Gå til innhold

Personlighets- og evnetest, søker jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på en stilling i offentlig sektor og har fått tilsendt lenke til to tester som må utføres før jeg blir vurdert som søker. Kjenner at jeg blir provosert, er dette vanlig? Holder det ikke med det jeg representerer som meg selv? Kan jo svare hva som helst på disse testene, har egentlig lyst å bare gjøre det fordi …

Er dette noe jeg bare må akseptere?

Anonymkode: 23cb4...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil ha den jobben så er det noe du bare må akseptere ja. Men min opplevelse er at alle selskap som har bedt meg ta personlighets test og iq test har kommet med de mest elendige tilbudene etterpå. Vet ikke hvorfor det er en sammenheng men jeg er jo skeptisk til personlighetstester generelt. Styrer unna slike selskap nå (jobber i IT)

Anonymkode: 874f4...a4e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig. Hvis denne arbeidsgiveren krever det må du selvsagt ta testene for å bli vurdert. 

Anonymkode: 559de...a35

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ganske vanlig. Hvis denne arbeidsgiveren krever det må du selvsagt ta testene for å bli vurdert. 

Anonymkode: 559de...a35

Bare litt… snålt. Jeg er sykepleier men har nå søkt en annen type stilling på sykehuset. De burde kjenne meg såpass etter 15 år…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare litt… snålt. Jeg er sykepleier men har nå søkt en annen type stilling på sykehuset. De burde kjenne meg såpass etter 15 år…

Det handler om å behandle alle søkere likt.

Anonymkode: 74a83...6e9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det handlet om at arbeidsgiver vil føle seg viktig og type latterlig "fremoverlent" 

Anonymkode: 8a00a...c6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal alle behandles likt? Vi er jo ulike og med ulike egenskaper, der må jo være en fordel?

Tok forøvrig testene i går, kikket på masse figurer som skulle passe sammen, samt masse påstander som jeg skulle vekte om det passet til meg. Hvordan disse skulle beskrive mine evner for stillingen er for meg ubegripelig. Det var ikke konklusjonen i testene det sto noe om i utlysingsteksten…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse testene har noen firmaer utarbeidet for å tjene penger på rekruttering. Den evne testen kan mann trene til på forhånd for å oppnå et betydelig bedre resultat. Den personlighetstester kan man også svare på slik at man får et resultat tilnærmet det de vanligvis ser etter.

Det er bare tull og gir liten verdi. Etter at min arbeidsgiver innførte dette tiltaket så har ikke kvaliteten på nyansatte økt. Heller tvert imot.

Anonymkode: 2c6c8...d24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig i mitt yrke. Særlig den logiske testen er viktig når vi rekrutterer her hos oss, siden vi jobber med utvikling av ny teknologi og trenger de folka som scorer over snittet på logikk. Vanskelig å skille søkere ellers. 

Anonymkode: 0d1bd...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sånne logikktester... Jeg dreiv å lekte meg med mensatester på nett en periode, og en liten stund etterpå var jeg i en jobbsøkerprosess hvor det også var en logikktest. Dette visste jeg ikke på forhånd. Men fordi jeg hadde holdt på med så mange slike oppgaver, raste jeg gjennom testen da en del av oppgavene var helt like som de jeg hadde sett før (testen gikk på tid).  Jeg scora veldig høyt, så høyt at rekrutteringspersonen var helt satt ut. Bare en liten digresjon. Fikk jobben.

Anonymkode: 9bcb8...41b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skal alle behandles likt? Vi er jo ulike og med ulike egenskaper, der må jo være en fordel?

Tok forøvrig testene i går, kikket på masse figurer som skulle passe sammen, samt masse påstander som jeg skulle vekte om det passet til meg. Hvordan disse skulle beskrive mine evner for stillingen er for meg ubegripelig. Det var ikke konklusjonen i testene det sto noe om i utlysingsteksten…

Alle søkerne må gjennomgå den samme utvelgelsenprosessen, ja. Jeg skjønner du synes det er tull, det gjør jeg også. Men hvis du vil ha jobben, må du gjøre det. 

Anonymkode: fbd6c...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tester er for det meste bare tull, det er en rekke selskaper som tjener massivt på å gjennomføre slike tester. Skal man ha ordentlige personlighetstester etc må man bruke de som brukes i klinisk sammenheng og de kreves grundig kursing og opplæring i for å kunne administrere og en universitetsgrad innenfor psykologi, pedagogikk og lignende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at de testene er kjipe. Har opplevd det på stillinger med svært mange søkere (Sporveien og Bane NOR). Skal på intervju, og regner med å få spørsmål angående testene. 

Anonymkode: b3395...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...