AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Del Skrevet 2. september Jeg kjenner det koker! Jeg kjenner en ukrainsk gutt (sønn av en venninne) som går på ungdomsskolen. Han er egentlig ganske skarp i hodet men han kan nesten ikke norsk (han kan overleve i hverdagen men langt fra god nok til å ta undervisning på strak arm). Lærerne behandler ham som om han er tilbakestående. De plasserer ham konsekvent i de faglig svakeste gruppene selv om han egentlig er god. De kan finne på å gi muntlig beskjed på norsk til ham eller hele klassen, men de gidder ikke sende mail til foreldrene eller publisere den informasjonen noe sted. Så han (og de andre utenlandske elevene) skjønner for det første ikke hva som ble sagt i utgangspunktet og klarer ikke å formidle det hjemme. Når mora sender mail til lærer og spør etter informasjon får hun aldri svar. Foreldremøter avholdes kun på norsk og hvis man spør om oversettelse så får man "nei" til svar. En gang ba mora om møte. Fikk beskjed at det kunne bare skje innenfor kontortid. Så hun tok seg fri for å møte læreren. Lærer møtte ikke opp og det ble ikke satt opp nytt møte. Mora bare stod der på skolen som et spørsmålstegn og lurte på hvor lærer ble av. Fikk tak i rektor til slutt, som kunne fortelle at denne læreren ikke hadde vært på jobb den dagen. Sånn fortsetter det. Etter å ha snakket med flere, så viser det seg at de andre utenlandske har det på samme måten. De kommer fra forskjellige land. Hva er galt med disse lærerne? Hvorfor behandler de utenlandske elever og foreldre så respektløst? Det tar ikke mange minuttene å svare på en mail. Det er normal norsk folkeskikk å svare når folk henvender seg til deg. Det er normalt å møte opp til avtaler, og evt avlyse i god tid og sette opp nytt møte dersom man blir forhindret. Når du har folk som sliter, enten det er fordi de er utlendinger eller fattige eller hva det er, så er det vel normal norsk empati å strekke ut en hånd og hjelpe folk?? Men ikke blant lærere, tydeligvis... Det eneste lærere er opptatt av er seg selv og hvor "fantastisk mye" de jobber (not!!) . Jeg kjenner enkelte lærere og de har mest fritid og friluftsliv av alle jeg kjenner, er med på foreningsliv og er de minst utbrente menneskene jeg vet om. Etter å ha blitt litt oppgitt og engasjert i saken, får jeg greie på at dette er et gjengangerproblem mange steder. Anonymkode: 9dc8d...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 2. september #2 Del Skrevet 2. september Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i en slik fremstilling, dette er heldigvis ikke vanlig. Når det er sagt, så hjelper ikke dette de det gjelder. De må selvsagt få hjelp til å håndtere situasjonen. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Del Skrevet 2. september 4 minutter siden, Kålrota said: Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i en slik fremstilling, dette er heldigvis ikke vanlig. Når det er sagt, så hjelper ikke dette de det gjelder. De må selvsagt få hjelp til å håndtere situasjonen. Er du sikker på at dette ikke er vanlig? Jeg skal ikke påstå at det er det, men ble paff når jeg hørte at flere utlendinger fra ulike skoler i området klager på akkurat det samme. Det er veldig typisk norsk å møte enhver kritikk med "dette kjenner vi oss ikke igjen i" og "de fleste er veldig flinke og gjør en fantastisk jobb, men.." Altså en effektiv hersketeknikk for å umuliggjøre enhver form for diskusjon om hvorvidt skolevesenet faktisk fungerer og har en akseptabel kultur eller ikke. Anonymkode: 9dc8d...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Del Skrevet 2. september Aldri hørt om eller kjenner lærere som er slik. Så her tror jeg bare du er ute etter å framstille mange lærere som talentløse Anonymkode: 074ba...b15 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 2. september #5 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du sikker på at dette ikke er vanlig? Jeg skal ikke påstå at det er det, men ble paff når jeg hørte at flere utlendinger fra ulike skoler i området klager på akkurat det samme. Det er veldig typisk norsk å møte enhver kritikk med "dette kjenner vi oss ikke igjen i" og "de fleste er veldig flinke og gjør en fantastisk jobb, men.." Altså en effektiv hersketeknikk for å umuliggjøre enhver form for diskusjon om hvorvidt skolevesenet faktisk fungerer og har en akseptabel kultur eller ikke. Anonymkode: 9dc8d...342 Hersketeknikk, ja. Nuvel. Jeg jobber som lærer, bor med en lærer og kjenner naturlig nok mange. Jeg jobber også spesielt rettet mot ungdommer som er på A1-nivå i norsk. Det jobbes mye for å tilrettelegge og integrere disse elevene best mulig. Vi har lærernettverk på landsbasis og viljen til å strekke seg langt for elevgruppen er stor. Elever med språkutfordringer (uansett årsak) kan det være vanskelig å tilrettelegge for i ordinære klasser. Rett og slett fordi det sitter 30 andre som snakker språket flytende. Da er det vanskelig å strekke til for en lærer. Da er det systemet det er noe galt med, ikke lærerne. Å anta at lærere er rasister på bakgrunn av dårlig tilrettelegging er ikke bare fordummende, men også svært lite hensiktsmessig. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miSs. Skrevet 2. september #6 Del Skrevet 2. september Bare du leser noen av trådene her på kg så skjønner du jo hvor mange som faktisk er «hemmelige» rasister, hvor mye nordmenn misliker folk fra andre land og hvor dømmende de er. Lærer eller ei, det er nok av fordommer mot utenlandske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå