AnonymBruker Skrevet 4. september #1 Del Skrevet 4. september Vet ikke om det går an å standfeste dette, men håper å høre noen innspill Anonymkode: efca7...b19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 4. september #2 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke om det går an å standfeste dette, men håper å høre noen innspill Anonymkode: efca7...b19 Det er individuelt og avhenger av eier. Det er enkelt å håndtere en jakthund hvis du er ivrig jeger, men den samme hunden blir helt umulig i en familie som bare koser seg foran tv. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 4. september #3 Del Skrevet 4. september Hvis du finner den eieren som er flinkest med hunden sin, så har han eller hun den "enkleste" hunden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #4 Del Skrevet 4. september Helt enig! Det er eieren. Dessverre opplever jeg at det er de små hundene som er mest tresset, nervøse, hysteriske og bjeffer på andre hunder, hver gang noen ringer på etc. Men det er allikevel eierens feil. Anonymkode: 71aa8...18f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 4. september #5 Del Skrevet 4. september Har holdt på mye med hund, men det var da jeg jobbet på hundepensjonat at jeg virkelig fikk et dypdykk i de forskjellige rasene. Jeg likte veldig mange raser, men de individene som desidert gikk igjen som enklest å ha med å gjøre, var mellompudler og portugisisk vannhund. Veldig vennlige og samarbeidsvillige. Og jeg er egentlig ikke fan av raser med krøllete pels og var liksom oppdratt med at pudler er "ekle", så jeg fikk litt sjokk over at jeg likte dem så godt. De fleste andre raser hadde ett eller annet ekstra - nervøsitet, gneldring, jakt/jegerinstinkt, høyt aktivitetsbehov, egenrådighet, osv., - mens min opplevelse var at mellompudler og vannhunder liksom bare "er" 😄 og er veldig "med på laget". Kan hende de oppleves annerledes hjemme, da, men jeg føler at hvordan en hund oppfører seg med ukjente mennesker på ukjente steder sier mye om dem. Så var det selvfølgelig også mange raser som aldri var innom mens jeg jobbet der, så det er mulig det finnes raser som er ENDA enklere. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #6 Del Skrevet 4. september kommodevaran skrev (1 time siden): Har holdt på mye med hund, men det var da jeg jobbet på hundepensjonat at jeg virkelig fikk et dypdykk i de forskjellige rasene. Jeg likte veldig mange raser, men de individene som desidert gikk igjen som enklest å ha med å gjøre, var mellompudler og portugisisk vannhund. Veldig vennlige og samarbeidsvillige. Og jeg er egentlig ikke fan av raser med krøllete pels og var liksom oppdratt med at pudler er "ekle", så jeg fikk litt sjokk over at jeg likte dem så godt. De fleste andre raser hadde ett eller annet ekstra - nervøsitet, gneldring, jakt/jegerinstinkt, høyt aktivitetsbehov, egenrådighet, osv., - mens min opplevelse var at mellompudler og vannhunder liksom bare "er" 😄 og er veldig "med på laget". Kan hende de oppleves annerledes hjemme, da, men jeg føler at hvordan en hund oppfører seg med ukjente mennesker på ukjente steder sier mye om dem. Så var det selvfølgelig også mange raser som aldri var innom mens jeg jobbet der, så det er mulig det finnes raser som er ENDA enklere. Da min var på kennel, fikk jeg kommentaren "Det er så deilig med en liten hund som er så lett å håndtere og ikke har fleksibånd" 🤣 Jeg har mellompuddel. Jeg lurer på om noe av det du opplevde rett og slett skyldes pelsen? Disse rasene må jo lære seg å takle håndtering fra de er helt små, så man kan ikke komme med unnskyldninger for ikke å ta den jobben. Og mange er jo vant til å håndteres av fremmede frisører også. Anonymkode: 417f5...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 4. september #7 Del Skrevet 4. september Det har med oppdragelse å gjøre, ikke rase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 4. september #8 Del Skrevet 4. september 3 hours ago, Freyja Valkyrie said: Det har med oppdragelse å gjøre, ikke rase. Det er da stor forskjell på rasene, og individene. Eier kan påvirke, men de medfødte egenskapene til hunden har mye å si for hvor lett den er å ha med å gjøre. En hund som er avlet for å jakte selvstendig, eller urhunder, er «vanskelige» fordi de er mer opptatt av å tenke selv, enn å gjøre eier til lags. Tilsvarende er selskapshunder og gjeterhunder avlet i generasjoner for å samarbeide med mennesker. Selvsagt utgjør dette en forskjell på hvor enkel hunden er. 4 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #9 Del Skrevet 5. september Freyja Valkyrie skrev (11 timer siden): Det har med oppdragelse å gjøre, ikke rase. Da har du ikke prøvd å trene en husky. Har trent mange hunder oppgjennom årene og huskyer utmerker seg som stabeist med egen vilje og med svært lav interesse for belønning. Da blir det vanskelig å trene. Med enkelte raser må man bruke mye lengre tid (pga lav tålmodighet hos hund kombinert med stahet) og være mye mer kreativ med belønning. Rase har absolutt innvirkning på treningen Anonymkode: 3d4a8...d9f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #10 Del Skrevet 5. september kommodevaran skrev (14 timer siden): Har holdt på mye med hund, men det var da jeg jobbet på hundepensjonat at jeg virkelig fikk et dypdykk i de forskjellige rasene. Jeg likte veldig mange raser, men de individene som desidert gikk igjen som enklest å ha med å gjøre, var mellompudler og portugisisk vannhund. Veldig vennlige og samarbeidsvillige. Og jeg er egentlig ikke fan av raser med krøllete pels og var liksom oppdratt med at pudler er "ekle", så jeg fikk litt sjokk over at jeg likte dem så godt. De fleste andre raser hadde ett eller annet ekstra - nervøsitet, gneldring, jakt/jegerinstinkt, høyt aktivitetsbehov, egenrådighet, osv., - mens min opplevelse var at mellompudler og vannhunder liksom bare "er" 😄 og er veldig "med på laget". Kan hende de oppleves annerledes hjemme, da, men jeg føler at hvordan en hund oppfører seg med ukjente mennesker på ukjente steder sier mye om dem. Så var det selvfølgelig også mange raser som aldri var innom mens jeg jobbet der, så det er mulig det finnes raser som er ENDA enklere. Mellompudler er fine. Intelligente, spreke på tur, røyter ikke. Anonymkode: 8b69d...1ed 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #11 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da har du ikke prøvd å trene en husky. Har trent mange hunder oppgjennom årene og huskyer utmerker seg som stabeist med egen vilje og med svært lav interesse for belønning. Da blir det vanskelig å trene. Med enkelte raser må man bruke mye lengre tid (pga lav tålmodighet hos hund kombinert med stahet) og være mye mer kreativ med belønning. Rase har absolutt innvirkning på treningen Anonymkode: 3d4a8...d9f Stabeiser. Veldig mange som har misforstått ordet stabeis, det er ikke beist. Anonymkode: 8b69d...1ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #12 Del Skrevet 5. september Går mer på individ, enn rase og oppdragelse. Har oppdratt alle mine likt, men de har vært totalt forskjellige. Undersøk oppdretter nøye og møt foreldrene. Anonymkode: f7ec5...10f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #13 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stabeiser. Veldig mange som har misforstått ordet stabeis, det er ikke beist. Anonymkode: 8b69d...1ed Hehe, men du skjønte vel hva jeg mente fordetom?:) Anonymkode: 3d4a8...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #14 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe, men du skjønte vel hva jeg mente fordetom?:) Anonymkode: 3d4a8...d9f Ja Ville bare spre ordet, bokstavelig talt Anonymkode: 8b69d...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. september #15 Del Skrevet 5. september Freyja Valkyrie skrev (22 timer siden): Det har med oppdragelse å gjøre, ikke rase. Hæ? Jo, det har jo alt å gjøre med rase, selvfølgelig. Tror du alle raser er helt like? At alle er avlet frem med samme egenskaper for nøyaktig samme mål om ferdigheter? Nei. Det finnes en rase for det meste og med egenskapene til dette. Selskapshunder, apporterende jakthunder, drivende jakthunder, gjeterhunder, vakthunder, sporhunder, polarhunder (også kalt sledehunder).... innenfor hver gruppe er det mange raser med varierende styrke på instinktene. Noen hunderaser er umulige å ha løse for de bryr seg ikke om de mister eieren av syne, andre er som klistret til eieren og nærmest født lydige. Det er enorm forskjell på rasene, det vet de fleste som har hatt med hund å gjøre. Tilbake til tema; for å svare deg, ts, må jeg komme med min høyst personlige mening om favoritt, som er veldig enkel å ha med å gjøre: Shetland sheepdog. Vakker hund, nesten født lydige, veldig tett på eieren og stikker aldri av, intelligente. Mine to hadde ikke gjeterinstinkt, det er avlet nesten helt bort på rasen, men det dukker opp noen her og der som fremdeles har det i behold. De er veldig førerorienterte og liker å ha tett kontakt med eieren sin, både inne og ute. Eneste ulempen jeg kan komme på med dem er bjeffingen. De er veldig "varslete" og bjeffer så fort de tror de hører noe "ureglementert", når det ringer på døra, kommer folk osv. Andre ulempen (for noen) er pelsstell. De røyter en del og har mye og tykk pels, som må børstes ofte for å unngå dotter av hår overalt hjemme. Men takler man børsting og et bad i ny og ne, er det ikke noe problem. Min yndlingsrase ❤️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #16 Del Skrevet 5. september Million skrev (2 minutter siden): Hæ? Jo, det har jo alt å gjøre med rase, selvfølgelig. Tror du alle raser er helt like? At alle er avlet frem med samme egenskaper for nøyaktig samme mål om ferdigheter? Nei. Det finnes en rase for det meste og med egenskapene til dette. Selskapshunder, apporterende jakthunder, drivende jakthunder, gjeterhunder, vakthunder, sporhunder, polarhunder (også kalt sledehunder).... innenfor hver gruppe er det mange raser med varierende styrke på instinktene. Noen hunderaser er umulige å ha løse for de bryr seg ikke om de mister eieren av syne, andre er som klistret til eieren og nærmest født lydige. Det er enorm forskjell på rasene, det vet de fleste som har hatt med hund å gjøre. Tilbake til tema; for å svare deg, ts, må jeg komme med min høyst personlige mening om favoritt, som er veldig enkel å ha med å gjøre: Shetland sheepdog. Vakker hund, nesten født lydige, veldig tett på eieren og stikker aldri av, intelligente. Mine to hadde ikke gjeterinstinkt, det er avlet nesten helt bort på rasen, men det dukker opp noen her og der som fremdeles har det i behold. De er veldig førerorienterte og liker å ha tett kontakt med eieren sin, både inne og ute. Eneste ulempen jeg kan komme på med dem er bjeffingen. De er veldig "varslete" og bjeffer så fort de tror de hører noe "ureglementert", når det ringer på døra, kommer folk osv. Andre ulempen (for noen) er pelsstell. De røyter en del og har mye og tykk pels, som må børstes ofte for å unngå dotter av hår overalt hjemme. Men takler man børsting og et bad i ny og ne, er det ikke noe problem. Min yndlingsrase ❤️ Enig med deg! Ellers, om man ønsker deg de egenskapene du beskriver hos shetland sheepdog, men uten pelsen, hvilken rase ville du da valgt? Anonymkode: 77845...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. september #17 Del Skrevet 5. september (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Enig med deg! Ellers, om man ønsker deg de egenskapene du beskriver hos shetland sheepdog, men uten pelsen, hvilken rase ville du da valgt? Anonymkode: 77845...d0b Jeg ville, av erfaring, neste gang valgt en hunderase som ikke røyter... hadde støvsugeren fremme opptil to ganger daglig den gangen jeg hadde to shetland sheepdogs på en gang 😛 En annen rase, sier du? Hm. Det måtte vært en som er gløgg nok og villig nok til å enkelt lære seg lydighet og som er førerorientert. Man har jo brukt pudler til mye triks og kunster (sirkus), og man har også brukt storpudlene til å assistere handikappede og som førerhunder. De blir altså lydige. Men hvor førerorienterte er de? De er jo opprinnelig jakthunder, så de burde jo ha de innavlede instinktene om å alltid følge eieren og kommandoer i seg ennå. Og pudler kommer i flere farger, de er også godkjente som to-fargede nå (det var kun tillatt med ensfargede før). De finnes i fawn, rust, aprikos, sjokoladebrun, grå (sølv), hvit og svart. Og pudler RØYTER IKKE Noe pelsstell som klipping et par ganger i året må til. Det kan man velge å gjøre selv med klippemaskin (fås kjøpt overalt i zoobutikker på nett osv) eller man setter det bort til en hundefrisør om man vil ha det gjort for seg. For meg er dette med å virkelig kunne bli lydig, ha egenskapene til å LETT skjønne det man prøver å lære dem, noe av det viktigste når jeg skal velge hunderase. Endret 5. september av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #18 Del Skrevet 5. september Har bare erfaring med puddel, whippet, og border collie. De har vært enkle på hver sin måte, border collien var en drøm å jobbe med (så klart). Kunne ha han med på alt, han hadde ingen passeringsproblemer, hørte på meg uansett situasjon. Var med på svømming, ski, sykling og ridetur, kunne dirigere hvor han skulle gå fra hesteryggen. Kunne dog aldri hatt en ny en, veldig krevende å holde dem fornøyde, og ikke minst holde gjeterinstinktet i sjakk. Puddelen er ganske lik border collien, kan ha han med overalt, lett å ha med å gjøre. Mer imøtekommende, han elsker folk, virkelig elsker dem. Ingenting er bedre enn å få leke med barn, eller gjøre triks. Han tåler noen dager uten stimuli om jeg er syk, uten å gå helt på veggen. Slipper røyting, yay! Dette er rasen jeg definitivt kommer til å fortsette med. Whippeten... gjør sitt beste. Han er fornøyd om han får løpt fra seg, også ligger han rett ut på sofaen resten av døgnet. Ikke så interessert i å lære, i hvert fall ikke så lenge av gangen. Krever en del flere forsøk for å få noe til, men igjen så er jeg jo vandt til hastigheten til de smarteste hunderasene. Fortsatt veldig lett å ha med å gjøre, og krever mindre enn de to andre. Vokste opp med jakthund, og en ting er sikkert: Det skal jeg aldri ha. Anonymkode: 95ed3...d05 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 6. september #19 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 15.10): Vet ikke om det går an å standfeste dette, men håper å høre noen innspill Anonymkode: efca7...b19 den «beste» og enkleste hunden jeg har truffet er dachs! Du får en liten hund med stor-hund personlighet, altså det helt motsatte av en chivava som sitter i et hjørne og er redd hvis du skjønner😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #20 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har bare erfaring med puddel, whippet, og border collie. De har vært enkle på hver sin måte, border collien var en drøm å jobbe med (så klart). Kunne ha han med på alt, han hadde ingen passeringsproblemer, hørte på meg uansett situasjon. Var med på svømming, ski, sykling og ridetur, kunne dirigere hvor han skulle gå fra hesteryggen. Kunne dog aldri hatt en ny en, veldig krevende å holde dem fornøyde, og ikke minst holde gjeterinstinktet i sjakk. Puddelen er ganske lik border collien, kan ha han med overalt, lett å ha med å gjøre. Mer imøtekommende, han elsker folk, virkelig elsker dem. Ingenting er bedre enn å få leke med barn, eller gjøre triks. Han tåler noen dager uten stimuli om jeg er syk, uten å gå helt på veggen. Slipper røyting, yay! Dette er rasen jeg definitivt kommer til å fortsette med. Whippeten... gjør sitt beste. Han er fornøyd om han får løpt fra seg, også ligger han rett ut på sofaen resten av døgnet. Ikke så interessert i å lære, i hvert fall ikke så lenge av gangen. Krever en del flere forsøk for å få noe til, men igjen så er jeg jo vandt til hastigheten til de smarteste hunderasene. Fortsatt veldig lett å ha med å gjøre, og krever mindre enn de to andre. Vokste opp med jakthund, og en ting er sikkert: Det skal jeg aldri ha. Anonymkode: 95ed3...d05 Du vet at whippet er en jakthund? Anonymkode: 81a38...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå