Gå til innhold

Kollegaer med barn som lager ulemper for oss andre på jobben

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser meg lei av mine kollegaer som har små barn for å være helt ærlig. Lei av å få melding midt på natten med info om at barnet deres har kastet opp og at de derfor ikke kan på jobb og lurer på om jeg bare kan ta vakten for de. Og dette skjer ganske ofte... 

Eller kollega som sender melding 5 min før hen skal starte på jobb og sier at barnevakten kom ikke før da så hen har nettopp satt seg i bilen for å kjøre til jobb.. når hen har nesten 1 time kjørevei til jobb. Og jeg har ikke noe valg.. må vente fordi jeg er alene i butikken og må vente til hen kommer og tar over.

Null respekt for andre sin tid så snart man får barn tydeligvis 🙄

Anonymkode: 8c77a...638

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo et lederansvar. Gå når din vakt er over og si nei til å jobbe ekstra.

Anonymkode: 17189...1f1

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være hjemme med sykt barn er en rettighet man har. Det er ikke sånn at man kan la barn være alene hjemme pga sutrete kolleger. 

Anonymkode: a4241...8b7

• Liker 30
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ideelle arbeideren er mellom 30 og 40. Uten barn. 

Yngre er for uerfarne, 50+ for gamle og syke. 

Betyr jo dessverre at de fleste av oss er uegnet, og at gode arbeidere bare varer i 10 år. Med mindre de får eller har barn, da er det 0 år. 

Anonymkode: 7d399...e00

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bør være praksis at de gir beskjed til butikksjef, som da prøver å få dekket opp så godt som mulig. Man må forholde seg til samfunnet og andre mennesker selv om man får barn..

Anonymkode: 873f5...aa7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor melder de deg når de har sykt barn, eller kommer for sent? Jeg skjønner de tenker at kanskje du kan jobbe, eller at du alt er på jobben, og må gå lengre, men rett vei er gjennom leder. Da får også leder innsikt i problemet, om det er en del av det. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn, men jeg har ingen problemer med å være ekstra tålmodig med de som har det. Grunnen er at noen er faktisk nødt til å få barn, og selv om vi i dag lever i et individualistisk samfunn, langt unna hvordan vi levde mer sammenknyttet før i tiden, så trengs det fortsatt en "landsby" for å oppdra barn. Alle er avhengige av at det blir født barn, hvis ikke har vi ikke et samfunn i fremtiden. Arbeidsgiver må legge til rette for det, familie bør stille opp og kolleger kan svelge et par kameler.

Det er nitrist og selvopptatt å kreve at man skal slippe å forholde seg til, eller bli forulempet av andres barn, bare fordi det er et personlig valg å få eller ikke få barn. Om 30 år kan du ligge på sykehus og være helt avhengig av hjelp fra et av disse barna.

Anonymkode: afde5...540

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sjefen? De skal jo ikke ringe deg. Og regner med at du innimellom blir syk å 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du nesten må ta en prat med sjefen din jeg. Har selv ikke barn, men har forholdt meg til andre kollegaer som har barn. Å melde inn til en kollega er ikke godt nok, det skal medes inn til sjef/leder eller den som står som ansvar i avdelingen/på jobb. Man melder heller ikke fra 5 min før vakt. Man gir beskjed med en gang. Eller så fort det lar seg gjøre. Og man ringer, sender ikke melding. med mindre det er midt på natten, da kan man sikkert vente til du vet vedkommende er våken

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får slutte å ta vaktene da. Og med mindre du er leder så er det ikke ditt problem.

Hva tenker du alternativet skal være?
Skal man slutte å få barn? Eller skal samfunnet lønne de som har små barn slik at de kan være hjemme i mange år? Hvordan ville du løst dette, mener du? Hvis du kommer på noe som gjør at barn ikke blir så mye syke, eller at man kan trylle frem barnevakter og unngå at livet skjer, så tror jeg de fleste småbarnsforeldre gjerne ville hørt fra deg.

Anonymkode: eae4c...499

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lager jo ikke problemer for dere andre på jobben, dette er slik det er å ha barn og alt dette er "godkjente" grunner til at det blir litt problemer. 

Men når det er sagt, så er det vel leders ansvar å dekke inn vaktene, og ikke ditt - så jeg synes ikke at det er riktig at det skal gå ut over deg heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder sykt-barn-dager er det uprofesjonelt av arbeidsplassen at ansatte må ordne dette selv. Det riktige er at de ringer leder, så får leder eller en av dem som er på vakt ringe etter vikar. 

Anonymkode: e971e...c44

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uforutsigbart å ha barn. De er syke i hytt og pine, kanskje én tisser på seg når man akkurat har fått basket alt i bilen, forsinket barnevakt, unger som får ett innslag av feber i en time og må hentes i barnehagen snarest… Sånt kan skje, det er da ikke foreldrenes feil. Og det handler ikke om respekt for din tid i det hele tatt, jeg kan nesten garantere at de har dårlig samvittighet og kjenner på det - men hva skal man gjøre? Syke unger er ikke velkommen i barnehagen (naturligvis) og hva skal foreldrene gjøre da? 

Problemet ditt er ledelsen. Det er de som skal ha melding om sykt barn, og leie inn vikar. Hvorfor sendes det melding til deg? Det er problemet her. Få ledelsen på banen.

Anonymkode: adffe...e45

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg fikk et par var. Unnskyld så meget. Men det er en glede å få gi deg ulemper. 

Endret av Stor pike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du høres utbrent ut. Snakk med sjefen din at du helst ikke tar ekstravakter og kun når sjefen spør i krise. Si du er sliten

Det høres ut som kollegaene dine ikke varsler sjefen om fravær. Du må si ifra til de også at du kun tar ting pålagt fra sjefen. 

Anonymkode: e757d...858

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Null respekt for andre sin tid så snart man får barn tydeligvis 🙄

Prøv å få en toåring med spysyka til å holde igjen oppkastet til det passer kollegene mine at jeg må være hjemme og tørke spy av toåringen og meg selv. Eller få en fireåring i barnehagen til å skru ned igjen feberen til vi har kommet hjem og jeg kan gi beskjed i god nok tid om at jeg må være hjemme med sykt barn. Eller kanskje åtteåringen min skulle fått bare klare seg selv til jeg var ferdig på jobb da hun skled ned fra klatrestativet i sommer og brakk armen sin? Midt i arbeids- og skoletiden og greier, hun burde da ventet til fredag etter jobb ...

Anonymkode: e3486...302

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at de bare sender melding til deg midt på natten. Respektløst. Det er ikke slik det skal være på en arbeidsplass. 

Anonymkode: f4e3f...6c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekke folk altså. Og enkelte foreldre må legge fra seg martyr-rollen og tanker om at verden skylder dem noe. 

Anonymkode: d9f88...aa3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...