Gå til innhold

Kollegaer med barn som lager ulemper for oss andre på jobben

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men når det ikke er noen å ta av da? Skal man stenge butikken da? Det kan i ytterste ledd få konsekvenser for resterende ansatte på sikt. 

Anonymkode: a9ba1...3f8

Når leder ikke har noen å ta av, må leder stille selv. Det var i alle fall praksisen (og kontraktfestet) alle årene jeg selv jobbet i butikk, både som ansatt og leder. 

Anonymkode: ff69d...bf0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vær glad det ikke er deg som trenger å tørke spy over alt, og risikere omgangssyke selv. Omgangssyke og all sykdom som hører med barn er et helvete. Helt sikker på at de helst ville valgt jobb fremfor spy over hele sofaen, sengen, alle dyner/ puter så man ikke har noe å sove med lenger, gardiner, på seg selv… Den aller største «fornøyelsen» er å skulle ta seg av barn mens man har spysyken selv. 

-«Mamma må kaste opp, kan jeg få være litt i fred?». Nei, Mini vil opp i toalettet, eller klatre på mamma som er dårlig. 

Men huff, stakkars deg… 

Anonymkode: 32d77...c07

Alle foreldre har opplevd omgangssyken noen runder, og de fleste får også den kjipe opplevelsen med å bli syk selv. Det er ikke gøy. MEN man mister da ikke all folkeskikk og melder folk midt på natten for det. Man setter på vekkerklokke og melder så tidlig som mulig innenfor normal høflighet. Til leder. 

Jeg har selv barn som nå begynner å bli store. Opplever at småbarnsforeldre idag, er langt inne i sin egen navle, og mister evnen til å være en normal arbeidstaker. Alt er lov, så lenge det er pga barna.  Det er ikke OK å komme en time for sent. Da jeg hadde småbarn, jobbet jeg 80%. Rett og slett for at hverdagen måtte gå rundt. Hverken barn eller arbeidstaker skulle lide over mine valg. 

Anonymkode: befbe...d18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Folk får barn, og både folk og barn blir syke. Du kan ikke klandre kollegene dine for dette. 

2. Det er nærmeste leder som skal ha beskjed, så med mindre du er nærmeste leder, så må kollegene dine slutte å melde deg eller ringe deg om fravær. Våkner du av meldinger på natta, så kan du også skylde deg selv. Det er noe som heter nattmodus og "ikke forstyrr" på alle slags telefoner. 

Anonymkode: bbb68...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det går utover kolleger når man ikke har flere vikarer å ta inn…. Tror de færreste arbeidsgivere har et skap med innelåste vikarer ;) Ellers synes jeg TS syter! 

Poenget mitt var hovedsakelig at kolleger som er foreldre, ikke lager ulemper av egen fri vilje - det er dessverre slik det er å ha barn... Jeg sa ikke at det ikke "går ut over", men TS la det fram på en måte som om foreldrene liksom gjør det med vilje 😉 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er fortsatt leders ansvar. Da må leder jobbe i kassa da. Slik er det faktisk å være leder. Så lenge det ikke er snakk om et helsevesenet etc, kan man jo ikke beordre folk med begrunnelse i forsvarlig drift heller. 

Anonymkode: c6686...860

Men når det ikke er nok at leder går i kassa da?!? Det er greit nok at det er leders ansvar, men ledere kan ikke trylle…. Litt misforstått hva en leder er, kanskje? Hjelpes!  Litt naiv må jeg dine påstander er :) . Høres ut som en som er imot ledere… 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så enkelt å være den med barn heller. Enkelte barn er mer syke enn andre. Og når små barn blir syke blir de ofte ekstra klengete. Da kan man være sikker på at man er den neste som står for tur til å bli syk. Det er helt uungåelig.

Anonymkode: 051d5...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den ideelle arbeideren er mellom 30 og 40. Uten barn. 

Yngre er for uerfarne, 50+ for gamle og syke. 

Betyr jo dessverre at de fleste av oss er uegnet, og at gode arbeidere bare varer i 10 år. Med mindre de får eller har barn, da er det 0 år. 

Anonymkode: 7d399...e00

Jeg er 29 og uten barn. Gir ikke meg noen nevneverdige fordeler med både fagbrev, arbeidserfaring og bachelorgrad 😂😂

Anonymkode: 79986...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Når leder ikke har noen å ta av, må leder stille selv. Det var i alle fall praksisen (og kontraktfestet) alle årene jeg selv jobbet i butikk, både som ansatt og leder. 

Anonymkode: ff69d...bf0

Det er begrenset hva en leder kan gjøre også :) Hvis ingen arbeidere gidder å jobbe litt ekstra, hvordan kan de samme giddalause bare «forlange» at leder er en utenomjordisk person som tydeligvis i deres ikke har noe privatliv, slik dere har? Herregud så mye rart man hører fra arbeidstakere som tydeligvis jobber fordi de må… Sånn er det heldigvis ikke hos oss.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (4 timer siden):

De lager jo ikke problemer for dere andre på jobben, dette er slik det er å ha barn og alt dette er "godkjente" grunner til at det blir litt problemer. 

Men når det er sagt, så er det vel leders ansvar å dekke inn vaktene, og ikke ditt - så jeg synes ikke at det er riktig at det skal gå ut over deg heller.

Det blir fort de andre det går ut over. Leders ansvar er å dekke inn arbeidskraften, og for mange blir det å pålegge andre mer jobb. Svært mange steder er det ikke et reelt alternativ med en vikar for slikt korttidsfravær.

Og sånn må det være. Samfunnet er avhengig av barn, så da må det legges til rette for at folk kan leve med de.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke så enkelt å være den med barn heller. Enkelte barn er mer syke enn andre. Og når små barn blir syke blir de ofte ekstra klengete. Da kan man være sikker på at man er den neste som står for tur til å bli syk. Det er helt uungåelig.

Anonymkode: 051d5...a75

Helt enig, men dessverre har du «gjengen» av kolleger som skal sette sjefen og andre kolleger på plass - disse kule folkene som tror de er så mye bedre enn andre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Alle foreldre har opplevd omgangssyken noen runder, og de fleste får også den kjipe opplevelsen med å bli syk selv. Det er ikke gøy. MEN man mister da ikke all folkeskikk og melder folk midt på natten for det. Man setter på vekkerklokke og melder så tidlig som mulig innenfor normal høflighet. Til leder. 

Jeg har selv barn som nå begynner å bli store. Opplever at småbarnsforeldre idag, er langt inne i sin egen navle, og mister evnen til å være en normal arbeidstaker. Alt er lov, så lenge det er pga barna.  Det er ikke OK å komme en time for sent. Da jeg hadde småbarn, jobbet jeg 80%. Rett og slett for at hverdagen måtte gå rundt. Hverken barn eller arbeidstaker skulle lide over mine valg. 

Ble barna dine aldri syke på de 80 % du jobbet? Da er jeg imponert, hvis du visste på forhånd hvilke tider i de 20 % ene barna dine var syke :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Derfor drar jeg alltid syk på jobb. Kaster bare opp i en bøtte bak kassa. 

Aldri vært noe problem og folk bør skjerpe seg. 

Anonymkode: a8cd1...da1

Håper det var ironisk. Ellers er du en tulling. Norovirus kan legge en hel bataljon langflate med sånne holdninger. 🤡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se på det store bildet.

Ts - foretrekker du et samfunn hvor ene i familien ikke kan jobbe og må bli hjemme og ta vare på barna. Noe som innebærer at dette mennesket sier fra seg ekstremt mange rettigheter, og blir nærmest avhengig av partner for å ha et verdig liv og hvertfall en verdig alderdom. 

Et samfunn hvor ingen får barn, så eldrebølgen blir 10 ganger verre enn slik det ser ut nå

Ellers et samfunn hvor det er lagt opp til at begge foreldrene kan jobbe, og at det er forhandler fram noen rettigheter for at det skal være mulig å få til?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den ideelle arbeideren er mellom 30 og 40. Uten barn. 

Yngre er for uerfarne, 50+ for gamle og syke. 

Betyr jo dessverre at de fleste av oss er uegnet, og at gode arbeidere bare varer i 10 år. Med mindre de får eller har barn, da er det 0 år. 

Anonymkode: 7d399...e00

Hos oss er det de barnløse som ofte er syke. Gjerne på finværsdager, fredager og mandager, eller etter en helligdag som f.eks 17.mai. 

Pluss de dagene hvor de virkelig er syke. Da høres det nesten ut som om de ligger for døden. 

Anonymkode: 8ed5f...d7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Antar de sender melding når de har mulighet. De fleste skrur av lyden på telefonen når de legger seg. De tenker nok meldingen blir lest når mottakeren står opp. Det er ikke bare bare å skulle skrive meldinger med syke barn. Morgenen etter må de kanskje sitte i lang telefonkø til legekontoret for å få legetime, for så å reise dit med syke barn. I verste fall legevakt. 

Ellers er jeg enig i at de bør ta det med leder/ sjef. TS har også et ansvar, og kan gi beskjed om at han ikke ønsker/ har mulighet til å ta andres vakter på kort varsel. Og for å sette telefonen på lydløs om natten om han ikke ønsker å bli forstyrret. 

Anonymkode: 32d77...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb intervju spør jeg gjerne om hvor mye sykefravær det er. 

Jobbe et sted hvor halvparten ikke klarer å møte på jobb gidder jeg ikke lenger

Anonymkode: ba8f0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Håper det var ironisk. Ellers er du en tulling. Norovirus kan legge en hel bataljon langflate med sånne holdninger. 🤡

Ikke ironisk og ikke mitt problem 

Anonymkode: a8cd1...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber, har de blandet de som har voksne barn med halvparten m barn. Vi m voksne barn sitter å tar støyten hver dag, alltid noen som er borte, må jobbe halvt i et par uker, 3 dagers selv i fleng... Men jeg har hatt min periode m barn, så jeg skjønner hvordan det er i heimen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men når det ikke er nok at leder går i kassa da?!? Det er greit nok at det er leders ansvar, men ledere kan ikke trylle…. Litt misforstått hva en leder er, kanskje? Hjelpes!  Litt naiv må jeg dine påstander er :) . Høres ut som en som er imot ledere… 

Da må butikken holde stengt. Kjære vene.. Jeg har selv vært på den siden (ikke som butikksjef) og har jobbet overtid fordi jeg ikke har fått inn vikar. Sånn er livet, og det har man valgt når man blir leder. Man kan ikke tvinge ansatte som har fri til å jobbe, da må man ha flere ringevikarer hvis det er et gjentagende problem.

Anonymkode: c6686...860

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nå har ikke jeg barn, men jeg har ingen problemer med å være ekstra tålmodig med de som har det. Grunnen er at noen er faktisk nødt til å få barn, og selv om vi i dag lever i et individualistisk samfunn, langt unna hvordan vi levde mer sammenknyttet før i tiden, så trengs det fortsatt en "landsby" for å oppdra barn. Alle er avhengige av at det blir født barn, hvis ikke har vi ikke et samfunn i fremtiden. Arbeidsgiver må legge til rette for det, familie bør stille opp og kolleger kan svelge et par kameler.

Det er nitrist og selvopptatt å kreve at man skal slippe å forholde seg til, eller bli forulempet av andres barn, bare fordi det er et personlig valg å få eller ikke få barn. Om 30 år kan du ligge på sykehus og være helt avhengig av hjelp fra et av disse barna.

Anonymkode: afde5...540

Joda, men det handler ikke alltid om å svelge en og annen kamel. Noen arbeidsplasser skjer dette hele tiden. Og det er slett ikke slik at de som ikke har barn eller som har voksne barn ikke har andre omsorgsoppgaver. Det kan være eldre slektninger, sykdom i familien eller annet. Syntes ikke det er riktig at disse alltid må vike. 

Anonymkode: 0e410...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...