sa "litt nytt", ikke helt nytt :D Jeg vet ikke når de begynte med søndagssalget av VG (og ev Dagbladet) men det var mellom 20-25 år siden jeg husker de ringte på hos oss på søndager. Jeg husker det spesifikt, pga hvor vi bodde akkurat da og at sønnen min gikk i bleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker min nabo som ga opp arbeidslivet da han var noen-og-seksti og hadde jobbet hele livet i lokalavisas trykkeri. Alt ble digitalisert, og han klarte ikke å henge med. 

Hjemmehjelp og aldershjem er borte. 

Anonymkode: 7d2d2...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I konsernet hos oss har vi for eksempel ikke lengre egne kantineansatte, ingen egne renholdsarbeidere, ikke post ansatte, ikke resepsjonist (erstattet av en datamaskin for registrering), ikkelengre vaktmestertjenester på våre lokasjoner - de er alle outsourcet eller de ansatte må selv ta ansvar for dem på flere lokasjoner.. 

Anonymkode: faa69...88a

Trist :( de tror dessverre de sparer penger på dette, men egentlig er det et kjempetap som ikke kan måles i kroner. 

Anonymkode: 4f312...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg husker min nabo som ga opp arbeidslivet da han var noen-og-seksti og hadde jobbet hele livet i lokalavisas trykkeri. Alt ble digitalisert, og han klarte ikke å henge med. 

Hjemmehjelp og aldershjem er borte. 

Nei, det er det nok ikke. Du tenker kanskje på hjemmesykepleie? Det er ikke mer enn rundt 15 år siden jeg jobbet som hjemmehjelp i kommunen jeg bodde i da. Altså at vi dro hjem til folk og vasket, ryddet og hjalp til med f.eks dusj. 

Vet ikke hvordan det er nå, men tror nok de type jobb eksisterer til en viss grad enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I konsernet hos oss har vi for eksempel ikke lengre egne kantineansatte, ingen egne renholdsarbeidere, ikke post ansatte, ikke resepsjonist (erstattet av en datamaskin for registrering), ikkelengre vaktmestertjenester på våre lokasjoner - de er alle outsourcet eller de ansatte må selv ta ansvar for dem på flere lokasjoner.. 

Anonymkode: faa69...88a

Yrkene finnes selv om oppgavene utføres av ansatte i andre selskaper.

Mardina skrev (4 minutter siden):

Nei, det er det nok ikke. Du tenker kanskje på hjemmesykepleie? Det er ikke mer enn rundt 15 år siden jeg jobbet som hjemmehjelp i kommunen jeg bodde i da. Altså at vi dro hjem til folk og vasket, ryddet og hjalp til med f.eks dusj. 

Vet ikke hvordan det er nå, men tror nok de type jobb eksisterer til en viss grad enda. 

Både hjemmehjelp og hjemmesykepleie finnes fortsatt. Moren min (93) bor hjemme og har begge deler.

Anonymkode: 5a390...841

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Million said:

Jeg sa "litt nytt", ikke helt nytt :D Jeg vet ikke når de begynte med søndagssalget av VG (og ev Dagbladet) men det var mellom 20-25 år siden jeg husker de ringte på hos oss på søndager. Jeg husker det spesifikt, pga hvor vi bodde akkurat da og at sønnen min gikk i bleier.

Det var i august 1990 begge begynte. En var en uke tidligere ute enn den andre. Så for 20-25 år siden hadde de holdt på i 9-14 år allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (3 minutter siden):

Det var i august 1990 begge begynte. En var en uke tidligere ute enn den andre. Så for 20-25 år siden hadde de holdt på i 9-14 år allerede. 

Ja vel, men kanskje ikke i vårt distrikt, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og husmorvikar…

Min mormor hadde husmorvikar. I Tror ikke det fantes i 2004. 

Anonymkode: f85a0...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Yrkene finnes selv om oppgavene utføres av ansatte i andre selskaper.

Både hjemmehjelp og hjemmesykepleie finnes fortsatt. Moren min (93) bor hjemme og har begge deler.

Anonymkode: 5a390...841

Hjemmehjelpen i gamle dager var virkelig hjemmehjelp. De vasket vinduer og ristet tepper og pusset sølvtøy til jul. 
Dagens «praktisk hjelp i hjemmet» leer ikke på et teppe eller bryr seg om at maten i kjøleskapet råtner. Stue, kjøkken, soverom og bad veives over i full fart. Bruker du andre rom i huset må du klare deg selv, støv og skitt ligger i tykke lag. I vår kommune forsøker de å få så mange som mulig over på private rengjøringsfirmaer. Den kommunale tjenesten kommer en time pr mnd. Er vedkommende syk den dagen, blir det fire uker til neste gang. Blir ikke mye rent i disse boligene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (15 timer siden):

Mitt barn solgte søndags-VG på døra i 2016. 

Anonymkode: cd61c...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/5/2024 at 9:52 AM, AnonymBruker said:

Avisbud-rollen har vel endret seg. Før var det 13 år gamle barn som gikk med avisa. Nå er vel kravet at man må ha bil fordi avisbudet skal levere mye mer enn kun avisa.  Avisbudene leverer pakker og frokoster på døra. 

Anonymkode: 50144...d05

Nei, avisbudene leverer fortsatt bare aviser. Du snakker om postbud. Det er noe annet enn avisbud. Det er ikke avisbud som leverer pakker fra Zalando eller Morgenlevering etc. Det er privatiserte selskaper som Helthjem, Postnord eller gode gamle Posten.

Før hadde statlig eide Norges Postvesen monopol på postlevering i Norge. Etter EUs postdirektiv på 2000, ble postvesenet gradvis åpnet for konkurranse. Anbefaler deg å lese Leve Posthornet av Vigdis Hjorth. 

On 9/5/2024 at 9:56 AM, AnonymBruker said:

Så blir misvisende å kalle dem avisbud for de leverer jo mye mer enn kun avisa. Trolig bruker de mye mer tid på å levere pakker enn aviser. Det er ingen her jeg bor som får avis på døra.

For et uopplyst nabolag du bor i. I bygården hvor jeg bor, får iallfall halvparten Morgenbladet hver fredag. Jeg ser også jevnlig Aftenposten, Dagens Næringsliv, Klassekampen og Nordstrandbladet jevnlig på dørmattene i oppgangen.

Anonymkode: 7d22b...6ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, avisbudene leverer fortsatt bare aviser. Du snakker om postbud. Det er noe annet enn avisbud. Det er ikke avisbud som leverer pakker fra Zalando eller Morgenlevering etc. Det er privatiserte selskaper som Helthjem, Postnord eller gode gamle Posten.

Før hadde statlig eide Norges Postvesen monopol på postlevering i Norge. Etter EUs postdirektiv på 2000, ble postvesenet gradvis åpnet for konkurranse. Anbefaler deg å lese Leve Posthornet av Vigdis Hjorth. 

Anonymkode: 7d22b...6ec

Når jeg sjekket jobbannonsen for avisbud for Aftenposten så står det:

image.png.420e1bd7cb23d36450fc4727aee90637.png

https://avisbudoslo.recman.no/job.php?job_id=392767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...